Koncem roku 1979 v Iránu proběhla revoluce, která s sebou přinesla únos 52 rukojmích z velvyslanectví v Teheránu. Šesti lidem se podařilo před rozbouřenými davy utéci a najít dočasný azyl na půdě kanadského velvyslanectví v téže městě. V situaci kdy je celé město na nohou, se k nim ale ani americká armáda bez povšimnutí íránské vlády nedostane. A tak přichází čas zoufalých pokusů o záchranu těchto amerických občanů. S jedním z nich přichází agent CIA Tony Mendez. Ten chce šest lidí vydávat za natáčecí štáb fiktivního science fiction velkofilmu Argo. Kolem rukojmích ale začínají stahovat pomalu smyčku iránské vojenské jednotky a na jejich záchranu tak zbývá čím dál méně času. Mendez spolu s rukojmími proti sobě nemá jen vojáky a neúprosný čas. Operaci totiž nevěří úplně všichni a jsou ochotni zapsat raději ztráty než vyvolat masivní konflikt...
Argo není běžným snímkem. U mnoha lidí, mně včetně, to tak může znamenat, že o něj snadno ztratí zájem. To by se ovšem stát nemělo. Proč? Protože se jedná o jedinečný filmový zážitek, který opět ukazuje sílu média, když se s ním zachází s citem. Affleck si totiž svůj cit vypiloval zase o něco více a už od prvních momentů vtahuje diváka na jízdu politickými machinacemi a náboženským fanatizmem. Vítejte v Iránu.
Není to však jen seriozní komorní dobové drama s špetkou špionážního thrilleru. Argo totiž není jen do detailu propracovaným snímkem, Affleck skrze něj divákům přednáší sebe reflexivní uvědomělé dílo, které nezapomíná na zábavu, nicméně kombinuje ji v tak diverzifikované skladbě, že ačkoliv s divák baví, sám víc moc dobře, že to z jiného úhlu pohledu vlastně ani trochu k smíchu není. Nutí k přemýšlení a k zhodnocení situace, kdy je podobný oblak frašky naprostou nutností aby zdrcující realita byla stravitelná.
Ačkoliv tak v určitých detailech ne úplně dostává svým závazkům propracované atmosferické dobové studie založené na skutečných událostech, funguje oproti konkurenci na úplně jiné úrovni. I já jako fanoušek výbušné zábavy za desítky až stovky milionů dolarů jsem byl doslova na kolenou z atmosféry, kterou pomalou gradací dokázal ve snímku vykreslit pouze v prostorech několika kulis téměř bez zvláštních efektů. Pro mně tedy zaručeně jedno z překvapení roku, které bych od dobového materiálu, který téměř postrádá akci vskutku nečekal. Při pohledu na hereckou sestavu snad ani není třeba zmiňovat, že film se navrch může honosit skvělými hereckými výkony.Zejména v závěrečných minutách vám navíc bude spolehlivě dopovat do žil adrenalin francouzský všeuměl Alexandre Desplat.
Ano, Affleck to opět dal. Argo je sice snímkem, který nesedne ani zdaleka každému, nicméně to nebyl zatím ani jeden z jeho ostatních. Perfektní dobová atmosféra, vhození diváka rovnou doprostřed probíhajícího filmu, pomalu houstnoucí atmosféra a napětí, které by mohly i ty největší blockbustery závidět. Jakkoliv tak Argo působí jako nepříliš zajímavý snímek, během dvou hodin vás přesvědčí o tom, že toho nabízí daleko více než rozmáchlé produkce vrstvící jeden motiv za druhým. Ve své relativní skromnosti je tak Argo daleko působivější než jeho konkurence a pokud se Affleckovi podaří něco na cenách akademie urvat, nebude to žádné překvapení. Myslím, že kdokoliv pochyboval o talentu tohoto tvůrce, nyní už přišel i o poslední argument. Tedy hattrick a těším se s čím přijde příště.
Operace Argo aneb nejšílenější plán na osvobození rukojmích který vyšel. Skvělá herecká sestava dává tušit, že tohle by neměl nikomu uniknout. A je to tak. Affleck i napotřetí téměř bezchybně a jeho etablování mezi tvůrce, které se vyplatí díky jejich umu sledovat bedlivě je dokončeno. Naprosto fenomenální atmosféra, dokreslená skvělou hudbou a výtečnou gradací, která dokazuje, že i bez výbuchů a létajícího CGI se dá zvýšit divákovi tep až do úrovní příklepového kladiva.
Hodnocení: 80 %
Koktejl:
50% Neprůstřelná atmosféra
25% Silné herecké obsazení
25% Malý velký film
Nejnovější komentáře