Ad Astra – Recenze – 60%

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Slavný ast­ro­naut Clifford McBride (Tommy Lee Jones) byl prů­kop­ní­kem, jenž se jako jeden z prv­ních vydal k okra­ji slu­neč­ní sou­sta­vy hle­dat mimo­zem­ské for­my živo­ta (v blí­že nespe­ci­fi­ko­va­né blíz­ké budouc­nos­ti, v níž se zda­ři­la kolo­ni­za­ce Měsíce i Marsu), ale nikdy se nevrá­til a byl pro­hlá­šen za mrt­vé­ho. O čty­ři­cet let poz­dě­ji se jeho syn Roy (Brad Pitt), kte­rý je též zku­še­ným ast­ro­nau­tem, dozví­dá, že jeho otec by ve sku­teč­nos­ti mohl být stá­le naži­vu a nachá­zet se někde poblíž Neptunu, odkud se v posled­ní době zača­ly šířit smě­rem k Zemi nebez­peč­né radi­o­ak­tiv­ní výbo­je. A Roy dosta­ne za úkol navá­zat s otcem kon­takt (pokud žije).
 
Ad Astra – Recenze
Zdroj fotek: cinemart.cz


Film Ad Astra nato­čil a (spolu)napsal reži­sér a sce­náris­ta James Gray (Noc pat­ří nám, Ztracené měs­to Z), jemuž se poda­ři­lo zís­kat na něj poměr­ně štěd­rý roz­po­čet, přes­to­že jde v pod­sta­tě o poma­lý, psy­cho­lo­gic­ký a spí­še fes­ti­va­lo­vý sní­mek, při němž se ces­tu­je vesmí­rem (a díky tomu roz­počtu to nád­her­ně vypa­dá), a niko­li o akč­ní sci-fi bloc­kbus­ter, jenž by se sna­žil cílit na maso­vé pub­li­kum – ačko­li to byla mož­ná před­sta­va, kte­rou mělo o fil­mu stu­dio. Ad Astra totiž vypa­dá, jako by měl James Gray ambi­ci nato­čit inte­lek­tu­ál­ní medi­ta­tiv­ní exis­ten­ci­ál­ní sci-fi o osa­mě­los­ti člo­vě­ka v živo­tě i ve vesmí­ru, nabí­ze­jí vizu­ál­ně opu­lent­ní a kon­tem­pla­tiv­ní zábě­ry, ale vymě­kl u toho a v domně­ní, že divá­ci jeho film nepo­cho­pí a usnou při něm, do něj buď při­psal hro­ma­du vysvět­li­vek a pár akč­ních scén, nebo k tomu byl natla­čen někým jiným.
Základním pilí­řem sním­ku je posta­va Roye, kte­rý se nave­nek tvá­ří nesmír­ně vyrov­na­ně a i ve chví­lích kri­tic­ké­ho ohro­že­ní je scho­pen zacho­vat si chlad­nou hla­vu a sto­ic­ký klid, ale při­tom ho uvnitř sží­rá potla­čo­va­ný smu­tek z osa­mě­los­ti (smrt rodi­čů, roz­chod s pří­tel­ky­ní, neschop­nost navá­zat jiný vztah) a trau­ma z odcho­du otce, kte­rý ho i s jeho mat­kou opus­til a vydal se na svou posled­ní misi, když bylo Royovi šest­náct. Celý film i s jeho chmur­nou nála­dou a tís­ni­vou atmo­sfé­rou sto­jí na hrdi­no­vých psy­cho­lo­gic­kých pocho­dech, moti­va­cích a emoč­ních pro­mě­nách. To všech­no je při­tom patr­né mnoh­dy už jen z prvotříd­ní­ho herec­ké­ho pro­je­vu Brada Pitta a z jeho dia­lo­gů s někte­rý­mi ved­lej­ší­mi posta­va­mi, v jejichž odliš­ném pře­svěd­če­ní a jed­ná­ní se Royův prů­běž­ný vývoj chytře zrca­dlí.
Kromě toho je ale film na mno­ha mís­tech dopro­vá­zen i Royovým vypra­věč­ským komen­tá­řem a vnitř­ní­mi mono­lo­gy, kte­ré jsou nejen bru­tál­ně doslov­né a popis­né, ale navíc jsou i pováž­li­vě banál­ní a navíc se čas­to věnu­jí i těm věcem, kte­ré už divá­ky muse­ly nut­ně napad­nout i bez nich, což je činí sil­ně nad­by­teč­ný­mi, zby­teč­ně kom­pro­mis­ní­mi a mís­ty až otrav­ný­mi.
Ad Astra – Recenze

Poněkud zby­teč­ná je i dvo­ji­ce krát­kých akč­ních scén, z nichž jed­na se ode­hra­je na Měsíci a dru­há během poku­su o záchra­nu pasa­žé­rů z lodě vysí­la­jí­cí nou­zo­vý sig­nál. Jejich důle­ži­tost v rám­ci pří­bě­hu se totiž limit­ně blí­ží nule, stej­ně jako jejich pro­vá­za­nost s okol­ním děním, a jejich úče­lem se zdá být pře­de­vším zpro­střed­ko­vá­ní dra­ma­tic­ké­ho povy­ra­že­ní pro tu část pub­li­ka, kte­rá už zača­la při sle­do­vá­ní fil­mu klim­bat. K ryt­mi­za­ci vyprá­vě­ní nijak nepři­spí­va­jí, tu totiž již per­fekt­ně zajiš­ťu­je pra­vi­del­nost, s níž se hlav­ní hrdi­na pře­sou­vá do čím dál vzdá­le­něj­ších kon­čin slu­neč­ní sou­sta­vy. Obě ty sek­ven­ce jsou navíc sty­lo­vě dost odliš­né od zbyt­ku fil­mu, v důsled­ku čehož prav­dě­po­dob­ně prá­vě ony utkví v pamě­ti vět­ši­ny divá­ků ze vše­ho nej­víc – spo­lu s fan­tas­tic­kým a doko­na­le vta­hu­jí­cím úvo­dem.
I bez těch­to ber­li­ček je při­tom na fil­mu leda­cos k obdi­vo­vá­ní, a to pře­de­vším audi­o­vi­zu­ál­ně. Velkou záslu­hu na mno­ha ohro­mu­jí­cích zábě­rech má kame­ra­man Hoyte van Hoytema, jenž mimo jiné nasní­mal i Interstellar, a jemuž se poda­ři­lo vystih­nout prázd­no­tu, neko­neč­nost a majestát­nost vesmí­ru s podob­ně věc­nou rea­lis­tič­nos­tí, jako se to poved­lo Gravitaci, Prvnímu člo­vě­ku či prá­vě sním­ku Interstellar. Skvělá je výpra­va fil­mu, věro­hod­ně ztvár­ňu­jí­cí ces­to­vá­ní po vesmí­ru včet­ně komerč­ních letů na Měsíc i život v kolo­ni­ích na jiných pla­ne­tách (úžas­né exte­ri­é­ry i inte­ri­é­ry). Naprosto bez­chyb­né jsou i herec­ké výko­ny před­sta­vi­te­lů někte­rých ved­lej­ších postav (zejmé­na Tommy Lee Jones a Donald Sutherland v epi­zod­ních rolích).
Ačkoli se však Ad Astra opí­rá i o řadu vel­kých exis­ten­ci­ál­ních témat, tak se vět­ši­ně z nich věnu­je jen okra­jo­vě a v jádru zůstá­vá komor­ním psy­cho­lo­gic­kým fil­mem o syno­vi, kte­rý se vydá­vá na pouť za svým (mož­ná mrt­vým) otcem, a musí se při tom vypo­řá­dat pře­de­vším sám se sebou, s vlast­ní­mi běsy a osa­mě­los­tí (k níž se sami odsou­dí ti, kte­ří kvů­li úpor­né rea­li­za­ci svých enorm­ních cílů obě­tu­jí vše ostat­ní). Není to úpl­ně nová Vesmírná ody­sea, byť po ní mož­ná James Gray poku­ko­val, ale spíš o dost pří­zem­něj­ší a jed­no­duš­ší muž­ská vari­a­ce Kontaktu, záměr­ně emo­ci­o­nál­ně utlu­me­ná a mis­tr­ně vyprá­vě­ná, leč obsa­hu­jí­cí i řadu ele­men­tů, jež nelze brát jinak než jako ústup­ky rea­li­zo­va­né kvů­li domně­ní, že její pub­li­kum nebu­de dosta­teč­ně vní­ma­vé.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Ad Astra na Kinoboxu.
Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomí
15. října 2025Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomíPrázdná chodba stanice metra se ve filmu Exit 8, který měl letos premiéru na festivalu v Cannes a nyní se díky festivalu Be2Can hraje v pražských kinech, mění v klaustrofobické bludiště MC Eschera. Tento roztodivný snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Good Boy - Horor vyprávěný z pohledu psa
15. října 2025Good Boy - Horor vyprávěný z pohledu psaPo rodinné tragédii se Todd (Shane Jensen) nastěhuje se svým věrným psem Indym (Indy) do starého vesnického domu po starém otcovi. Dům však skrývá temné tajemství. I když si Todd ničeho nevšímá, Indy začne vnímat děsivou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Černý telefon 2 - Ethan Hawke jako novodobý Freddy Krueger
15. října 2025Černý telefon 2 - Ethan Hawke jako novodobý Freddy KruegerTřináctiletý Finn (Mason Thames) byl jediný, komu se podařilo uniknout sériovému únosci a vrahovi přezdívanému Chmaták (Ethan Hawke). Dokonce ho na útěku dokázal zabít. Výrazně mu v tom pomohl odpojený černý telefon, kterým komunikoval s Chmatákovými obětmi. Když…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Obvinění - Julia Roberts v thrilleru o sexuálním napadení
14. října 2025Obvinění - Julia Roberts v thrilleru o sexuálním napadeníVysokoškolská profesorka Alma Imhoff (Julia Roberts) se ocitá na osobní i profesní křižovatce, když její hvězdná studentka Margaret  Resnick (Ayo Edebiri) obviní jednoho z jejích kolegů Hanka Gibsona (Andrew Garfield) a její vlastní temné tajemství z…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
iShorts na Future gate 2025
11. října 2025iShorts na Future gate 2025Stejně jako v minulých letech i letos přinesl festival Future gate mnoho zajímavého. Kromě současných i archivních snímků z žánru sci-fi jsme mohli v programu nalézt i pásmo krátkých filmů pod hlavičkou iShorts. A právě na to, co toto…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Žena z kajuty č. 10 - Keira Knightley v detektivce z prostředí jachty
10. října 2025Žena z kajuty č. 10 - Keira Knightley v detektivce z prostředí jachtyNovinářka Laura Blacklock (Keira Knightley), která pokrývá první plavbu luxusní výletní lodi, je přesvědčená, že byla svědkem toho, jak byl jeden cestující hozen přes palubu, přestože všichni hosté i posádka jsou zkontrolováni a nikdo nechybí... Mezi…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nejlepší filmy roku 1953: Klasiky, které dodnes fascinuje jejich síla a elegance
10. října 2025Nejlepší filmy roku 1953: Klasiky, které dodnes fascinuje jejich síla a eleganceRok 1953 patří mezi významná období filmové historie, kdy se na stříbrném plátně narodila řada ikonických děl, která ovlivnila další generace filmařů i diváků. Od westernů přes animované pohádky až po napínavé dramata – tento rok…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“
7. října 2025Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“Programy umělé inteligence se dostanou z digitálního světa do naší reality - a jsou okouzleny tím, co najdou - ve filmu Tron: Ares, který má tento víkend premiéru v Praze a kinech po celém světě. Stejně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nepolapitelný - Channing Tatum v životní roli
6. října 2025Nepolapitelný - Channing Tatum v životní roliJeffrey Manchester (Channing Tatum) mohl být jen dalším bezejmenným zlodějíčkem, kterého zoufalá situace dohnala k zoufalým činům. Ale není! A tak má záznam nejen v trestním rejstříku, ale i na Wikipedii. Díky svému důvtipu se dokázal vloupat do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jane Goodall - životní příběh
5. října 2025Jane Goodall - životní příběhDne 1. října ve věku 91 let odešla ikona světové vědy i ochrany přírody Jane Goodall, která se nejvíce proslavila svým naprosto unikátním výzkumem šimpanzů v Gombe Stream National Park v Tanzanii, kterému prakticky zasvětila celičký…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře