Na tomto projektu jsem pracoval 7 let. Mojí prvotní myšlenkou bylo ukázat neviditelnou povahu moci, ukázat lidi pohybující se v zákulisí politické scény, protože to jsou ti, kteří tahají za provázky událostí a které běžně nevídáme. Bylo pro mne velmi důležité ukázat, že politická rozhodnutí jsou promýšlena velkou skupinou lidí, ačkoliv nakonec schvaluje toto rozhodnutí jedna osoba. Takže původní myšlenka filmu spočívá ve vztahu mezi osobním sekretářem a ministrem. Šéf ministrova kabinetu – to je muž, který nikdy nemá mediální pozornost, ale který si dennodenně „zamaže ruce“. Takže to není film o „prezidentových mužích“, ale o „ministrových mužích“.
Fungování moci
Nebyl jsem až tak zaujat otázkou moci, nástupu k moci nebo životem politické strany, jako spíše fungováním vlády a ministerských funkcí. To je důvod, proč jsem se nechtěl zaměřit na skutečného politika, jak by dle mého pocitu vyvstal z mého tvůrčího vyjádření. Místo toho jsem se chtěl zaměřit na drsná fakta každodenního politického koloběhu a vyjednávání. Také jsem chtěl ukázat, že dnešní politici jsou lapeni v jakémsi divokém víru, protože dnešní společnost je mnohem složitější, než byla dříve. Každý z nás je nasáklý technologickou a medii posedlou společností a podle mne jsou takoví i politici.
Noční scéna
Noční scéna mi umožnila ukázat, jaký druh muže Saint-Jean je. Je to muž, který je doslova pronásledován svou prací a který vstává uprostřed noci, aby přijel na místo nehody autobusu, kde zemřelo několik dětí. Protože toto je věc, která se od politika, který je na očích veřejnosti, očekává. Tato noční scéna pomáhá divákovi lépe porozumět tomu, jak emocionálně náročná ministerská práce může být: skutečně jsem chtěl, aby diváci sympatizovali s utrpením a osamělostí tohoto muže.
Průzkum & psaní scénáře
Při svém průzkumu jsem si prošel řadu materiálů. Přečetl jsem stohy knih a pročesal nespočet novinových článků. Také jsem nasbíral na 300 fotek politiků, aby mi to pomohlo vyobrazit ministra. Ačkoliv bylo psaní scénáře náročné, spolupracoval jsem pouze se třemi lidmi, kteří dříve pracovali v ministerské kanceláři: oni ten scénář nepsali, jen mi poskytovali zpětnou vazbu na již napsané scény a poskytli mi tak své know-how. Například scéna s osobním sekretářem Woessnerem byla přímo inspirována zkušeností jednoho z těchto mužů, který přešel do soukromého sektoru poté, co pracoval v ministerské kanceláři.
Vztah pán – sluha
Ve filmu jsou dominance a podřízenost převládajícími motivy: každá postava dominuje jiné a je podřízena další, až do závěrečné scény, kde všichni skončí v prezidentské kanceláři. Filmem prostupuje určité pokoření, ale nikdo není natolik cynický, aby ventiloval na venek svůj vztek nebo ztrátu sebekontroly. Temperament je nedílnou součástí politiky, stejně jako rady politických zasvěcenců a slova podpory od kolegů jsou nespolehlivé. ‚Myslet pozitivně‘ se zdá být mottem ministerských kanceláří – poradci musí neustále předkládat ministrovi pozitivní myšlenky a slova podpory.
Ministr Saint-Jean
Měl jsem dvě možnosti: mohl jsem z Saint-Jeana udělat poctivého muže – jako jsou a byli Ségiun, Mendès France nebo Rocard. Nebo jsem z něj mohl udělat cynika, který se v této sféře pohybuje už hodně dlouho. Rozhodl jsem se z něj učinit muže, který se zaučuje ve své branži. Začíná tím, že slouží obecnému blahu, spíše než svému vlastnímu – jinými slovy, slouží záležitostem své strany a současné vlády. Později získává nezávislost a určitou svobodu.
Nehoda však Saint-Jeana změní – když jste tak blízko smrti, musíte se změnit. Náhle zjišťuje, že jeho řidič je lidská bytost, ačkoliv se před tím o tohoto muže, který ho vozil pár týdnů, vůbec nezajímal. Saint-Jean je po jeho boku, když tento „neviditelný“ muž umírá: proběhne mezi nimi téměř duchovní proměna. Saint-Jean zůstává poznamenán touto zkušeností navždy.
Břímě zodpovědnosti
Skutečně mne fascinovala myšlenka privatizace železničních stanic, ačkoliv jsem se nemohl vůbec dostat k řadě odborných detailů. Ale přišel jsem se zajímavým pohledem popsat tuto reformu a načasování této reformy: zjistil jsem, že jakákoliv velká reforma zahrnuje jmenování nového politika, který pomůže reformu zrealizovat. Je to strategie moci. Vedle toho bylo zajímavé konfrontovat muže – jmenovitě Saint-Jeana – s jeho vlastními přesvědčeními. Protože zatímco není stoupencem tohoto projektu, jeho povinností je ho bránit za každou cenu.
O hercích
Olivier Gourmet (Siant-Jean, ministr) byl mimořádně oddaný tomuto filmu. Do ztvárnění vzteku a kamarádství vznesl hodně energie a jeho herecký výkon vždy zní přesvědčivě. Jeho způsob chůze a vyjádření emocí pomocí řeči tváře a těla je velmi intenzivní. Potřebuji u herce tyto přednosti. Když byl na prvním čtení scénáře, okamžitě jsem cítil, že on je jasnou volbou pro tuto roli. Olivier Gourmet hrál roli živelně a diváci s ním budou, doufám, sympatizovat, stejně jako já.
U Michela Blanca (Gilles, osobní sekretář) to bylo trochu jiné. Věc se má tak, že čekal na roli politického poradce již celkem dlouho. A najednou měl možnost tuto roli hrát. Navíc bylo úžasné to, že jeho pojetí postavy bylo velmi blízké tomu mému. Gillese hodně rozvinul po vnitřní stránce. Bylo skvělé se s ním setkat.
Pro Martina Kuyperse, nezaměstnaného chlápka, který je najat jako osobní řidič ministra, jsem hledal neprofesionálního herce, který nikdy dříve ve filmu nehrál. Chtěl jsem, aby si udržel určitou drsnou povahu, kterou jsem hledal. Byl to dlouhý proces a trvalo několik měsíců, než jsem našel Sylvaina Deblé. Bylo na něm cosi naivního, co jsem ocenil, a zároveň zůstával sám sebou. Do rolí bodyguardů jsem také obsadil neprofesionály.
Nejnovější komentáře