Natáčení ZLODĚJKY KNIH začalo ve Studiu Babelsberg v Berlíně. Štáb využil ateliérů, ve kterých filmový architekt Simon Elliott (Železná lady) postavil dům Hubermanových a to na smyšlené ulici Himmelstrasse („Himmel je německé slovo pro „nebe“.) Pokud se filmaři zrovna nenacházeli v ateliérech, tak natáčeli na přilehlých pozemcích v blízkosti ateliérů, kde Elliott postavil exteriér domu Hubermanových, jeden z několika v sousedství. Elliott také proměnil pozemek Studií Babelsberg na jednu z ulic v Mnichově.
Elliott chválí Percivala a tým designérů, že mu dodali inspiraci, stejně jako Zusakova barvitá próza. „Četl jsem Markusovu knihu a naprosto jsem se do ní zamiloval,“ říká Elliott. „Uvědomoval jsem si, jak obrovský potenciál se otevírá pro naše návrhy. Markus píše velmi vizuálně. Po celou dobu zmiňuje barvy, v jeho psaní se objevuje mnoho popisů, které byly velmi užitečné.“
Filmaři projeli celou zemi křížem krážem ve snaze najít Himmelstrasse. Najít to správné místo bylo pro Elliotovu vizi zásadní. „Je to tak oblíbená kniha, takže každý má svou vlastní představu, jak by měla Himmelstrasse vypadat. Německo je velmi progresivní zemí, velice rychle se vyvíjí, takže mnoho z menších historických venkovských oblastí bylo modernizováno. Nacházeli jsme malé kousky z Himmelstrasse všude možně, ale prostě jsme nechtěli dělat kompromisy. Tak jsme ji radši postavili.“
Elliott vysvětluje, že pochopení demografie jednotlivých postav žijících na této fiktivní ulici bylo klíčem k vytvoření autentického prostoru. „Nejsou bohatí, ani nejsou naprosto chudí; jsou to pracující lidé. Takže jejich budovy jsou trochu omšelé a už vůbec ne velkolepé.“
Díky tomu, že vybudovali ulici naprosto od nuly, získali filmaři kontrolu nad celým prostorem a mohli vytvořit šokující následky bombardování, pro které se muselo na natáčení přivézt 1000 tun sutin.
Uvnitř Himmelstrasse 33, Elliott a kameraman Florian Ballhaus, ASC (Red, Ďábel nosí Pradu), vytvořili vřelé a příjemné místo. „Z historických filmů se často vytrácí barva, ale v naší knize se nachází tolik barev. Domníval jsem se, že bylo důležité to zachovat a dodat tím filmu hloubku a bohatost. Kniha má velké srdce. Je to velmi lidský příběh, a i když se děj odehrává na pozadí obtížné doby, je to o vztazích plných lásky. V bohatosti barev, které domov a celý film získal, se odráží laskavost a dobro, které může vzejít i z hrozné situace.“
Sklepení, kde se odehrává mnoho z emocionálních momentů našeho příběhu, představovalo pro filmovou výpravu velkou výzvu. „Věděli jsme, že strop měl být nízký a stěny měly být pokryty Lieseliným písmem a slovníkem. Aby prostor získal hloubku, umístili jsme doprostřed místnosti schodiště, což umožnilo, že se kamera mohla pohybovat svobodněji. Přítomnost rekvizit: jako skladovaná zelenina, sklenice s mořidly a Hansovy plechovky, štětce a nástroje spojují tento prostor se zbytkem domu.“
Uprostřed natáčení se štáb přemístil do Zhořelce (Görlitz), nejvýchodnějšího města v Německu, které se nachází na Lužické Nise v Sasku. Bylo to zde, kde produkce zachytila jednu z klíčových sekvencí celého filmu, ve které Německé studentstvo „Deutsche Studentenschaft“ slavnostně spálilo knihy od autorů, jejichž spisy byly považovány za podvratné nebo jejichž ideologie podrývaly vládu nacistické strany.
V emocionálně nabité, rozsáhlé sekvenci se Liesel stane svědkem zničení tisíců knih za povzbudivého pokřiku davu měšťanů. V důsledku tohoto šokujícího představení Liesel, „zlodějka knih“, zachrání jeden svazek, z jehož stránek se stále ještě kouří.
Přes tři noci s teplotami klesajícími na minus devatenáct stupňů, herci, štáb a 450 komparsistů zabalených do dek, když se nefilmovalo, pracovalo celou noc, aby zachytili temné období světové historie s mrazivou autentičností.
Náměstí bylo ověšené obrovskými pruhy s hákovými kříži - znepokojujícími znaky v dnešním Německu. Současné přísné zákony v zemi zakazují použití nacistických znaků na veřejných místech, takže filmaři museli získat zvláštní povolení, aby mohli náměstí upravit. Film se také natáčel ve Ville Herz, 120 let starém historickém domě ve Wannsee, která dublovala sídlo starosty Burgermeistera, ze kterého si Liesel půjčuje knihy.
Natáčení skončilo. Percival a jeho post-produkční tým se pustili do post-produkční práce. A Zusak dostal otázku, jaké jsou jeho představy o tom, co si diváci odnesou z filmu natočeného podle jeho knihy. Opět, jak říká, se všechno vrací k síle příběhu, ať už v literatuře nebo ve filmu. Co je však nejdůležitější, ke schopnosti v každém z nás, vytrvat a třeba i zvítězit tváří v tvář hrozivým překážkám.
„Myslím, že lidé budou vnímat ZLODĚJKU KNIH jako dojemnou, protože její postavy dokáží nacházet krásu, nezištnost a dělat úžasné věci navzdory neuvěřitelně těžkým podmínkám.“
Části seriálu: Zlodějka knih
- Zlodějka knih - ZAČÁTKY
- Zlodějka knih - HLEDÁNÍ LIESEL
- Zlodějka knih - NOVÁ RODINA
- Zlodějka knih - VŠEVIDOUCÍ VYPRAVĚČ
- Zlodějka knih - MAESTRO
- Zlodějka knih - HIMMELSTRASSE (v českém překladu NEBESKÁ ULICE)
- Zlodějka knih - 75%
- GEOFFREY RUSH
- EMILY WATSONOVÁ
Nejnovější komentáře