Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Tajemství a smysl života: Teze, antiteze a syntéza

Tajemství a smysl života: Teze, antiteze a syntéza

Photo © VAC – Vachler Art Company
Photo © VAC – Vachler Art Company
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (4 hlasů, průměr: 4,75 z 5)
Loading...

Považuji se za filo­zo­f­ku a spi­ri­tu­ál­ně cítí­cí bytost, pro­to jsem před rokem nemoh­la minout duchov­ně zamě­ře­ný sní­mek od Petra Vachlera, na kte­rý jsem byla veli­ce zvě­da­vá, jak celé „tajem­ství„ poj­me, neboť si sama již od dět­ství kla­du tu neod­byt­nou otáz­ku, jaký je smy­sl tady toho vše­ho? Proč tu jsme? Co bude po smr­ti? Je po smr­ti ješ­tě vůbec něco? Již trai­ler napo­ví­dal, že sní­mek bude dob­ře ani­mo­va­ný, barev­ný a líbi­vý s mno­ha oži­vu­jí­cí­mi efek­ty. Tedy zbý­vá otáz­ka, zda souzním ješ­tě i s pre­zen­to­va­ný­mi myš­len­ka­mi?

Anotace se tvá­ří tro­chu skou­pě a nepro­zra­zu­je pří­liš: „Co je smys­lem živo­ta? Co je lás­ka, humor, strach a smrt? Je všech­no jen sen? Kdo jsme a kam smě­řu­je­me? Probudíme se, vzpo­me­ne­me si? Na tyto a dal­ší otáz­ky se sna­ží nalézt odpo­věď celo­ve­čer­ní film Petra Vachlera s názvem Tajemství a smy­sl živo­ta.

Petr Vachler, kte­rý se sním­kem vyzná­vá ze své­ho „nábo­žen­ství“, se ujal scé­ná­ře, režie i pro­duk­ce a nedo­padlo to vůbec špat­ně. Petra Vachlera noto­ric­ky zná­me zejmé­na z Českých lvů, kde byl vyhlá­šen svý­mi vege­ta­ri­án­ský­mi rau­ty, tedy všich­ni víme, že Petr jako duchov­ní bytost nejen­že cho­dí bos, ale je vege­ta­ri­án. Je již méně zná­mý jako reži­sér, debu­to­val svým sním­kem Doblba! (2005), což je pří­běh čer­né vánoč­ní kome­die ode­hrá­va­jí­cí se v roz­vět­ve­né rodi­ně Mukových. Dále se pro­sla­vil svou Vachler Art Company (VAC), kde se podí­lel jako autor, kame­ra­man, reži­sér a pro­du­cent.

Jaký je žánr díla? Je těž­ké určit žánr tako­vé­ho díla, kte­ré bych cha­rak­te­ri­zo­va­la jako filozoficko-duchovní zamyš­le­ní. Oficiálně je žánr uve­den jako Telenovela / Animovaný / Fantasy. Tak ani­mo­va­ný je jis­tě, na tom se shod­ne­me. O fan­ta­sy bych více­mé­ně pochy­bo­va­la a tele­no­ve­la mi sem úpl­ně nese­dí. V čes­kém názvu figu­ru­je sice slo­vo „tajem­ství“, nicmé­ně žád­né abso­lut­ní prav­dy nikdo niko­mu vnu­co­vat nebu­de. Chceš se zamys­let – můžeš, nechceš – nech být. Rozhodně bych neřek­la, že sní­mek někým mani­pu­lu­je – to lze říct i o tele­viz­ních kri­mi zprá­vách. Každý si ze sním­ku vez­me to svo­je, kdo nemá v hla­vě nic – neod­ne­se si nic… Nicméně více se mi líbí ang­lic­ký název The Meaning and Mystery of Life, kte­rý se mi jeví jako více při­lé­ha­vý, neboť „mys­te­ry“ může zna­me­nat mysté­ri­um, záha­du nebo tajem­ství. Ano, já osob­ně si mys­lím, že z urči­té­ho pohle­du je život mysté­ri­um a my se pou­ze pokou­ší­me hle­dat jeho význam. Petr Vachler se ve sním­ku zamýš­lí spo­lu s reno­mo­va­ný­mi a svě­to­vě uzná­va­ný­mi věd­ci, léka­ři, psy­cho­lo­gy, filo­zo­fy, spi­so­va­te­li, mys­li­te­li, šama­ny a dal­ší­mi zná­mý­mi osob­nost­mi jako jsou Stanislav Grof, Raymond Moody, Andreas Clauss, Deepak Chopra, Silvano Paolucci, Ruediger Dahlke, Sandra Epstein, Sergej Lazarev, Srikumar Rao, Vincent Bridges, Dan Millman, Dannion Brinkley, Alicia Hamm, Emahó a celo­svě­to­vě zná­mý Don Miguel Ruiz.

Formou i obsa­hem jde o uni­kát­ní film v našich kon­či­nách. Co se týče audi­o­vi­zu­á­lu, byla jsem pře­kva­pe­na na čes­ké pomě­ry dob­rým výko­nem, a tedy nemám více­mé­ně co vytknout. Všudypřítomné ani­ma­ce nepů­so­bí samo­ú­če­lo­vě, kýčo­vi­tě ani laci­ně, ale vkus­ně oži­vu­jí. Optické tri­ky jsou efekt­ní. Herci hra­jí lehce a při­ro­ze­ně, nikdo nepře­hrá­vá ani není topor­ný. Pro mě je to pří­jem­ná podí­va­ná. Čmelák jako prů­vod­ce mi neva­dil, nei­ri­to­val mě ani nepře­ká­žel, dokon­ce se mi jevil jako vkus­ný a mno­hoznač­ný. Bez včel a čme­lá­ků život zde na zemi skon­čí. Otázka je, zda si to kdo ve svém zbě­si­lém tem­pu živo­tem uvě­do­mu­je. Možná si to vět­ši­na lidí uvě­do­mí, až bude poz­dě. Čmelák mno­ho­krát sta­hu­je opo­nu a to je sym­bo­lic­ky smys­lem toho­to sním­ku – nahléd­nout za opo­nu dění zde. Většina lidí je pono­ře­na do své­ho živo­ta a jen málo­kdo nahlí­ží na sku­teč­nos­ti za opo­nou. Citáty moud­rých se mi neje­ví jako prázd­né frá­ze ani jako klišé. Co mi malin­ko vadi­lo, bylo až přespří­liš vel­ké množ­ství moud­rých citá­tů, kte­ré se v rych­lém sle­du za sebou vždy na oka­mžik mih­ly dějem jako vsuv­ka, tak­že byly stě­ží regis­tro­va­tel­né a divák si je nemohl více vychut­nat. Snímek před­sta­vu­je tako­vou mozai­ku. Má dvě lin­ky, jed­nu dějo­vou a dru­hou „tam za opo­nou“, kde se roze­bí­ra­jí vtí­ra­vé otáz­ky smys­lu.

Co se týče myš­le­nek pre­zen­to­va­ných sním­kem, asi lze oče­ká­vat, že nesou­hla­sím úpl­ně se vším, ale to je zce­la pocho­pi­tel­né. Nemyslím si, že by bylo mož­né nalézt dvě oso­by, kte­ré by sou­hla­si­ly se vše­mi svý­mi názo­ry kom­plet­ně. Přínosné je už to, že se Petr Vachler hlá­sí ke své­mu pře­svěd­če­ní a doka­zu­je to. Ačkoliv něko­mu může vadit míchá­ní růz­ných názo­rů dohro­ma­dy, mě to neva­dí, pro­to­že mnoh­dy jde o sdě­le­ní téhož z jiné­ho úhlu pohle­du a mezi růz­ný­mi pří­buz­ný­mi teze­mi může pozor­ný divák zahléd­nout syn­té­zu - zkrát­ka ne to, v čem jsou jed­not­li­vé teze odliš­né, ale v čem se potká­va­jí. Z mého pohle­du je nej­dů­le­ži­těj­ší spo­leč­ná dis­ku­ze a hle­dá­ní spo­leč­né ces­ty mezi tezí a anti­te­zí. Nicméně sní­mek se mi líbil a hod­no­tím jej jako pří­nos­ný, pro­to­že ote­ví­rá zají­ma­vá téma­ta pro pře­mýš­le­ní, kte­ré já mám tolik ráda. Samozřejmě, že toto se nebu­de líbit lidem, kte­ří nera­di pře­mýš­lí, rádi si uží­va­jí pou­ze adre­na­li­no­vou, tes­toste­ro­no­vou, ste­ro­i­do­vou, hor­mo­nál­ní, alko­ho­lo­vou či jinou jízdu živo­tem bez vyš­ší­ho smys­lu. Nejsme všich­ni stej­ní a kaž­dý pre­fe­ru­je jiný druh zába­vy, co se líbí jed­no­mu, nemu­sí se líbit dru­hé­mu. Tedy jed­ni hol­du­jí tře­ba hrám a akč­ní podí­va­né, kdež­to jiný si vychut­ná hlou­ba­vý sní­mek s něja­kým smys­lu­pl­ným posel­stvím.

Ze sním­ku si asi kaž­dý zapa­ma­tu­je zejmé­na Jana Budaře, kte­rý je znám svým alter­na­tiv­ním zamě­ře­ním, kres­le­ním obráz­ků a sepi­so­vá­ním své­ho vlast­ní­ho sná­ře. Jan Budař uvá­dí, že si fil­my již vybí­rá a nehra­je tedy ve všem, co se mu nabí­zí. Je tedy evi­dent­ní, že nej­spí­še souzní s posel­stvím toho­to sním­ku. Dále se obje­ví cha­risma­tic­ký Josef Polášek, mla­dič­ká Barbora Seidlová, krás­ná Andrea Růžičková, kte­rou zná­me pře­de­vším z Vyprávěj, a Aneta Krejčíková. Kromě „her­ců“ si zahrál i sám tvůr­ce Petr Vachler a rov­něž se sním­kem mih­ly i jeho syno­vé ViliamTheodor. Také Petrova dce­ra Valerie Vachlerová se účast­ni­la a zejmé­na pak sklá­da­la hud­bu.

Pro koho je sní­mek určen? Ačkoliv je Petrův sní­mek při­jat spo­leč­nos­tí roz­po­ru­pl­ně, neboť vět­ši­na kon­zum­ních divá­ků jej nepo­cho­pi­la a pro­to jej zavrh­la, dílo má i klad­né ohla­sy od své počet­né základ­ny divá­ků. Tento film je určen pře­de­vším spi­ri­tu­ál­ně ote­vře­né­mu pub­li­ku sestá­va­jí­cí z bytos­tí, kte­ré si potr­pí na ten­to druh duchov­na. Pokud se sami neza­jí­má­te o duchov­no, spi­ri­tu­a­li­tu či otáz­ky smys­lu živo­ta, radě­ji si zhléd­nu­tí sním­ku dob­ře roz­mys­le­te.

Snímek kro­mě toho, že je vizu­ál­ně veli­ce nápa­di­tý svý­mi ani­ma­ce­mi, má také hlu­bo­kou myš­len­ku a posel­ství. Snímek nad­ha­zu­je otáz­ky a hle­dá odpo­vě­di. Líbí se mi nejen ani­mo­va­ná for­ma zpra­co­vá­ní, ale i obsah. Oceňuji, že svůj postoj tvůr­ci pod­po­ři­li vystou­pe­ním věd­ců, léka­řů, psy­cho­lo­gů, filo­zo­fů, šama­nů a mys­li­te­lů, kte­ří pre­zen­tu­jí své myš­len­ky. Film zís­kal na ČSFD v tuto chví­li krás­ných 50% a já osob­ně dávám 60%.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Odcházení19. května 2022 Odcházení Když je to jen trošku možné, rád vidím film v prostředí pro něj určeném, tj. v kině. Jednak proto, že je primárně stavěný pro velké plátno a nikoli pro malou obrazovku, jednak proto, abych […] Posted in Filmová klasika
  • Václav - Jiří Vejdělek nenatočil jenom Účastníky zájezdu11. dubna 2021 Václav - Jiří Vejdělek nenatočil jenom Účastníky zájezdu Film vycházející ze skutečného případu prezidentské milosti, který měl být původně pouze pilotním dílem pro sérii příběhů, jež spojuje právě amnestie. Protože se však téma notně rozrostlo […] Posted in Retro filmové recenze
  • Příběh Franze Kafky se v režii Agnieszky Holland a pod produkcí Šárky Cimbalové stává živým filmem12. dubna 2024 Příběh Franze Kafky se v režii Agnieszky Holland a pod produkcí Šárky Cimbalové stává živým filmem Čerství laureáti Českého lva, režisérka Agnieszka Holland a producentka Šárka Cimbalová, se právě pustili do natáčení velkofilmu inspirovaného vlivnou postavou české i světové literatury, […] Posted in Filmové a televizní aktuality
  • Hořící keř - Autentická minisérie o normalizaci v Československu18. ledna 2024 Hořící keř - Autentická minisérie o normalizaci v Československu Polská režisérka Agnieszka Hollandová má k Praze jistě vřelý vztah, přibližně v době o které pojednává minisérie Hořící keř studovala na pražské FAMU, což v člověku jistě určité zážitky […] Posted in TV Recenze
  • Princ Mamánek – Recenze – 30 %1. listopadu 2022 Princ Mamánek – Recenze – 30 % Česká pohádka Princ Mamánek je vysněným projektem herce Jana Budaře, který ji režíroval, napsal a produkoval coby svůj celovečerní debut. Kromě toho ji natočil podle vlastní stejnojmenné […] Posted in Filmové recenze
  • Princ Mamánek25. října 2022 Princ Mamánek Princ Ludvík Otomar Karel XII. zrozený Vznešený (Jan Budař) je velmi spjatý se svou milující maminkou, královnou Ludmilou (Jana Nagyová). Jenže Ludvík je princ už poněkud přerostlý, je mu […] Posted in Filmové recenze
  • Štěstí6. září 2022 Štěstí Film  režiséra Bohdana Slámy ŠTĚSTÍ je dojemným příběhem o křehkém vztahu dvou mladých lidí, jenž postupně přeroste v opravdovou lásku. Herecké obsazení i atmosféra filmu navazuje na […] Posted in Retro filmové recenze
  • Lidice25. května 2022 Lidice Obtížně se mi hledá téma, které by bylo méně vděčné pro filmové zpracování, než je téma Lidic, vesnice, která se stala symbolem nacistického teroru. Ne snad proto, že by nebylo možné na […] Posted in Filmová klasika
  • Betlémské světlo – Recenze – 40 %14. března 2022 Betlémské světlo – Recenze – 40 % Betlémské světlo je novým hořce-komediálním filmem režiséra a scenáristy Jana Svěráka, jenž vznikl jako volná adaptace několika povídek Zdeňka Svěráka, publikovaných v jeho sbírkách […] Posted in Filmové recenze
  • Betlémské světlo - 60 %10. března 2022 Betlémské světlo - 60 % Stárnoucímu spisovateli Karlu Šejnohovi (Zdeněk Svěrák) už psaní nejde jako dřív. Nedokončené povídky se mu hromadí v hlavě, jejich postavy vylézají na denní světlo a dožadují se, aby […] Posted in Filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,79426 s | počet dotazů: 257 | paměť: 64048 KB. | 13.11.2024 - 01:21:20