Chladně odtažité, komplikované podobenství o skutečnosti, jež nám neustále uniká; strhující profil fascinující doby; vizuální a hudební obžerství, fatální symbolismus kontra zdánlívá banalita odhalující i skrývající podstatu - rovná se kultovní dílo všech artfilmových nadšenců - Antonioniho fenomenální Zvětšenina.
Michelangelo Antonioni se poté, co na domácí půdě zakládal fenomén jménem italský neorealismus, odebral do londýna. Tady několik měsícu vstřebával atmosféru swingujícího, pulzujícího středu světa 60. let, aby své dojmy následně zužitkoval ve své nadčasové výpovědi o neuchopitelnosti reality. Filosofická úvaha na pozadí příběhu inspirovaného detektivní zápletkou od Julia Cortazára, to je Zvětšenina.
Dějově tu o moc nejde. Mladý telnetovaný fotograf je sluncem svého světa, jež mu leží u nohou. Lidé v okolí jsou neustále v palbě jeho egocentrických manýrů a extravagantních výstřelků. Jednoho dne náhodou zachytí vraždu v poklidném, idylickém parku, kde voyeuristicky fotil hrátky krásné mladé ženy s postarším pánem. Anebo nezachytil? Jestli to byl pouze produkt jeho zmučené fantasie, se nedoví on ani my. Není to překvapivě ani příliš důležité. to podstatné se odehrává v jiné rovině - v samotném charakteru nemluvné hlavní postavy, ve významu za odosobněnýma, na půlku úst utroušenýma poznámkama, pozérskýma výbuchy nadšení a dandyovsky chladnou maskou na tváři.
Neboť pod dokonalou pózou a přesvédčením o vlastní vládě nad světem bublá znechucení, až hmatatelně se dá v některých scénách cítit napětí, signalizující, že tanhle oslnivý, velkohubý fešák cosi hledá. Cosi drtivě skutečného, událost, která by obrátila jeho dokonalý život vzhůriu nohama. To se právě stane, když pŕi zvěčšování forografií z parku natrafí na detail muže se zbraní v ruce, skrytého za stromy. Objeví ho opožděně - pŕi hrátkách s adeptkami kariéry modelek. Tady Antonioni variuje staré řčení, jak můžeme viděti pravdu pouze tehdy, vystoupíme li ven z rámu. Fotograf se chvíli snaží přijít věci na kořen, no poražen rezignuje. V skvěle vystavéné závěrečné scéně pozorujíc mimy, jak hrají tenis s imaginárním míčkem a raketami, přijíma svou lekci o skutečnosti, jíž nemůžeme ovládat, pouze ji akceptovat, rozplynout se v ní a tak se možná o další krůček pŕiblížit pochopení.
O filmu:
Blow-Up
Scénář: Michelangelo Antonioni (volně dle povídky Julia Cortazára)
Režie: Michelangelo Antonioni
V hlavních rolích: David hemmings, Vanessa Redgrave, Sarah Miles
Velká Británie - Itálie 1966, 111 minut
Nejnovější komentáře