#17 - Frankensteinova nevěsta (1935)

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Frankenstein je legen­dár­ním fil­mem, ale jeho pokra­čo­vá­ní se může smě­le zařa­dit k těm séri­ím, jejichž dru­hé díly jsou lep­ší ane­bo ale­spoň stej­ně dob­ré jako díly prv­ní.

Frankensteinova nevěs­ta

Bride of Frankenstein

USA, 1935, 75 minut

Režie: James Whale

Scénář: William Hurbult a John Balderston

Hrají:

Boris Karloff (Monstrum)

Elsa Lancaster (Mary Shelley/Nevěsta)

Colin Clive (Henry Frankenstein)

Ernest Thesiger (Doktor Pretorius)

Po čtyřech letech se vrá­ti­lo osa­zen­stvo, kte­ré sla­vi­lo úspěch s Frankensteinem. Nebo ale­spoň část původ­ní­ho osa­zen­stva. Režisér James Whale use­dl na svou sto­lič­ku, Colin Clive se zno­vu vtě­lil do Henryho Frankensteina a pře­de­vším Boris Karloff si podru­hé „nasa­dil mas­ku“ Frankensteinova mon­stra. Skoro by se chtě­lo říci „Úspěch zaru­čen“. V tom­to pří­pa­dě to pla­tí doko­na­le.

Film není čis­tým horo­rem, to ani omy­lem, mno­hem více se pro­lí­na­jí téma­ta a sty­ly, kte­ré se Whaleovi sku­teč­ně líbi­li (kome­die a dra­ma, paro­die a sil­né emo­tiv­ní momen­ty). Horor nehra­je prim, ale přes­to je sní­mek svým poje­tím horo­ro­vý. A to hlav­ně díky Karloffovi, Else, ale i díky skvě­lým neza­po­me­nu­tel­ným scé­nám. Podobně jako scé­na s děv­čát­kem z prv­ní­ho fil­mu. Ale v Nevěstě jich je pře­ce jen více.

Jednou z nej­sil­něj­ších scén, u kte­ré je již pře­dem jas­né, že nikdy nemů­že skon­čit šťast­ně, je scé­na, kde se mon­strum učí mlu­vit, koneč­ně pozná­vá, že exis­tu­je člo­věk, kte­rý může být jeho pří­te­lem. Nutno říci, že je jím sle­pec. Říká mu, že jsou zlé a že jsou dob­ré věci, učí ho základ­ní slo­va, kte­rá po něm mon­strum opa­ku­je. Scéna sku­teč­ně sil­ná a dojí­ma­vá. Monstrum ochut­ná­vá chléb, ale také alko­hol a ciga­re­ty. A alko­hol je pro dal­ší scé­nu fil­mu důle­ži­tý. Právě na něm se uka­zu­je, jak jsou lidé schop­ni zne­u­ží­vat jiné lidi, na zákla­dě jejich sla­bos­tí – aby se Pretorius dočas­ně zba­vil mon­stra, dá mu do vína uspá­va­cí pro­stře­dek, pro­to­že dob­ře ví, že mon­st­ru víno chut­ná. Ale síla této myš­len­ky je pře­de­vším v tom, že uspá­va­cí lát­ku mu tam Pretorius při­lé­vá pří­mo před jeho zra­ky, pro­to­že dok­tor ví, že mon­strum nemů­že vědět, o co mu jde. Využívá jeho nai­vi­tu, jeho důvě­ru, kte­rou sám pova­žu­je za hloupost a sla­bi­nu.

Frankensteinova nevěs­ta je sil­ným fil­mem pro­to, že ješ­tě hlou­bě­ji a doko­na­le­ji uka­zu­je to, s čím při­šel prv­ní film a vlast­ně i před­lo­ha Mary Shelley. Ukazuje, že „mon­strum“ nemů­že ve spo­leč­nos­ti exis­to­vat jako kaž­dý jiný člo­věk, vždy bude na okra­ji, vždy z něj budou mít strach, kte­rý se mění v nená­vist. Nikdo jej nedo­ká­že pocho­pit. A to si mon­strum uvě­do­mu­je v závě­ru fil­mu, kdy se jej ští­tí i jeho „nevěs­ta“, kte­rá byla pro něj oži­ve­na. Štítí se ho, nedo­ká­že snést jeho dotyk. Ač sama mon­strem, je pro ni Karloffův „hrdi­na“ zrů­dou.

A tak zazní z úst mon­stra památ­ná řeč. Obrací se s ní na dok­to­ra Pretoria, kte­rý by chtěl unik­nout. „Ty tu zůstaň,“ říká dok­to­ro­vi. A pak dodá: „My nále­ží­me smr­ti.“ Monstrum si uvě­do­mi­lo, že bylo mrt­vým a mrt­vým vždy mělo zůstat. Ve spo­leč­nos­ti lidí nedo­ká­že exis­to­vat, pro­to­že je nato­lik odliš­né, nato­lik jiné a pro lid­stvo nežá­dou­cí. Nemůže být pocho­pe­no. V závě­ru fil­mu si uvě­do­mí, že poku­sy o při­způ­so­be­ní se a obra­na sebe sama nema­jí smy­sl. Rozpoutá tedy apo­ka­ly­p­su. Grandiózní finá­le fil­mu, kte­ré je pro mě osob­ně poka­že­no pou­ze tím, že mon­strum necha­lo utéct své­ho stvo­ři­te­le a jeho snou­ben­ku Elisabeth (v tom­to fil­mu ji hra­je jiná hereč­ka než v před­cho­zím). Ale toto není vina samot­né­ho Whalea, ale dobo­vé cen­zu­ry, pod­le kte­ré by teh­dej­ší divák pří­liš dras­tic­ký závěr patr­ně nestrá­vil.

Film si zaslou­ží plus za skvě­lé tri­ky, pře­de­vším pak za mini­a­tur­ní lidič­ky, kte­ří jsou výtvo­rem dok­to­ra Pretoria, stej­ně tak za humor, kte­rým je pro­klá­dán. Někteří kri­ti­ci tvr­dí, že se jed­ná o nej­lep­ší horor své doby. Nutno říci, že nebu­dou pří­liš dale­ko od prav­dy. Pravděpodobně se totiž sku­teč­ně jed­ná o jeden z nej­lep­ších horo­ro­vých fil­mů stu­dia Universal Pictures ve 30. letech.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Film je pro­dchnut sku­teč­ně sil­ný­mi scé­na­mi, kte­ré zůsta­nou v pamě­ti, a to v pod­sta­tě od počát­ku až do kon­ce. Velmi pove­de­né je navá­zá­ní na původ­ní film – jsme v síd­le Shelleyových a Mary své­mu cho­ti a lor­du Byronovi vyprá­ví, jak by pří­běh pokra­čo­val.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Hororovost je potla­če­na, ale pří­běh je sám o sobě tak sil­ný, že děsi­vé momen­ty jsou vyvo­lá­vá­ny jinak než mon­strem samot­ným Jeden z nejdě­si­věj­ších oka­mži­ků je však čis­tě horo­ro­vý, a to ten, kdy Nevěsta pozná­vá, že má zemřít a z jejích úst vychá­zí odpor­ný syči­vý zvuk, kte­rý je sklou­be­ný s nepří­čet­ným vztek­lým výra­zem. Finále fil­mu je sku­teč­ně impo­zant­ní.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 8.7.2019


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Frankensteinova nevěs­ta na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře