Amadeus: Genialita, závist a hudba, která změnila dějiny kina

Photo © 2002 Warner Bros.Photo © 2002 Warner Bros.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (3 hla­sů, prů­měr: 3,67 z 5)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Je to už drahně víc než čtvrt­sto­le­tí, kdy jsem napsal svou prv­ní oprav­du po všech strán­kách klad­nou „recen­zi“. Bylo mi teh­dy 19 let a v srd­ci mi plá­lo mla­dist­vé nad­še­ní, všech­no jsem pocho­pi­tel­ně věděl nej­lé­pe a můj husí brk v kala­má­ři hořel kri­tic­kým pla­me­nem. Dal jsem ve svých zápis­cích (jen do šuplí­ku, blo­gy teh­dy ješ­tě neby­ly) co pro­to nej­vý­znam­něj­ším dostup­ným fil­mům i kníž­kám a pama­tu­ju si vel­mi dob­ře, jak jsem zkri­ti­zo­val slav­nost­ní pre­mi­é­ry po rekon­struk­ci Národního diva­dla tak, že by důvě­ři­vý čte­nář musel Zlatou kap­lič­ku ješ­tě pět let obchá­zet vel­kým oblou­kem. A pak - zčis­ta­jas­na - pozi­tiv­ní kri­ti­ka. Jaké dílo uhasi­lo kri­tic­ký oheň v mém samo­li­bém srd­ci? Inu - Formanův fil­mo­vý Amadeus.

Film jsem viděl za dlou­hé roky od jeho pre­mi­é­ry už moc­krát. Už něko­li­krát jsem si říkal, když byl film uvá­dě­ný v tele­vi­zi, že není důvod se zno­vu dívat, zvlášť když kva­li­ta tele­viz­ní­ho uve­de­ní je s před­sta­ve­ním na vel­kém fil­mo­vém plát­ně nesrov­na­tel­ná. Film znám sko­ro nazpa­měť, v zákru­tách jeho děje mě neče­ká žád­né pře­kva­pe­ní. Co mě tedy vede k tomu na ten film dívat zno­vu a zno­vu? Je to vel­mi jed­no­du­ché: Do křes­la mě vždy doslo­va při­ko­vá doko­na­lá fil­ma­ři­na, dílo, ke kte­ré­mu hle­dám v celých ději­nách kine­ma­to­gra­fie jen vel­mi těž­ko srov­ná­ní. Navíc film při své kva­li­tě neo­by­čej­ně komerč­ně úspěš­ný. Když se mě někdo ptá na mých TOP 10 fil­mů, samo­zřej­mě Amadeus nemů­že ve výbě­ru chy­bět; i když přes­né pořa­dí „mé desít­ky“ se zdrá­hám určit, je jas­né, že skvě­lý film o per­so­ni­fi­ko­va­ném stře­tu geni­a­li­ty a prů­měr­nos­ti bude úto­čit na příč­ky nej­vyš­ší.

Děj fil­mu je dob­ře znám nebo je ale­spoň lec­kde na webu k dis­po­zi­ci, tak­že nemá smy­sl ho zde uvá­dět. Důležité je ale pozna­me­nat, že jde vlast­ně o zpo­věď zestár­lé­ho a kdy­si vel­mi slav­né­ho hudeb­ní­ka Antonia Salieriho (jeho obdi­vo­va­te­lům urči­tě Miloš Forman nesmí na oči, i když para­dox­ně pro Salieriho umě­lec­kou resus­ci­ta­ci udě­lal svým fil­mem snad nej­víc, co bylo mož­né). Zestárlý a zapo­me­nu­tý žije jen se svý­mi vzpo­mín­ka­mi a duši mu tíží vědo­mí, že při­spěl k před­čas­né smr­ti Wolfganga Amadea Mozarta. Postupně se z jeho roz­ho­vo­ru s mla­dým kně­zem začí­ná odví­jet fas­ci­nu­jí­cí pří­běh, kte­rý není jen vzta­hem dvou riva­lů v intri­ka­mi pro­špi­ko­va­ném hudeb­ním svě­tě kolem vídeň­ské­ho císař­ské­ho dvo­ra, a už vůbec není pří­bě­hem živo­to­pis­ným, byť z his­to­ric­kých fak­tů vychá­zí. Nejde v žád­ném pří­pa­dě o tri­vi­ál­ní sou­boj dob­ra a zla, vždyť Salieriho pohnut­ky jsou zpo­čát­ku vede­ny dob­rý­mi úmys­ly a Mozart nao­pak má jako člo­věk spous­tu pro­ble­ma­tic­kých vlast­nos­tí. Právě v nejed­no­znač­nos­ti, mno­ho­vrs­tev­na­tos­ti a plas­ti­ci­tě pří­bě­hu spo­čí­vá obrov­ská síla fil­mu.

Film Amadeus divá­ka nemi­lo­srd­ně popad­ne již úvod­ní scé­nou nezda­ře­né Salieriho sebe­vraž­dy. Střelhbitě se pro­po­jí hlav­ní kla­dy fil­mu: Napínavý pří­běh, dyna­mic­ký střih a skvě­le vybra­ná hud­ba, hned prv­ních pár minut, během kte­rých odná­še­jí krvá­ce­jí­cí­ho Salieriho přes dvůr palá­ce, do kte­ré­ho se divák něko­li­krát dosta­ne pro­stři­hem pří­mo doprostřed bujaré­ho ple­su a do toho úvod­ní titul­ky, vše nato­če­né a sestří­ha­né pre­ciz­ně na ryt­mus hud­by. Všudypřítomné pro­ti­kla­dy, kte­ré se pro­lí­na­jí celým fil­mem. Nádherná ukáz­ka, jak ryze umě­lec­ký­mi pro­střed­ky ohro­mit divá­ka nato­lik, že nemá ani sílu dojít si do spí­že pro sla­né bram­bůr­ky, pro­to­že by se od toho pří­bě­hu musel na chví­li odtrh­nout.

Osudový vztah hlav­ních postav je ve fil­mu urču­jí­cí - i když děj má pocho­pi­tel­ně více linií, pozor­nost je stá­le sou­stře­dě­na na vztah Mozart - Salieri, kte­rý po celou dobu domi­nu­je, i když oba akté­ři nejsou v pří­mém kon­tak­tu. Další vel­ký klad fil­mu je jeho nepo­lo­pa­tič­nost: Film s divá­kem nema­ni­pu­lu­je, neve­de ho za ručič­ku, počí­tá s ním jako s part­ne­rem a vyža­du­je jeho spo­lu­prá­ci. Nejde totiž zda­le­ka jen o pří­běh „v lid­ské rovi­ně“, ale vel­mi důle­ži­tou roli hra­je i svět tvor­by, inspi­ra­ce, bož­ské­ho vnuk­nu­tí. Proč Mozart tvo­ří tak lehce, zatím­co Salieri musí za kaž­dý takt svých děl zapla­tit zarpu­ti­lou tvr­dou pra­cí? Proč si Bůh zvo­lil za svůj nástroj prá­vě nezdár­né pře­rost­lé dítě - Mozarta, když jiní jsou mu ochot­ni za podob­ný dar tolik obě­to­vat. Vysmívá se snad jejich pocti­vé­mu sna­že­ní? Proč, když pře­ce i oni jsou ochot­ni své­ho Boha uctí­vat a slou­žit mu do roz­tr­há­ní těla za špet­ku bož­ské inspi­ra­ce? Salieri si při­pa­dá jako Bohem vysmí­va­ný a odkopnu­tý, pro­to vyhla­šu­je Bohu sou­kro­mou vál­ku a jeho hlav­ním cílem se stá­vá zni­če­ní toho „bož­ské­ho kon­struk­tu“ - Mozarta. Tato sna­ha ale nijak neu­men­šu­je Salieriho okouz­le­ní geni­ál­ní Mozartovou hud­bou. Další důvod k vzte­ku: Proč Bůh dává něko­mu schop­nost geni­a­li­tu roze­znat a oce­nit, když mu pak odpí­rá se k ní při­blí­žit vlast­ním dílem? Výsledkem je para­dox­ní schi­zofren­ní postoj Salieriho, kte­rý se závis­ti­vě zasa­zu­je o to, aby se Mozartova hud­ba hrá­la ve Vídni co nejmé­ně, ale nedo­ká­že odo­lat, aby se na kaž­dé před­sta­ve­ní sám nevy­pra­vil, aby ji v její doko­na­los­ti mohl sly­šet.

Forman doká­že děj fil­mu pocti­vě od zákla­dů sta­vět ale umí ho i zrych­lit v doko­na­lé zkrat­ce (např. smrt Salieriho otce, kte­rá je stří­ha­ná přes­ně na vrcho­lí­cí jis­kři­vou Pergolesiho hud­bu). Vůbec - pro­po­je­ní obra­zu s hud­bou je neu­vě­ři­tel­ně půso­bi­vé, tok fil­mu jako by se přes­ně při­způ­so­bo­val hudeb­ním frá­zím. V kaž­dé díl­čí scé­ně je tolik růz­ných význa­mů, až si člo­věk říká, že zda­le­ka vše nemů­že být dáno jen „pou­hým“ zámě­rem tvůr­ců, pro­to­že pros­tě tolik sou­vis­los­tí není mož­né naplá­no­vat, vymys­let a pro­po­jit v koneč­ném díle, sou­vis­los­tí, kte­ré postup­ně divá­ko­vi dochá­ze­jí čas­to až při opa­ko­va­ných shléd­nu­tích fil­mu. Co když i film sám je výsled­kem podob­né bož­ské inspi­ra­ce, kte­ré sám sta­ví nezbou­ra­tel­ný památ­ník?

Podobně jako hudeb­ní dílo - i film pro­chá­zí část­mi s odliš­ný­mi tem­py vyprá­vě­ní, rych­lé pasá­že stří­da­jí poma­lej­ší (ale niko­li odpo­čin­ko­vá) lyric­ká inter­mez­za, do zpr­vu cel­kem roz­pus­ti­lé­ho ale­gret­ta se začne pořád víc nasou­vat tís­ni­vý mollo­vý duch. Není snad pro divá­ka, kte­rý zná kon­text, dojem­něj­ší scé­na než ta, ve kte­ré se zni­če­ný Mozart své­mu niči­te­li omlou­vá za to, že ho pova­žo­val za nepře­jí­cí­ho, a Salieri - převtě­le­ný v danou chví­li léměř do role loka­je - tuto omlu­vu roz­pa­či­tě odmí­tá. Podobně jako v kla­si­ce zce­la jiné­ho fil­mo­vé­ho žán­ru se dvě hlav­ní posta­vy stá­le při­bli­žu­jí, až nako­nec sta­nou tvá­ří v tvář ve vrchol­né scé­ně celé­ho fil­mu: Dva hudeb­ní­ci odha­zu­jí před tvá­ří smr­ti své pozem­ské nesho­dy a sply­nou v jeden duch, kte­rý je scho­pen zplo­dit a zazna­me­nat nád­her­né tóny Rekviem - záduš­ní mše za sebe sama. Nádherná dyna­mic­ká scé­na postup­né­ho kla­de­ní jed­not­li­vých vrs­tev hudeb­ní maté­rie, jejichž souzvu­kem vzni­ká doko­na­lá krá­sa. I napros­tí hudeb­ní neznál­ci sle­du­jí tuto pasáž s ote­vře­ný­mi ústy.

Na roz­díl od kov­bo­jek jsme svěd­ky niko­li bez­pro­střed­ní­ho pový­še­ní dob­ra a potres­tá­ní zla. Ono není totiž vůbec zřej­mé, kdo vyhrál a kdo pro­hrál a co by tako­vé vítěz­ství nebo pro­hra moh­ly v kon­tex­tu Mozartova a Salieriho pří­bě­hu vůbec zna­me­nat. Snad násle­du­jí­cí veli­ce pros­tý ale pře­ce srd­ce­ryv­ný Mozartův pohřeb do hro­mad­né­ho hro­bu (dal­ší para­dox, ten­to­krát na roz­díl od řady ostat­ních his­to­ric­ky věr­ný). Nebo fakt, že Salieri Mozarta pře­žil o 34 let? Až teď si tepr­ve uvě­do­mu­je­me, že stá­le poslou­chá­me jen zpo­věď staré­ho, dáv­no zapo­me­nu­té­ho hudeb­ní­ka, kte­rý s vědo­mím svých činů a mož­ná snad jen s vědo­mím svých zámě­rů, kte­ré se jen úrad­kem božím sku­teč­ně napl­ni­ly, vra­cí do nor­mál­ní­ho živo­ta navě­ky pozna­me­na­né­ho smí­chem a hud­bou geni­ál­ní­ho Amadea a vlast­ní­mi poci­ty viny.

Pamatuji si, jak si dobo­vá ofi­ci­ál­ní čes­ká kri­ti­ka taha­la až z paty povin­né výtky k dílu emi­gran­ta; obzvlášť mě popu­di­lo tvr­ze­ní, že Amadeus nedo­sta­teč­ně vykres­lu­je Mozartův vztah k Praze. O nic tako­vé­ho samo­zřej­mě ve fil­mu nešlo, stej­ně jako nešlo o vídeň­ské přes­né reá­lie a živo­to­pis­ná data, tvůr­ci si oprav­du sku­teč­nost ohý­ba­li, jak se jim zrov­na pro jejich zámě­ry hodi­lo, což ovšem nepra­me­ni­lo z jejich nezna­los­ti, ale z nad­řa­ze­ní hlav­ní­ho posel­ství fil­mu „oby­čej­né“ his­to­ric­ké sku­teč­nos­ti. Ale když už se neda­lo vytknout sko­ro nic jiné­ho i tako­vý nesmy­sl byl teh­dy dob­rý. Ostatně - dola­ry za natá­če­ní na mno­ha mís­tech Prahy (před­sta­vo­va­la ve fil­mu Vídeň) a na dal­ších mís­tech v naší zemi už byly v peně­žen­kách pří­sluš­ných insti­tu­cí, tak­že se teh­dej­ší režim mohl pře­stat pře­tva­řo­vat, že mu úspěch reži­sé­ra Formana neva­dí. A úspěch to byl feno­me­nál­ní a zaslou­že­ný - tři­náct nomi­na­cí na Oskary - z toho osm sku­teč­ně pro­mě­ně­ných - mlu­ví za mno­hé.

Ještě se musím zmí­nit o reži­sér­ské ver­zi z roku 2002, kdy Forman vrá­til do fil­mu i někte­ré dří­ve vystři­že­né scé­ny. Ne vždy se pod­le mého jed­ná o obo­ha­ce­ní fil­mu. Například zatím­co scé­na, kdy Salieri vydí­rá Mozartovu man­žel­ku, aby mu byla po vůli (tvůr­ci se báli, že by odha­le­ná ňad­ra Elisabeth Berridgeové, kte­rá by posu­nu­la film ve ška­tul­kách nepří­stup­nos­ti, moh­la mít fatál­ní dopad na návštěv­nost v kinech) umož­ni­la pocho­pit sku­teč­ně zamýš­le­ný smy­sl někte­rých dal­ších scén a replik, jiné při­da­né pasá­že film spíš zpo­ma­lu­jí a jsou mož­ná para­dox­ně tím nej­slab­ším, co je dnes ve fil­mu k vidě­ní. Dobré ale kaž­do­pád­ně je, že je dnes mož­né vidět film v tako­vé podo­bě, jak ho reži­sér se svý­mi spo­lu­pra­cov­ní­ky oprav­du zamýš­lel.

Inu, ať pře­mýš­lím, jak chci, ani po osm­a­dva­ce­ti letech nemůžu o fil­mu Amadeus napsat kři­vé­ho slo­va. Dlouho jsem váhal, jest­li má vůbec smy­sl psát o tak starém fil­mu. No a řekl jsem si, že i když jis­tě vět­ši­na z vás film vidě­la, dorost­la v mezi­do­bí celá jed­na gene­ra­ce mla­dých lidí, pro kte­ré je ten­to film podob­nou prehis­to­rií jako pro mne v mlá­dí např. těs­ně pová­leč­né fil­my ital­ské­ho neo­re­lis­mu (a taky jsou mezi nimi moc dob­ré kous­ky :-)). Co já vím, tře­ba zrov­na tenhle člá­nek něko­ho z těch mla­dých, kte­ří prá­vě dnes tří­ma­jí svůj pla­men­ný kri­tic­ký meč, při­mě­je k tomu, aby se na tu (pro mne) báječ­nou fil­mo­vou „prehis­to­ric­kou vyko­páv­ku“ popr­vé podí­va­li, kdo ví? :-).

Mimochodem, mám pro vás ten­to­krát dvě zálud­né ale mys­lím že zají­ma­vé otáz­ky k herec­ké­mu obsa­ze­ní fil­mu:

1. Kdo hrál ve fil­mu roli pape­že (pokud se tedy vůbec něja­ký papež v Amadeovi obje­vil)?

2. Kdo hrál ve fil­mu roli mla­dič­ké Mozartovy slu­žeb­né, kte­rou si najal Salieri, aby mu prů­běž­ně o Mozartově rodi­ně podá­va­la infor­ma­ce? A víte, čím si tato hereč­ka po mno­ha letech vydo­by­la oprav­do­vou svě­to­vou slá­vu?


Podívejte se na hod­no­ce­ní Amadeus na Kinoboxu.
Příběh seriálu: Chalupáři
28. května 2025Příběh seriálu: ChalupářiObčasník Příběh seriálu se po dvouměsíční pauze vrací s třetím dílem, ve kterém se vrátíme k dílu režiséra Františka Filipa, jehož skvostné minisérii Byl jednou jeden dům (1974) byl věnován vůbec první díl, který vyšel v lednu…Vydáno v rubrice: Seriály
Chobotnice z II. patra
24. prosince 2024Chobotnice z II. patra"Chobotnice z II. patra" je čtyřdílný československý televizní seriál z roku 1987, který vznikl pod režijním vedením Jindřicha Poláka na základě knižní předlohy Oty Hofmana. Seriál byl natočen v koprodukci se Západním Německem a dodnes patří…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Honza málem králem – Retro pohádkové recenze – 75 %
2. prosince 2024Honza málem králem – Retro pohádkové recenze – 75 %Oblíbená česká klasika Bořivoje Zemana je zfilmována podle společného scénáře Oldřicha Kautského a Bořivoje Zemana. Dobře obsazená pohádka se točila v roce 1977 mimo jiné na hradě Křivoklát. V hlavních rolích hrají debutující mladý Jirka Korn…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Chalupáři: Kultovní seriál z 70. let
10. července 2023Chalupáři: Kultovní seriál z 70. letPokud máte rádi českou komedii, jistě znáte seriál Chalupáři, který se stal fenoménem své doby. Seriál vypráví o dvou pražských rodinách, které si splnily sen o vlastní chalupě na venkově. Jenže místo klidu a pohody je…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
„Marečku, podejte mi pero!“ - filmový debut Tomáše Holého
8. června 2023„Marečku, podejte mi pero!“ - filmový debut Tomáše Holého„Marečku, podejte mi pero!“ je jedna z nejslavnějších a nejvtipnějších českých filmových komedií. Natočil ji v roce 1976 režisér Oldřich Lipský podle scénáře Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka. Film vypráví o skupině dospělých dělníků, kteří se…Vydáno v rubrice: Speciály
Příběh seriálu: Byl jednou jeden dům
5. ledna 2025Příběh seriálu: Byl jednou jeden důmS novým rokem začíná na blogu i zbrusu nový občasník, který bude věnován televizním seriálům, nejprve českým a později možná i zahraničním. Už před dvěma lety jsem samostatný článek věnoval koňskému seriálu Dobrá Voda, specifický článek v…Vydáno v rubrice: Seriály
Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhu
22. prosince 2024Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhuDva šestnáctiletí kluci, Rendy (Vojta Kotek) a Jáchym (Jirka Mádl), odjíždí na hory, aby nasbírali zkušenosti jak ve snowboardingu, tak balení holek. Už na začátku se jim však jejich představa zbortí. Zjišťují, že snowboard je ve…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Tonda, Slávka a kouzelné světlo – Recenze – 80 %
12. listopadu 2023Tonda, Slávka a kouzelné světlo – Recenze – 80 %Český animovaný snímek Tonda, Slávka a kouzelné světlo, natočený v koprodukci se Slovenskem a Maďarskem, upomíná sice na tradici československé loutkové animace z dob Jiřího Trnky, zároveň ale působí stejně moderně a svěže jako předloňské Myši patří do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Kultovní seriál Česká soda slaví 30 let
5. června 2023Kultovní seriál Česká soda slaví 30 letV letošním roce si připomínáme třicet let od prvního vysílání satirického pořadu Česká soda, který pro Českou televizi v letech 1993–1997 vyráběla společnost Febio. Pořad byl koncipován jako pásmo příspěvků televizního zpravodajství prokládaných parodiemi na reklamní šoty…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Rafťáci: Komerční eskapáda nezapůsobí na náročné diváky
9. května 2023Rafťáci: Komerční eskapáda nezapůsobí na náročné divákyRafťáci. Achjo.jak se dá na tohle napsat nezaujatě recenze? tenhle film má dvě skupiny diváků, jedni, kteří budou film opěvovat a vynášet ho jako jednu z nejlepších českých cool teenagerských komedií a druzí, zarytí odpůrci, kteří…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře