12 let v řetězech | Twelve Years a Slave [80%]

rp twelve years a slave05.jpgrp twelve years a slave05.jpg
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Jako už tra­dič­ně kaž­dý rok v době před a krát­ce po udí­le­ní cen aka­de­mie, lépe zná­mých pod názve Oscar, i letos se v rám­ci toho­to blo­gu poku­sím zhod­no­tit co nej­vět­ší množ­ství sním­ků, kte­ré mají ten­to rok nej­vět­ší šan­ce odnést si 2. břez­na z Dolby Theatre v Los Angeles zla­tou soš­ku. Jedním z ních je i sní­mek 12 let v řetě­zech reži­sé­ra Steva McQueena, kte­rý se do kin podí­val napo­sle­dy před dvě­ma lety se špič­ko­vým sním­kem Stud a kte­rý si vyslou­žil hned devět nomi­na­cí. Snímek 12 let v řetě­zech je zalo­žen na sku­teč­ných udá­lost sepsa­ných v memoá­ru Solomona Northupa, kte­rý byl jako svo­bod­ný ame­ri­čan čer­né ple­ti une­sen a pro­dán do otroc­tví kde strá­vil dlou­hých 12 let pod bičem otro­ká­řů. Snímek od prv­ních pro­jek­cí v zahra­ni­čí pro­vá­zí aura vyda­ře­né­ho bio­gra­fic­ké­ho sním­ku plné­ho skvě­lých herec­kých výko­nů, kte­rý je však pro někte­ré divá­ky pří­liš vel­kým sous­tem a tak se obje­vu­jí i extrém­ní názo­ry jako „otro­kář­ské por­no“. Jak vyda­ře­ný je ovšem ten­to sní­mek, kte­rý vstu­pu­je od 23. led­na také do čes­kých kin?
Solomon Northup (Chiwetel Ejiofor) se naro­dil jako svo­bo­ný člo­věk. Bohužel během jeho živo­ta stá­le pro­bí­ha­lo otroc­tví na úze­mí Ameriky a bylo běž­nou pra­xí, že byli prá­vě sovo­bod­ní čer­no­ši ze seve­ru une­še­ni a pro­dá­ni do otroc­tví. Tento osud potkal naneštěs­tí i Solomona, kte­rý byl pod­ve­den dvě­ma otro­ká­ři a pro­dán na jih jako otrok s názvem Platt. Jelikož v té době pro otro­ky pla­ti­la drs­ná pra­vi­dla a bylo s nimi naklá­dá­no jako s majet­kem, nezmů­že se i svo­bod­ný člo­věk na nic. Solomon tedy musí dou­fat, že jed­no­ho dne dosta­ne pří­le­ži­tost doká­zat kým je a shle­dat se tak zpět se svo­jí rodi­nou. Inspirativní pří­běh afro­a­me­ric­ké­ho otro­ka kte­ré­ho se jako jed­no­ho z mála une­se­ných svo­bod­ných čer­no­chů poda­ři­lo zachrá­nit z otroc­tví...    

Málokdo by čekal, že Steve McQueen při­jde s něčím běž­ným. Tvůrce se vypro­fi­lo­val jako oso­bi­tý reži­sér dodr­žu­jí­cí mnoh­dy suro­vou vizi svých pří­bě­hů a 12 let v řetě­zech toho není vyjím­kou. Mnohdy sice svo­jí sna­hou navo­dit co nej­lep­ší dobo­vou atmo­sfé­ru zachá­zí mož­ná až pří­liš dale­ko, nicmé­ně ani vel­mi drob­né pře­šla­py nedo­ká­ží zabrz­dit jinak výbor­ně napsa­ný sní­mek, kde prim hra­jí emo­ce vychá­ze­jí­cí z kon­tras­tu dneš­ní spo­leč­nos­ti a doby tuhé­ho otro­kář­ství v Severní Americe.

To na čem však ten­to sní­mek sta­ví nej­ví­ce, jsou osl­ni­vé herec­ké výko­ny drti­vé vět­ši­ny zůčast­ně­ných, i jedin­ců v rela­tiv­ně drob­ných rolích. Ať už si ale pochva­lu zaslou­ží spous­ta herec­kých talen­tů kte­ří se zde obje­ví, v hla­vě vám nako­nec zůsta­nou nesku­teč­né výko­ny tro­ji­ce Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender a Lupita Nyong’o, kte­ří si napros­to po prá­vu odnes­li nomi­na­ci na cenu aka­de­mie. Lupita Nyong’o coby Patsey před­vá­dí vel­mi emo­ci­o­nál­ně sil­nou roli a Chiwetel Ejiofor ze sebe jako hlav­ní hrdi­na Solomon Northup doslo­va vyta­hu­je úpl­ně všech­no a zvláš­tě v poz­děj­ších fázích pří­bě­hu jeho pro­cí­tě­ný herec­ký pro­jev dodá­vá celé­mu vyzně­ní sním­ku pomy­sl­ný punc kva­li­ty. Nicméně čím jsem byl doslo­va strh­nut je způ­sob, jakým se Michael Fassbender polo­žil do role suro­vé­ho otro­ká­ře. Jeho impo­zant­ní zachy­ce­ní až psy­cho­tic­ké­ho cha­rak­te­ru Edwina Eppse se rake­to­vě kata­pul­tu­je do jed­no­ho z nej­lep­ších herec­kých výko­nů jeho kari­é­ry.

Kdo si nao­pak zaslou­ží pomy­sl­ný pohla­vek je Hans Zimmer. Oblíbený hudeb­ní skla­da­tel fil­mo­vé hud­by se zna­tel­ně začí­ná v posled­ních letech opa­ko­vat a inven­ce v jeho dílech začí­ná být nedo­sta­tek. Bohužel jeho zvu­ko­vá slož­ka k této adap­ta­ci není žád­nou vyjím­kou. Jeho hudeb­ní dopro­vod mís­ty půso­bí až jako doce­la špat­ný vtip, když napros­to bez­myš­len­ko­vi­tě kopí­ru­je více či méně zná­mé moti­vy a kom­bi­nu­je jej do jed­no­ho neu­stá­le opa­ko­va­né­ho moti­vu, kte­rý více než coko­liv jiné­ho při­po­mí­ná komor­něj­ší vari­a­ci na jeho hudeb­ní dopro­vod k fil­mu Počátek. Nemluvě o tom, že jeden domi­nant­ní hudeb­ní motiv (nepo­čí­tám teď dige­tic­kou hud­bu kte­rá se na této plo­še obje­ví) na více jak dvě hodi­ny sním­ku není zrov­na tím nej­lep­ším řeše­ním a při­jde už při sed­mém nebo osmém opa­ko­vá­ní doce­la jako vel­mi nuce­né emoč­ní vydí­rá­ní.   

Pokud však pomi­ne­me drob­né zádrhe­ly po ces­tě, tro­chu mož­ná až zby­teč­ně nata­ho­va­ných snah o doda­teč­né pro­tla­če­ní osob­ní­ho hle­dis­ka postav a doce­la odbi­tý hudeb­ní dopro­vod kte­rý v někte­rých momen­tech sluš­ně­ji řeče­no úpl­ně nese­dí, dostá­vá se do čes­kých a slo­ven­ských kin jeden z vel­mi význam­ných sním­ků, kte­ré­ho hlav­ní silou je emi­co­nál­ně anga­žo­va­ný pří­běh z his­to­rie, kte­rý jen doklá­dá to, jak si naši před­ko­vé hrá­li na civi­li­zo­va­né jedin­ce. Nejedná se o napros­to ulti­mát­ní zále­ži­tost a mož­ná by se dalo čekat od Stevea McQueena i ješ­tě o chlup více, kaž­do­pád­ně sní­mek nabí­zí dostatč­né množ­ství argu­men­tů, proč mu věno­vat přes dvě hodi­ny vaše­ho živo­ta. A když už nic jiné­ho, kon­cen­t­ra­cí herec­ké­ho talen­tu se mu takhle začát­kem roku jen málo­co vyrov­ná.   

Steve McQueen a jeho epi­zo­da z his­to­rie ame­ric­ké­ho otroc­tví. Velmi půso­bi­vý por­trét muže, kte­rý musel snést nepřed­sta­vi­tel­né nástra­hy živo­ta aby obhá­jil své prá­vo na svo­bod­ný život, je roz­hod­ně jed­ním z emo­ci­o­nál­ně nej­sil­něj­ších fil­mů letoš­ní zímy/jara. Neskutečné výko­ny celé­ho ansám­blu, pře­de­vším pak Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender a Lupita Nyong’o jen pod­tr­hu­jí vyjí­meč­né kva­li­ty sním­ku i přes­to, že si McQueen občas vybí­rá slab­ší chvil­ku a Hans Zimmer před­vá­dí doce­la bíd­né vykrá­dá­ní sebe sama, kte­ré navíc divá­ko­vi před­ha­zu­je i  doce­la nevhod­nou dobu. I přes­to je ale 12 let v řetě­zech sil­ným pří­bě­hem o tom, jak fun­go­va­la naše rádo­by civi­li­zo­va­ná spo­leč­nost v his­to­rii a jak vel­kou oběť někte­ří lidé muse­li pod­stou­pit.   

 Koktejl:

40% Otroctví
30% Historická ame­ri­ka
30% Silné herec­ké výko­ny

12 let v řetě­zech
(Twelve Years a Slave, 12 rokov otro­kom)
Drama / Životopisný / Historický
USA, 2013, 134 min

Režie: Steve McQueen
Předloha: Solomon Northup (kni­ha)
Scénář: Steve McQueen, John Ridley
Kamera: Sean Bobbitt
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Chiwetel Ejiofor, Dwight Henry, Bryan Batt, Michael Fassbender, Brad Pitt, Benedict Cumberbatch, Paul Dano, Taran Killam, Scoot McNairy, Ruth Negga, Garret Dillahunt, Paul Giamatti, Sarah Paulson, Michael Kenneth Williams, Alfre Woodard, Adepero Oduye, Quvenzhané Wallis, Lupita Nyong’o, Bill Camp, Chris Chalk

Mládeži pří­stup­ný
V kinech ČR od: 23.01.2014 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 23.01.2014 Bontonfilm SK

http://www.csfd.cz/film/304544-12-let-v-retezech/
http://www.imdb.com/title/tt2024544/


Podívejte se na hod­no­ce­ní 12 let v řetě­zech na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizinců
27. srpna 2025Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizincůNaše mysl je velmi přeplněné místo; všichni jsme obýváni mnoha osobnostmi, které musí koexistovat. Racionálními, romantickými, instinktivními, někdy i šílenými. Ale kdo je skutečně pánem situace? Snímek Bláznivě je příběhem prvního rande, rozkošnou romantickou komedií, která nás…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře