Černý telefon 2 - Ethan Hawke jako novodobý Freddy Krueger

Černý telefon 2Zdroj: Universal Pictures
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Třináctiletý Finn (Mason Thames) byl jedi­ný, komu se poda­ři­lo unik­nout séri­o­vé­mu únos­ci a vra­ho­vi pře­zdí­va­né­mu Chmaták (Ethan Hawke). Dokonce ho na útě­ku doká­zal zabít. Výrazně mu v tom pomohl odpo­je­ný čer­ný tele­fon, kte­rým komu­ni­ko­val s Chmatákovými obět­mi. Když pře­ži­je­te tako­vý horor, vra­cí se vám do nor­mál­ní­ho živo­ta těž­ko. Paradoxně mno­hem hůř sná­ší pro­ži­té hrů­zy Finnova cit­li­vá mlad­ší sest­ra Gwen (Madeleine McGraw). Pronásledují ji sny o zvo­ní­cím čer­ném tele­fo­nu a třech klu­cích zmi­ze­lých beze sto­py před lety během zim­ní­ho prázd­ni­no­vé­ho poby­tu v tábo­ře v rezer­va­ci Alpine Lake. Ve sna­ze oddě­lit sny a sku­teč­nost vyra­zí Gwen s Finnem pát­rat po tra­gic­ké minu­los­ti do zmí­ně­né­ho tábo­ra, kde je masiv­ní sně­ho­vá bou­ře odříz­ne od civi­li­za­ce. To ale bude jejich nejmen­ší pro­blém. I v tom­to tábo­ře totiž Gwen pro­ná­sle­du­jí noč­ní můry, mno­hem ošk­li­věj­ší než ty, kte­ré sni­la doma. Objevuje se v nich Chmaták, chlap, kte­ré­ho Finn před lety spro­vo­dil ze svě­ta. Jenže když vám tohle mon­strum tvr­dí, že „mrt­vý“ je jen slo­vo, musí­te ho brát smr­tel­ně váž­ně...

Scott Derrickson se etablo­val pře­de­vším jako tvůr­ce horo­ro­vých fil­mů - V moci ďáb­la či prv­ní Sinister. Jako mno­ha tvůr­cům mu nicmé­ně začal být horo­ro­vý žánr malý,  Derrickson se tak v rám­ci své kari­é­ry cho­pil i vel­kých bloc­kbus­te­rů. Konkrétně to byla pře­dě­láv­ka Dne, kdy se zasta­vi­la Země s Keanu Reevesem, v roce 2016 poté rea­li­zo­val prv­ní­ho Doctora Strange. Kvůli kre­a­tiv­ním nesho­dám s Marvel Studios se nicmé­ně režie pokra­čo­vá­ní s názvem Doctor Strange v mnoho­vesmí­ru šílen­ství necho­pil, mís­to toho se Derrickson vrá­til k horo­ro­vé­mu žán­ru. Na zákla­dě povíd­ky Joea Hilla (syn Stephena Kinga) kon­krét­ně rea­li­zo­val film Černý tele­fon.

Kromě výraz­ně pozi­tiv­ní­ho při­je­tí se fil­mu pře­de­vším poda­ři­lo při níz­kém roz­počtu (16 mili­o­nů dola­rů) v kinech utr­žit 161,4 mili­o­nů dola­rů, pře­de­vším v post-covidové éře je poté samo­zřej­mos­tí si tako­vých hitů vážit. A to i způ­so­bem, že se ihned odklepnou plá­ny na pokra­čo­vá­ní. To koneč­ně při­chá­zí po 4 letech. Za námě­tem pokra­čo­vá­ní sto­jí sám Joe Hill, kro­mě Derricksona se poté vra­cí i jeho spo­lusce­náris­ta C. Robert Cargill a všech­ny důle­ži­té posta­vy z minu­lé­ho fil­mu. A to včet­ně vra­ha Chmatáka, kte­rý by se dle názna­ků mohl stát jakým­si novým Freddym Kruegerem.

Černý telefon 2
Zdroj: Universal Pictures

Hlavní tvář série Noční můra v Elm Street Freddy Krueger je spo­leč­ně s Jasonem Voorheesem (Pátek tři­nác­té­ho) a Michaelem Myersem (Halloween) prav­dě­po­dob­ně jeden ze tří nej­vý­raz­něj­ších zástup­ců sla­she­ro­vé­ho žán­ru. Od zabi­já­ka z Crystal Lake a Haddonfieldu jej odli­šu­je nejen to, že mlu­ví, ale také zabí­jí ve snech, je sadis­tic­ký a jako nástroj pou­ží­vá strach svých obě­tí. Je to tako­vý Joker horo­ro­vé­ho žán­ru, pro kte­ré­ho je zabí­je­ní mimo jiné i zába­va. Už prv­ní Černý tele­fon pra­co­val s kon­cep­tem záhro­bí, nic tak vylo­že­ně nebrá­ní tomu, aby byl Chmaták při­ve­den k živo­tu. A přes­to bylo nej­spí­še snad­né se obá­vat, že Černý tele­fon 2 už jen svou samot­nou rea­li­za­cí při­jde o to, co děla­lo prv­ní Černý tele­fon tak spe­ci­ál­ním. Šlo o horor, kte­rý sta­věl na na napě­tí, emo­cích a postup­ném budo­vá­ní atmo­sfé­ry. Fungoval jako výteč­ná coming-of-age sto­ry o dospí­vá­ní a odva­ze a Derrickson v něm doká­zal pro­po­jit horor s lid­skostí. O to uspo­ko­ji­věj­ší je tak sle­do­vat, že je Černý tele­fon 2 v nejed­nom ohle­du vel­mi důstoj­ný sequel.

Stejně jako mezi uve­de­ním obou fil­mů uběh­ly 4 roky, i děj pokra­čo­vá­ní ská­če z roku 1978 do roku 1982. Finney v podá­ní Masona Thamese trpí spe­ci­fic­ký­mi for­ma­mi post­trau­ma­tic­ké stre­so­vé poru­chy, jeho sest­ra Gwen v podá­ní Madeleine McGraw se tak nějak sna­ží vyrov­ná­vat se svý­mi psy­chic­ký­mi schop­nost­mi, dokon­ce i jejich otec Terrence v podá­ní Jeremyho Daviese si pro­chá­zí men­ší pod­zá­plet­kou, kdy se sna­ží po 3 letech zůstat nadá­le absti­nen­tem. Jenomže po 4 letech dochá­zí ke zce­la nové vár­ce Gweniných vizí a ve Finnově blíz­kos­ti začí­na­jí opět za záhad­ných okol­nos­tí zvo­nit tele­fo­ny. Začíná to tak vypa­dat, že je Chmaták zpát­ky. A i když Ethan Hawke opět strá­ví vět­ši­nu času pod mas­kou, sadis­tic­ký vrah mu jde opět vel­mi pře­svěd­či­vě a to způ­so­bem, kte­rým snad­no půso­bí ade­kvát­ně děsi­vě. O všech stě­žej­ních posta­vách navíc jako minu­le pla­tí, že jsou napsa­né a zahra­né s hloub­kou, nejed­ná se tak o vylo­že­ně typic­ké horo­ro­vé figur­ky. Derrickson to tak zvlá­dl a nara­tiv­ní vyspě­los­tí na původ­ní film důstoj­ně nava­zu­je.

Černý telefon 2
Zdroj: Universal Pictures

První Černý tele­fon si výraz­ně­ji vyhrál s retro atmo­sfé­rou, nezna­me­ná to ovšem, že by jí dru­hý film zaha­zo­val. I ten­to­krát jsou sny Gwen sní­ma­né for­mou evo­ku­jí­cí sta­rou VHS kame­ru, výrazná pře­de­vším zrni­tos­tí a for­mou, kte­rá evo­ku­je napří­klad kame­ry Super 8. Svěží je pokra­čo­vá­ní mini­mál­ně zasa­ze­ním do vylo­že­ně zim­ní­ho pro­stře­dí, kdy se Derricksonovi daří vizu­ál­ně pro­dat atmo­sfé­ru mís­ta, kte­ré je zasa­že­no váni­ce­mi. S pře­cho­dem z noci na den si pohrá­vá i uží­vá­ním časosbě­ru, Je poté nut­né při­pra­vit se na to, že je Černý tele­fon 2 tak tro­chu jiný. Formuli prv­ní­ho fil­mu ostat­ně nešlo jen tak napo­do­bit, pře­de­vším i pro­to, že prv­ní film může i bez exis­ten­ce dru­hé­ho fil­mu exis­to­vat jako samo­stat­ný funkč­ní horor. Minimálně Chmatáka ovšem už minu­le neby­lo dost, jeho pří­chod z pek­la tak nej­spí­še bude mno­hý­mi fanouš­ky původ­ní­ho fil­mu snad­no víta­ný. A naštěs­tí není ostud­ný.

Ani ten­to­krát není Ethan Hawke na plát­ně celou dobu, o to snad­něj­ší ovšem si jeho Chmatáka vážit v momen­tech, kdy se na plát­ně pohy­bu­je. Z posmrt­né­ho živo­ta se vra­cí s pro­hlá­še­ním, že je duší očis­tě­nou od vše­ho dob­ra, zbý­vá tak pou­ze nebez­peč­ná síla, kte­rou je nut­né zasta­vit. Jistě, je jak­si nut­né obo­ha­tit myto­lo­gii, aby šlo návrat Chmatáka vůbec obhá­jit, vůbec to ovšem neva­dí, pro­to­že i sebe­po­chyb­něj­ší návrat Chmatáka do akce za jeho návrat sto­jí. I pro­to je ide­ál­ní nebrat srov­ná­vá­ní Chmatáka v dru­hém fil­mu s Freddym Kruegerem tak váž­ně. Derrickson a Cargill na zákla­dě Hillovy myš­len­ky pra­cu­jí s na prv­ní pohled již osvěd­če­nou horo­ro­vou tra­di­cí vra­cet horo­ro­vé padou­chy mezi živé, klí­čo­vé je nicmé­ně, že jí doká­žou roz­vi­nout a při­stou­pit k ní tak tro­chu jinak. A pra­co­vat skr­ze to i s již zave­de­ný­mi pro­ta­go­nis­ty a jejich vývo­jem. I to jde vní­mat jako důkaz toho, že tvůr­cům zále­ží na pokra­čo­vá­ní jejich fil­mu a ústřed­ních posta­vách obou sním­ků.

Černý telefon 2
Zdroj: Universal Pictures

Ze šikov­ných dět­ských her­ců Masona Thamese a Madeleine McGraw vyrost­li šikov­ní her­ci, kte­ří doká­žou držet krok se star­ší­mi a zku­še­něj­ší­mi kole­gy. Finn i Gwen jsou křeh­ké nádo­by plné emo­cí, kte­ré se při psy­chic­ky a fyzic­ky nároč­né kon­fron­ta­ci s Chmatákem začí­na­jí roz­pa­dat. Obě posta­vy si i po letech tak nějak zane­chá­va­jí své osob­nos­ti, je na nich nicmé­ně oprav­du poznat něja­ký vývoj. A nako­nec i to sou­ro­ze­nec­ké pou­to, kte­ré bylo tak výraz­né už minu­le. Derrickson svým způ­so­bem natá­čí psy­cho­lo­gic­ké rodin­né dra­ma v horo­ro­vých kuli­sách. Vizuálem se mu daří pro­dat atmo­sfé­ru, dle pří­sli­bu je navíc film sku­teč­ně bru­tál­něj­ší. V cen­t­ru je nicmé­ně pře­de­vším vyrov­ná­vá­ní se s trau­ma­ty, film se skr­ze to nikdy nebo­jí být ide­ál­ně dojem­ný. A i přes vět­ší dáv­ku nási­lí a krve je v cen­t­ru pořád lid­skost.

Skladatele Marka Korvena poté u dru­hé­ho fil­mu nahra­dil Atticcus Derrickson, syn reži­sé­ra. A i když se Derrickson Jr. sna­ží, aby byl jeho soun­d­track ide­ál­ně atmo­sfé­ric­ký, nej­vý­raz­něj­ší je ve výsled­ném fil­mu pře­ci jen nako­nec archiv­ní hud­ba Korvena k prv­ní­mu fil­mu, kte­rá je uži­tá již v úvod­ních závě­reč­ných titul­cích, kte­ré se vydá­va­jí ve sto­pách prv­ní­ho fil­mu. Rozhodně se nicmé­ně nejed­ná o nedů­stoj­nou náhra­du, atmo­sfé­ře mno­hých scén (včet­ně těch, ve kte­rých řádí Chmaták) do vel­ké míry při­spí­vá prá­vě hud­ba Derricksona Jr.

Černý telefon 2
Zdroj: Universal Pictures

Výsledek díky tomu vše­mu sku­teč­ně nikdy nepů­so­bí jako pokra­čo­vá­ní, kte­ré vznik­lo čis­tě kvů­li fak­tu, že muse­lo vznik­nout kvů­li komerč­ní­mu úspě­chu minu­lé­ho fil­mu. Na počát­ku má mož­né dru­hý Černý tele­fon 2 troš­ku pro­blém s tem­pem a sna­hou při­jít s kom­plex­něj­ší myto­lo­gií někdy nará­ží na hra­nu uvě­ři­tel­nos­ti, ve výsled­ku se ovšem nejed­ná o nic, co by dojmy z fil­mu muse­lo nějak zásad­ně sha­zo­vat. Především i pro­to, že se opě­tov­ná kon­fron­ta­ce s Chmatákem pře­ci jen postup­ně stá­vá mno­hem osob­něj­ší a má váhu zce­la jiným způ­so­bem než­li tomu bylo minu­le. Nadále pla­tí, že pří­běh prv­ní­ho fil­mu mohl být snad­no uza­vřen a Derrickson a spol. jej již nemu­se­li žád­ným způ­so­bem roz­ši­řo­vat. Výslednou podo­bou je nicmé­ně Černý tele­fon 2 pří­kla­dem důstoj­né­ho seque­lu, kte­rý původ­ní­ho fil­mu nedě­lá ostu­du. Těžko říct, zda vůbec exis­tu­je šan­ce na to, že by podob­ně smy­sl­ně mohl fun­go­vat i pří­pad­ný Černý tele­fon 3,  Černý tele­fon 2 může nicmé­ně být sluš­ným zdro­jo­vým mate­ri­á­lem pro nejed­no pokra­čo­vá­ní (nejen) horo­ro­vé­ho hitu. Když už, tak ale­spoň takhle!

Černý tele­fon 2 potvr­zu­je, že je Scott Derrickson jed­ním z nej­ši­kov­něj­ších moder­ních horo­ro­vých řeme­sl­ní­ků. Film kom­bi­nu­je napě­tí, vizu­ál­ně půso­bi­vé pro­stře­dí a psy­cho­lo­gic­ky pro­pra­co­va­né posta­vy, aniž by ztra­til lid­skost a emo­ce prv­ní­ho dílu. Chmaták v podá­ní Ethana Hawkea opět zvlá­dá být děsi­vý, Finn a Gwen uka­zu­jí reál­ný vývoj a sou­ro­ze­nec­ké pou­to, samot­ný sequel roz­ši­řu­je myto­lo­gii, zůstá­vá věr­ný žán­ru a při­tom do něj při­ná­ší i for­mu svě­žích nápa­dů. Ve výsled­ku se jed­ná o ide­ál­ní pří­klad důstoj­né­ho pokra­čo­vá­ní, kte­ré doká­že poba­vit i emo­ci­o­nál­ně sti­mu­lo­vat záro­veň...

Verdikt: 80%

Nezdařilý pokus o oživení klasiky: Nových Sedm statečných se mění v průměrný akční blockbuster
27. května 2024Nezdařilý pokus o oživení klasiky: Nových Sedm statečných se mění v průměrný akční blockbusterSam Chisolm (Denzel Washington) loví zločince napříč divokým západem a snaží se tak spravedlivě potrestat ty, kteří si mysleli, že už spravedlnosti utekli. Poté, co právě jednoho takového zločince dopadne, jej osloví dvojice farmářů s prosbou…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Zákulisí Denzela Washingtona: Od neobvyklého výběru rolí až po filozofii herectví
28. prosince 2023Zákulisí Denzela Washingtona: Od neobvyklého výběru rolí až po filozofii herectvíDenzel Washington často říká, že detektiv Alonzo Harris ve filmu Training Day (2001) je jeho nejoblíbenější postava, kterou hrál. Tento film je v historii udělování Oscarů unikátní tím, že je to jediný případ, kdy Afroameričan Washington…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Nech svět světem: Julia Roberts a Ethan Hawke čelí apokalypse
19. prosince 2023Nech svět světem: Julia Roberts a Ethan Hawke čelí apokalypseZáhadná událost uvězní newyorskou rodinu v jejich Airbnb na Long Islandu - spolu s jeho majiteli - ve filmu Nech svět světem který nyní vysílá Netflix. Tento mimořádně dobře zpracovaný thriller od tvůrce seriálu Pan Robot…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Na nože: Glass Onion: vrstevnaté pokračování je chutným gulášem
3. ledna 2023Na nože: Glass Onion: vrstevnaté pokračování je chutným gulášemSkupina nesourodých "narušitelů" dostane pozvánku na narozeninovou oslavu tajemné vraždy na izolovaném řeckém ostrově, který vlastní technologický miliardář Miles Bron (Edward Norton) ve filmu Na nože: Glass Onion, kterou napsal a režíroval Rian Johnson, přivádí zpět…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
České sklo se prosadilo ve filmu Na nože: Glass Onion ; „Zlomilo mi to srdce,“ říká pražský řemeslník
3. ledna 2023České sklo se prosadilo ve filmu Na nože: Glass Onion ; „Zlomilo mi to srdce,“ říká pražský řemeslníkNa nože: Glass Onion  od Netflixu se po svém vánočním debutu stala jedním z nejdiskutovanějších filmů sváteční sezóny a film je významně spojen s Českou republikou: zdobené skleněné plastiky, které se ve vrcholné sekvenci filmu doslova…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Na nože: Glass Onion
27. prosince 2022Na nože: Glass OnionStylová whodunit mystery žánrovka, která je o řád lepší než ty nekoukatelné číčoviny s Poirotem. První díl jsem v kině prospal, takže mě příliš nezaujal a tohle bylo o něco zábavnější, ale pořád to není vyloženě…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
„Černý telefon“: Ethan Hawke mrazí v hororu Joea Hilla
31. července 2022„Černý telefon“: Ethan Hawke mrazí v hororu Joea HillaUnesenému teenagerovi pomáhají duchové předchozích obětí jeho únosce v Černém telefonu, dobře zpracovaném a překvapivě přímočarém hororu režiséra Scotta Derricksona natočeném podle románu Joea Hilla. Zatímco Derrickson je známý svými přehnanými lekačkami v nervy drásajících filmech,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Seveřan – královská koruna a dědictví msty
20. června 2022Seveřan – královská koruna a dědictví mstySeveřan patřil mezi hodně očekávané filmy roku 2022. Režisér Robert Eggers totiž v roce 2015 poměrně zabodoval atmosférickým hororem Čarodějnice, kde filmovým divákům představil Anyu Taylor-Joy. Tu sice široké divácké masy poznaly až díky Dámskému gambitu,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Training Day
23. května 2022Training DayPolicistu Jaka Hoyta (Ethan Hawke) čeká velký den. Má se osvědčit jako člen protidrogové jednotky, na což má dohlédnout mnohokrát vyznamenaný veterán Alonzo Harris(Denzel Washington) – charismatický týpek, ověnčený zlatými řetězy a super „nabušeným“ autem. Alonzo…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Seveřan: Vikingská variace na Hamleta je živý, násilný epos
14. dubna 2022Seveřan: Vikingská variace na Hamleta je živý, násilný eposNeúprosný bojovník se krvavě mstí těm, kteří mu ublížili - a všem, kteří se mu připletli do cesty - ve filmu Seveřan, který je intenzivním zpracováním Shakespearova Hamleta od Roberta Eggerse, režiséra filmů Čarodějnice a Maják.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře