Vlny – historické drama z období okupace – 75 %

Photo © Dawson FilmsPhoto © Dawson Films
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (4 hla­sů, prů­měr: 5,00 z 5)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Vlny (2024) jsou v pořa­dí již tře­tím režij­ním poči­nem mla­dé­ho (38 let), ale přes­to naděj­né­ho her­ce, scé­náris­ty a reži­sé­ra Jiřího Mádla, kte­rý již odros­tl svým puber­tál­ním rolím raf­ťá­ka či snow­borďá­ka. Žánrově se jed­ná o his­to­ric­ké dra­ma s prv­ky psy­cho­lo­gic­ké­ho thrille­ru. Film na poza­dí etic­kých i poli­tic­kých dile­mat roze­hrá­vá hru emo­cí, vzta­hů a lás­ky hlav­ních postav. Snímek posbí­ral obrov­ské množ­ství cen: zís­kal sedm Českých lvů z pat­nác­ti nomi­na­cí, dále Diváckou cenu dení­ku Právo na MFF KV, také vyhrál cenu Satellite Awards za nej­lep­ší cizo­ja­zyč­ný film a mimo to se dostal mezi 15 kan­di­dá­tů na cenu Oscar v kate­go­rii nej­lep­ší zahra­nič­ní film - ten­to úspěch zna­me­ná, že čes­ký film byl vybrán z více než 85 zemí, což je význam­ný krok pro čes­kou kine­ma­to­gra­fii.

Co pra­ví ano­ta­ce:

Dobový film Vlny reži­sé­ra Jiřího Mádla uká­že napí­na­vé a dopo­sud uta­je­né pří­běhy novi­ná­řů Československého roz­hla­su. Na kon­ci 60. let, kdy zněl z rádi­o­vých vln roke­nrol, a stu­dent­ské revol­ty měni­ly svět, nastou­pí star­ší z bra­trů do pres­tiž­ní redak­ce roz­hla­su. Záhy se ocit­ne v nebez­peč­ném sou­bo­ji redak­to­rů a taj­ných slu­žeb. Ve víru udá­los­tí půjde brzy všem o život a hlav­ní hrdi­na sto­jí před drs­nou vol­bou: ochrá­nit bra­t­ra, nebo prav­du a kole­gy? Film je inspi­ro­ván sku­teč­ným pří­bě­hem sku­pi­ny novi­ná­řů mezi­ná­rod­ní redak­ce Československého roz­hla­su a jejich odhod­lá­ním při­ná­šet nezá­vis­lé zprá­vy za kaž­dou cenu.

O čem vlast­ně film Vlny pojed­ná­vá?

Film sle­du­je pře­váž­ně pra­cov­ní­ky v pro­stře­dí roz­hla­so­vé­ho stu­dia v srpnu 1968, těs­ně před a během inva­ze vojsk Varšavské smlou­vy, kte­rá zlo­mi­la čes­ko­slo­ven­ské reform­ní nadě­je. V cen­t­ru dění sto­jí posta­va roz­hla­so­vé­ho redak­to­ra Tomáše Havlíka (Vojtěch Vodochodský), jenž se oci­tá v dra­ma­tic­kém stře­tu mezi prav­dou, pro­fe­si­o­nál­ní ctí a oba­va­mi z dopa­dů cen­zu­ry i vojen­ské­ho vpá­du. Silný výkon podá­vá také posta­va Luboše Dobrovského (Martin Hofmann) jako kole­ga a mos­kev­ský zpra­vo­daj, kte­rý váhá mezi kola­bo­ra­cí a vnitř­ním odpo­rem.

Potřebujete zhléd­nout Vlny i vy?

Na začá­tek bych nad­ho­di­la pár otá­zek: Potřebuje čes­ký národ dal­ší his­to­ric­ký sní­mek, hle­dí­cí do naší ne tak zce­la skvě­lé minu­los­ti? Co je na sním­ku Vlny tak jedi­neč­né­ho, že zís­kal sedm čes­kých lvů z pat­nác­ti nomi­na­cí? Jsou Vlny Jiřího Mádla sku­teč­ně oje­di­ně­lým fil­mem o oku­pa­ci v 68 nebo máme tako­vých vel­ko­fil­mů více? Předně, Vlny jsou sil­ně sty­li­zo­va­né dra­ma, při­tom nepů­so­bí pate­tic­ky ani přespří­liš pře­hna­ně. Ačkoliv se nejed­ná o doku­ment, pří­běh je inspi­ro­ván čás­teč­ně sku­teč­ný­mi udá­lost­mi (novi­nář Jiří Dienstbier), a záro­veň jde o vel­ko­film s ohrom­nou dobo­vou výpra­vou, tech­nic­kým zpra­co­vá­ním a emo­ci­o­nál­ním zása­hem – a tako­vých bylo dopo­sud na poli čes­ké­ho fil­mu oprav­du málo. Další sním­ky, týka­jí­cí se nějak okra­jo­vě téma­tu oku­pa­ce, sice exis­tu­jí, ale není jich mno­ho: Hoří, má panen­ko (1967, Miloš Forman) – kri­ti­ka reži­mu ve fil­mu, kte­rý sil­ně před­jí­má spo­le­čen­ský roz­klad, a pro­to bývá zpět­ně vní­mán jako pro­roc­ký obraz doby těs­ně před oku­pa­cí, Pelíšky (1999, Jan Hřebejk) – se zabý­vá oku­pa­cí nepří­mo, ale kon­čí srp­no­vou inva­zí, Pouta (2010, Radim Špaček) – se zabý­va­jí více dobou 80. let, ale režim­ní atmo­sfé­ra a morál­ní dile­ma­ta jsou zde podob­ná, Jan Palach (2018, Robert Sedláček) – dra­ma o násled­ku oku­pa­ce líčí posled­ní měsí­ce živo­ta stu­den­ta Jana Palacha, kte­rý se upá­lil na pro­test pro­ti oku­pa­ci, nebo Okupace (2021, Michal Nohejl) – sice se netý­ká oku­pa­ce z roku 1968, ale tema­tic­ky reflek­tu­je násled­ky nor­ma­li­za­ce a pří­tom­nost rus­ké­ho vojá­ka v meta­fo­ric­ké rovi­ně.

Většina zmí­ně­ných sním­ků má spo­leč­né jed­no: jen lehce se dotý­ka­jí téma­tu srp­no­vé oku­pa­ce, ale nejsou tak výraz­ně zamě­ře­ny na samot­nou oku­pa­ci, jako prá­vě Vlny. Doposud jsme měli spí­še komor­ní fil­my, retrospek­ti­vy nebo sym­bo­lic­ké výpo­vě­di, až Vlny jsou jed­ním z mála fil­mů, kte­rý se oprav­du věnu­je roku 1968 napří­mo, s váž­nos­tí a hloub­kou. A potře­bu­je vůbec čes­ká spo­leč­nost tako­vý film? Podle mého názo­ru je dob­ré si při­po­mí­nat naši národ­ní minu­lost, ačko­liv není jen skvě­lá, ale mnoh­dy tem­ná a nic, čím bychom se moh­li chlu­bit, pro­to­že nezna­lost minu­los­ti hro­zí jejím opa­ko­vá­ním – to není klišé, ale sku­teč­nost, v dneš­ní době asi stá­le více aktu­ál­ní. A mys­lím si, že zce­lo­vat jakés takés národ­ní cítě­ní v sil­ně glo­ba­li­zo­va­ném svě­tě není na ško­du, jak­ko­li to zní ško­lo­met­sky – čes­ký národ není dva­krát hrdý sám na sebe a nepro­je­vu­je tolik sebe­vě­do­mí, opro­ti tře­ba tako­vým Španělům či Britům, snad jen kro­mě národ­ní­ho spor­tu v podo­bě výtrž­nic­tví na fot­ba­le.

Předně, čet­la jsem něko­lik poku­sů o recen­ze, napří­klad zde na Kritikách, se kte­rý­mi nemo­hu sou­hla­sit. Srovnávat Vlny zrov­na s Žižkou mi nepři­jde jako vhod­ná prv­ní vol­ba – jedi­ný spo­leč­ný bod je vel­ko­for­mát. Dále, po zhléd­nu­tí sním­ku si nemys­lím, že by pro­ta­go­nis­té byli hero­i­zo­vá­ni nebo vydá­vá­ni za samot­né titá­ny, to vůbec ne – toho­to sty­lu nad­di­men­zo­vá­ní se snad Mádl vyva­ro­val a pohlí­dal si, aby her­ci nepře­hrá­va­li, ale půso­bi­li při­ro­ze­ně. Naopak, hlav­ní posta­vy: Věra Štovíčková (T. Pauhofová), Jiří Dienstbier (V. Kotek), Tomáš Havlík (V. Vodochodský) jsou vykres­le­ni jako oby­čej­ní chy­bu­jí­cí lidé, kte­ří se dopus­ti­li i mno­ha závaž­ných spo­le­čen­ských pře­či­nů, omy­lů a osob­ních selhá­ní, ale přes­to s nimi divák doká­že sym­pa­ti­zo­vat, pro­to­že se ale­spoň sna­ži­li obstát v neleh­kých zkouš­kách vlast­ní­ho cha­rak­te­ru – kdo ví, jak by se kaž­dý z nás v tako­vých a podob­ných situ­a­cích zacho­val? Vlny jsou nejen o morál­ce a mora­li­zo­vá­ní (to se dělá a to ne), ale rov­něž o eti­ce (je etic­ké lhát, pokud tím něko­mu zachrá­ním život?) a dile­ma­tech uvnitř nit­ra (mám či nemám?).

Rovněž si nemys­lím, jako někte­ří, co se pokou­še­jí sní­mek inter­pre­to­vat, že by šlo o jaký­si druh novo­do­bé pro­pa­gan­dy, kte­rá by byla nato­lik povin­ná, že by dochá­ze­lo k pro­mí­tá­ní i ve ško­lách. Ačkoliv moder­ní škol­ství vyu­ží­vá audi­o­vi­zu­ál­ní mate­ri­ál pro úče­ly výu­ky, srov­ná­vat ten­to film s nor­ma­li­zač­ní pro­pa­gan­dou se mi jeví jako při­nejmen­ším hod­ně při­ta­že­né za vla­sy a k maso­vé­mu pro­mí­tá­ní na ško­lách nej­spíš dochá­zet nebu­de.

Kolega Jiří Kejkula dokon­ce mlu­ví o kýči v sou­vis­los­ti s vizu­ál­ní sty­li­za­cí sním­ku a emoč­ním ladě­ním: před­ně si mys­lím, že jeho chá­pá­ní kýče i nabíd­nu­tá defi­ni­ce je poně­kud mimo. Když se řek­ne kýč, vyba­ví se mi sochař Bedřich Mára z fil­mu Pupendo, kte­rý ztě­les­ňo­val uměl­ce, kte­rý se při­způ­so­bil reži­mu a tvo­ří kýč pro sys­tém v podo­bě por­ce­lá­no­vých prde­lí. Takový kýč je laci­ný a bez hloub­ky, bez hlub­ší­ho význa­mu a bez vnitř­ní výpo­vě­di – čis­tě nablýska­ný barev­ný a líbi­vý povrch, kte­rý režim i spo­leč­nost víta­jí – pro­to­že neo­hro­žu­je, nevzbu­zu­je otáz­ky, je deko­ra­tiv­ní, „vtip­ný“, kon­zu­mo­va­tel­ný. Myslím si, že do této odpad­ní kate­go­rie film Vlny urči­tě nespa­dá, ba prá­vě nao­pak. Podle mého názo­ru, Vlny mož­ná nejsou bez chy­by, lec­cos by šlo vyš­ťou­rat a vytknout, přes­to mají svou výpo­věd­ní hod­no­tu, nejen dob­rý vizu­ál, ale i hlub­ší myš­len­ku, skr­ze kte­rou mají stá­le co říct i mla­dým gene­ra­cím. Ačkoliv Vlny mohou způ­so­bit doje­tí, emo­ce či u někte­rých pamět­ní­ků i slzy, sen­ti­ment sám o sobě není kýč – pro­to­že může být hlu­bo­ký, dojem­ný a prav­di­vý.

Ačkoliv o fil­mu bylo napsá­no mno­ho snůšek nesmys­lů, Vlny v tuto chví­li zís­ka­ly neu­vě­ři­tel­ných 86% na ČSFD, což asi o něčem vypo­ví­dá. A přes­to­že Vlny jsou jed­ním z nej­draž­ších čes­kých fil­mů posled­ních let, nema­jí atri­bu­ty bloc­kbus­te­ru v plném roz­sa­hu: nema­jí glo­bál­ní dis­tri­buč­ní poten­ci­ál, nejsou plné počí­ta­čo­vých tri­ků, nema­jí epic­ký pří­běh ani nedo­sa­hu­jí masiv­ní­ho roz­počtu. Ještě něco málo ke zmi­ňo­va­né­mu roz­počtu, kte­rý se pohy­bo­val kolem 80 mili­o­nů korun (Státní fond kine­ma­to­gra­fie při­spěl na jeho výro­bu část­kou 15 mili­o­nů korun. Koproducenty sním­ku byly Český roz­hlas, Česká tele­vi­ze, Barrandov Studio, Wandal Productions (Slovensko) a RTVS (Slovensko). Financování bylo pod­po­ře­no také Pražským audi­o­vi­zu­ál­ním nadač­ním fon­dem, Plzeňským kra­jem a Audiovizuálním fon­dem Slovenské repub­li­ky. Soukromí inves­to­ři se rov­něž podí­le­li na finan­co­vá­ní pro­jek­tu.) Tento širo­ký okruh pod­po­ro­va­te­lů a kopro­du­cen­tů svěd­čí o mezi­ná­rod­ním a insti­tu­ci­o­nál­ním zájmu o film Vlny, kte­rý se zamě­řu­je na klí­čo­vou his­to­ric­kou udá­lost – inva­zi vojsk Varšavské smlou­vy v roce 1968 – a její dopad na novi­ná­ře a roz­hla­so­vé pra­cov­ní­ky.

Verdikt:

Vlny Jiřího Mádla jsou žánro­vě umís­ti­tel­né mezi his­to­ric­ké dra­ma a poli­tic­ký thriller, s výraz­ně osob­ní, psy­cho­lo­gic­ky ladě­nou rovi­nou. Snímek lze vní­mat i jako výprav­né dra­ma, kte­ré doká­že sklou­bit osob­ní lid­ský pří­běh s šir­ší his­to­ric­kou reflexí. Film vyni­ká komor­ním napě­tím, dobo­vě věr­ným zpra­co­vá­ním a suges­tiv­ní atmo­sfé­rou uza­vře­né­ho medi­ál­ní­ho pro­sto­ru v čase his­to­ric­ké­ho zlo­mu. Vlny nejsou žád­ný „malý film“ v pro­dukč­ním smys­lu: mají výraz­nou výpra­vu, přes­nou rekon­struk­ci doby, natá­če­lo se ve sku­teč­ných inte­ri­é­rech, zejmé­na v budo­vě Českého roz­hla­su, a roz­po­čet se pohy­bo­val kolem 80 mili­o­nů korun, což je na čes­ké pomě­ry vel­mi sluš­né. Přesto se nejed­ná o bloc­kbus­ter plný tri­ků a maso­vých scén, ale o intim­ní, uza­vře­ný pří­běh, kte­rý však ote­ví­rá zásad­ní etic­ká a his­to­ric­ká dile­ma­ta. Režisér Mádl doka­zu­je, že i „malý vel­ký film“ může mít vel­ké téma, ačko­liv kul­tov­ní Pelíšky ve štěd­ro­ve­čer­ním pro­gra­mu asi nena­hra­dí. Uděluji 75 %.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Vlny na Kinoboxu.
Autor: Jana Šintáková Michalicová
Viděl jsem Vlny, měli byste taky?
16. července 2024Viděl jsem Vlny, měli byste taky?Jestli se o nějakém filmu na KVIFFu nesly téměř až magické zvěsti, byly to rozhodně Vlny. I proto bylo možné jen pár dní po světové premiéře vidět na pokladnách cedule, které dopředu upozorňovaly na to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Král Šumavy – Ambiciózní, ale nedotažený seriál
3. února 2025Král Šumavy – Ambiciózní, ale nedotažený seriálSeriál Král Šumavy režiséra Davida Ondříčka sliboval zajímavý pohled na legendárního převaděče Josefa Hasila a šumavské pohraničí v 50. letech. Bohužel se však nepodařilo naplnit vysoká očekávání, která s sebou téma neslo. Přestože vizuální stránka a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Životopisné drama Duchoň – když talent nestačí
6. srpna 2025Životopisné drama Duchoň – když talent nestačíUprostřed léta – času prázdnin a dovolených – jsem byla vyslána do pražského kina 35 na novinářskou projekci filmu Duchoň který režíroval Peter Bebjak. Tvůrci jej uvádějí v době, kdy si připomínáme 75 let od narození…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Duchoň: Životopisný film o slovenském zpěvákovi 70. let představí i Karla Gotta
8. června 2025Duchoň: Životopisný film o slovenském zpěvákovi 70. let představí i Karla GottaV novém slovenském životopisném filmu o zpěvákovi sedmdesátých let Karolu Duchoňovi se objeví i legendární česká hvězda Karel Gott, kterého ztvární český herec Vojtěch Kotek. Film s názvem Duchoň režíruje Peter Bebjak a jeho uvedení do…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Konečně dobrý teenage film? - High School Heist
21. května 2025Konečně dobrý teenage film? - High School HeistJestli je v české kinematografii jeden žánr, který tu soustavně v kvalitní podobě chybí, jsou to filmy pro teenagery. Je to pravděpodobně především pro to, že se do takovýchto filmů častou pouštějí režiséři, kteří již dávno tento věk…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bathory: Velkolepý film s krvavou historií, který nenaplnil očekávání
22. dubna 2025Bathory: Velkolepý film s krvavou historií, který nenaplnil očekáváníFilm Bathory slavného slovenského režiséra Juraje Jakubiska sice poprvé spatřil světlo světa už v roce 2008, ale i po sedmnácti letech od premiéry je to snímek, který stále rozděluje diváky. První klapka padla už v roce…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhu
22. prosince 2024Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhuDva šestnáctiletí kluci, Rendy (Vojta Kotek) a Jáchym (Jirka Mádl), odjíždí na hory, aby nasbírali zkušenosti jak ve snowboardingu, tak balení holek. Už na začátku se jim však jejich představa zbortí. Zjišťují, že snowboard je ve…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Smetana: Nový český film o skladateli Bedřichu Smetanovi se bude promítat v New Yorku
23. října 2024Smetana: Nový český film o skladateli Bedřichu Smetanovi se bude promítat v New YorkuSmetana, nový životopisný film o životě legendárního českého skladatele Bedřicha Smetany, bude mít premiéru pro místní diváky na artovém kanálu České televize 3. listopadu. V prosinci se bude promítat v newyorské Bohemian National Hall v koordinaci…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Rok vdovy vstupuje do kin
10. října 2024Rok vdovy vstupuje do kinDnes do kin vstupuje nový český snímek Rok vdovy. Příběh inspirovaný skutečnými událostmi se točí okolo tlumočnice Petry, která se musí smířit s tím, že se z ní ve čtyřiceti letech stane vdova. V hlavní roli…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Recenze na minisérii Pustina: České mistrovské dílo s globálním potenciálem
4. září 2024Recenze na minisérii Pustina: České mistrovské dílo s globálním potenciálemDnes na ČT začíná první díl minisérie Pustina. Premiéra ve „volném“ vysílání proběhne dnes v 20:10. Pokud si chcete připomenout, o čem tento seriál je, přečtěte si mou recenzi z prosince před osmi lety. Nedávno jsem…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře