Český film se dlouho svíjel na smrtelné posteli. Zatažená mračna, stojatý vzduch a do toho kouzelná hůlka Marcela Bystroně. Zubatá si za dveřmi brousila kosu a chybělo jen několik vkusně zpomalených filmových vteřin, aby překročila práh a jedním máchnutím vykonala tolikrát zvěstovanou popravu. V redakci zavládla obdobná nálada. Zombie (chlapík, který byl v dětství poctivě zaléván černým čajem) dal za pravdu všeobecně uctívané vizi, přejel žehličkou černý prapor, a jen co smočil páví péro v inkoustu, začal sepisovat parte. Ani já nelelkoval. Setřásl jsem strach ze sklepa okupovaného armádou hlodavců, postříkal se deratizačním parfémem a vypravil se na sebevražednou misi s krycím názvem „Lopata na hloubení černé díry“. Redakční povinnosti neminuly ani světoběžníka Mudru, jenž se ihned po návratu z Thajska ujal demontáže sousedovy chaty, aby mohl z těch nejkvalitnějších smrkových prken vyrobit náležitě padnoucí rakev. V neposlední řadě neuspěl s výmluvou ohledně oslavy babiččiných 90. narozenin ani Kowalski. Zkrátka a dobře – ne že mohl, on se do toho kamenického kroužku přihlásit musel!
Co si budeme namlouvat. Kdybychom my - my chlapci z Bazooky - nevztyčili prst, tuzemská filmografie by si vskutku ustlala na jílu a nechala se skrz naskrz prožrat Karafiátovými potomky. Ještě že jsme tak učinili. Český film se konečně vzchopil, Honza Svěrák zařval „Ne!“, Alice Nelis ono „Ne!“ zopakovala a nyní se megafonu zhostil i Jiří Vejdělek.
Vítej zlatý hattricku!
No dobrá. Teď jsem trošku přestřelil. Vejdělek se se svými kumpány nepředřel natolik, aby jim Kowalski vytesával monogramy do Prachovských skal a kritici masturbovali nadšením. Navzdory tomu by bylo nesmírně kruté, kdybych jim odpíral i ten malý/velký zářez, působící v současné době jako nadějná křísící injekce do naběhlých žil bezprostředních zítřků. Vejdělkův mančaft se sice neuřítil, přesto odvedl výkon, který by bez problémů knockoutoval leckterý český biják z předchozích sezón. Což je na jednu stranu potěšující, avšak na stranu druhou poněkud smutné. ROMing jako takový využívá výhradně vedlejších silničních komunikací, dbá padesátky i tam, kde se chlupatí jaktěživ neobjevili, a ani na okamžik nepomýšlí na nahánění času a protínání cílové pásky. Vejdělkova tragikomedie se vyhýbá výše položeným metám jako čert kříži (jednoduše na ně nemá) a veškerou potřebnou šťávu ždíme z minimálně objemné nádrže a z vkusně zaoblené karosérie. Je tady dvojice humorných (takřka karikaturních) postaviček, několik střídmě vyhrocených eskapád a to vše je zabaleno v krabici, která překonává odpor větru na proklatě přímé silnici z místa A do místa B. Žádné zbytečné komplikace, žádný záběr pro mozek. Jakékoli křižovatky jsou řešeny mimoúrovňově.
Ano, ano... scénáristé se v sadu občas flákali a v globálu očesávali jen ty větve, které byly přístupné bez nutnosti šplhání na rozviklaný žebřík. Ne že by snímek nepřinášel zábavné momenty hodné hlasitého smíchu a ne že bych jich přinášel málo. Naopak. Již úvodní minuty naznačí, že se na vážnou hrát nebude, jakmile ostrouhá nebohý pošťák dožadující se peněz za doručené psaní. Zkrátka; když bude potřeba, sál se bude bavit. Snímek totiž naskýtá celou řadu scén, které se bezostyšně obouvají do neměnné nátury našich romských spoluobčanů. Jedná se však o obouvání trefné a v rámci možností i omezené jistými mantinely, takže nehrozí, že by se příslušníci tmavší pleti namíchli a vypalovali kina v době projekce. Ústřední poháněcí silou jsou dialogy, dobře načasované hlášky a hlavně znovuvzkříšený kult postavy Bohuše-milionáře. V tomto směru má ROMing dokonale promazané šrouby. Polívkovo poněkud ostřejší a vychlastanější repete lze považovat za úspěšné a zároveň za velmi chytré, pokud bylo aplikováno jako promyšlený tah vstříc publiku, které si Dědictví dopřává při každé televizní repríze.
Ačkoliv jsem měl největší obavy z toho, že bude Vejdělkův druhý celovečerák k uzoufaní nudnou podívanou, která bude křečovitě pídit po nalezišti vtipu, výsledných šedesát procent (já vím, že jste sjeli kurzorem dolů při první možné příležitosti) má na svědomí zejména nedostačující výplň nosného skeletu. Což o to, že je ROMing humorný a nabízí na poměry situační road movie nebývalé množství vtipných scén, když je takřka každá mezera mezi nimi vyplněna jakýmsi pokusem o vystižení poetiky cikánského života pod širákem, v maringotce, v tatrovce… Problém těchto pokusů nespočívá ani tak v tom, že vůbec jsou, jako spíše v tom, že jsou až příliš často, že jsou až neúměrně rozvleklé a že jsou v pozdější fázi nadobro vybředlé. Zatímco Vejdělek-režisér příjemně překvapil, Vejdělek-střihač příliš nepřesvědčil. Situaci z prostor, v nichž se eliminují nadbytečné obrázky a lepí pozůstalý materiál, si dokážu velmi snadno představit. Režisér si vybudoval k natočenému pásu natolik silný vztah, že se jím neodlučně ovinul a nesvolil k potratu byť jen jediného okénka.
Roming drží pohromadě coby umělecké dílo (vtipné scény jsou důkladně vyvážené s materiálem, který navozuje vážnější feeling), avšak jako zábavný počin selhává. Sto pět minut je příliš dlouhá stopáž na to, aby utáhla snímek, jenž vyznívá coby dutá rána do prázdna. Nejste-li přímo příznivci romské hudby, popř. diváci, kterým k blahu postačí hýbající se obrázky, nejspíš druhou půli protrpíte. Což zamrzí, protože opačného efektu šlo dosáhnout poměrně snadno. Nebát se, natáčet úsporněji a sestříhat snímek na přijatelnější délku.
Ano. Je to možná smutné… avšak přesvědčivé obhajoby není. Vrcholy filmu přicházejí jako na sinusoidě, obstarává je výhradně vulgární Stano Zaječí (ten co každou rozječí) a jediný herec, který mu stačí plnohodnotně sekundovat, aniž bychom pochybovali o jeho povolání, je zkušený Marián Labuda. Všichni ostatní jsou odstaveni na vedlejší kolej a podle toho vypadá i jejich samotný projev (mezeru mezi herci-neherci nelze neevidovat). Leckdo by očekával, že vzniklé skuliny zalepí příběh, ale bohužel, i on jest poznamenán nechtěně vyvolanou patinou. Co naplat. Takřka celá story je od základu podmíněna záměru, aby Bolek něco dělal (skákal, lovil ryby, svařoval, řídil…) a náležitě u toho „píč*val“. Nic hlubokomyslného neočekávejte.
Být o tom celý film (ano, neodsuzuji vkusné „píč*vání“), byl bych spokojen a prohlásil bych ROMing „Dědictvím“ nového tisíciletí. Jelikož je však VEJděling takovým minieposem a zároveň počinem, který přináší i děj, nabývá situace odlišných měřítek. Onen příběh je totiž nejenom podmíněn výstupům Bolka, avšak i naopak – přítomnost Bolka je podmíněna samotnému příběhu. Výsledek je následně takový, jak jsem tu a tam naznačil dříve. Zbytečné a časté odbočky + přemíra času věnovaná něčemu, k čemuž jsou přiletovány drasticky triviální proporce.
Ne, nechtějte po mně, abych tady líčil děj. Jednak bych vás mohl odradit od materiálu, který si jednoznačné odrazení nezasluhuje, druhak bych tím znásilňoval svůj značně citlivý procesor. Jak už bylo napsáno výše, je tady hned několikeré podmínění. A to podmínění odnáší zejména zápletka. Tečka. Nebo raději dvě tečky.
Závěr je nasnadě. Stejně jako opakování sebe sama za účelem vkusnějšího doťuknutí. Ač není ROMing žádným bijákem, který by lámal domácí kinematografii vejpůl, přes všechna negativa se jedná o titul, který předznamenává stále zřetelnější svítání nad obzorem. A jelikož už lepší a trefnější verdikt vypotím jen stěží, můžete si vyrýt do stěny x-tou čárku za další přečtený článek na tomto webu, vzít nohy na ramena a utéct někam daleko.
Sice nevím proč, ale přijde mi to docela stylové.
Nejnovější komentáře