Se synem rádi čteme různé knihy a tentokrát jsme sáhli po žánru detektivním, protože ve škole žáci dostali od třídní učitelky za úkol přečíst detektivku. Z výběru, který základní škola nabídla, jsme si zvolili právě Ajťáckou detektivku, nejen proto, že syn má blízko k počítačům, ale i proto, že IT prostě v dnešní době „jede“. Autory knihy jsou manželé Jakub Valenta a Barbora Voráčová a publikace láká na příběh, který čtenáře vtáhne do světa informatiky. Kniha je adresována žákům základních škol, přibližně od devíti let výše, kteří mají chuť ve svém volném čase zkoumat práci s počítačem. Zda je kniha tou pravou volbou i pro vás nebo vaše děti, můžete posoudit třeba i na základě této recenze.
Co praví anotace:
„Dvanáctiletá Sofie sní o tom stát se hackerkou a proniknout do tajů informatiky. Na světě existuje pouze jeden člověk, který ji může pomoci sen splnit – její blízký kamarád Ben. Kniha kombinuje dobrodružný příběh s praktickou výukou informatiky. Každá kapitola tě vtáhne do děje a zároveň naučí základům práce s počítačem. Díky speciálním kódům se dostaneš k videím, kterými tě provede lektor informatiky, a postupně si vyzkoušíš programování, tvorbu grafického designu a mnoho dalšího.“
Jaké jsou plusy a mínusy knihy?
Listuji útlou brožurou o 139 stranách, která obsahuje sedm kapitol, přičemž každá z nich je rozdělena do několika sekcí. Na tuto knihu jsme se velmi těšili – nejen proto, že slibovala detektivní zápletku, ale i kvůli slibovaným výukovým lekcím. Byla jsem zvědavá, jak autoři dokázali skloubit detektivní žánr s výukou IT. Synovi se detektivní příběh líbil, ačkoliv na můj vkus se děj zpočátku odvíjel velmi pomalu, úvod byl příliš zdlouhavý, děj se jevil spíše jako prosté vyprávění bez očekávaného velkého dobrodružství, na druhou stranu je to detektivka pro malé děti. Každá kapitola obsahuje několik kódů, pod nimiž lze na webu zobrazit výuková videa. V první kapitole se čtenář například naučí zapnout a vypnout Wi-Fi. Je možné, že skutečně existuje dítě, které se to potřebuje učit. Dále lektor ukazuje, jak vytvořit novou složku, zapnout zvuk a nainstalovat aplikaci. Většinu těchto videí jsme přeskočili, protože tyto dovednosti pro nás byly naprosto intuitivní. Dále jsme otevřeli webový prohlížeč, kopírovali text a obrázek pomocí printscreenu. Přetrpěli jsme vysvětlení, jak odeslat e-mail a kterak pracovat s Google cloudem. V druhé kapitole se čtenář kromě výkladu o klávesnici také ponoří do základů aplikace Scratch, naučí se využívat proměnné, podmínky a cykly a naprogramovat si vlastní jednoduchou hru. Jenom dodám, že Scratch je blokový programovací jazyk - to znamená, že namísto psaní kódu v textové podobě se programy sestavují pomocí barevných bloků, které se skládají jako puzzle, takže to opravdu zvládne již malé dítě. Ve třetí kapitole nás měl čekat myšlenkový palác, což je technika pro zlepšení paměti, ale místo stránky s lekcí na nás vyskočil error. Čtvrtá kapitola se mimo vyhledávání na internetu zabývá 3D modelováním v programu Tinkercad. V páté kapitole se dokonce čtenář může setkat s tvorbou databází a SQL dotazy. V šesté kapitole přichází na řadu programovací jazyk Python a automatizace pomocí skriptů. No, a v závěrečné kapitole nepřekvapí ani AI a chat-gpt.
Závěr:
Oceňuji velice chvályhodnou myšlenku autorů, naučit děti znalostem IT zábavnou formou, bohužel provedení trošičku pokulhává. V průběhu čtení detektivky následovalo mírné zklamání, nejen co se týče příběhu, který se mírně vleče, také se stále opakuje tatáž vata, skutečnou detektivku připomíná až poslední sedmá kapitolka, ale na druhou stranu je to detektivka pro děti, takže to nemusí být úplně špatně. Pěti-, deseti- až patnáctiminutová videa obsahují velmi stručné návody, kterak a kde se dozvědět více o programovém či jazykovém vybavení. Videa mohla být delší i kvalitnější, profesionálněji koncipována po obsahové stránce, ale i lépe sestříhána. Mám dojem, že mnohá videa volně dostupná na YT jsou hodnotnější jak po stránce obsahové, tak i po té vizuální. Možná, kdyby tato kniha vyšla před deseti, dvaceti lety, byla by to pecka, ale nyní jsou dětem volně dostupné mnohé i lepší výukové zdroje. Co se týče doporučovaného věku dětského čtenáře, toť otázka, zdali lze přesně určit vhodný věk, neboť každé dítě je jinak nadané. Bohužel nabízené lekce budou asi zklamáním pro toho, kdo již absolvoval nějaký IT kroužek nebo sám sleduje výuková videa na kanále YT a je schopen samostatně programovat, třeba v programovacím jazyce C# nebo v Unity. Dalším zádrhelem bylo několik errorů při pokusu zobrazit odkazovanou stránku. Také bych možná raději zvolila QR kódy namísto složitých kódů číselných, které bylo nutno pozorně přepisovat z knihy. Pozor tedy, zda na tuto výukovou knihu děti nejsou již příliš velké, anebo zda již nemají přemíru svých vlastních zkušeností s programováním. Nás bohužel výuková videa až tak nezaujala a nic moc nového jsme se nedozvěděli, ačkoliv autor je lektorem na ČVUT.
Nejnovější komentáře