Tak nějak by se dal stručně shrnout příběh o jednom zlém Machovi a hodné učitelce Marii ve filmu Teroristka. Marie je slušná osoba, která by ráda dožila svůj život tam, kde žijí její přátele a kdy bývalo dobře. Na břehu řeky v chatové osadě mají k sobě lidé hodně blízko a znají své trápení i radosti. Jenže když začne toho prvního přibývat a bezohlednost se pro mnohé stává běžným chováním, nezbývá Marii nic jiného, než se obsadit do role spravedlnosti.
Kdy si myslí, že to nemůže pro stařenku dopadnout dobře, ten by se měl podívat na film „Teroristka“ od scénáristy a režiséra Radka Bajgara. Příběh se odehrává v malebném údolí Berounky, ale mohl by se odehrát kdekoliv, kde žijí lidé v menší obci nebo osadě. Lidé se v podstatě umí dohodnout a jsou k sobě tolerantní, dokud se mezi nimi neobjeví ambiciózní a bezohledný jedinec. Bajgar dal svému zápornému hrdinovi jméno Mach a já se nemohu zbavit dojmu, že to udělala naschvál Šebestové i paní učitelce z knihy Miloše Macourka. Bajgar si paní učitelku pojmenoval Marie a Macha, jejího bývalého žáka, nechal dospět do podrazáka a intrikána. Kde se asi stala chyba, že Mach nemá před ničím respekt a nemá zájem měnit své bezohledné chování? Je to protyp člověka, kterého se hodně lidí bojí, ale najdou se i jeho obdivovatelé. Postava Marie působí zpočátku plaše a bezmocně, ale postupně získává sebevědomí. Její jednání je pochopitelné a nejvíce jí rozumí její kolegyně z bývalé práce a paradoxně i další bývalý žák, Trpělka. To je docela zajímavá postava, která má za sebou zkušenosti, co jí pomáhají dívat se na současný život s nadhledem. Marie už sice nemůže vrátit minulost, ale může změnit současnost a to také udělá.
Příběh má napětí, ale není to vážné drama. To ani nebyl záměr od autorů filmu. Bajgar pracuje s mírnou nadsázkou a občas volí humor, který odpovídá žánru černá komedie. Hlavní role byla napsaná pro Ivu Janžurovou. Od režiséra to bylo nejlepší rozhodnuté, které pro film mohl udělat. Skvělá herečka dokáže přecházet z civilního hereckého projevu do komické nadsázky naprosto přirozeně. Zbytečně nepřehrává a vybalancuje i scény s vážně nemocnou kamarádkou Evou, kterou hraje Eva Holubová také výborně. Pavel Liška v roli Trpělky uplatnil svůj cit pro slovní humor a ve scénách na sběrném dvoře působí s Janžurovou jako skvěle sehraná komická dvojice. Do role zlého Macha musel Bajgar přemlouvat Martina Hofmanna, kterému se už nechtělo hrát dalšího padoucha. Než se film dokončil, stala se z Hofmanna filmová hvězda díky TV seriálu Most. To však nemění nic na tom, že Hofmann zahrál svou roli s maximálním nasazením a během jeho posledního záběru ve filmu mi běhal mráz po zádech. Tady jsem zaváhala, jestli se ještě jedná o černou komedii. Naštěstí film končí scénou s Ivou Janžurovou, která má ve výrazu přesnou míru nadsázky, která od konce filmu přesně pasuje.
Hudba Jiřího Hájka dodává filmu westernovou náladu, kdy padouchy pronásleduje a trestá šerif jako ochránce lidských práv. Škoda, že se nepodařilo pro film vytvořit nosný leitmotiv, třeba zahraného jen na kytaru. Film poskytne v optimální délce 95 minut dostatek napětí i zábavy. Navíc se dotýká společensky závažného tématu a pohledu na pravidla soužití lidí ve společnosti. Osobně děkuji za skvělou hereckou příležitost pro herce, jejichž jména jsem už uvedla. Název Teroristka jsem užila záměrně minimálně, protože pro hlavní hrdinku toto označení nějak nepasuje, ale jako název filmu může zaujmout.
Hodnotím: 70 %
Nejnovější komentáře