Randy „The Ram“ Robinson býval áčkovým wrestlerem. V televizi jej dávali častěji než reklamu na prací prášek a jeho plakát visel v každém druhém dětském pokoji. Uběhlo dvacet let a něco málo se změnilo. Randy se sice stále prohání ringem a vysekává tam stylové placáky, ale v souboji s časem neobstává. V jeho tváři jsou nesmazatelně zapsány veškeré chemické radovánky. Tělo má dodělané, posešívané a logicky již nestačí vystavované zátěži. Co se soukromí týče, ani tam žádná sláva. Bývalá wrestlingová star žije sama. Občas přebývá ve své zaneřáděné dodávce, jindy tak činí v zakotveném přívěsu. Blízcí se jej dávno zřekli. Nutno podotknout: poté, co se jich zřekl samotný Randy. Když se před několika lety rozhodoval, do čeho „investovat“ svůj volný čas, kariéra byla přednější. Pobíhání po ringu a zábava s touto prací spojená (sex, drogy, rock’n‘roll). Na rodinu nezbylo místo.
Jak si však nyní uvědomuje (nyní, když mu infarkt klepe na komůrku), nebylo to dvakrát nejmoudřejší. Randyho stíhají vážné zdravotní potíže a doktoři jsou všeobecně proti stávající životosprávě. Může si však nakázanou změnu dovolit? Může Randy fungovat jakožto normální jedinec? Coby člověk, který má normální povolání, normální partnerku a normální rodinné zázemí? Přece jen, ne každému je v tomto směru přáno.
Bude to znít zvláštně, ale je to tak. Nemám rád boxování. Vlastně… nemám rád nic, co je postavené na výměně úderů. A je jedno, jestli jsou dotyční v trenkách, v prostěradle, nebo třeba v kimonu. Když už si zapnu televizi a poštěstí se mi zastihnout dva chlápky, jak poskakují v ringu, střelhbitě přepínám na jiný kanál. Totéž se opakuje, pokud mi zastoupí hledí wrestling. Ne že bych nevěděl, že je to zinscenované, ale co si budeme povídat… postačí pár dílů a máte v tom jasno. Ten je hodnej, ten je zlej, ten skáče z provazů, ten vysekává vozembouchy, ten zase dostává židlí… No zkrátka stereotyp. Všichni borci vyznávají několik notoricky známých chvatů, před publikem se navzájem sjíždějí a v zákulisí, tam se plácají po ramenou. Nepochybně sranda. Jednou za čas...
Co se Wrestlera týče, není jiný. Nesnaží se nám prostírat zápasení z jiné dimenze. Stále je to ten sranda match pro širokou masu popcornových diváků a ztělesnění nulového intelektuálna. Jinými slovy: pár bouchačů si zajde na pivko, rozdělí si role (méně výstřední = ti dobří) a pak si dají jakože přes hubu. Chtělo by se říci, že je to stejně tak „zábavné“ jako v televizi, ale… není. Darren Aronofsky, režisér dnes již kultovní Fontány, se sice neujímá dláta, nehobluje, ani neutíná, a přesto nám prostírá wrestling zábavný a zajímavý - wrestling, který bolí psychicky i fyzicky, byť se tváří jako show, v níž jsou židle papírové a podlaha gumová. V tomto směru mu hodně napomáhá zákulisí. Kdyby zůstalo u pouhého zápolení v ringu (a v jeho bezprostřední blízkosti), postrádal by film nejzásadnější faktor - třetí rozměr. Aronofsky nás moudře zavádí dál a vzdaluje se provazům, seč mu jejich pružný materiál dovolí. Respektuje přitom přijatelné meze. Nepovyšuje zápasníky na něco víc, ani je nijak neponižuje. Pouze z nich činí lidi. Lidi, kteří mají rodinu, problémy, vedlejší zaměstnání a také… slabiny. To je na snímku to nejsilnější. Nikoliv steroidová slupka. Nikoliv handrkování v ringu…
Wrestlingový plácek představuje pouhý rám. Obraz, který svírá, může směle konkurovat kterémukoli současnému dramatu. Že se tomu nechce věřit? No a co. Aronofsky překvapuje nejen námětem, ale i konstrukcí a použitými prvky. Nadaný filmař zhmotňuje x-krát spatřené. Vezměme si hlavního hrdinu. Kdysi býval borcem, pružným machýrkem, který se plácal v ringu jedna báseň. A dnes? Dnes je to starej dědek, který tuze zápolí s časem, se zdravím a s vrtkavou přízní diváků. Přesto se nevzdává a zůstává věrný svému řemeslu, které jej tzv. udělalo. Ačkoliv je samotné tělo proti… Přestože už neregeneruje nejrychleji… Byť doktoři říkají: „Nechte toho, dopadnete špatně.“
Přijde vám to známé? No aby ne.
Svět, který Randy obývá, se taktéž nijak nevymyká. Pohybujeme se na malé ploše (ring, šatny, strip bar, hypermarket…) a potkáváme zde postavy, které tak nějak známe. Sexy tanečnici, která by tuze ráda sekla s tyčí, uraženou dcerku, která prská, prská a prská, slizkého šéfa ze supermarketu… Přesto to celé – jak by řekla jistá žena z reklamy – funguje. Sledujeme známou story o kariérním pádu, o pokusu vydrápat se zpět a zkrotit své nezkrotné já. Je to jednoduché. Natolik jednoduché, až je to dokonale zeživotní. Aronofsky vyjímá z wrestlerova života jeden zásadní fragment a poctivě se věnuje jeho pitvání a rozřešení. Neskáče v čase, nenatahuje stopáž popraskanými flashbacky. Zůstává zaklesnut v přítomnosti, naháněje osud tak, jak by pravděpodobně naháněl on nás. Z čehož vyplývá: Wrestler je sice utkán ze známých nitek, přesto jsou veškeré průplety jiné. Snímek zastává pokoru a zákonitosti reálného života. Nic není předem dané, někdy je na zpátečku příliš pozdě.
To vše by postrádalo kýžený efekt, nebýt sympaticky plouživého (ale o to pečlivějšího) rukopisu a ústřední lokomotivy – Mickeyho Rourka. Tenhle chlap je v ringu pečený vařený. Na hlavě žlutá hříva, na prackách přifouknuté bicepsy a daleko vzááádu všichni zbylí herci. Mickey sice vypadá, jako kdyby jej opíchal prvomájový průvod včel, ale co – jeho výkonu to vlastně prospívá. Se svou postavou dokonale splývá, chvílemi je Rourke wrestlerem a chvílemi wrestler Rourkem. A mezi nimi? Proklatě tenká linie. Aronofsky si vybral zatraceně dobře. O čemž svědčí i Zlatým glóbus za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. Porota nebyla slepá
A ani já.
Poslušně jsem sledoval a odměna mě neminula. Bez ohledu na zmíněnou recepturu a profláknuté položky. Tenhle příběh je zkrátka o něčem jiném. O soubojích „uvnitř a vně“ (jsem si vědom nejednoznačnosti řečeného), o jisté předurčenosti a tíze životních změn. Jak už padlo výše, wrestling je jen pouhým rámem výsledného obrazu. Aronofsky črtá pomalinku a nehyzdí štětec křečovitým sevřením. I proto je Wrestler light produktem, byť tématicky smutným. Připočtěte si dobrou kameru (snad poprvé jsem vstřebal rozklepané hledí bez dávícího reflexu), sexy zadek Marisy Tomei, líbivý hudební podkres a hle… dostanete titul, který byste měli vidět.
A co to vlastně kecám…
Ne že měli, musíte.
Nejnovější komentáře