Mlátička: Dwayne Johnson je Mark Kerr ve skutečném příběhu MMA

MlatPhoto © A24
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Co kdy­by Zuřící býk, ale Jake LaMotta byl mír­ný, sku­teč­ně milý chla­pík? To je pod­sta­ta fil­mu Mlátička, kte­rý po pre­mi­é­ře na Mezinárodním fil­mo­vém fes­ti­va­lu v Benátkách ten­to víkend vstu­pu­je do praž­ských kin a minu­lý měsíc měl pre­mi­é­ru ve Spojených stá­tech. Tento živo­to­pis­ný film o MMA nabí­zí nej­lep­ší výkon v kari­é­ře Dwayna Johnsona v roli zápas­ní­ka Marka Kerra a atrak­tiv­ní fil­mo­vé zpra­co­vá­ní z doby 90. let, ale hra­je se do znač­né míry plo­še a podiv­ně málo ener­gic­ky, navzdo­ry občas­ným his­tri­ón­ským a bru­tál­ním bojo­vým scé­nám.

Mark Kerr byl vyso­ko­škol­ský zápas­nic­ký šam­pi­on, kte­rý se po ukon­če­ní stu­dia začal věno­vat smí­še­ným bojo­vým umě­ním jako způ­so­bu, jak si vydě­lat pení­ze a záro­veň tré­no­vat na olym­pij­ské hry a mis­trov­ství svě­ta. Úspěch našel v počát­cích UFC, stej­ně jako v bra­zil­ské orga­ni­za­ci Vale Tudo a japon­ské Pride, kdy se MMA setká­va­lo s kon­tro­ver­zí kvů­li nedo­sta­teč­né regu­la­ci a krva­vým zápa­sům, a stal se jed­nou z popu­lár­ních postav toho­to nej­vět­ší­ho bojo­vé­ho spor­tu na svě­tě.

Ve fil­mu Mlátička se sce­náris­ta a reži­sér Benny Safdie kro­mě něko­li­ka raných mon­tá­ží a epi­lo­gu, v němž vystu­pu­je sku­teč­ný Kerr, věnu­je třem letům Kerrovy kari­é­ry v MMA. V letech 1997-2000 se Kerr potý­kal s váž­ný­mi pro­blémy se závis­los­tí na návy­ko­vých lát­kách a nezdra­vým vzta­hem s pří­tel­ky­ní Dawn Staplesovou, zatím­co sou­tě­žil v Pride a na žíněn­ce se potý­kal s vlast­ní smr­tel­nos­tí.

Safdie sle­du­je Kerra v intim­ních chví­lích s Dawn, na cestách k léka­ři a do posi­lov­ny, na tis­ko­vých kon­fe­ren­cích Pride a nako­nec i v rin­gu. V urči­tém oka­mži­ku se smí­ří­me s tím, že se nedo­čká­me žád­né aktiv­ní dějo­vé linie, do kte­ré bychom moh­li inves­to­vat, ani výsled­ku, kte­ré­mu bychom moh­li fan­dit: Safdie nemá zájem vyprá­vět str­hu­jí­cí pří­běh, ale spí­še vykres­lit Kerrův obraz, kte­rý nám o tom­to muži podá co nej­u­přím­něj­ší obraz.

To by byl mate­ri­ál pro doku­men­tár­ní film. A taky že byl: Dokument Johna Hyamse z roku 2002 Mlátička, kte­rý se zabý­val přes­ně stej­ným časo­vým rám­cem. Toto fik­tiv­ní zpra­co­vá­ní obsa­hu­je scé­ny pře­vza­té pří­mo z před­cho­zí­ho doku­men­tu a s hlav­ním pří­bě­hem sou­vi­sí jen tan­gen­ci­ál­ně, napří­klad když Kerr vysvět­lu­je MMA ženě střed­ní­ho věku v lékař­ské ordi­na­ci. Jaký má smy­sl ten­to nevin­ný oka­mžik zno­vu vytvá­řet? Protože se stal.

Kerr, kte­ré­ho hra­je Johnson (zábav­ně ztvár­ňu­jí­cí posta­vu o 25 let mlad­ší), je ten nej­mi­lej­ší chla­pík, jaké­ho bys­te kdy chtě­li potkat, a přes­ný opak jeho (a Johnsonovy) zava­li­té posta­vy: skrom­ný, las­ka­vý, málo­mluv­ný a bez jedi­né zlost­né kos­ti v těle. Jistě, je závis­lý na opi­á­tech, ale uzdra­ví se a fanouškům i celé­mu spor­tu to vyna­hra­dí.

Johnson hra­je para­dox­ně pro­ti typu, pro­to­že tato sku­teč­ná posta­va je jed­ním z nej­bliž­ších fyzic­kých vzo­rů, kte­ré by herec a zápas­ník doká­zal ztvár­nit. Ale je to trans­for­mač­ní prá­ce: herec se tak nená­pad­ně ztrá­cí v tom­to něž­ném obro­vi, že už nepo­chy­bu­je­me o věko­vém roz­dí­lu ani o dal­ších před­sud­cích, kte­ré The Rock při­ná­ší. Skutečně je Kerrem, stej­ně jako byl Kerr sám sebou v doku­men­tu; tepr­ve v poz­děj­ších scé­nách, kdy Kerr mění svůj vzhled, si vzpo­me­ne­me na her­ce uvnitř.

Dawn hra­je Emily Bluntová a prá­vě její tea­trál­nost dodá­vá fil­mu Rozbíječ potřeb­nou dra­ma­tič­nost. Dawnin nega­tiv­ní vliv na Marka byl nazna­čen už v doku­men­tu, ale zde se napl­no pro­je­vu­je ve stá­le vyostře­něj­ších scé­nách, kte­ré film při­bli­žu­jí k Zuřícímu býko­vi. Johnsonův Kerr se jí však mís­to hně­vu posta­ví s opa­tr­nos­tí a de-eskaluje napě­tí pro divá­ky, když už ne pro sebe. Srdce nám tro­chu pokles­ne při čte­ní závě­reč­né poznám­ky na kon­ci fil­mu.

Skutečná hvězda MMA Ryan Bader v roli Marka Colemana, Kerrova dlou­ho­le­té­ho pří­te­le, tre­né­ra a sou­pe­ře, téměř ukrad­ne film hvězdám. V Baderově výko­nu je cítit něha, kte­rá je ozvě­nou Johnsonova výko­nu a mož­ná zní prav­di­vě­ji, a do vzta­hu mezi Kerrem a Colemanem inves­tu­je­me mno­hem více než do vzta­hu mezi Markem a Dawn. Coleman je jedi­nou dal­ší posta­vou ve fil­mu, kte­rá má vlast­ní malou dějo­vou linii, a Bader si čas na plát­ně zaslou­ží.

Ale od Safdieho, kte­rý spo­lu se svým bra­t­rem Joshem reží­ro­val ner­vy drá­sa­jí­cí sním­ky Good Time a Uncut Gems, půso­bí Mlátička letar­gic­kým, apa­tic­kým dojmem, kte­rý nás nikdy nevy­zve, abychom do jeho pří­bě­hu inves­to­va­li. Jedná se o pěk­nou rekon­struk­ci toho­to obdo­bí Kerrova živo­ta, kte­rá oží­vá díky suges­tiv­ní kame­ře Macea Bishopa a hlu­bo­ce pro­cí­tě­ným herec­kým výko­nům, ale drží si od divá­ků odstup, když by nás měla roz­váš­nit. Nelze mu upřít peč­li­vost a řeme­sl­nou zruč­nost, s jakou byl vytvo­řen, ale oce­ně­ní Mlátička bude podob­ně tlu­me­né.

Tento člá­nek původ­ně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češ­ti­ny jej pře­lo­žil Jiří Borový.
Autor: Jason Pirodsky
Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomí
15. října 2025Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomíPrázdná chodba stanice metra se ve filmu Exit 8, který měl letos premiéru na festivalu v Cannes a nyní se díky festivalu Be2Can hraje v pražských kinech, mění v klaustrofobické bludiště MC Eschera. Tento roztodivný snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formy
4. října 2025Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formyMistr zločinu si vyřizuje staré účty a zároveň si získává nové nepřátele ve filmu Špinavá hra, nejnovější adaptaci Parkerovy série Donalda E. Westlakea, která se nyní vysílá celosvětově na Prime Video. Toto nové zpracování v čele…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzu
1. listopadu 2025Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzuNezaslouží si snad Kníže temnoty věčnou lásku? To je otázka, která je jádrem Drákuly: Příběh lásky, který se po letním uvedení ve Francii a dalších zemích (americká premiéra je plánována na únor příštího roku) objeví tento…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“
7. října 2025Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“Programy umělé inteligence se dostanou z digitálního světa do naší reality - a jsou okouzleny tím, co najdou - ve filmu Tron: Ares, který má tento víkend premiéru v Praze a kinech po celém světě. Stejně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obraz
4. října 2025Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obrazŽivot a odkaz nejslavnějšího pražského obyvatele zkoumá film Franz, který po premiéře na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách vstupuje tento víkend do českých kin. Tento pozoruhodný životopisný film režisérky Agnieszky Hollandové se pohybuje na hranici mezi…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítěze
16. srpna 2025Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítězeČtveřice znuděných učitelů na Moravě se rozhodne oživit si život experimentem s alkoholem ve filmu Pod parou  českém remaku oscarového dramatu Thomase Vinterberga z roku 2020, který právě běží v pražských kinech. Toto druhé kolo vyměňuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutem
11. srpna 2025Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutemMladá vysokoškolská profesorka zpracovává traumatickou událost, jak nejlépe umí, po několik let ve filmu Sorry, Baby, který debutoval na festivalu Sundance, byl uveden na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech a tento víkend vstupuje do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Letní škola, 2001: láskyplný portrét vietnamské komunity v Česku
28. července 2025Letní škola, 2001: láskyplný portrét vietnamské komunity v ČeskuVietnamská rodina bojuje o přežití v nechvalně proslulé chebské tržnici Dragoun na počátku roku 2000 ve filmu Letní škola, 2001, který měl premiéru na letošním Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary a nyní se hraje v pražských…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dva prokurátoři: Drsné podobenství Sergeje Loznici o fašismu skrývajícím se za byrokracií
27. července 2025Dva prokurátoři: Drsné podobenství Sergeje Loznici o fašismu skrývajícím se za byrokraciíBystrý prokurátor, který právě dokončil právnickou fakultu, poznává na vlastní kůži, jak zákeřná byla Velká čistka a politické represe za vlády Josifa Stalina v Rusku v roce 1937 ve filmu Dva prokurátoři, který byl po premiéře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pan Nikdo proti Putinovi: Putinův film: Otevření očí: dokument o militarizaci ruského školství
18. listopadu 2025Pan Nikdo proti Putinovi: Putinův film: Otevření očí: dokument o militarizaci ruského školstvíUčitel na ruském venkově dokumentuje státem vynucenou militarizaci vzdělávacího programu svých žáků po invazi na Ukrajinu v roce 2022 ve filmu Pan Nikdo proti Putinovi, který měl premiéru na letošním festivalu Sundance a tento víkend vstupuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře