Chtěl bych začít stejně jako posledně (vyplivnutím počtu protivníků, kteří zkříží Parkerovi cestu), ale nemohu. Noc co noc bych se probouzel orosen potem, stíhaly by mě výčitky svědomí, můj organismus by výrazně oslabil a já bych pak jistě chytl nějaký extrémně agresivní ekzém.Faktem však zůstává, že oněch možností, jak rozehrát smysluplně se jevící článek ke třetímu Spideymu, se moc nenabízí. Samova partička drží basu stejně tak spolehlivě jako hoši podílející se na třetích Pirátech z Karibiku, a opomineme-li šťavnatě sestříhaný (leč přesto útržkovitý) trailer, několik jakžtakž rozměrných obrázků a objemově štědré preview ve formátu *.mov (máte-li slušné připojení a nedoprošujete-li se polévání vodou při pohledu na 140 MB – klikněte zde), na talíři toho příliš nezůstane.
A ono je to možná i dobře. Pokud tvůrci nekecají a nebalamutí naivního diváka falešnou kampaní „Tohle je poslední díl, kde už půjde o všechno!“, dočkáme se v květnu jízdy, na kterou jen tak nezapomeneme (Zombie, pravověrný příznivec kvalitní, vážně a nízkorozpočtově stavěné tvorby, teď určitě rotuje na své otáčivé židli a křičí cosi nehezkého). Raimi už druhým dílem prokázal, že umí pořádně zpeskovat počítačové animátory, že dokáže poměrně nenásilně prolínat žánrově odlišné polohy a že je schopen naservírovat snímek, který se bubkovsky přenáší přes hranici sto dvaceti minut, aniž by pak zákazník pídil po adrese filmařů se sekerou v ruce. Na druhou stranu – i dvojka měla své neduhy. Čímž mám na mysli zejména slovní výměny mezi Peterem Parkerem a Mary Jane, mající naprosto stejný dopad jako vytrvalecké (a sebevražedné) sledování argentinských telenovel, které se pokouší do „pouhých“ dvou set dílů vměstnat to, co lze říci jednou větou (dva se mají rádi, ale nemohou spolu chodit, protože mají nesrovnatelné společenské postavení).
Ať tak, či onak, dvojka to zalomila po vzoru růžovoučky laděných dojáčků (cucačka na pavučině, útěk od oltáře… chybělo málo a málem se tam zjevili i okřídlení Amorovi příbuzní, bílí jednorožci s hedvábnou hřívou a Láďa Křížek za zpěvu písně „Mám tě rád…“) a jen blázen by mohl očekávat, že se třetí díl napíchne na stejnou trasu. Kdeže… Údajně poslední útržek bude temný jako noc, drsný jako ten nejlevnější toaletní papír a Péťa Parkerů bude ještě rád vzpomínat na časy, kdy se rvával s neškodným Goblinem a brzdil rozjetou nadzemku přerážením dřevěných pražců.
Ve trojce půjde do tuhého a značnou měrou k tomu přispějí situace z konce druhé části. Harry Osborne, dříve Peterův nejlepší kámoš, se marně pokusí strávit skutečnou identitu pavoučího muže, a přestože se vzepře, seč mu po otci nezděděné geny dovolí, nakonec kapituluje a vydá se na strmou cestu nemilosrdné pomsty coby omlazený Goblin 2.0. Samotný Parker bude tou dobou odrážet i jiné útoky, nežli ty ryze pěstní. Na záda se mu nalepí investigativní novinář Eddie Brock (Topher Grace), aby zjistil, copak je na tom nenápadném slušňákovi zajímavého, že překazil zdánlivě neochvějnou svatbu MJ se synem jeho zaměstnavatele. Peter se tak rázem ocitne ve dvou válečných vřavách naráz. Z jedné strany jej bude zpracovávat nemile dotírající Goblin, ze strany druhé nepřetržitě nastražený a všude číhající fotoaparát místního plátku.
Aby toho nebylo málo, připlete se do celé šlamastiky i jakýsi černý sajrajt z vesmíru (symbiont), pohlcující vše, co má na hrudi emblém osminohého hmyzu. Petera postihne „drobná“ krize (zapomene na zasnoubení s MJ a spustí kotvy ve vodách blonďaté Gwen Stacy) a vůbec – neznámá látka v něm probudí schopnosti, které, bohužel, nezůstanou nevyužity. Jelikož by bylo poměrně blbé, kdyby měla trojka čtyři záporáky a žádnou postavu dodržující zásady příručky mladých svišťů (i když…), vše se k dobrému zavčas obrátí, Parker hmotu přelstí a posléze ji ze sebe strhá. Bohužel – neučiní tak zrovna nejšťastněji a nejnovější model jarní kolekce „Spidey 2007“ skončí v rukou všudybyla Brocka. A tak je položen základ tomu, aby se zrodil další zlosyn (neboli Venom), který býval hodnej a jenž se ne vždy zajímal o to, jakpak ovládnout svět a natrhnout Spider-Manovi prdel (tj. typický aspekt všech doposud natočených adaptací).
Souběžně s těmito událostmi vyklíčí poslední záporná postava. Jak se říká, do třetice všeho dobrého a zlého (v tomto případě spíš zlého) a také proto, aby si Spidey nestěžoval na nedostatečně čoudící „fajr“ a malou pracovní vytíženost. Dar nechtěného postižení nemine ani čerstvě uprchlého trestance Flinta Marka, který je při honičce s chlupatými vystaven nadměrnému ozáření a z nějž se později stává obávaný Sandman - napůl člověk, napůl písečná stvůra schopná přijmout podobu čehokoliv a kohokoliv.
Obzvlášť posledně jmenovaná postava nakopne rtuť v teploměrech do alarmujících čtyřicítkových výšin. A to bez nadsázky. Zatímco Venoma i Goblina lze klasifikovat coby protivníky, kteří jsou porazitelní fyzickou silou, mrštností, popř. chytře utkanou pavučinou, Sandman náleží mezi soky, na něž platí jedině chytrost a riskantní (neřkuli šílené) manévry. Vítězný souboj na pěsti je tedy nemyslitelný.
Jak je patrné z nedávno vypuštěného traileru, Sandman vypadá vskutku k světu (sami tvůrci nešetří sebechválou a nezdráhají se zdůraznit množství času, které připadlo na realistické ztvárnění obživlého písečného uragánu), stejně jako Venom, jehož úsměv „a lŕ zívající žralok“ zažene pod postel i ty diváky, kteří se právě nešprtají nazpaměť malou násobilku. Zato Spider-Man, ústřední postava celé trilogie a těžiště všech těžišť, vykazuje ještě stále jisté, okem snadno zaznamenatelé nedodělky (viz plastelínový povrch pavoučího kostýmu, některé přegumovatělé pohyby a záběry, v nichž vzduchem poletují automobily a civilně oháknutý Parker). V tomto směru je silně průkazné ono sedmiminutové preview a v něm obsažené „radovánky“ s Goblinem.
Věřme, že se tvůrci nenechají uchlácholit výtečně zpracovaným Sandmanem a že se poohlédnou po vhodné záplatě. Koneckonců, podobného vybrušování se nevyvaroval ani druhý díl. Vůbec bych se nezlobil, kdyby se zopakovala situace z minula a kdyby byly v kině hořkosladké ukázky zapomenuty.
Nejnovější komentáře