Barevná trikolora na francouzské vlajce inspirovala polského režiséra Krzysztofa Kieslowskiho k pojmenování své filmové trilogie- Modrá (1993), Bílá (1994) a Červená (1994). Snímky spolu zdánlivě nijak nesouvisí, alespoň co se týče děje, několik důležitých pilířů trojdílnou ságu ale spojuje. Patří mezi ně hlavně pomalá, nenásilná plynulost jednotlivých příběhů, které dávají divákovi dostatečný prostor k zamyšlení a pochopení nejniternějších pohnutek ústředních postav, rozebrání nekonečné škály emocí, bravurně ztvárněné všemi vybranými herci a především sílu udělat z osoby, která je sleduje - i kdyby jen na moment - lepšího člověka.
Trilogie začíná filmem „Modrá“ (Trois couleurs: Bleu), kde hlavní hrdinku ztvárnila překrásná Juliette Binoche, jejíž zasněný pohled raněné laně vám pronikne rovnou do srdce, je ze všech tří nejvíce pocitovým filmem. Méně slov, více hry s emocemi a barvami, překrásná hudba, zalézající pod kůži - klavír, flétna, zpěv. I zde, ale ještě o trochu víc, než v následující „Bílé“ je hlavním odkazem odpuštění.
Hlavní hrdinka Julie přichází při autonehodě o dvě nejvíce milované bytosti - manžela a dceru. Stahuje se do ústraní, odmítajíc jakoukoli pomoc či podporu jejího a manželova společného známého, který je do ní již dlouho zamilován. Co vlastně přesně vypovídá o lidském charakteru? Musí být prostitutka zákonitě špatným člověkem, když ji její povolání baví? A jaký je ten nejspravedlivější způsob, jak se zachovat k utajované milence, která čeká se zemřelým, milovaným mužem dítě? Nenávist, zloba, zoufalství anebo přese všechnu bolest...odpuštění?
O rok později natočená „Bílá“ (Trzy kolory: Bialy), svou zvolenou barvou přesně odpovídá naturelu snímku. Vypráví o lásce, průzračně čisté, oproštěné od jakékoli sobeckosti, která nezeslábne, ani když je zesměšňována, ponížena a zašlapána do bahna. Když vám tohle všechno bude provádět milovaná bytost, dovedete jí i přesto odpustit a beze zbytku milovat dál? Nebo převládne přirozená lidská touha po pomstě?
Výtečný polský kadeřník Karel (Zbigniew Zamachowski), žijící s manželkou v Paříži, přichází rozvodem s ní o všechno. O střechu nad hlavou, kadeřnický salón, do kterého investoval veškeré peníze. Vypočítavá Dominique (Julie Delpy), jej zanechá před soudní budovou s jediným kufrem. Karel se za pomoci přítele, kterého poznává v pařížském metru, navrací zpět do rodné vlasti, kde se jeho prvotním cílem stává co nejdříve zbohatnout a bývalé ženě se pomstít. Otázkou ale je, jak? No přece další láskou...
Závěrečný díl „Červená“ (Trois couleurs: Rouge) zase nejvíc pitvá a rozebírá lidské chování. Taky ne nadarmo je jednou ze dvou hlavních postav stárnoucí soudce (Jean-Louis Trintignant). Jeho protikladem je mladičká modelka (Irène Jacob). Životem zklamaný a zatrpklý soudce, zprvu odporný odposloucháváním svých sousedů, je k mladé dívce, kterou pozná poté, co mu srazí zaběhlého psa, postupem času připoutáván víc a víc... Jak se sbližují, promítá nám kamera za vrásčitou tváří smutný příběh mladého muže, který ve svém životě miloval jen jednu jedinou ženu. A ta ho zradila... Za svou životní náplň si proto zvolí špehování lidí a jako ve svém dřívějším povolání souzení jejich jednání. Zachráníte přejetého psa kvůli jemu samotnému, nebo proto, aby vám nestrašil obrázek zakrváceného zvířete v hlavě a nehryzalo vás svědomí? Milujete někoho, nebo si jen myslíte, že ho milujete? Je v tom rozdíl, nebo není? Úžasné je podobenství, kterým film téměř začíná a zároveň končí - na počátku hraný strach v očích modelky, která pózuje s mokrými vlasy fotografovi, nahradí na konci strach skutečný, když při cestě lodí za žárlivým a vyděračským přítelem málem přijde o život...
Všechny tři snímky jsou opravdovými filmovými klenoty a v dnešním uspěchaném světě, kde se každý honí jen za mamonem a kde jsou denodenně potlačovány základní lidské hodnoty, přinutí člověka zastavit se, vdechnout jejich nádherné poselství a dovolit jim pohladit jej po duši.
Nejnovější komentáře