Kritiky.cz > Filmy > Zajímavosti > Andrew Giarelli podává zprávu z informační války: reflexe k filmu „20 dní v Mariupolu“

Andrew Giarelli podává zprávu z informační války: reflexe k filmu „20 dní v Mariupolu“

Foto:© Česká televize
Foto:© Česká televize
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Zpráva o „infor­mač­ní“ vál­ce

Andrew Giarelli

Autor vyu­ču­je na praž­ské Anglo-American University

Pojednání k fil­mu „20 dní v Mariupolu“

Nejznepokojivější oka­mžik hlu­bo­ce zne­po­ko­ji­vých „20 dní v Mariupolu“ Mstyslava Černova pro mě při­chá­zí na samém kon­ci. Stálý zástup­ce Ruska při OSN Vasilij Něbenzja odpo­ví­dá redak­to­ro­vi na otáz­ku, jak vůbec mohl popřít zábě­ry agen­tu­ry Assotiated Press bom­bar­do­va­né porod­ni­ce v Mariupolu, což byl do té doby – ješ­tě před Bučou – nej­straš­něj­ší rus­ký váleč­ný zlo­čin. „Falešných zpráv je mno­ho,“ řekl. „Kdo zví­tě­zí v infor­mač­ní vál­ce, ten tuhle vál­ku vyhra­je.“

Uznávám, že tato posled­ní scé­na je zvlášt­ní vol­ba. Film je plný oka­mži­ků, jako je kři­čí­cí mat­ka, kte­rá při­ná­ší své smr­tel­ně raně­né dítě do pře­pl­ně­né nemoc­ni­ce a dívá se, jak ho dok­to­ři nedo­ká­žou zachrá­nit. Na dal­ších zábě­rech jsou malé děti zabi­té při ostře­lo­vá­ní (dítě, jehož tvář není mož­né uká­zat). V jed­né scé­ně zou­fa­le odná­še­jí z bom­bar­do­va­né porod­ni­ce raně­nou těhot­nou ženu (umí­rá i s dítě­tem a v boles­tech kři­čí: „Zabijte mě!“). A pak jsou tu dal­ší ženy a děti, kte­ré zachvá­ti­la pani­ka, ale drží se, zatím­co Mariupol se sys­te­ma­tic­ky mění v hro­ma­du tro­sek. Kvůli všem těm­to dal­ším scé­nám nechce vět­ši­na mých ame­ric­kých přá­tel, cit­li­vých a sluš­ných lidí, ten­to vítěz­ný oska­ro­vý sní­mek shléd­nout. V Mariupolu je po všem. Rusko ho dlou­hou dobu oku­pu­je a Putinovi kum­pá­ni ho zno­vu budu­jí. A pro mno­ho Američanů je po všem i na Ukrajině. Je to pří­liš bez­vý­chod­ný pro­blém, pří­liš se vle­če a je pří­liš dale­ko.

Samozřejmě, že přes­ně to Putin a jeho při­slu­ho­va­či ve své sou­čas­né oslav­né nála­dě chtě­jí. Málokdo sku­teč­ně věří jejich pro­hlá­še­ním, že zprá­vy o Mariupolu, Buče, Irpinu a dal­ších byly faleš­né. Ale pří­val zpo­chyb­ňo­vá­ní rea­li­ty posi­lu­je otu­pu­jí­cí úči­nek stej­ně jako neko­neč­né obráz­ky hrůz, kte­ré Rusko na Ukrajině už více než dva roky páchá.

Někdo také může namít­nout, že to vlast­ně není zas tak skvě­lý doku­ment, spíš vítěz ze sou­ci­tu. Stejně jako ze sou­ci­tu s teh­dy čer­s­tvě napa­de­nou Ukrajinou vyhrá­la Velkou cenu Eurovize v roce 2022 píseň „Stefania“ od Kalush Orchestra. Povětšinou jde o celé vystři­že­né pasá­že z krat­ších kli­pů a foto­gra­fií, kte­ré Černov doká­zal během oněch 20 dní od 24. úno­ra do 15. břez­na ode­slat. Ať je umě­lec­ká hod­no­ta doku­men­tu jaká­ko­li, jde o účin­nou novi­nář­skou lek­ci. Použiji ji v úvod­ní před­náš­ce krát­ké­ho semi­ná­ře, kte­rý pro­bě­hl 28. břez­na v Kyjevě na Východoukrajinské národ­ní uni­ver­zi­tě Volodymyra Dahla pod názvem „Pravdivé zpra­vo­daj­ství (i když to bolí)“.

Nelze popřít, že novi­nář Černov je do své­ho pří­bě­hu zapo­jen mno­hem více, než by měl repor­tér nor­mál­ně být. Na počát­ku doku­men­tu se setká­vá se zou­fa­lou ženou, kte­rá prchá před prv­ním ostře­lo­vá­ním na levém bře­hu Mariupolu a naří­ká: „Můj syn je v prá­ci. Jsem sama. Kam mám utéct?“

„Běžte do skle­pa. Běžte domů,“ říká jí, jako by věděl víc, než ví. „Na civi­lis­ty nestří­le­jí. Běžte domů.“ Události se ale nevy­ví­je­jí tak, jak mu napo­ví­dá zku­še­nost. To je prv­ní novi­nář­ské pona­u­če­ní. Žena nicmé­ně potře­bu­je vět­ší ujiš­tě­ní a on jí ho neroz­váž­ně dává.

„Myslíte, že na dům nespad­ne rake­ta?“ ptá se.

„Ne, nespad­ne.“ Krátce nato ji potká­vá zno­vu v pro­ti­le­tec­kém kry­tu a omlou­vá se. Oba se za nece­lé dva týd­ny od pro­fe­so­ra Putina nau­či­li mno­ho.

Nedlouho po tom­to prv­ním setká­ní potká­vá uprch­lí­ky z Mariupolu, ačko­li jedi­né ofi­ci­ál­ní sdě­le­ní vyhla­šu­jí­cí stan­né prá­vo říká: zůstaň­te v kli­du, drž­te se poky­nů míst­ních úřa­dů, nepod­lé­hej­te nepřá­tel­ským dez­in­for­ma­cím. Čtvrtina oby­va­tel Mariupolu utek­la včas a nebra­la ohle­dy na ujiš­ťo­vá­ní úřa­dů, kte­ré novi­nář Černov opa­ko­val. Byli to špat­ní Ukrajinci, nebo jen chytří? To je ale ved­lej­ší otáz­ka - pojď­me se vrá­tit k těm hlav­ním novi­nář­ským.

„Neběhejte za mnou!“ kři­čí na Černova jed­na z nich, vystra­še­ná uprch­li­ce, jejíž dům dostal zásah.

„Jak se jme­nu­je­te?“ ptá se on. Vždy se ptej­te svých zdro­jů na jmé­no a věk, říkám svým stu­den­tům půl sto­le­tí poté, co jsem se to sám nau­čil.

„Nemám jmé­no!“ kři­čí na něj ona. Černov se ptá na jmé­no dal­ší­ho muže prcha­jí­cí­ho z Mariupolu.

„Běž do hajzlu, šmejde,“ odpo­ví­dá muž. Pokud jde o ty dva, i Černov může být nepří­tel. Novinář to musí při­jmout a nepo­slou­chat nepro­fe­si­o­nál­ní, hloupé rady, že bys­te se z ohle­du­pl­nos­ti v tako­vou chví­li nemě­li na jmé­na ptát, nebo ješ­tě hůř, že bys­te se měli cho­vat jako faleš­ný pří­tel. Opravdu jste tak tro­chu nepří­tel: při­jmě­te to. Tuhle prá­ci nedě­lá­te, aby vás lidé měli rádi, i když nako­nec si vás za ni můžou vážit.

Když jsem dostal pozvá­ní, abych kyjev­ským stu­den­tům žur­na­lis­ti­ky před­ná­šel o „prav­di­vém zpra­vo­daj­ství“, vši­ml jsem si, že stu­den­ti do té chví­le psa­li pro své webo­vé strán­ky s tím­to názvem jen pozi­tiv­ní, morál­ku posi­lu­jí­cí člán­ky o Ukrajincích, civi­lis­tech a vojá­cích, kte­ří trpí, ale nepo­le­vu­jí. Zakladateli toho­to pro­gra­mu jsem řekl, že „prav­di­vé zpra­vo­daj­ství“ někdy zna­me­ná zkla­mat lidi, s nimiž sou­cí­tí­me. „Samozřejmě,“ odpo­vě­děl, „ale vál­ka při­ná­ší i otáz­ky bez­peč­nos­ti.“ Jedna z těch­to otá­zek se vyno­řu­je v dal­ší Černovově scé­ně. Narazí před budo­vou na vojá­ky, kte­ří se kry­jí, když jim nad hla­vou pře­lé­tá­vá rus­ké leta­dlo.

„Netočte, pro­sím vás,“ říká mu jeden voják. Černov odmít­ne pře­stat.

„Pochopte, tohle je his­to­ric­ká vál­ka. Nejde ji nezdo­ku­men­to­vat,“ vysvět­lu­je a běží se spo­lu s vojá­ky skrýt před rus­kým leta­dlem.

Krátce poté se obje­ví prv­ní mrt­vé dítě. „Natočte, jak ty zmr­di zabí­jej civi­lis­ty,“ kři­čí dok­tor, kte­rý se při­tom stá­le zabý­vá dítě­tem. „Ukažte Putinovi oči toho­hle dítě­te. Točte!“ Urputnější byl kvů­li natá­če­ní než kvů­li záchra­ně dítě­te, to už byl v tuhle chví­li ztra­ce­ný pří­pad. Uvědomil si význam novi­nář­ské prá­ce.

V tom spo­čí­vá síla toho­to fil­mu. V jeho urput­nos­ti. Sedmý den se zaví­rá posled­ní ces­ta ven: zůstá­vá­te, nebo jde­te? „Internet pře­stá­vá fun­go­vat,“ hlá­sí Černov. „Všichni mezi­ná­rod­ní novi­ná­ři ode­šli. Ale roz­hod­li jsme se, že ješ­tě pár dní zůsta­ne­me se zdra­vot­ní­ky.“ To je ve sku­teč­nos­ti začá­tek jejich nej­zá­sad­něj­ší­ho zpra­vo­daj­ství. Porodnice je ter­čem bom­bar­do­vá­ní a oby­va­te­lé Mariupolu se obra­ce­jí jeden pro­ti dru­hé­mu, rabu­jí ostře­lo­va­né obcho­dy a jejich maji­te­lé kři­čí.

„Válka je jako rent­gen. Všechno, co mají lidé uvnitř, je vidět,“ říká Černovovi jeden dok­tor. „Dobří lidé jsou lep­ší. Špatní lidé jsou hor­ší.“

Kolik toho nato­čit, aby toho neby­lo moc? „Můj syn, můj syn,“ plá­če otec a drží hla­vu mrt­vé­ho šest­nác­ti­le­té­ho Ilji, kte­rý hrál fot­bal a výbuch mu úpl­ně utrh­nul nohy. Teď leží na zakr­vá­ce­ných nosít­kách na chod­bě nemoc­ni­ce. „Poznámka pro redak­to­ry. Grafický obsah. Drastické zábě­ry,“ napsal, když se sna­žil ten­to mate­ri­ál poslat. „Je bolest­né se na to dívat. Ale bolest­né to být musí.” Než jsou Černov a jeho foto­graf nako­nec eva­ku­o­vá­ni, dal­ší dok­tor chce, aby všech­no vidě­li. Sem, pojď­te sem. Natočte to. Ale ne ten zakry­tý dět­ský obli­čej.

Člověk cítí, že Černov nako­nec Mariupol opus­til ani ne tak kvů­li osob­ní bez­peč­nos­ti, ale pro­to­že s hla­vou plnou dal­ších mariupol­ských obráz­ků a slov už nemohl žít. Odešel den před­tím, než rus­ké letec­tvo vybom­bar­do­va­lo diva­dlo a zabi­lo odha­dem 600 civi­lis­tů, kte­ří se tam skrý­va­li. Moskva diva­dlo zce­la zbo­ři­la a teď ho zno­vu sta­ví. A jed­no­ho rus­ké­ho novi­ná­ře odsou­di­la na šest let za „dis­kre­di­ta­ci ozbro­je­ných sil“. V jis­tém smys­lu se kvů­li jed­no­mu vytr­va­lé­mu novi­ná­ři uka­zu­je, jak jsou všech­ny rus­ké sna­hy ubo­hé. Vynásobte ho mno­ha dal­ší­mi a uvi­dí­me, kdo tuto infor­mač­ní vál­ku vyhra­je, pane stá­lý zástup­ce.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest


0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • The Beach Boys: Harmonický sen z Kalifornie - Dokumentární pohled na legendární kapelu4. června 2024 The Beach Boys: Harmonický sen z Kalifornie - Dokumentární pohled na legendární kapelu Když se řekne "The Beach Boys" tak se každému hned vybaví velmi chytlavé hity této legendární "klučicí" americké kapely 60. let, jež se nebála experimentovat, posouvat hranice v popové […] Posted in Dokumenty
  • Nedělej Zagorku!31. srpna 2022 Nedělej Zagorku! „Nedělej Zagorku!“ je 74 minut dlouhý a velmi vřelý dokument o jedné z nejznámějších českých pěveckých legend, nezapomenutelné Hance Zagorové. Hanka Zagorová byla nejen skvělá zpěvačka, […] Posted in Dokumenty
  • Karel28. července 2022 Karel Celovečerní dokumentární film “KAREL” potěší všechny příznivce a fanoušky zpěváka Karla Gotta a nechá je nahlédnout do jeho soukromí, pod ono “zlaté pozlátko velkého Mistra". Tohoto […] Posted in Dokumenty
  • Meky27. července 2022 Meky Meky, nebo-li charismatický zpěvák Miro Žbirka, byl legendou československé pop music, na kterou se jen tak těžko zapomíná. 78 minut dlouhý dokument se snaží divákovi přiblížit nejen jeho […] Posted in Dokumenty
  • Karel Svoboda: Šťastná léta26. července 2022 Karel Svoboda: Šťastná léta Tak trochu ze zvědavosti jsme shlédla český filmový dokument o hudebním skladateli a géniovi – Karlu Svobodovi, jehož texty písní, a to i po několik desítek let, se stále ještě zpívají. Já […] Posted in Dokumenty
  • Johnny vs. Amber: Od lásky k nenávisti25. července 2022 Johnny vs. Amber: Od lásky k nenávisti Dokument „Johnny vs. Amber: Od lásky k nenávisti“ slibně lákal na nejpoutavější okamžiky soudního procesu včetně rozhovorů a reportáží z tohoto případu, který doslova šokoval celý svět. 43 […] Posted in Filmové recenze
  • G20: Na summitu G20 se americký prezident chová jako kryptokomando22. dubna 2025 G20: Na summitu G20 se americký prezident chová jako kryptokomando Úřadující americký prezident se chopí zbraně, aby zachránil svět před nebezpečím kryptoměn (!) ve filmu G20, blouznivém novém klonu Smrtonosné pasti, který právě běží na Prime Video. […] Posted in Filmové recenze
  • Vlny – historické drama z období okupace – 75%21. dubna 2025 Vlny – historické drama z období okupace – 75% Vlny (2024) jsou v pořadí již třetím režijním počinem mladého (38 let), ale přesto nadějného herce, scénáristy a režiséra Jiřího Mádla, který již odrostl svým pubertálním rolím rafťáka či […] Posted in Filmové recenze
  • Klec – Bohdalová uvězněna v kleci – 85%19. dubna 2025 Klec – Bohdalová uvězněna v kleci – 85% Psychologické drama Klec (2019) mne 87 minut poutalo a bavilo, což v dnešní době nelze říci o každém produktu filmového průmyslu. Thriller je výsledkem uměleckého tria Epstein, Strach, […] Posted in Filmové recenze
  • Kawasakiho růže – nejsložitější japonská skládanka z papíru – 85%18. dubna 2025 Kawasakiho růže – nejsložitější japonská skládanka z papíru – 85% Film Kawasakiho růže (2009) od uměleckého dua Jan Hřebejk a Petr Jarchovský (U mě dobrý, Učitelka, Kráska v nesnázích nebo Musíme si pomáhat), je opět potvrzením úspěšnosti jejich plodné […] Posted in Filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,46758 s | počet dotazů: 261 | paměť: 63880 KB. | 22.04.2025 - 16:20:45