Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > 1917 – Recenze – 70%

1917 – Recenze – 70%

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Americko-britské váleč­né survival-drama 1917, zasa­ze­né do obdo­bí prv­ní svě­to­vé vál­ky (duben 1917) a nato­če­né reži­sé­rem a sce­náris­tou Samem Mendesem (Americká krá­sa, Mariňák) bylo nomi­no­vá­no na deset Oscarů (z nichž pro­mě­ni­lo ty za kame­ru, mix zvu­ku a vizu­ál­ní efek­ty), záro­veň zís­ka­lo Zlatý gló­bus za nej­lep­ší režii a nej­lep­ší film-drama a také obdr­že­lo sedm cen BAFTA (včet­ně ceny pro nej­lep­ší film). Do kin tedy vstu­pu­je s nema­lou pověs­tí, z vel­ké čás­ti při­ži­ve­nou zvěst­mi o tom, že má jít údaj­ně o uni­kát­ní divác­ký záži­tek spo­čí­va­jí­cí v tom, že celý film byl nato­čen v jed­nom jedi­ném dlou­hém zábě­ru.

 

1917 – Recenze
Zdroj fotek: Vertical Entertainment


Skutečnost je tako­vá, že v jed­nom zábě­ru sní­mek 1917 nato­če­ný není. Je v něm jeden při­zna­ný střih a pak něko­lik stři­hů doved­ně skry­tých. I tak ale všech­ny jeho scé­ny před­sta­vu­jí i mno­ho minut dlou­hé celist­vé seg­men­ty, kte­ré muse­lo být nároč­né navrh­nout, secvi­čit a poslé­ze nato­čit v cho­re­o­gra­fii, v níž se kame­ra mno­ho­krát oci­ta­la na stří­dač­ku v rukou kame­ra­ma­na a v závě­su na pojízd­ném jeřá­bu. Jinak v his­to­rii kine­ma­to­gra­fie samo­zřej­mě vznik­lo poměr­ně dost celo­ve­čer­ních fil­mů nato­če­ných sku­teč­ně na jeden záběr (i tako­vých, kte­ré to jen před­stí­ra­jí), ako­rát se dopo­sud nejed­na­lo o váleč­né fil­my. Kvůli sním­ku 1917 jeho tvůr­ci mimo jiné zho­to­vi­li dvo­ji­ci něko­lik set met­rů dlou­hých váleč­ných záko­pů a spous­tu scén zalo­ži­li na postup­ném roz­krý­vá­ní detail­ně pro­pra­co­va­né mizanscé­ny.


Atraktivnost fil­mu tudíž sto­jí do znač­né míry hlav­ně na onom jedi­ném gim­mic­ku s ilu­zí jed­no­zá­bě­ro­vé­ho fil­mu a s ním spo­je­né oká­za­lé kame­ra­man­ské exhi­bi­ce, jenž dělá ze sním­ku 1917podí­va­nou, na níž lze namís­to pří­bě­hu a vypra­věč­ských pro­střed­ků oce­nit pře­de­vším onu tech­nic­kou mecha­nič­nost, s níž jed­not­li­vé scé­ny vzni­ka­ly. Řemeslná rea­li­za­ce vět­ši­ny zábě­rů má tak vět­ší šan­ci zapů­so­bit než hlav­ní hrdi­no­vé a jejich osu­dy, stej­ně tak se spíš než smě­řo­vá­ním děje lze čas­tě­ji zabý­vat úva­ha­mi nad tím, kde zrov­na stál v tu dobu kame­ra­man, pro kte­ré pasá­že bylo zapo­tře­bí jeřá­bu a v kte­rých momen­tech jsou prav­dě­po­dob­ně scho­vá­ny ony „nevi­di­tel­né“ stři­hy.

Stejně tak lze žas­nout i nad fan­tas­tic­kou výpra­vou fil­mu, číta­jí­cí mimo jiné něko­lik úžas­ně naa­ran­žo­va­ných loka­cí. Řada scén je poja­ta tím způ­so­bem, že jak hrdi­no­vé jdou, odkrý­va­jí se před nimi nové hori­zon­ty a nová pro­stře­dí (pří­pad­ně se pro­hlu­bu­jí a roz­ši­řu­jí ty stá­va­jí­cí), čímž je posi­lo­ván pocit, že se nepo­hy­bu­jí jen v něja­kém ate­li­é­ro­vém výseku, ale ve sku­teč­ně čle­ni­tém a roz­měr­ném pro­sto­ru, což je neu­vě­ři­tel­ně vta­hu­jí­cí a půso­bi­vé. Problém nastá­vá ako­rát ve chví­lích, kdy se posta­vy roz­hod­nou (nebo jsou nuce­ny) setr­vat del­ší dobu na jed­nom mís­tě, při­čemž do té doby neu­stá­le se pohy­bu­jí­cí kame­ra, kte­rá je jim sou­stav­ně v patách nebo tře­ba o pár kro­ků před nimi a nikdy je nespus­tí ze zře­te­le, najed­nou ustr­ne. V tu chví­li záro­veň mizí radost z obje­vo­vá­ní nezná­mé­ho a nahra­zu­je ji téměř sta­tic­ké pozo­ro­vá­ní již obje­ve­né­ho. Kdykoli se tak sta­ne, vkrá­dá se do scé­ny postup­ně ros­tou­cí nezá­živ­nost a neza­jí­ma­vost, mizí­cí až v oka­mži­ku, kdy se posta­vy dají zno­vu do pohy­bu.

1917 – Recenze

V těch­to „nepo­hyb­li­vých“ sek­ven­cích, v nichž se film vzdá­vá své­ho hlav­ní­ho tri­um­fu, lad­ně plo­vou­cí kine­tic­ké kame­ry, se napl­no uka­zu­je, o jak prů­měr­ný a oby­čej­ný váleč­ný sní­mek by šlo, pokud by byl nato­čen stan­dard­ně. Příběh tvo­ří (záměr­ně) jed­no­du­chá his­tor­ka o dvou brit­ských vojá­cích (George MacKay a Dean-Charles Chapman), kte­ří dosta­nou za úkol dostat se v krát­kém časo­vém úseku na nepřá­tel­ské úze­mí a varo­vat před úto­kem němec­ké pře­si­ly nic netu­ší­cí počet­nou jed­not­ku, v níž boju­je i bra­tr jed­no­ho z nich. Sílu při­tom pří­bě­hu dodá­vá prá­vě zpří­to­m­ňo­vá­ní pro­sto­ru a času, kdy na sebe jed­not­li­vé loka­ce ply­nu­le nava­zu­jí a kdy veš­ke­ré jed­ná­ní hrdi­nů pro­bí­há v reál­ném čase.

Místy tak film 1917 při­po­mí­ná záznam z hra­ní něja­ké váleč­né počí­ta­čo­vé hry, jejíž posta­vy povět­ši­nou jen pro­chá­ze­jí loka­ce­mi, sem tam zaži­jí i něja­kou men­ší akci a občas i něko­ho pot­ka­jí, ale pak zas musí hned pokra­čo­vat dál (zná­měj­ší her­ci jako Colin Firth, Benedict Cumberbatch nebo Mark Strong se tudíž na plát­ně nikdy na moc dlou­ho neo­hře­jí). U počí­ta­čo­vé hry ale nikdy nemá­te pocit, že sle­du­je­te reál­né lidi (mís­to toho vás s nimi spo­ju­je to, že ovlá­dá­te jejich pohy­by), a záro­veň pro­stře­dí v žád­né počí­ta­čo­vé hře nesne­se ani přes nej­vy­spě­lej­ší úro­veň sou­čas­né ani­ma­ce srov­ná­ní s reál­ným svě­tem (nej­skvost­něj­ší jsou sek­ven­ce ze záko­pů a ze země niko­ho, ale i na jiných mís­tech je film vizu­ál­ně doo­prav­dy nád­her­ný). Obrazové slož­ce fil­mu nelze nic vytknout a i herec­ky je ustá­tý vel­mi obstoj­ně, díky čemuž v něm mís­ty fun­gu­jí jak emo­ce, tak spo­ra­dic­ký humor (epi­zo­da se špi­ča­tým drá­tem a stře­vy je jak vystři­že­ná z něja­ké čer­né anekdo­ty o teta­nu).

1917 – Recenze

Občasné poku­sy o doje­tí se nicmé­ně i tak chví­le­mi ředí pří­liš­nou sen­ti­men­ta­li­tou (pasáž s dív­kou a nemluv­ně­tem), sna­hu o auten­tič­nost a rea­lis­tič­nost zas kazí až pode­zře­lé množ­ství náhod (sestře­le­né leta­dlo ze všech mož­ných míst dopad­ne zrov­na tam, kde sto­jí oba hrdi­no­vé) a také pováž­li­vě nad­měr­ná míra štěs­tí, s níž se hrdi­nům vyhý­ba­jí nepřá­tel­ské kul­ky. První zhru­ba tře­ti­na fil­mu je napros­to bra­vur­ní (důraz na roz­bahně­ná bojiš­tě, mrt­vo­ly oble­to­va­né mou­cha­mi, záko­py pro­lez­lé kry­sa­mi), s při­bý­va­jí­cím časem se však nápad s jed­no­li­tý­mi zábě­ry postup­ně vyčer­pá­vá. Na dru­hou stra­nu posel­ství o nesmy­sl­nos­ti vál­ky a jejích zby­teč­ných obě­tech sice zní měl­ce a obe­hra­ně, poda­né je přes­to poměr­ně úder­ným způ­so­bem.

Skutečně str­hu­jí­cí je tak sní­mek 1917 jen v urči­tých čás­tech, při­čemž sou­stav­ně uchva­cu­jí­cí je na něm pou­ze ta před­sta­va, jak nároč­ná muse­la být insce­na­ce jeho jed­not­li­vých scén. Díky netra­dič­ní­mu poje­tí jej lze nako­nec v jis­tém ohle­du oprav­du ozna­čit za uni­kát­ní a v kaž­dém pří­pa­dě jde o film, jenž si zaslou­ží znač­nou pozor­nost i přes­to, že jeho doko­na­lé vizu­ál­ní a tech­nic­ké zpra­co­vá­ní je v pod­sta­tě to jedi­né, co na něm lze sku­teč­ně obdi­vo­vat.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • 23. května 2017 Panicové Ve Francii se píše rok 1740 a mladý Jamie Fraser se s kamarádem Ianem připojuje ke skupině žoldáků. Navzdory všem vhodným příležitostem ještě ani jeden z mladých mužů nepřišel o panictví a […] Posted in Recenze knih
  • 4. února 2020 Nejjednodušší recepty - 116 kombinací pro každý den Přejete si uvařit zdravé a dobré jídlo z dostupných surovin a nestrávit u toho celý den? Tak to jste na správné adrese. Tomáš Kosačík a Lucie Kosačíková jsou autoři nové kuchařky s názvem […] Posted in Recenze knih
  • Titulky k The Singapore Grip S01E02 - The Great World20. března 2023 Titulky k The Singapore Grip S01E02 - The Great World Matthew se zabydluje v domě svého otce. Walter pořádá večeři s admirálem. Matthew se také jede podívat na svoji kaučukovou plantáž. Monty bere Joan a Matthewa za zábavou. Singapuru hrozí […] Posted in Titulky
  • 10. dubna 2018 Zakázané ovoce - kniha Věra Nekonečná je úplně normální obyčejná žena, která má dvě dospělé děti, manžela Bedřicha, chodí do práce a má relativně spokojený život, protože i po celoživotním soužití mají s […] Posted in Recenze knih
  • 14. října 2018 Zombik – 20 Posted in Komiks
  • 2. září 2019 RECENZE – Cesta na sever Autorka: Virginie GrimaldiováPřeklad: Šárka BelisováNakladatelství: CosmopolisRok vydání v ČR: 2019Počet stran: 280ISBN: 978-80-271-2044-4Anotace:Sedmatřicetiletá Anna, matka dvou […] Posted in Recenze knih
  • Mnichov 19728. března 2025 Mnichov 1972 Mnichov 1972 byl jedním z několika zásadních momentů poválečného světa, který otestoval naši společnost. Úžasná práce s napětím od první až do poslední scény v kombinaci s perfektní […] Posted in Krátké recenze
  • PF 202331. prosince 2022 PF 2023 Rok 2022 se blíží ke konci. Proto jsem se rozhodl napsat tento krátký příspěvek! Chtěl bych vám popřát krásný (nejen) komiksový rok 2023. Snad bude plný zážitků a nezapomenutelných […] Posted in Recenze komiksů
  • 2. července 2019 #2009: Psychologie: Komiksový úvod Psychologie: Komiksový úvod (Psychology: The Comic Book Introduction) Vydalo nakladatelství Portál v brožované vazbě v roce 2018. Původně vyšlo jako "Psychology: The Comic […] Posted in Recenze komiksů
  • Analytická psychologie v pohádkách7. března 2025 Analytická psychologie v pohádkách Na tuto knihu jsem se těšila již dva roky od doby, kdy jsem se dozvěděla, že má přijít na trh. Bohužel nebo bohudík jsem se k publikaci dostala až nyní. Název, obálka i značná tloušťka […] Posted in Recenze knih
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,89144 s | počet dotazů: 281 | paměť: 63838 KB. | 21.04.2025 - 01:05:36