Třináctiletý Finn (Mason Thames) byl jediný, komu se podařilo uniknout sériovému únosci a vrahovi přezdívanému Chmaták (Ethan Hawke). Dokonce ho na útěku dokázal zabít. Výrazně mu v tom pomohl odpojený černý telefon, kterým komunikoval s Chmatákovými obětmi. Když přežijete takový horor, vrací se vám do normálního života těžko. Paradoxně mnohem hůř snáší prožité hrůzy Finnova citlivá mladší sestra Gwen (Madeleine McGraw). Pronásledují ji sny o zvonícím černém telefonu a třech klucích zmizelých beze stopy před lety během zimního prázdninového pobytu v táboře v rezervaci Alpine Lake. Ve snaze oddělit sny a skutečnost vyrazí Gwen s Finnem pátrat po tragické minulosti do zmíněného tábora, kde je masivní sněhová bouře odřízne od civilizace. To ale bude jejich nejmenší problém. I v tomto táboře totiž Gwen pronásledují noční můry, mnohem ošklivější než ty, které snila doma. Objevuje se v nich Chmaták, chlap, kterého Finn před lety sprovodil ze světa. Jenže když vám tohle monstrum tvrdí, že „mrtvý“ je jen slovo, musíte ho brát smrtelně vážně...
Scott Derrickson se etabloval především jako tvůrce hororových filmů - V moci ďábla či první Sinister. Jako mnoha tvůrcům mu nicméně začal být hororový žánr malý, Derrickson se tak v rámci své kariéry chopil i velkých blockbusterů. Konkrétně to byla předělávka Dne, kdy se zastavila Země s Keanu Reevesem, v roce 2016 poté realizoval prvního Doctora Strange. Kvůli kreativním neshodám s Marvel Studios se nicméně režie pokračování s názvem Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství nechopil, místo toho se Derrickson vrátil k hororovému žánru. Na základě povídky Joea Hilla (syn Stephena Kinga) konkrétně realizoval film Černý telefon.
Kromě výrazně pozitivního přijetí se filmu především podařilo při nízkém rozpočtu (16 milionů dolarů) v kinech utržit 161,4 milionů dolarů, především v post-covidové éře je poté samozřejmostí si takových hitů vážit. A to i způsobem, že se ihned odklepnou plány na pokračování. To konečně přichází po 4 letech. Za námětem pokračování stojí sám Joe Hill, kromě Derricksona se poté vrací i jeho spoluscenárista C. Robert Cargill a všechny důležité postavy z minulého filmu. A to včetně vraha Chmatáka, který by se dle náznaků mohl stát jakýmsi novým Freddym Kruegerem.
Hlavní tvář série Noční můra v Elm Street Freddy Krueger je společně s Jasonem Voorheesem (Pátek třináctého) a Michaelem Myersem (Halloween) pravděpodobně jeden ze tří nejvýraznějších zástupců slasherového žánru. Od zabijáka z Crystal Lake a Haddonfieldu jej odlišuje nejen to, že mluví, ale také zabíjí ve snech, je sadistický a jako nástroj používá strach svých obětí. Je to takový Joker hororového žánru, pro kterého je zabíjení mimo jiné i zábava. Už první Černý telefon pracoval s konceptem záhrobí, nic tak vyloženě nebrání tomu, aby byl Chmaták přiveden k životu. A přesto bylo nejspíše snadné se obávat, že Černý telefon 2 už jen svou samotnou realizací přijde o to, co dělalo první Černý telefon tak speciálním. Šlo o horor, který stavěl na na napětí, emocích a postupném budování atmosféry. Fungoval jako výtečná coming-of-age story o dospívání a odvaze a Derrickson v něm dokázal propojit horor s lidskostí. O to uspokojivější je tak sledovat, že je Černý telefon 2 v nejednom ohledu velmi důstojný sequel.
Stejně jako mezi uvedením obou filmů uběhly 4 roky, i děj pokračování skáče z roku 1978 do roku 1982. Finney v podání Masona Thamese trpí specifickými formami posttraumatické stresové poruchy, jeho sestra Gwen v podání Madeleine McGraw se tak nějak snaží vyrovnávat se svými psychickými schopnostmi, dokonce i jejich otec Terrence v podání Jeremyho Daviese si prochází menší podzápletkou, kdy se snaží po 3 letech zůstat nadále abstinentem. Jenomže po 4 letech dochází ke zcela nové várce Gweniných vizí a ve Finnově blízkosti začínají opět za záhadných okolností zvonit telefony. Začíná to tak vypadat, že je Chmaták zpátky. A i když Ethan Hawke opět stráví většinu času pod maskou, sadistický vrah mu jde opět velmi přesvědčivě a to způsobem, kterým snadno působí adekvátně děsivě. O všech stěžejních postavách navíc jako minule platí, že jsou napsané a zahrané s hloubkou, nejedná se tak o vyloženě typické hororové figurky. Derrickson to tak zvládl a narativní vyspělostí na původní film důstojně navazuje.
První Černý telefon si výrazněji vyhrál s retro atmosférou, neznamená to ovšem, že by jí druhý film zahazoval. I tentokrát jsou sny Gwen snímané formou evokující starou VHS kameru, výrazná především zrnitostí a formou, která evokuje například kamery Super 8. Svěží je pokračování minimálně zasazením do vyloženě zimního prostředí, kdy se Derricksonovi daří vizuálně prodat atmosféru místa, které je zasaženo vánicemi. S přechodem z noci na den si pohrává i užíváním časosběru, Je poté nutné připravit se na to, že je Černý telefon 2 tak trochu jiný. Formuli prvního filmu ostatně nešlo jen tak napodobit, především i proto, že první film může i bez existence druhého filmu existovat jako samostatný funkční horor. Minimálně Chmatáka ovšem už minule nebylo dost, jeho příchod z pekla tak nejspíše bude mnohými fanoušky původního filmu snadno vítaný. A naštěstí není ostudný.
Ani tentokrát není Ethan Hawke na plátně celou dobu, o to snadnější ovšem si jeho Chmatáka vážit v momentech, kdy se na plátně pohybuje. Z posmrtného života se vrací s prohlášením, že je duší očistěnou od všeho dobra, zbývá tak pouze nebezpečná síla, kterou je nutné zastavit. Jistě, je jaksi nutné obohatit mytologii, aby šlo návrat Chmatáka vůbec obhájit, vůbec to ovšem nevadí, protože i sebepochybnější návrat Chmatáka do akce za jeho návrat stojí. I proto je ideální nebrat srovnávání Chmatáka v druhém filmu s Freddym Kruegerem tak vážně. Derrickson a Cargill na základě Hillovy myšlenky pracují s na první pohled již osvědčenou hororovou tradicí vracet hororové padouchy mezi živé, klíčové je nicméně, že jí dokážou rozvinout a přistoupit k ní tak trochu jinak. A pracovat skrze to i s již zavedenými protagonisty a jejich vývojem. I to jde vnímat jako důkaz toho, že tvůrcům záleží na pokračování jejich filmu a ústředních postavách obou snímků.
Ze šikovných dětských herců Masona Thamese a Madeleine McGraw vyrostli šikovní herci, kteří dokážou držet krok se staršími a zkušenějšími kolegy. Finn i Gwen jsou křehké nádoby plné emocí, které se při psychicky a fyzicky náročné konfrontaci s Chmatákem začínají rozpadat. Obě postavy si i po letech tak nějak zanechávají své osobnosti, je na nich nicméně opravdu poznat nějaký vývoj. A nakonec i to sourozenecké pouto, které bylo tak výrazné už minule. Derrickson svým způsobem natáčí psychologické rodinné drama v hororových kulisách. Vizuálem se mu daří prodat atmosféru, dle příslibu je navíc film skutečně brutálnější. V centru je nicméně především vyrovnávání se s traumaty, film se skrze to nikdy nebojí být ideálně dojemný. A i přes větší dávku násilí a krve je v centru pořád lidskost.
Skladatele Marka Korvena poté u druhého filmu nahradil Atticcus Derrickson, syn režiséra. A i když se Derrickson Jr. snaží, aby byl jeho soundtrack ideálně atmosférický, nejvýraznější je ve výsledném filmu přeci jen nakonec archivní hudba Korvena k prvnímu filmu, která je užitá již v úvodních závěrečných titulcích, které se vydávají ve stopách prvního filmu. Rozhodně se nicméně nejedná o nedůstojnou náhradu, atmosféře mnohých scén (včetně těch, ve kterých řádí Chmaták) do velké míry přispívá právě hudba Derricksona Jr.
Výsledek díky tomu všemu skutečně nikdy nepůsobí jako pokračování, které vzniklo čistě kvůli faktu, že muselo vzniknout kvůli komerčnímu úspěchu minulého filmu. Na počátku má možné druhý Černý telefon 2 trošku problém s tempem a snahou přijít s komplexnější mytologií někdy naráží na hranu uvěřitelnosti, ve výsledku se ovšem nejedná o nic, co by dojmy z filmu muselo nějak zásadně shazovat. Především i proto, že se opětovná konfrontace s Chmatákem přeci jen postupně stává mnohem osobnější a má váhu zcela jiným způsobem nežli tomu bylo minule. Nadále platí, že příběh prvního filmu mohl být snadno uzavřen a Derrickson a spol. jej již nemuseli žádným způsobem rozšiřovat. Výslednou podobou je nicméně Černý telefon 2 příkladem důstojného sequelu, který původního filmu nedělá ostudu. Těžko říct, zda vůbec existuje šance na to, že by podobně smyslně mohl fungovat i případný Černý telefon 3, Černý telefon 2 může nicméně být slušným zdrojovým materiálem pro nejedno pokračování (nejen) hororového hitu. Když už, tak alespoň takhle!
Černý telefon 2 potvrzuje, že je Scott Derrickson jedním z nejšikovnějších moderních hororových řemeslníků. Film kombinuje napětí, vizuálně působivé prostředí a psychologicky propracované postavy, aniž by ztratil lidskost a emoce prvního dílu. Chmaták v podání Ethana Hawkea opět zvládá být děsivý, Finn a Gwen ukazují reálný vývoj a sourozenecké pouto, samotný sequel rozšiřuje mytologii, zůstává věrný žánru a přitom do něj přináší i formu svěžích nápadů. Ve výsledku se jedná o ideální příklad důstojného pokračování, které dokáže pobavit i emocionálně stimulovat zároveň...