- Syrská nevěsta
Snímek popisuje krutou realitu blízkovýchodního konfliktu, kdy zůstávají některá rozhodnutí na celý život. Nevěsta Mona žije v drúzské vesnici na Golanských výšinách nedaleko izraelsko-syrské hranice. Za muže si bere Tallála, který je hercem a žije v Sýrii. Mona se proto už nikdy v životě nebude moci vrátit zpět do Izraele a opouští tak svou rodinu i přátele. Na pozadí příběhu probíhá několik rodinných dramat ovlivněných tradicemi, politikou a náboženstvím.
- Valčík s Bašírem
Valčík s Bašírem je velmi silné drama na pomezí dokumentu a hraného filmu. Ač je animovaný, rozhodně není vhodný pro děti. S trochou nadsázky se dá nazvat animovanou psychoterapií. Hlavní hrdina Ari se vydává za starými známými, kteří mu mají pomoci odhalit, zda se kdysi účastnil krvavých masakrů v uprchlických táborech Sabra a Šatíla v Bejrútu.
Snímek vyhrál Zlatý glóbus, cenu César a byl také nominován na Oscara.
- Persepolis
Snímek Persepolis je animovaným exkurzem do íránské historie z pohledu mladé dospívající dívky. Příběh humorně popisuje rozdíly mezi evropskou a arabskou kulturou a dospívání Marjane v Teheránu v období islámské revoluce. Tedy v přísně ideologickém režimu.
FIlm vychází z prvního íránského komiksu, který napsala a nakreslila Marjane Satrapi, která je Francouzskou původem z Íránu. Zajímavostí je, že tehdejší íránská vláda protestovala proti filmu dopisem směřovaným na francouzské velvyslanectví a žádala o stažení z programu Bangkokského filmového festivalu.
- Čas, který zbývá
Čas, který zbývá je částečně autobiografický film natočený Eliou Sulejmánem, jež popisuje 4 etapy rodinného života v Izraeli. Film začíná okupací Palestiny roku 1948, proti které bojoval Sulejmánův otec jako odbojář a pokračuje rodinným příběhem až do současnosti.
Snímek je plný absurdního humoru a svérázně popisuje život Arabů, kteří se stali z ničeho nic cizinci ve vlastní zemi. Elia Sulejmán se při tvorbě inspiroval deníky vlastního otce a dopisy matky příbuzným, kteří museli Izrael opustit.
- Libanon
Čtveřice izraelských vojáků v základní službě je vyslána tankem do jižního Libanonu. Jejich očima je jen úzká šterbina průzoru tanku. Snímek je psychologickým dramatem nezkušených vojáků v klaustrofobickém prostředí, kteří jsou vhozeni na neznámé a nepřátelské území.
Zatímco na řadě mezinárodních festivalů se snímku dostalo vřelého přijetí, v Izraeli sklidil rozporuplné reakce.
Nejnovější komentáře