Vlny (2024) jsou v pořadí již třetím režijním počinem mladého (38 let), ale přesto nadějného herce, scénáristy a režiséra Jiřího Mádla, který již odrostl svým pubertálním rolím rafťáka či snowborďáka. Žánrově se jedná o historické drama s prvky psychologického thrilleru. Film na pozadí etických i politických dilemat rozehrává hru emocí, vztahů a lásky hlavních postav. Snímek posbíral obrovské množství cen: získal sedm Českých lvů z patnácti nominací, dále Diváckou cenu deníku Právo na MFF KV, také vyhrál cenu Satellite Awards za nejlepší cizojazyčný film a mimo to se dostal mezi 15 kandidátů na cenu Oscar v kategorii nejlepší zahraniční film - tento úspěch znamená, že český film byl vybrán z více než 85 zemí, což je významný krok pro českou kinematografii.
Co praví anotace:
„Dobový film Vlny režiséra Jiřího Mádla ukáže napínavé a doposud utajené příběhy novinářů Československého rozhlasu. Na konci 60. let, kdy zněl z rádiových vln rokenrol, a studentské revolty měnily svět, nastoupí starší z bratrů do prestižní redakce rozhlasu. Záhy se ocitne v nebezpečném souboji redaktorů a tajných služeb. Ve víru událostí půjde brzy všem o život a hlavní hrdina stojí před drsnou volbou: ochránit bratra, nebo pravdu a kolegy? Film je inspirován skutečným příběhem skupiny novinářů mezinárodní redakce Československého rozhlasu a jejich odhodláním přinášet nezávislé zprávy za každou cenu.“
O čem vlastně film Vlny pojednává?
Film sleduje převážně pracovníky v prostředí rozhlasového studia v srpnu 1968, těsně před a během invaze vojsk Varšavské smlouvy, která zlomila československé reformní naděje. V centru dění stojí postava rozhlasového redaktora Tomáše Havlíka (Vojtěch Vodochodský), jenž se ocitá v dramatickém střetu mezi pravdou, profesionální ctí a obavami z dopadů cenzury i vojenského vpádu. Silný výkon podává také postava Luboše Dobrovského (Martin Hofmann) jako kolega a moskevský zpravodaj, který váhá mezi kolaborací a vnitřním odporem.
Potřebujete zhlédnout Vlny i vy?
Na začátek bych nadhodila pár otázek: Potřebuje český národ další historický snímek, hledící do naší ne tak zcela skvělé minulosti? Co je na snímku Vlny tak jedinečného, že získal sedm českých lvů z patnácti nominací? Jsou Vlny Jiřího Mádla skutečně ojedinělým filmem o okupaci v 68 nebo máme takových velkofilmů více? Předně, Vlny jsou silně stylizované drama, přitom nepůsobí pateticky ani přespříliš přehnaně. Ačkoliv se nejedná o dokument, příběh je inspirován částečně skutečnými událostmi (novinář Jiří Dienstbier), a zároveň jde o velkofilm s ohromnou dobovou výpravou, technickým zpracováním a emocionálním zásahem – a takových bylo doposud na poli českého filmu opravdu málo. Další snímky, týkající se nějak okrajově tématu okupace, sice existují, ale není jich mnoho: Hoří, má panenko (1967, Miloš Forman) – kritika režimu ve filmu, který silně předjímá společenský rozklad, a proto bývá zpětně vnímán jako prorocký obraz doby těsně před okupací, Pelíšky (1999, Jan Hřebejk) – se zabývá okupací nepřímo, ale končí srpnovou invazí, Pouta (2010, Radim Špaček) – se zabývají více dobou 80. let, ale režimní atmosféra a morální dilemata jsou zde podobná, Jan Palach (2018, Robert Sedláček) – drama o následku okupace líčí poslední měsíce života studenta Jana Palacha, který se upálil na protest proti okupaci, nebo Okupace (2021, Michal Nohejl) – sice se netýká okupace z roku 1968, ale tematicky reflektuje následky normalizace a přítomnost ruského vojáka v metaforické rovině.
Většina zmíněných snímků má společné jedno: jen lehce se dotýkají tématu srpnové okupace, ale nejsou tak výrazně zaměřeny na samotnou okupaci, jako právě Vlny. Doposud jsme měli spíše komorní filmy, retrospektivy nebo symbolické výpovědi, až Vlny jsou jedním z mála filmů, který se opravdu věnuje roku 1968 napřímo, s vážností a hloubkou. A potřebuje vůbec česká společnost takový film? Podle mého názoru je dobré si připomínat naši národní minulost, ačkoliv není jen skvělá, ale mnohdy temná a nic, čím bychom se mohli chlubit, protože neznalost minulosti hrozí jejím opakováním – to není klišé, ale skutečnost, v dnešní době asi stále více aktuální. A myslím si, že zcelovat jakés takés národní cítění v silně globalizovaném světě není na škodu, jakkoli to zní školometsky – český národ není dvakrát hrdý sám na sebe a neprojevuje tolik sebevědomí, oproti třeba takovým Španělům či Britům, snad jen kromě národního sportu v podobě výtržnictví na fotbale.
Předně, četla jsem několik pokusů o recenze, například zde na Kritikách, se kterými nemohu souhlasit. Srovnávat Vlny zrovna s Žižkou mi nepřijde jako vhodná první volba – jediný společný bod je velkoformát. Dále, po zhlédnutí snímku si nemyslím, že by protagonisté byli heroizováni nebo vydáváni za samotné titány, to vůbec ne – tohoto stylu naddimenzování se snad Mádl vyvaroval a pohlídal si, aby herci nepřehrávali, ale působili přirozeně. Naopak, hlavní postavy: Věra Štovíčková (T. Pauhofová), Jiří Dienstbier (V. Kotek), Tomáš Havlík (V. Vodochodský) jsou vykresleni jako obyčejní chybující lidé, kteří se dopustili i mnoha závažných společenských přečinů, omylů a osobních selhání, ale přesto s nimi divák dokáže sympatizovat, protože se alespoň snažili obstát v nelehkých zkouškách vlastního charakteru – kdo ví, jak by se každý z nás v takových a podobných situacích zachoval? Vlny jsou nejen o morálce a moralizování (to se dělá a to ne), ale rovněž o etice (je etické lhát, pokud tím někomu zachráním život?) a dilematech uvnitř nitra (mám či nemám?).
Rovněž si nemyslím, jako někteří, co se pokoušejí snímek interpretovat, že by šlo o jakýsi druh novodobé propagandy, která by byla natolik povinná, že by docházelo k promítání i ve školách. Ačkoliv moderní školství využívá audiovizuální materiál pro účely výuky, srovnávat tento film s normalizační propagandou se mi jeví jako přinejmenším hodně přitažené za vlasy a k masovému promítání na školách nejspíš docházet nebude.
Kolega Jiří Kejkula dokonce mluví o kýči v souvislosti s vizuální stylizací snímku a emočním laděním: předně si myslím, že jeho chápání kýče i nabídnutá definice je poněkud mimo. Když se řekne kýč, vybaví se mi sochař Bedřich Mára z filmu Pupendo, který ztělesňoval umělce, který se přizpůsobil režimu a tvoří kýč pro systém v podobě porcelánových prdelí. Takový kýč je laciný a bez hloubky, bez hlubšího významu a bez vnitřní výpovědi – čistě nablýskaný barevný a líbivý povrch, který režim i společnost vítají – protože neohrožuje, nevzbuzuje otázky, je dekorativní, „vtipný“, konzumovatelný. Myslím si, že do této odpadní kategorie film Vlny určitě nespadá, ba právě naopak. Podle mého názoru, Vlny možná nejsou bez chyby, leccos by šlo vyšťourat a vytknout, přesto mají svou výpovědní hodnotu, nejen dobrý vizuál, ale i hlubší myšlenku, skrze kterou mají stále co říct i mladým generacím. Ačkoliv Vlny mohou způsobit dojetí, emoce či u některých pamětníků i slzy, sentiment sám o sobě není kýč – protože může být hluboký, dojemný a pravdivý.
Ačkoliv o filmu bylo napsáno mnoho snůšek nesmyslů, Vlny v tuto chvíli získaly neuvěřitelných 86% na ČSFD, což asi o něčem vypovídá. A přestože Vlny jsou jedním z nejdražších českých filmů posledních let, nemají atributy blockbusteru v plném rozsahu: nemají globální distribuční potenciál, nejsou plné počítačových triků, nemají epický příběh ani nedosahují masivního rozpočtu. Ještě něco málo ke zmiňovanému rozpočtu, který se pohyboval kolem 80 milionů korun (Státní fond kinematografie přispěl na jeho výrobu částkou 15 milionů korun. Koproducenty snímku byly Český rozhlas, Česká televize, Barrandov Studio, Wandal Productions (Slovensko) a RTVS (Slovensko). Financování bylo podpořeno také Pražským audiovizuálním nadačním fondem, Plzeňským krajem a Audiovizuálním fondem Slovenské republiky. Soukromí investoři se rovněž podíleli na financování projektu.) Tento široký okruh podporovatelů a koproducentů svědčí o mezinárodním a institucionálním zájmu o film Vlny, který se zaměřuje na klíčovou historickou událost – invazi vojsk Varšavské smlouvy v roce 1968 – a její dopad na novináře a rozhlasové pracovníky.
Verdikt:
Vlny Jiřího Mádla jsou žánrově umístitelné mezi historické drama a politický thriller, s výrazně osobní, psychologicky laděnou rovinou. Snímek lze vnímat i jako výpravné drama, které dokáže skloubit osobní lidský příběh s širší historickou reflexí. Film vyniká komorním napětím, dobově věrným zpracováním a sugestivní atmosférou uzavřeného mediálního prostoru v čase historického zlomu. Vlny nejsou žádný „malý film“ v produkčním smyslu: mají výraznou výpravu, přesnou rekonstrukci doby, natáčelo se ve skutečných interiérech, zejména v budově Českého rozhlasu, a rozpočet se pohyboval kolem 80 milionů korun, což je na české poměry velmi slušné. Přesto se nejedná o blockbuster plný triků a masových scén, ale o intimní, uzavřený příběh, který však otevírá zásadní etická a historická dilemata. Režisér Mádl dokazuje, že i „malý velký film“ může mít velké téma, ačkoliv kultovní Pelíšky ve štědrovečerním programu asi nenahradí. Uděluji 75 %.
Nejnovější komentáře