Kritiky.cz > Speciály > Šmoulové: Zapomenutá vesnice

Šmoulové: Zapomenutá vesnice

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

            OBSAH

             V tom­to novém, plně ani­mo­va­ném fil­mu o Šmoulech se Šmoulinka (Ivana Korolová) po nále­zu taju­pl­né mapy vydá­vá spo­leč­ně se svý­mi nej­lep­ší­mi kama­rá­dy Koumákem (Jakub Prachař), Nešikou (David Gránský) a Silákem (Roman Štabrňák) na vzru­šu­jí­cí a napí­na­vou pouť Zakázaným lesem plným kou­zel­ných stvo­ře­ní, aby nalez­li tajem­nou, dáv­no ztra­ce­nou ves­ni­ci dří­ve, než se to poda­ří zlé­mu kou­zel­ní­ko­vi Gargamelovi (Jiří Lábus). Na své dra­ma­tic­ké ces­tě plné akce a nebez­pe­čí jsou Šmoulové na sto­pě obje­vu nej­vět­ší­ho tajem­ství šmou­lí his­to­rie!

            O FILMU

            Při prá­ci na sním­ku Šmoulové: Zapomenutá ves­ni­ce – prv­ním plně počí­ta­čo­vě ani­mo­va­ném šmou­lím dob­ro­druž­ství – se jeho tvůr­ci roz­hod­li načít zce­la novou strán­ku pří­bě­hů o Šmoulech a před­vést divá­kům zno­vu to, díky čemu se Šmoulové sta­li tou kou­zel­nou kla­si­kou, kte­rou jsou. „Prošli jsme si prv­ní comicsy a pro­stu­do­va­li jsme Peyovo dílo, abychom se poku­si­li pro film najít vizu­ál­ní styl, kte­rý by vzdá­val poctu půvo­du Šmoulů a tomu, jak doo­prav­dy vypa­da­jí,“ popi­su­je Kelly Asbury, reži­sér fil­mu. Asbury v minu­los­ti reží­ro­val sním­ky Shrek 2Gnomeo a Julie. „To pro nás bylo důle­ži­té v kon­tex­tu toho, jak jsme navr­ho­va­li jed­not­li­vé loka­ce fil­mu, jeho podo­bu, návrh Šmoulů samot­ných, jejich dom­ky nebo bar­vy.“

            Celý film pře­ky­pu­je zába­vou a humo­rem, pro­to­že se jeho tvůr­ci roz­hod­li Šmouly zavést do pes­t­ro­ba­rev­né­ho, vzru­šu­jí­cí­ho a nebez­peč­né­ho svě­ta Zakázaného lesa. „Je to mís­to, jaké jsme dosud nevi­dě­li – je krás­ný, ale plný pře­kva­pe­ní, nebez­pe­čí a zába­vy,“ popi­su­je Asbury. „Najdeme v něm sku­teč­né dra­ky, se kte­rý­mi je zába­va a kte­ří jsou vese­lí, ale jen do oka­mži­ku, než je něčím rozzlo­bí­te. Rostou tam kvě­ti­ny, kte­ré nád­her­ně vypa­da­jí a voní, ale pokud si nedá­te pozor, tak si vás dají k veče­ři. Nebo líba­cí kvě­ti­ny, kte­ré na vás úto­čí polib­ky.“

            „Je to nové a inte­li­gent­ní poje­tí Šmoulů,“ míní super­star Demi Lovato, drži­tel­ka něko­li­ka pla­ti­no­vých desek, kte­rá v ori­gi­ná­le pro­půj­či­la svůj hlas Šmoulince. „Šmoulinka spo­jí své síly s Koumákem, Nešikou a Silákem, aby se spo­leč­ně vyda­li na nej­vět­ší dob­ro­druž­ství, jaké kdy kte­rý Šmoula zažil – aby zjis­ti­li, zda za Zakázaným lesem žijí dal­ší Šmoulové. Pokud ano, pak je pros­tě muse­jí najít.“

            Asbury pro­hla­šu­je, že inspi­ra­cí pro pově­do­mý svět Šmoulí ves­nič­ky i nových svě­tů, stvo­ře­ných pro potře­by fil­mu bylo totéž: dílo Peya – bel­gic­ké­ho kres­lí­ře Pierra Culliforda, kte­rý Šmouly v roce 1958 vytvo­řil. „Peyovo dílo má v sobě jis­tou leh­kost. Kreslil s jakousi nenu­ce­nos­tí,“ zamýš­lí se Asbury. „Co se Zakázaného lesa a Šmoulí ves­nič­ky týče, chtě­li jsme, aby půso­bi­ly tak, jako by šlo o něco, s čím se divá­ci setká­va­jí popr­vé, ale sou­čas­ně aby bylo jas­né, že se jed­ná o sou­část šmou­lí­ho svě­ta. Tmavší a sytěj­ší barev­né odstí­ny, kon­tras­tu­jí­cí tma­vé stí­ny, spous­ta boha­té a neob­vykle zbar­ve­né vege­ta­ce, rost­li­ny, kte­ré ve tmě svě­tél­ku­jí, zví­řa­ta, brou­ci – to vše bylo odliš­né, ale zacho­vá­va­lo si to Peyovy linie a sty­li­za­ci.“

            Tvůrci fil­mu také změ­ni­li pří­stup k humo­ru. „Chtěli jsme, aby se humo­ru ve fil­mu smá­ly děti spo­leč­ně s dospě­lý­mi, tak jako tomu je v Peyových comic­sech, niko­liv aby náš film obsa­ho­val dva dru­hy humo­ru – dvoj­smys­ly pro dospě­lé a něco jiné­ho pro děti,“ vysvět­lu­je Asbury. „Charlie Chaplin, Buster Keaton, Harold Lloyd, Laurel a Hardy, Three Stooges – jejich humo­ru se smě­jí úpl­ně všich­ni, a přes­ně něčím tako­vým jsme se pokou­še­li film napl­nit – nad­ča­so­vým humo­rem v novém poje­tí.“

            Bez ohle­du na to, jak humor­ný film je, byli Šmoulové vždy výji­meč­ní svým har­mo­nic­kým a míru­mi­lov­ným vzta­hem ke dru­hým, a reži­sér si to plně uvě­do­mo­val. „Poselstvím fil­mu je to, že je důle­ži­té si vzá­jem­ně pomá­hat,“ říká Asbury. „Je zapo­tře­bí celé Šmoulí ves­ni­ce, jak z pohle­du jed­not­liv­ců, tak i cel­ku, aby se všich­ni nau­či­li táh­nout za jeden pro­vaz. Jde tu o akcep­to­vá­ní odliš­nos­tí toho dru­hé­ho a vzá­jem­nou kom­pen­za­ci sil­ných a sla­bých strá­nek jed­not­li­vých Šmoulů, aby se jim poda­ři­lo dosáh­nout vyš­ších cílů. Myslím, že prá­vě tako­vé je hlav­ní posel­ství toho­to fil­mu a v sou­čas­né době je stá­le veli­ce rele­vant­ní.“

            S úko­lem vdech­nout Šmoulům život se tvůr­ci fil­mu obrá­ti­li na celou řadu roz­ma­ni­tých uměl­ců z celé­ho svě­ta – a pro­to­že jsou Šmoulové popu­lár­ní ve všech kou­tech svě­ta, jed­ná se o uměl­ce, kte­ří sku­teč­ně tou­ži­li po tom, aby měli mož­nost Šmouly vrá­tit zpát­ky k jejich kom­plet­ně ani­mo­va­ným koře­nům. „Výtvarníci a tech­ni­ci, kte­ří nám pomoh­li ten­to film vytvo­řit, pochá­ze­jí sku­teč­ně ze všech kou­tů svě­ta a jed­ná se o lidi, kte­ří se Šmouly vyrůs­ta­li ješ­tě před­tím, než se kdy Šmoulové v polo­vi­ně osm­de­sá­tých let vypra­vi­li do Ameriky,“ říká Asbury. „Mají k nim vel­mi spe­ci­fic­ký vztah a tou­ži­li po tom, aby ten­to film slo­žil poctu jejich oblí­be­ným posta­vič­kám a zacho­vá­val inte­gri­tu Peyova díla.“

            Asbury ostat­ně podo­tý­ká, že výtvar­ní­ko­vi postav fil­mu, Patrickovi Matemu, se poda­ři­lo tak věr­ně zachy­tit ener­gič­nost původ­ních Peyových kre­seb, že se mu dosta­lo toho nej­vyš­ší­ho uzná­ní. „Dokázal ty posta­vič­ky nakres­lit napros­to věr­ně – vlast­ně až do té míry, že když jeho kres­by zahléd­la Peyova dce­ra Veronique Culliford, roz­pla­ka­la se u toho, pro­to­že se až tak věr­ně podo­ba­ly původ­ním kresbám její­ho otce,“ vzpo­mí­ná Asbury. „Jaké vět­ší uzná­ní bys­te ješ­tě chtě­li?“

            Pro nový film tedy jeho tvůr­ci vytvo­ři­li zce­la nové 3D návrhy, kte­ré se zamě­ři­ly na někte­rá spe­ci­fi­ka Peyových kre­seb: oči, kte­ré jsou vzá­jem­ně pro­po­je­né, ústa, pohy­bu­jí­cí se nezá­vis­le na tva­ru hla­vy a čelis­ti, obo­čí, kte­ré se vzná­ší mimo obli­čej a může zasa­ho­vat i do čepi­ce. Protože jsou všich­ni Šmoulové ve své pod­sta­tě prak­tic­ky stej­ní, byla pro ani­má­to­ry vel­kou výzvou a sou­čas­ně vel­kou zába­vou sna­ha odli­šit od sebe jed­not­li­vé posta­vy pro­střed­nic­tvím jejich herec­kých výko­nů. „Díky odliš­nos­tem v posto­ji, cho­vá­ní a také pár rekvi­zi­tám jsme schop­ni od sebe jed­not­li­vé posta­vy odli­šo­vat přes­ně tak, jak to dělal Peyo,“ říká Asbury. „Je veli­ce zábav­né ty drob­né roz­dí­ly vytvá­řet a sle­do­vat, že je jejich výsled­kem zce­la nová posta­va.“

            Kompletního a plně ani­mo­va­né­ho pře­pra­co­vá­ní se dočka­li také padou­ši – neši­kov­ný zlý čaro­děj Gargamel a jeho pře­kva­pi­vě loa­jál­ní kocour Azrael, opět pocho­pi­tel­ně v sou­la­du s Peyovými původ­ní­mi kresba­mi. „Nechtěli jsme, aby Azrael vypa­dal jako sku­teč­ný kocour nebo Gargamel jako sku­teč­ný člo­věk. Toužili jsme po tom, aby z nich vyza­řo­va­la kres­le­ná nad­sáz­ka, kte­rou do nich Peyo tak zruč­ně vlo­žil – a celá řada toho, co ve fil­mu před­vá­dě­jí, pochá­zí pří­mo z Peyova comic­su,“ pro­zra­zu­je Asbury. „Gargamel musí být legrač­ní a neši­kov­ný, ale sou­čas­ně uvě­ři­tel­ně zrád­ný a nebez­peč­ný. Azrael je prav­dě­po­dob­ně nej­chytřej­ší posta­vou celé­ho fil­mu – nemá­te ho rádi, ale je legrač­ní a nená­vi­dí Gargamela, a z něja­ké­ho nepo­cho­pi­tel­né­ho důvo­du mu pomá­há. Je to jed­na z těch nej­zá­sad­něj­ších otá­zek, kte­ré kdy byly lid­stvu polo­že­ny – proč jsou vlast­ně Gargamel s Azraelem spo­lu?“

            Dokonce i nové posta­vy jsou navr­že­ny na zákla­dě prv­ků, kte­ré nachys­tal Peyo. „Všechny naše nové posta­vy – Koumákův brouk, kte­rý mu v pod­sta­tě zastá­vá funk­ci chyt­ré­ho tele­fo­nu, krá­lí­ci, kte­ří svě­tél­ku­jí ve tmě, nej­růz­něj­ší hmyz, motý­li, sto­nož­ky, hle­mýž­di – ty všech­ny vychá­ze­jí z tva­rů a výtvar­ných návrhů, kte­ré se obje­vi­ly v Peyových comic­sech,“ popi­su­je Asbury.

            Šmoulinka žije ve Šmoulí ves­ni­ci celý svůj život...každý den vídá stej­ných 99 kama­rá­dů. Ale teď se spo­leč­ně se svý­mi přá­te­li hod­lá vydat tam, kam se dosud žád­ný Šmoula nevydal...projít Zakázaným lesem a poku­sit se najít Zapomenutou ves­ni­ci – a s ní i nej­vět­ší záha­du v ději­nách Šmoulů. Bude to nej­vět­ší dob­ro­druž­ství v jejím živo­tě.

            „Roli Šmoulinky jsem si moc uži­la,“ popi­su­je Demi Lovato, kte­rá tuto posta­vu namlu­vi­la v ori­gi­ná­le. „Je milá a las­ka­vá a o své kama­rá­dy Šmouly se sta­rá veli­ce dob­ře. Ale sou­čas­ně je také vel­mi odváž­ná – má dob­ro­druž­nou pova­hu a když po něčem tou­ží, jde a vez­me si to. Nenechá si od niko­ho nic zaka­zo­vat, obzvlášť ne od Taťky Šmouly. Je to sil­ná a nezá­vis­lá Šmoulinka.“

            „Je sku­teč­ně vel­mi oje­di­ně­lá – a to napros­to doslo­va, je jedi­nou dív­kou mezi ostat­ní­mi Šmouly,“ pokra­ču­je Lovato. „Má oprav­du las­ka­vé srd­ce a sna­ží se ze všech sil při­jít na to, kým doo­prav­dy je.“

            „Demi má veli­ce oje­di­ně­lý hlas,“ popi­su­je Asbury. „Vložila do Šmoulinky stej­né sebe­vě­do­mí, o kte­rém neu­stá­le mlu­ví a zpí­vá – a co je na sebe­vě­do­mí špat­né­ho? Vložila ho do Šmoulinky a v mno­ha ohle­dech tak tu posta­vu zce­la změ­ni­la.“

            Silák je přes­ně ten typ Šmouly, kte­rý do tělo­cvič­ny cho­dí dva­krát den­ně a dává si veli­ce zále­žet na tom, abys­te o tom roz­hod­ně vědě­li. Ale když už si sku­teč­ně začí­ná­te mys­let, že je to oprav­du vel­ký tvrďák, dá vám jas­ně naje­vo, že je to ve sku­teč­nos­ti obrov­ský dob­rák.

            Modrého kra­sav­ce v ori­gi­ná­le namlu­vil pohled­ný Joe Manganiello ze seri­á­lu True Blood: Pravá krev a z fil­mu Bez kalhot. „Silák je tím nej­ú­žas­něj­ším a nej­sil­něj­ším Šmoulou ze Šmoulí ves­ni­ce,“ míní Manganiello. „Když zrov­na nepra­cu­je na svých sva­lech, jez­dí s kama­rá­dy na šmou­lo­bo­ar­du nebo se pro­chá­zí po Zapomenuté ves­ni­ci.“

            „Je to napros­to nový šmou­lí svět, jaký jste dosud nevi­dě­li. Má zce­la novou podo­bu, žijí v něm nové posta­vy a nová stvo­ře­ní, jaká ješ­tě neby­la nikde k vidě­ní,“ pokra­ču­je Manganiello. „A Koumák se Silákem koneč­ně vyře­ší tu klí­čo­vou otáz­ku, jest­li je důle­ži­té mít pořád­nou sílu nebo zna­los­ti. Co mys­lí­te, kdo vyhra­je?“

            Manganiello byl nad­še­ný z mož­nos­ti podí­let se na fil­mu, kte­rý může sle­do­vat se svou rodi­nou. „Na tomhle fil­mu se mi moc líbí to, že se vra­cí zpát­ky ke sty­lu, kte­rý si moje gene­ra­ce pama­tu­je z dět­ství, tak­že v sobě pro dospě­lé ukrý­vá sluš­nou dáv­ku nos­tal­gie – ale sou­čas­ně oslo­ví zce­la novou gene­ra­ci včet­ně mojí dvou­le­té nete­ře, kte­rá Šmouly zbož­ňu­je a bude mít mož­nost vidět strýč­ka v roli Siláka.“

            Koumáka zná napros­to kaž­dý: je to ukáz­ko­vý pří­klad něko­ho, kdo má obrov­ské zna­los­ti, ale neu­mí tak doce­la jed­nat s ostat­ní­mi. To ale neva­dí: jeho přá­te­lé vědí, jak moc mu na nich zále­ží, a pro­to ho mají rádi také. A když jde do tuhé­ho, nena­jde­te zku­še­něj­ší­ho Šmoulu, kte­rý by vám doká­zal lépe pora­dit, jak pro­blém vyře­šit.

            Svůj hlas v původ­ním zně­ní Koumákovi pro­půj­čil Danny Pudi ze seri­á­lu Zpátky do ško­ly. „Koumák je ve fil­mu moz­kem celé­ho týmu. Neustále se sna­ží při­jít na to, jak vyře­šit něja­ký pro­blém,“ říká. „Občas se do něče­ho zabe­re až pří­liš, ale má veli­ce las­ka­vé srd­ce a dělá to vše jenom pro své kama­rá­dy.“

            Podobá se role Koumáka nějak jeho roli ze seri­á­lu Zpátky do ško­ly?Byl by to oprav­du vel­ký kom­pli­ment, kdy­bych mohl pro­hla­šo­vat, že jsem tuhle roli dostal pro­to, že mě reži­sé­ři obsa­zu­jí do podob­ných rolí,“ smě­je se. „Jsem cel­kem bys­trý, ale Koumák je v mno­ha neče­ka­ných ohle­dech veli­ce ino­va­tiv­ní. Opravdu jsem se do téhle role pono­řil: po celých sedm­náct měsí­ců jsem byl natře­ný na mod­ro a nos jsem měl pořád plný pylu, abych měl jis­to­tu, že mě aler­gic­ká reak­ce ani na chvil­ku neo­pus­tí.“

            Koumákův ucpa­ný nos ve sku­teč­nos­ti byl sku­teč­ně poměr­ně kom­pli­ko­va­ný, co se namlu­ve­ní posta­vy týka­lo. „Kelly nám naštěs­tí ohrom­ně pomohl tím, že nás nechal expe­ri­men­to­vat. Společně jsme tu posta­vu dola­di­li,“ vzpo­mí­ná Pudi. „Pracovali jsme s něko­li­ka vari­an­ta­mi – čím déle jsme se tomu věno­va­li, tím ucpa­něj­ší nos Koumák měl a tím zábav­něj­ší pro mě ta posta­va byla.“

             Nešika je ohrom­ně přátelský...a pří­šer­ně neši­kov­ný. Vždy je při­pra­ven nabíd­nout pomoc – dokon­ce i teh­dy, kdy by bylo lep­ší, aby zůstal radě­ji doma. Naštěstí jsou mu všich­ni kvů­li jeho nej­lep­ším úmys­lům a roz­zá­ře­ným očím ochot­ni zmat­ky, kte­ré napáchá, zce­la bez­vý­hrad­ně odpus­tit, a nako­nec nám všem stej­ně vždyc­ky doká­že vytřít zrak.

            Nešiku v ori­gi­ná­le namlu­vil Jack McBrayer ze seri­á­lu Studio 30 Rock. „Je to ohrom­ně milý člo­ví­ček – tako­vý, jaké­ho roz­hod­ně chce­te mít ve svém týmu, mini­mál­ně tedy pokud se váš tým nemu­sí věno­vat něče­mu, co vyža­du­je dobrou manu­ál­ní zruč­nost nebo ele­gan­ci nebo jiné doved­nos­ti,“ míní. „Pokud shá­ní­te něko­ho, kdo by měl týmo­vé­ho ducha, je Nešika prá­vě tím Šmoulou, kte­ré­ho hle­dá­te.“

            Ačkoliv McBrayer své herec­ké výko­ny podá­val pou­ze v nahrá­va­cím stu­diu, přes­to se mu poda­ři­lo uplat­nit při nich meto­dic­ké herec­tví. „Během svých pří­prav na roli Nešiky jsem sle­do­val celou řadu videí, ve kte­rých se lidem něco hod­ně vel­ko­le­pě nepo­da­ří. Existují jich obrov­ské spous­ty. Ať si před­sta­ví­te zce­la libo­vol­nou situ­a­ci, něko­mu na svě­tě se během ní poda­ři­lo zakop­nout a upad­nout,“ popi­su­je. „Takže jsem zís­kal spous­tu poznat­ků k tomu, jak správ­ně pojmout samot­nou pod­sta­tu Nešikovy osob­nos­ti, a mám na těle mod­ři­ny, kte­rý­mi to mohu dolo­žit.“

            Taťka Šmoula je milý a přá­tel­ský a jeho nej­vět­ší sta­ros­tí je bez­pe­čí a bla­ho všech ostat­ních Šmoulů a celé Šmoulí ves­ni­ce. Jako jejich vůd­ce a patri­ar­cha se sna­žil udr­žo­vat mezi nimi jis­tou úro­veň kon­t­ro­ly a pořád­ku, ale pokud se snad domní­val, že mít na sta­rost 99 šmou­lích chlap­ců a jed­nu malou hol­čič­ku bylo těž­ké, pak v obdo­bí jejich dospí­vá­ní tepr­ve napl­no pocho­pil, co slo­vo „těž­ké“ sku­teč­ně zna­me­ná.

            „Chtěl jsem, aby Taťka Šmoula měl pat­řič­nou dáv­ku ener­gie – aby byl prch­li­vý a ener­ge­tic­ký. Jako někdo, kdo by byl scho­pen velet armá­dě, kdy­by na to při­šlo,“ říká Asbury. „Mandy Patinkin téhle posta­vě dodal las­ka­vost, ener­gič­nost, vita­li­tu a upřím­nost.“

            „Taťka je patri­ar­chou všech Šmoulů – doo­prav­dy mu zále­ží na kaž­dém jed­nom z nich,“ říká Patinkin. „Možná bys­te o něm moh­li říci, že to se svou sta­rost­li­vos­tí občas tro­chu pře­há­ní, ale kdy­ko­liv ho budou Šmoulové potře­bo­vat, mohou se na něj s jis­to­tou obrá­tit.“

            Gargamel, ve stej­né míře nebez­peč­ný i hloupý, je tea­trál­ním, do sebe zahle­dě­ným a legen­dár­ním postra­chem Šmoulů. Touží v živo­tě jen po tom, aby byl osla­vo­ván a obdi­vo­ván jako nej­vět­ší kou­zel­ník na svě­tě, ale nej­vět­ší pře­káž­kou, kte­rá mu v dosa­že­ní jeho cílů brá­ní, je jeho neu­vě­ři­tel­ná neschop­nost.

            „Byl jsem fanouš­kem Šmoulů od samé­ho počát­ku – dokon­ce si pama­tu­ji i ty sta­ré comicsy,“ říká Rainn Wilson – zná­mý též jako Dwight z ame­ric­ké ver­ze seri­á­lu Kancl – kte­rý posta­vu v původ­ním zně­ní namlu­vil. „Měl jsme moc rád ten ani­mo­va­ný seri­ál a Gargamel byl vždyc­ky mou nej­ob­lí­be­něj­ší posta­vou. Vždycky jsem s ním sym­pa­ti­zo­val – no, co vám na to mám říct? Gargamel je vel­mi nedo­ce­ňo­va­ný a chce jen, abys­te ho měli rádi.“

            Kterýkoliv herec, jenž kdy ztvár­nil padou­cha, vám pro­zra­dí, že tajem­ství úspě­chu spo­čí­vá v nale­ze­ní lid­skosti v dané posta­vě, a Wilson pro­hla­šu­je, že Gargamel není výjim­kou. Svým způ­so­bem. „Máme tu před sebou film o hrdin­ném kou­zel­ní­ko­vi, kte­rý se musí pus­tit do boje se zákeř­nou smeč­kou mod­rých stvo­ře­ní, jejichž jedi­ným cílem je žít spo­leč­ně v kli­du a míru,“ vtip­ku­je. „Bylo ohrom­ně zábav­né poku­sit se o to, aby nevy­zní­val jako ste­re­o­typ­ní padouch, ale měl v sobě jen přes­ně tu pra­vou dáv­ku zákeř­nos­ti a při­hlouplos­ti.“

            „Rainn ke Gargamelovi při­stou­pil se svou kla­sic­kou spon­tán­nos­tí, ale sou­čas­ně chá­pal i zábav­nou strán­ku téhle posta­vy. Byl pro nás skvě­lým zdro­jem slov­ní­ho humo­ru, se kte­rým jsme moh­li dále pra­co­vat – a naši ani­má­to­ři jeho výkon moh­li vzít a udě­lat z něj neo­hra­ba­né­ho čaro­dě­je, kte­rý se ale doká­že ve své sebestřed­nos­ti cho­vat i poměr­ně tea­trál­ně,“ míní Asbury.

            Azrael je zlým pomoc­ní­kem kou­zel­ní­ka Gargamela. Je to mož­ná jenom pro­tiv­ný kocour, ale nezříd­ka je sou­čas­ně tím nej­chytřej­ším z pří­tom­ných. Pochopitelně, že něco tako­vé­ho není pří­liš těž­ké, pokud trá­ví­te veš­ke­rý čas pou­ze ve spo­leč­nos­ti Gargamela...Azrael a Gargamel se neu­stá­le haš­te­ří jako sta­rý man­žel­ský pár, ale Azrael je i přes­to vytr­va­lým a loa­jál­ním spo­leč­ní­kem své­ho pople­te­ně moc­né­ho pána.

            Monty je zce­la nová posta­va, vytvo­ře­ná pro potře­by fil­mu. „Monty je Gargamelovo káně – umož­ňu­je mu ces­to­vat „letec­ky“ a hle­dá pro něj Šmouly,“ vysvět­lu­je Asbury. „Monty je napros­to neschop­ný – jeho inte­li­gen­ce je na bodu mra­zu – ale Gargamel v něm vidí něco jako vzne­še­né­ho soko­la nebo moc­né­ho orla. Takže má teď k dis­po­zi­ci naštva­né­ho kocou­ra a napros­to při­hlouplé­ho ptá­ka.“

            Poté, co úspěš­ně pře­ko­na­jí nástra­hy Zakázaného lesa, se Šmoulové náh­le setká­va­jí s podiv­ný­mi mas­ko­va­ný­mi stvo­ře­ní­mi, vyba­ve­ný­mi oště­py. Jsou v pas­ti! Ale prá­vě v tu chví­li si uvě­do­mu­jí, že nalez­li Šmouly, kte­ré hle­da­li, a s nimi i Zapomenutou ves­ni­ci (kte­rá se ve sku­teč­nos­ti ukrý­vá v korunách stro­mů). A ne jen tak leda­ja­ké Šmouly – jsou to Šmoulové doce­la noví.

            „Nejsou pojme­no­va­ní pod­le toho, jací jsou – mají jmé­na pod­le pří­ro­dy kolem nich,“ říká Asbury. „Neočekává se od nich, že by se spe­ci­a­li­zo­va­li jen na jed­nu jedi­nou čin­nost – doká­ží dělat spous­tu růz­ných věcí.“

            Poměnka je sou­čas­ně míru­mi­lov­ná i vel­mi tem­pe­ra­ment­ní – je to sebe­vě­do­má a vlíd­ná vůd­ky­ně, kte­rá vycho­va­la bojov­né Šmouly, schop­né pora­dit si s čím­ko­liv. Do čeho­ko­liv, do čeho se pouš­tí, se pouš­tí zce­la napl­no.

            „Pomněnka je vůd­ky­ní a náčel­ni­cí Zapomenuté ves­ni­ce – je žen­ským pro­tějš­kem Taťky,“ popi­su­je Asbury. „Její Šmoulové se učí být vyna­lé­za­ví a pro­zkou­má­vat coko­liv, co je něčím zaujme. Šmoulí ves­ni­ce a Zapomenutá ves­ni­ce fun­gu­jí stej­ně dob­ře, ale jsou veli­ce odliš­né.“

            „Pomněnku v původ­ním zně­ní báječ­ně namlu­vi­la Julia Roberts, což je jed­na z mých nej­ob­lí­be­něj­ších here­ček a Pomněnce dala do vín­ku napros­tou srdeč­nost a vlíd­né srd­ce – sílu a upřím­nost, sebe­vě­do­mí a las­ka­vost,“ říká Asbury.

            „Jestliže je Taťka Šmoula duchov­ním otcem Šmoulí ves­ni­ce, pak Pomněnka je duchov­ní mat­kou Zakázaného lesa,“ míní Roberts. „Je odváž­ná, sil­ná, vzne­še­ná a oprav­du moud­rá. Je tím Šmoulou, na kte­ré­ho se obrá­tí­te, pokud před vámi sto­jí něja­ký nároč­ný úkol.“

            Buřina je pří­mo­ča­rá a drs­ná bojov­ni­ce, kte­rá oka­mži­tě začne zjiš­ťo­vat, proč Šmoulinka se svý­mi kama­rá­dy do Zapomenuté ves­ni­ce při­šla. Kvůli své obe­zřet­né pova­ze má pro­blémy cizin­cům důvě­řo­vat. Ale pod drs­nou slup­kou se ukrý­vá zla­té srd­ce, kte­ré bije v hru­di dív­ky, jež by pro svou rodi­nu a přá­te­le udě­la­la coko­liv.

            „Vyjít s Buřinou není snad­né,“ pro­hla­šu­je Michelle Rodriguez, kte­rá ji v ori­gi­ná­le namlu­vi­la. „Je sve­ře­pá a své šmou­lí kama­rá­dy stře­ží jako oko v hla­vě. Jsou její rodi­nou. Udělá coko­liv, aby se o ně posta­ra­la.“

            „Jsem moc ráda, že jsme v tomhle fil­mu dosta­li mož­nost poznat víc šmou­lích bojov­ní­ků,“ pokra­ču­je Rodriguez. „Když Buřinu a Pomněnku a všech­ny ostat­ní pozná­te, zjis­tí­te, jak oje­di­ně­lí všich­ni jsou a jak moc se od sebe odli­šu­jí. Neexistuje jedi­ná uni­ver­zál­ní ver­ze Šmouly – kaž­dý je Šmoulou po svém.“

            Rodriguez pro­hla­šu­je, že se v nejed­nom ohle­du své posta­vě podo­bá. „Jsem také cel­kem bojov­ná a sve­ře­pá, přes­ně jako Buřina. Jsme obě dív­ky, kte­ré se o sebe doká­ží posta­rat. Takže ano, mož­ná jsem pro tuhle roli neby­la vybrá­na tak doce­la náho­dou, ale na dru­hou stra­nu mám také veli­ce blíz­ko ke svým přá­te­lům a sna­žím se je ochra­ňo­vat. Takže v tomhle ohle­du se zase Buřina podo­bá mně.“

            Když se ocit­ne­te v pří­tom­nos­ti Květuše, máte pocit, jako by se kolem vás všech­no roz­zá­ři­lo ener­gií, kte­rou ze sebe vyza­řu­je – neu­stá­le je v pohy­bu a něco něko­mu vyklá­dá, nikdy se ješ­tě nese­tka­la se Šmoulou, kte­rý by jí nebyl sym­pa­tic­ký, a kaž­dé­ho ohro­mu­je svou neu­vě­ři­tel­ně vlíd­nou a vese­lou pova­hou. Její pomy­sl­ná skle­nič­ka není z polo­vi­ny prázd­ná, ale vrcho­va­tá až po okraj tak, že pře­té­ká.

            Tomuhle oživlé­mu kulo­vé­mu bles­ku pro­půj­či­la v ori­gi­ná­le svůj hlas Ellie Kemper ze seri­á­lů KanclUnbreakable Kimmy Schmidt. „Květuše se pros­tě nedo­ká­že ovlád­nout,“ vysvět­lu­je. „Zbožňuje život a je veli­ce vese­lá a nad­še­ná – někdy sko­ro až pří­liš. Prostě se vůbec nedo­ká­že ovlád­nout.“

            Stejně jako řada jiných dabé­rů postav v tom­to fil­mu i Kemper zjis­ti­la, že se svou posta­vou má lec­cos spo­leč­né­ho. „Květuše je ze vše­ho ohrom­ně nad­še­ná, a já se pro spous­tu věcí ve sku­teč­nos­ti také doká­žu poměr­ně dost nadchnout,“ říká. „V devá­té tří­dě jsem byla roz­t­les­ká­vač­kou, tak­že jsem si při namlou­vá­ní Květuše na tohle všech­no vzpo­mně­la a uplat­ni­la to – pro­to­že Květuše je zce­la jed­no­znač­ně ve své ves­ni­ci prá­vě tako­vou roz­t­les­ká­vač­kou.“

            Na Kemper udě­la­lo také dojem to, jak se Šmoulové ve fil­mu inspi­ru­jí sku­teč­nos­tí. „Scenáristé odved­li skvě­lou prá­ci a doká­za­li vytvo­řit vel­mi lid­ské posta­vy - všech­ny chy­by a zvlášt­nos­ti, kte­ré vídá­te kaž­dý den u lidí kolem, se obje­vu­jí i u Šmoulů,“ popi­su­je. „Každý z nich je odliš­ný a má své chy­by, a je zábav­né sle­do­vat, jak se tyto chy­by pro­je­vu­jí. Vždycky je dob­ré nebrat se pří­liš váž­ně a umět se sám sobě zasmát, a kou­sek ze sebe samé­ho vždyc­ky najde­te ale­spoň v někte­rém ze Šmoulů.“

            Podle Kemper jsou také hlav­ním téma­tem fil­mu zása­dy, kte­ré Šmoulové vždy ztě­les­ňo­va­li. „Nejpůsobivější je na Šmoulech to, jak doká­ží spo­lu­pra­co­vat. Ačkoliv umí kaž­dý z nich něco jiné­ho a mají odliš­né osob­nos­ti, názo­ry a nápa­dy, doká­ží tyhle odliš­nos­ti pře­ko­nat, aby dosáh­li spo­leč­né­ho cíle. To je pra­vou pod­sta­tou týmo­vé prá­ce a je to veli­ce inspi­ru­jí­cí.“

            Lilinka je bys­trá a pří­mo­ča­rá oby­va­tel­ka Zapomenuté ves­ni­ce. Nebojí se říkat věci na rovi­nu nebo se ujmout vede­ní – dokon­ce i teh­dy, pokud ji o to nikdo nežá­dal.

            „Lilinka je chyt­rá a prak­tic­ká, ale také veli­ce tvůr­čí,“ popi­su­je Ariel Winter ze seri­á­lu Taková moder­ní rodin­ka, kte­rá tuto posta­vu v původ­ním zně­ní namlu­vi­la. „Pokud potře­bu­je­te vyře­šit něja­ký pro­blém, obrať­te se na Lilinku.“

            Winter pro­hla­šu­je, že najít způ­sob, jak Lilinku namlu­vit, byl při­ro­ze­ný pro­ces, kte­rý měl poně­kud neo­če­ká­va­ný prů­běh. „Když jsem o jejím hla­se prv­ně zača­la pře­mýš­let, říka­la jsem si, že bych ji měla namlu­vit spí­še vyš­ším hla­sem. Ale když jsem pak spo­lu­pra­co­va­la s reži­sé­rem, chtěl, abych mlu­vi­la napros­to nor­mál­ně a to se mi vlast­ně cel­kem zamlou­va­lo – bylo pří­jem­né mlu­vit při­ro­ze­ným hla­sem, namís­to abych se pokou­še­la mlu­vit hla­sem vyš­ším nebo niž­ším,“ vysvět­lu­je.

            „Hrát nové­ho Šmoulu je napros­to skvě­lé,“ svě­řu­je se Winter. „Šmoulové v sobě při­ná­še­jí úžas­né posel­ství plné přá­tel­ství a týmo­vé spo­lu­prá­ce. Je to skvě­lá pří­le­ži­tost a výteč­ná role – Lilinka je ohrom­ně roz­to­mi­lá.“

            Kelly Asbury popi­su­je, že jako reži­sér sním­ku Šmoulové: Zapomenutá ves­ni­ce tou­žil po tom, aby film na divá­ky půso­bil v duchu kla­sic­kých ani­mo­va­ných fil­mů – ale sou­čas­ně si jeho pro­střed­nic­tvím chtěl zavzpo­mí­nat na dět­ství.

            „Styl ani­ma­cí naše­ho fil­mu se odka­zu­je na ani­mač­ní styl ze čty­ři­cá­tých let – je vel­mi sty­li­zo­va­ný a nad­sa­ze­ný a posta­vič­ky se růz­ně defor­mu­jí,“ říká. „Snažili jsme se o to, aby tím­to „gumo­vým“ sty­lem půso­bi­lo ve fil­mu vše. Vedoucí ani­mač­ní­ho týmu Alan Hawkins mi pomohl při­jít na to, jak něče­ho tako­vé­ho docí­lit, nastu­do­vat potřeb­né tech­ni­ky a poté vše vysvět­lit ani­má­to­rům. Co by pro ani­má­to­ra moh­lo být zábav­něj­ší než mož­nost koneč­ně v počí­ta­čo­vé ani­ma­ci uplat­nit stej­né ani­mač­ní tech­ni­ky, jaké byly k vidě­ní v kla­sic­kých ani­mo­va­ných fil­mech?“

            Asbury ale měl sou­čas­ně pocit, že film divá­ko­vi nabí­zí šan­ci vstou­pit do zce­la nové­ho svě­ta, a vzpo­mí­ná na dět­ství, kdy přes­ně po něčem tako­vém tou­žil. „Když jsem byl malý, tou­žil jsem po tom, abych mohl vlézt do své­ho Meoskopu a hrát si ve svě­tě, na kte­rý jsem se mohl jen dívat. Tenhle pocit měl na podo­bu toho­to fil­mu prav­dě­po­dob­ně nej­vět­ší vliv – když jsme už vědě­li jis­tě, že ho bude­me natá­čet ve 3D, chtěl jsem stvo­řit svět, kte­rý sice není sku­teč­ný, ale není ani úpl­ně nere­a­lis­tic­ký, půso­bí reál­ně, ale sou­čas­ně je i kou­zel­ný a nad­sa­ze­ný a nepo­do­bá se niče­mu, co jsme ve fil­mech dosud vidě­li. Konečně jsem dostal mož­nost vlézt si do své­ho Meoskopu,“ vysvět­lu­je.

            Tato kom­bi­na­ce – kla­sic­ký styl, spo­je­ný s atmo­sfé­rou pro­hlí­že­ní ste­re­o­sko­pic­kých 3D kotouč­ků – ovliv­ni­la celou výtvar­nou strán­ku fil­mu. A prv­ním kro­kem k její rea­li­za­ci bylo vrá­tit se k Peyovu původ­ní­mu dvou­roz­měr­né­mu comic­su a poku­sit se ho věr­ně adap­to­vat do podo­by 3D ani­ma­ce.

            Pravděpodobně nej­vět­ší výzvou při návra­tu k Peyovým původ­ním kresbám byla sna­ha pře­vést Peyovy pozo­ru­hod­né návrhy posta­vi­ček Šmoulů do 3D. Úkol pře­vést Peyovy kres­by do 3D ani­ma­ce při­pa­dl na výtvar­ní­ka postav Patricka Matea, Francouze, kte­rý s těmi­to posta­vič­ka­mi vyrůs­tal. Prohlašuje, že byl nad­še­ný z mož­nos­ti rea­li­zo­vat nejen bel­gic­ký styl kres­by, kte­rý Peya při tvor­bě Šmoulů ovliv­nil, ale také v návr­hu postav zachy­tit šmou­lí pova­hu. „Šmoulové jsou ohrom­ně milí, jsou to kama­rá­di pro celou rodi­nu – šmou­lí svět je veli­ce výji­meč­ný, tak­že roz­hod­ně nechce­te měnit něco, co mají všich­ni v tak vel­ké obli­bě.“ Mate pomá­hal ovliv­nit způ­sob, jakým ani­má­to­ři zpra­co­vá­va­li herec­ké výko­ny jed­not­li­vých postav a jejich pohy­by tím, že jim posky­tl doda­teč­né náčrt­ky i nad rámec svých výtvar­ných návrhů, kte­ré ilu­stro­va­ly pova­hu a osob­nost jed­not­li­vých Šmoulů.

            Ale vzhle­dem ke způ­so­bu, jakým Peyo své posta­vič­ky kres­lil, byli ani­má­to­ři nuce­ni posta­vy fil­mu vytvo­řit zce­la od zákla­du. „Jejich oči se navzá­jem pro­lí­na­jí. Když jsou pře­kva­pe­ní nebo vzru­še­ní, obo­čí se jim vzná­ší až u čepi­ček. A když ote­vřou doši­ro­ka ústa, čelis­ti se jim u toho vůbec nepo­hnou – tvar jejich hla­vy se nemě­ní,“ podo­tý­ká Alan Hawkins, vedou­cí týmu ani­má­to­rů. Aby bylo mož­no tyto cha­rak­te­ris­ti­ky zacho­vat, nemoh­li ani­má­to­ři vyu­žít stan­dard­ní obli­čejo­vou „mas­ku“ – ovlá­da­cí prv­ky, kte­ré ani­má­to­ři pou­ží­va­jí k oži­ve­ní ani­mo­va­né­ho obli­če­je – a bylo pro­to tře­ba navrh­nout mas­ku zce­la novou. (Štěstím v neštěs­tí bylo to, že vět­ši­na Šmoulů sdí­lí stej­ný výtvar­ný základ, tak­že sta­či­la jed­na ver­ze mas­ky, jen mno­ho­krát namno­že­ná.)

            Skutečnost, že se jed­na­lo o počí­ta­čo­vě ani­mo­va­ný film, vše také poměr­ně kom­pli­ko­va­la, říká Mike Ford, vedou­cí týmu vizu­ál­ních efek­tů toho­to fil­mu. „Ve výcho­zím sta­vu je veš­ke­ré počí­ta­čo­vá gra­fi­ka vel­mi syme­t­ric­ká, což v pří­pa­dě Šmoulů nevy­pa­dá pří­liš dob­ře,“ vysvět­lu­je. „Neustále jsme se sna­ži­li o to, aby Šmoulové půso­bi­li tak, jako bychom se jim do očí díva­li mír­ně zešik­ma – jed­no oko k nám bylo blí­že než to dru­hé.“

            Tento pří­stup jim pomohl i při ani­ma­ci Gargamela. „Animátoři doká­za­li spous­tu zábav­ných a nekon­krét­ních věcí vyvo­dit čis­tě jen z toho, jak ho Rainn Wilson namlu­vil. Některé Gargamelovy vti­py jsou dost mož­ná nej­lep­ší z celé­ho fil­mu,“ říká Hawkins. „Bylo veli­ce zábav­né kom­bi­no­vat jeho cho­vá­ní s Azraelovým – napří­klad když řekl něco hloupé­ho nebo když Azrael věděl něco, co on sám neví. Platila pro něj stej­ná pra­vi­dla jako pro Šmouly – zabí­ra­li jsme ho spí­še zešik­ma a sna­ži­li se vyhý­bat kom­plex­něj­ším úhlům zábě­ru jeho hla­vy.“

            I svět Šmoulů samot­ných byl veli­ce výraz­ně ovliv­ně­ný původ­ní­mi Peyovými kresba­mi a pro potře­by fil­mu je adap­to­va­la výtvar­ni­ce Noelle Triaureau. Prohlašuje, že Peyo, kte­rý pra­co­val pou­ze dvou­roz­měr­ně, měl k dis­po­zi­ci výho­dy, kte­ré ani­má­to­ři nemoh­li vyu­žít. „Ve 2D vám pro­jdou nej­růz­něj­ší fin­ty – hrát­ky s per­spek­ti­vou, ana­to­mie postav kom­bi­nu­jí­cí více růz­ných úhlů zábě­ru – kte­ré by nevy­pa­da­ly dob­ře, pokud je pře­ve­de­te do 3D pro­sto­ru. Takže jsme vyu­ži­li někte­ré základ­ní nástro­je výtvar­né­ho svě­ta – pře­kryv, ohra­ni­če­ní zábě­ru a kom­po­zi­ci – a necha­li se inspi­ro­vat postu­py, kte­ré pou­ží­val Peyo, čímž se nám poda­ři­lo do fil­mu dostat jeho kla­sic­kou atmo­sfé­ru,“ vysvět­lu­je. „Například jed­ny z prv­ních zábě­rů Šmoulů, kte­ré kdy Peyo nakres­lil, vám uka­zu­jí Šmoulí ves­ni­ci z nad­hle­du, díky čemuž se divák cítí vět­ší než sami Šmoulové. Dalším tako­vým nástro­jem je pře­kryv více vrs­tev – Peyo pou­ží­val kom­po­zič­ní prv­ky v popře­dí a v poza­dí se pře­krý­va­ly kli­ka­tí­cí se ces­ty a kop­ce, a toho jsme v našem fil­mu vyu­ží­va­li veli­ce čas­to.“

            „Intimnějšího vzta­hu mezi divá­kem a Šmouly se nám poda­ři­lo docí­lit tím, že jsme jejich náby­tek záměr­ně vytvo­ři­li poně­kud vět­ší, než by měl být – všech­no kolem nich je pro ně pří­liš vel­ké,“ popi­su­je Asbury. „Naproti tomu Gargamelův svět půso­bí jako zmen­še­ný – půso­bí dojmem, jako by byl navr­že­ný spí­še pro děti. Díky tomu je svět toho­to fil­mu při­taž­li­vý a zábav­ný – nic v něm není tak doce­la rea­lis­tic­ké.“

            Tvůrci fil­mu se sna­ži­li o zvý­raz­ně­ní kon­tras­tu mezi Šmoulí ves­ni­cí a Gargamelovým hra­dem kdy­ko­liv, kdy to jen bylo mož­né. „Ve Šmoulí ves­ni­ci v nás pou­ži­té bar­vy a tva­ry vzbu­zu­jí poci­ty neškod­nos­ti a bez­pe­čí. Gargamelovo dou­pě je plné ost­rých úhlů a stí­nů a půso­bí sko­ro jako vytr­že­né z díla něja­ké­ho němec­ké­ho expre­si­o­nis­ty – všu­de je spous­ta neče­ka­ných pře­kva­pe­ní a vy nemá­te tuše­ní, co se sta­ne za oka­mžik,“ vysvět­lu­je Asbury.

            Ford míní, že ztvár­nit Gargamelovo dou­pě v onom expre­si­o­nis­tic­kém sty­lu – kte­rý zahr­nu­je hru stí­nů na stě­ně – bylo vždy vel­mi nároč­né, ale jed­ná se o něco, s čímž už měl své zku­še­nos­ti. „Podobné zábě­ry jsme pou­ží­va­li ve fil­mech Hotel Transylvánie a dokon­ce již v Lovecké sezó­ně,“ vzpo­mí­ná. „V podob­ných scé­nách figu­ru­je ješ­tě jeden Gargamel, ukry­tý mimo záběr – divá­ci ho nikdy neu­vi­dí – kte­rý je růz­ně pokři­ve­ný a má něja­kou bláz­ni­vou pózu a kte­ré­ho pou­ží­vá­me jen k tomu, abychom jeho stín pro­mí­ta­li na stě­nu.“

            I ani­má­to­ři efek­tů si při­šli při prá­ci na fil­mu na své. „V comic­sech Peyo pou­ží­val spe­ci­fic­kou věc, kdy v pří­pa­dě, že něko­ho něco ude­ři­lo – nej­čas­tě­ji Gargamela – kolem něj nakres­lil čáry, sym­bo­li­zu­jí­cí onen úder, nebo to, čemu jsme zača­li říkat „Peyovy hvěz­dič­ky“. Červená a žlu­tá hvěz­dič­ka, pár kli­ka­tých čar – něco v tom smys­lu,“ vysvět­lu­je Hawkins. „Jednalo se o jed­nu z prv­ních věcí, kte­ré jsme jako ani­má­to­ři zkou­še­li, abychom zjis­ti­li, zda budou do naše­ho fil­mu zapa­dat. Je to svým způ­so­bem ris­kant­ní věc, pro­to­že zby­tek fil­mo­vé­ho svě­ta půso­bí vel­mi kom­pakt­ně, tak­že jsme si neby­li jis­ti, jaký dojem bude vyvo­lá­vat něco, co se jen tak zhmot­ní ve vzdu­chu a pak to zase zmi­zí. Ale Kellymu se to moc líbi­lo a Mike Ford se svým týmem doká­zal tyhle prv­ky do naše­ho rea­lis­tic­ky půso­bí­cí­ho svě­ta pat­řič­ně zakom­po­no­vat – tak­že to vše dává smy­sl, i když je to sty­li­zo­va­né.“

            Snaha o pře­ve­de­ní Peyova sty­lu kres­by do fil­mo­vé podo­by ale obná­še­la kro­mě prá­ce také zába­vu. Ford vysvět­lu­je, že se jim do fil­mu poda­ři­lo zakom­po­no­vat něko­lik pře­kva­pe­ní pro fanouš­ky. „Skuteční fanouš­ci Šmoulů si jich všim­nou a budou z nich mít radost,“ popi­su­je Ford. „Pokud se bude­te dob­ře dívat, všim­ne­te si ve fil­mu napří­klad Šmouly Potápěče a Plachtaře, stra­šá­ka v podo­bě Krále Šmoulů a dal­ších věcí.“

            Animátoři si také uži­li spous­tu zába­vy díky tomu, kolik do fil­mu moh­li umís­tit vizu­ál­ních vtíp­ků a nará­žek. „Kterýkoliv člen štá­bu mohl při­jít s něja­kým nápa­dem a v něko­li­ka pří­pa­dech se sta­lo, že ani­má­to­ři do fil­mu dopl­ni­li něco, co původ­ně vůbec neby­lo plá­no­vá­no, ale všich­ni se tomu smá­li tak moc, že bylo roz­hod­nu­to to ve výsled­né ver­zi fil­mu pone­chat,“ vysvět­lu­je Hawkins. „V jed­né scé­ně se napří­klad Koumák Nešiky ptá, jak se cítí, a Nešika mu na to odpo­ví­dá, že cel­kem dob­ře. Původně to vůbec neměl být vtip, ale ani­má­to­ři si celou scé­nu vylo­ži­li po svém a když Koumákovi Nešika odpo­ví­dá, leží na zemi schou­le­ný do klubíč­ka. Díky kon­tras­tu mezi rela­tiv­ně nevin­ně pro­ne­se­nou větou a panic­kou hrů­zou, kte­rou vyja­dřu­je jeho pozi­ce, se tomu všich­ni ohrom­ně smá­li.“

            Tento pří­stup byl zacho­ván i teh­dy, když se tvůr­ci fil­mu pus­ti­li do roz­ši­řo­vá­ní Peyova svě­ta o Zakázaný les a o zce­la novou šmou­lí ves­nič­ku. „V nor­mál­ních lesích je všech­no zele­né s občas­ný­mi žlu­tý­mi a dal­ší­mi tep­lý­mi barev­ný­mi odstí­ny. V Zakázaném lese se barev­ná pale­ta blí­ží více mod­ro­ze­le­ným, chlad­něj­ším odstí­nům, najde­me v něm i fia­lo­vou, kom­bi­nu­jí se tu neob­vyk­lé kou­zel­né bar­vy. Je plný kou­zel­ných a nezvyk­lých stvo­ře­ní, ale všech­na zapa­da­jí do Peyova svě­ta,“ sou­dí Triaureau.

            Všechna stvo­ře­ní a všech­ny rost­li­ny zacho­vá­va­jí stej­ný pří­vě­ti­vý vizu­ál­ní styl, i když tře­ba ve tmě svě­tél­ku­jí nebo mají jiné kou­zel­né vlast­nos­ti.“

            „Velice čas­to jsme vtip­ko­va­li, že jsme muse­li neje­nom kom­plet­ně zabyd­let celý les, ve kte­rém Šmoulové žijí, ale kro­mě toho jsme ješ­tě navíc muse­li vytvo­řit také zce­la novou sadu rost­lin a stro­mů pro ješ­tě kom­pli­ko­va­něj­ší Zakázaný les,“ vyprá­ví Ford. „Zakázaný les musel být mís­tem, kte­ré půso­bí při­taž­li­vě, dob­ře se na něj kou­ká, a v někte­rých pří­pa­dech doslo­va oží­vá před oči­ma.“

            Tým, kte­rý ved­la Triaureau, vytvo­řil fan­tas­tic­ké nové rost­li­ny, jež moh­li ani­má­to­ři roz­hý­bat podob­ně jako jiná živá stvo­ře­ní: šmou­lo­žra­vé rost­li­ny, líba­cí rost­li­nu, boxo­va­cí rost­li­nu nebo rost­li­nu s oči­ma. Ty všech­ny se inspi­ru­jí sku­teč­ný­mi rost­li­na­mi, ale samo­zřej­mě s pat­řič­nou dáv­kou nad­sáz­ky. „Například detai­ly šmou­lo­žra­vé rost­li­ny – její úpon­ky a výhon­ky – se inspi­ru­ji sku­teč­ný­mi popí­na­vý­mi rost­li­na­mi, jejichž úpon­ky se někdy stá­čí do kru­hů nebo spi­rál,“ říká Triaureau. „Mohly by pro­to poměr­ně hod­ně pru­žit, což ani­má­to­rům poskyt­lo spous­tu pří­le­ži­tos­tí k jejich roz­hý­bá­ní.“

            Rozpohybování těch­to rost­lin vyža­do­va­lo peč­li­vou a dlou­ho­do­bou spo­lu­prá­ci mezi ani­má­to­ry a výtvar­ní­ky. „Musely být schop­ny půso­bit dojmem oby­čej­né rost­li­ny, kte­rá ale během chvil­ky doká­že roze­vřít obrov­skou čelist, spolk­nout Šmoulu a začít ho žvý­kat, jen aby ho poslé­ze zase nezra­ně­né­ho vypliv­la,“ popi­su­je Ford. „Měli jsme spous­tu mož­nos­tí, jak jim vytvo­řit ústa, ale při­jít s nápa­dem na uspo­řá­dá­ní líst­ků tak, aby sku­teč­ně vytvá­ře­ly ilu­zi úst, jak vše kon­zis­tent­ně zacho­vat mezi jed­not­li­vý­mi zábě­ry nebo jak zaří­dit, aby se tako­vá ústa moh­la růz­ně pro­ta­ho­vat a kři­vit, aniž by se mezi jed­not­li­vý­mi líst­ky obje­vi­ly meze­ry, to už tak snad­né neby­lo. Ale ta ústa muse­la zkrát­ka zůstat za kaž­dou cenu zavře­ná.“

            „Líbací rost­li­na se inspi­ro­va­la někte­rý­mi dru­hy růžo­vých a načer­ve­na­lých lilií a orchi­de­jí. Patrick Mate, náš výtvar­ník postav, si vzpo­mněl na vel­ké čer­ve­né boxer­ské ruka­vi­ce a vymys­lel způ­sob, jak vytvo­řit rost­li­nu, kte­rá je při­po­mí­ná. A Lizzie Nichols, jed­na z našich výtvar­nic, si vzpo­mně­la na plo­dy bílé­ho lil­ku, kte­ré jsme si vza­li za vzor a dopl­ni­li jim zor­ni­ce a duhov­ky – tyhle plo­dy už samy o sobě vypa­da­ly jako oční bul­vy, a my jsme je ješ­tě umís­ti­li na ston­ky, kte­ré tro­chu při­po­mí­na­jí ston­ky orchi­de­jí,“ dodá­vá Triaureau.

            Podobně jako jsou mír­ně nad­sa­ze­né roz­mě­ry Šmoulí ves­ni­ce, aby půso­bi­la domáčtěj­ším dojmem, jsou poně­kud nad­sa­ze­né i roz­mě­ry trá­vy a rost­lin v Zakázaném lese. „Peyo měl ve své tvor­bě sklo­ny kres­lit stro­my, rost­li­ny, kvě­ti­ny a trá­vy vět­ší, než by doo­prav­dy měly být, aby tím pomohl zdů­raz­nit, že jsou Šmoulové malá stvo­ře­ní. Výtvarný tým vytvo­řil úžas­né vari­a­ce na Peyovy dvou­roz­měr­né kres­by, kte­ré by moh­ly správ­ně fun­go­vat i ve 3D pro­sto­ru. Vymodelovali jsme rost­li­nu po rost­li­ně, strom po stro­mu a lís­tek po líst­ku napros­to celý les,“ říká Ford. „Když při­šla řada na Zakázaný les, pros­tě jsme zača­li rost­li­ny vytvá­řet ješ­tě vět­ší a dali tak vznik­nout kra­ji­ně plné buj­né vege­ta­ce, kte­rá malý vzrůst Šmoulů ješ­tě více pod­tr­hu­je.“

            Tvůrci fil­mu také vytvo­ři­li zce­la nová stvo­ře­ní, jež v Zakázaném lese žijí. Triaureau říká, že prav­dě­po­dob­ně nej­lep­ším pří­kla­dem toho, jak ani­má­to­ři při­stu­po­va­li k roz­ši­řo­vá­ní Peyova svě­ta je hmyz, kte­rý doká­že chr­lit pla­me­ny. „Jsou lesklí a roz­to­mi­lí, ale pokud jim někdo ukrad­ne vajíč­ka, doká­ží být i veli­ce nebez­peč­ní,“ popi­su­je Triaureau.

            Hawkins pro­hla­šu­je, že on sám si popr­vé doká­zal před­sta­vit, jak asi bude hoto­vý film vypa­dat teh­dy, když viděl svě­tél­ku­jí­cí krá­lí­ky ze Zakázaného lesa. „To byla naše prv­ní ani­mač­ní sek­ven­ce fil­mu a pomoh­la nám ujas­nit si Kellyho poža­dav­ky a ani­mač­ní styl celé­ho fil­mu,“ vzpo­mí­ná. „Byla to skvě­lá prv­ní vol­ba, pro­to­že tahle sek­ven­ce obsa­hu­je spous­tu akce a má rych­lý střih.“

            Zmíněné dva dru­hy živo­či­chů jsou jen jed­ně­mi z mno­ha, kte­ré Mate navr­hl a ze kte­rých se poslé­ze vybí­ra­la fau­na Zakázaného lesa. „Vypracovali jsme obrov­ské spous­ty náčrt­ků nej­růz­něj­ších zví­řat a někte­rá z nich se ve fil­mu nako­nec obje­vu­jí,“ říká Mate. „Moc rádi bychom jich býva­li ve výsled­ném fil­mu před­sta­vi­li ješ­tě více.“

            Co se Zapomenuté ves­ni­ce týče, bylo cílem ani­má­to­rů vytvo­řit šmou­lí domov, kte­rý se bude svým sty­lem odli­šo­vat od Šmoulí ves­ni­ce. „Jedná se o veli­ce netra­dič­ní mís­to, pro­to­že před­sta­va Šmoulů, žijí­cích v korunách stro­mů, je vel­mi neob­vyk­lá, ale naše nové Šmouly k tomu donu­til pud sebezá­cho­vy,“ říká Triaureau. „Jejich celá ves­ni­ce je mas­ko­va­ná a je tvo­ře­na pro­ple­te­ný­mi koruna­mi stro­mů. Je to zábav­ný styl po vzo­ru Robinsona Crusoe, kdy se může­te mezi jed­not­li­vý­mi stro­my pře­sou­vat pomo­cí pro­va­zo­vých žeb­ří­ků a mos­tů. Noví Šmoulové jsou veli­ce spor­tov­ně zalo­že­ní a mršt­ní a doká­za­li se na tako­vé pro­stře­dí adap­to­vat.“

            Při vytvá­ře­ní oby­va­tel Zapomenuté ves­ni­ce se výtvar­ník postav Patrick Mate inspi­ro­val Šmoulinkou. „Chtěl jsem, aby i noví Šmoulové pochá­ze­li ze stej­né­ho svě­ta, niko­liv aby byli zce­la odliš­ní,“ vysvět­lu­je Mate. „Toužil jsem po tom, aby v jejich exis­ten­ci byla jis­tá logi­ka – pokud si před­sta­ví­te nové­ho Šmoulu, prav­dě­po­dob­ně dospě­je­te k témuž výsled­ku, ke kte­ré­mu jsme dospě­li i my.“

            Animátoři veli­ce peč­li­vě dba­li na to, aby měl kaž­dý z nových Šmoulů svou spe­ci­fic­kou pova­hu. „Každý z nich se pohy­bu­je tro­chu jinak a to byla jed­na z věcí, ke kte­rým nás Kelly aktiv­ně vybí­zel. Velmi mu zále­že­lo na tom, abychom si pama­to­va­li, že pohy­by kaž­dé­ho z nových Šmoulů musí odpo­ví­dat jeho pova­ze,“ říká Hawkins.

            Tvůrci fil­mu věno­va­li vel­kou pozor­nost dokon­ce i zvu­kům v Zapomenuté ves­ni­ci. „Toužili jsme po tom, aby půso­bi­la oprav­du pří­rod­ně,“ vysvět­lu­je Asbury. „Chtěli jsme, aby se v ní ozý­va­ly zvu­ky země a lesa – hudeb­ní nástro­je, bub­ny, rohy. Náš úžas­ný hudeb­ní skla­da­tel Chris Lennertz obje­vil – a v někte­rých pří­pa­dech dokon­ce sám vyro­bil – nástro­je, kte­ré zně­ly při­ro­ze­ně, jejichž zvuk při­po­mí­nal úde­ry do kame­ní, zvuk vět­ru ve vět­vích nebo šelest kvě­tin. Ať už měly tako­vé při­ro­ze­né zvu­ky jaký­ko­liv původ, on nám je byl scho­pen nabíd­nout.“

            Když tvůr­ci fil­mu uká­za­li své návrhy a nápa­dy Véronique Culliford, zjis­ti­li, že se vyda­li po správ­né ces­tě. „Véronique nám pro­zra­di­la, že i sám Peyo si dělal nej­růz­něj­ší náčrt­ky a vydal se v nich přes­ně stej­ným smě­rem, jakým jsme se s nimi vyda­li i my,“ pro­hla­šu­je Mate. „Jak se uka­zu­je, pří­běh naše­ho fil­mu je přes­ně tím pří­bě­hem, kte­rý chtěl vyprá­vět i on.“

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jeden z nejlepších seriálů historie a zároveň fenomén, který měnil televizní svět. Ztraceni slaví 20 let od premiéry
23. září 2024Jeden z nejlepších seriálů historie a zároveň fenomén, který měnil televizní svět. Ztraceni slaví 20 let od premiéryZtraceni jsou vzorovým příkladem seriálu, který měl naprosto vše. Osudový příběh, propracované postavy, dobrodružství, záhady, napětí, humor, emoce, romantiku, akci, sci-fi, filozofii i náboženství, souboj vědy a víry, geniální hudbu a poetický závěr. Přesně před dvaceti…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
21 Jump Street
14. dubna 202421 Jump Street[caption id="" align="alignright" width="320"] Photo ©  Sony Pictures[/caption] Jenko a Schmidt právě vyšli z akademie. Jejich práce u policie zahrnuje daleko méně adrenalinu a honiček, než podle zkreslené představy čekali. Jednoho dne však náhodu narazí drogové…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Nech svět světem: Julia Roberts a Ethan Hawke čelí apokalypse
19. prosince 2023Nech svět světem: Julia Roberts a Ethan Hawke čelí apokalypseZáhadná událost uvězní newyorskou rodinu v jejich Airbnb na Long Islandu - spolu s jeho majiteli - ve filmu Nech svět světem který nyní vysílá Netflix. Tento mimořádně dobře zpracovaný thriller od tvůrce seriálu Pan Robot…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Rychle a zběsile 10 (Fast X) – Recenze – 60 %
20. května 2023Rychle a zběsile 10 (Fast X) – Recenze – 60 %Dominic Toretto (Vin Diesel) si konečně užívá ničím nerušené rodinné sešlosti s grilováním na zahradě a je vzorným otcem osmiletého syna, kterého učí driftovat okolo palem a rozeznávat typy motorů podle zvuku. Znenadání se však objeví zcela…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Fast & Stupidous 10 – Co takhle vystřelit někoho do vesmíru?
18. května 2023Fast & Stupidous 10 – Co takhle vystřelit někoho do vesmíru?Dva roky nervy drásajícího čekání jsou nadobro u konce a česká kina již co nevidět čeká demolice. Navštíví je totiž 2 metrový lidský buldozer Toretto a jen co srovná se zemí kina s nestabilním podložím, provede…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dungeons & Dragons: Čest zlodějů (Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves) – Recenze – 80 %
2. dubna 2023Dungeons & Dragons: Čest zlodějů (Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves) – Recenze – 80 %Klasická společenská hra Dungeons & Dragons je fantasy hrou na hrdiny (RPG), jejíž historie sahá až do první poloviny 70. let, a při níž jsou jednotlivým hráčům přiděleny specifické a postupně se vyvíjející postavy. Ty tvoří…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Avatar [90 %]
13. prosince 2022Avatar [90 %]Po dvanácti letech pečlivých příprav k nám James Cameron přichází se svou stylizovanou hrou na Indiány, ve které se Costnerův poručík Dunbar zamiluje do Disneyovy Pocahontas a stane se hrdým členem klanu Šmoulů. Ale ono to…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Avatar - Nejúspěšnější film Jamese Camerona
8. prosince 2022Avatar - Nejúspěšnější film Jamese CameronaHype,hype,hype... to bylo slovo, které ve spojení s Avatarem bylo v poslední době skloňované víc než Pomeje s Bartoškou. Narozdíl od Pomejeho ale Avatar svůj hype ustál, to, co se odehrává na plátně, ve 160 minutové…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Speed Racer
3. listopadu 2022Speed RacerKdyž jsem jednoho krásného dne viděl první obrázky z nového filmového projektu režisérské dvojice Larry a Andy Wachowskych, upřímně, byl jsem docela zaskočen a v šoku. Taková škála pestrých barev, a především největší obavy u mne vyvolalo žánrové označení,…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Vstupenka do ráje: Julia Roberts, George Clooney sabotují lásku na Bali
14. září 2022Vstupenka do ráje: Julia Roberts, George Clooney sabotují lásku na BaliZatrpklý rozvedený pár se spojí na Bali, aby překazil nečekané svatební plány své dcery ve filmu Vstupenka do ráje, který tento týden vstupuje do pražských kin s měsíčním předstihem před americkou premiérou. Vstupenka do ráje je…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Rychle a zběsile 7 - 60 %
7. června 2022Rychle a zběsile 7 - 60 %Sedmý díl série škvaří gumy na cestě, kterou poprvé postavil díl pátý a která je prošpikovaná prasklinami způsobenými dílem šestým. Od předchozího dílu se ovšem tvrdě odráží i zběsilá sedmička, která ale tentokrát vsází na cool…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Rychle a zběsile 6 - 50 %
6. června 2022Rychle a zběsile 6 - 50 %Tvůrci šestého dílu Rychle a zběsile si museli nechat udělat průzkum, podle kterého už fanoušci série trpí zvýšenou necitlivostí na akční hrátky předešlých dílů. Jak by bylo jinak možné, že šestka ztrácí soudnost a v závěrečné…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Rychlí a zběsilí - 55 %
4. června 2022Rychlí a zběsilí - 55 %Rychlí a zběsilí jsou předělovým patníkem ve vývoji celé série Rychle a zběsile. Po dvou stylizovaných dílech se vrací ke kořenům, k prvnímu dílu s jeho celkovým tónem i hereckým obsazením. To dobře ilustruje už anglický…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Rychle a zběsile - 65 %
1. června 2022Rychle a zběsile - 65 %Dnes již legendární filmová série Rychle a zběsile přinesla světu kult rychlých aut, horkých pneumatik a vůně spáleného benzínu. Nicméně ačkoli se první díl Rychle a zběsile tváří jako film primárně o autech, čtyřkolová vozidla zde…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Speed Racer
27. dubna 2022Speed RacerSpeed Racer je sportovní akční komedie z roku 2008, kterou napsali a režírovali sestry Wachowští. Film je založen na stejnojmenné manga a anime sérii z 60. let 20. století. V hlavních rolích se představí Emile Hirsch,…Vydáno v rubrice: Speciály
LEGO® Batman film
28. února 2022LEGO® Batman filmPřed lety nám autorská dvojice Phil Lord a Chris Miller naservírovala nesmírně originální animák, kde hlavní roli hrály figurky ze slavnného lega. Lego příběh byl obrovský hit, proto se studio Warner Bros. rozhodlo okamžitě natočit několik…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,72947 s | počet dotazů: 338 | paměť: 24912 KB. | 02.09.2025 - 17:51:35