RUDOLF HAVLÍK / 1976
režisér a spoluscenárista
Pochází ze Sokolova, vystudoval Střední průmyslovou školu grafickou v Praze a poté vystřídal několik profesí: spisovatel, scenárista a režisér. Rovněž je vášnivým cestovatelem, vět-šinu volného času tráví v Asii a své zážitky z cest zmapoval do čtyř knih a desítek blogů, za které byl dvakrát vyhodnocen jako blogger roku. Svými cestami se inspiroval i v celovečerním hra-ném debutu Zejtra napořád (2014). Dále natočil hvězdně obsa-zenou romantickou komedii Pohádky pro Emu (2016) a divácky úspěšnou komedii Po čem muži touží (2018), kterou v českých kinech vidělo přes 600 000 diváků.
Kdy se zrodil nápad natočit Bábovky a proč právě tento titul od Radky Třeštíkové?
Stalo se to v podstatě zhruba před šesti lety. Přes-
ně to fakt nevím. Pracovali jsme s Radkou na scéná-ři k filmu Po čem muži touží a povídali si o tom, že se lidem ta kniha moc líbí a protože Po čem muži touží byl film podle mého námětu, slíbil jsem Radce, že jako další film uděláme adaptaci Bábovek. A tak se to také stalo.
Práce na scénáři Bábovek probíhala dlouhou dobu skoro čtyři roky, v čem se liší předloha od filmové verze?
Ona probíhala mnohem déle, protože jsme první pokusy zkrá-tit knihu udělali už předtím. Stáli jsme před poměrně složitým krokem. Museli jsme se zbavit několika postav, abychom byli schopní film vůbec odvyprávět. Vzniklo ohromné množství ver-zí a každá z nich je rapidně jiná. Spousty postav se objevily a zase zmizely v dalších verzích. Troufám si říct, že kdybychom použili třeba tři nebo čtyři jiné verze scénářů, které jsme tvořili, vznikl by zcela jiný a unikátní film Bábovky. Těch použitelných alternativ jsme měli na konci podle mého názoru tak pět. Kaž-dá byla něčím zajímavá. Jedna z nich se dokonce odehrávala většinu času v lese. Výsledný film se liší ve způsobu prolínání hlavních postav a v konci, který jsme osudově propojili trochu jiným způsobem.
Pod scénářem filmu jste podepsán společně s Radkou Třeští-kovou, jde již o vaši druhou filmovou spolupráci, v čem vám psaní ve dvojici vyhovuje?
Psaní ve dvojici je skvělé v tom, že když jeden nemá nápad nebo chuť, dokáže ho ten druhý strhnout nebo přinutit k tomu, aby se soustředil. Navíc můžete argumentovat, dohado-vat se a snadněji odhalit nesmysly a věci, které by člověk sám přehlédl. Je to trochu nepříjemné v tom, že musím dělat kom-promisy, ale věřím, že to má mnohem větší přínos, než kdybych je nedělal. Když člověk píše sám, musí mít mnohem železnější disciplínu. Oba dva ji máme a věnujeme se i svým osobním projektům, takže je psaní ve dvou někdy příjemná změna našich asociálních zvyků.
Dílo Radky Třeštíkové je kritikou vnímáno jako ženský román, jak jste zvládli ženský a mužský úhel pohledu během psaní scénáře vybalancovat?
Kniha Bábovky muže prakticky neobsahuje, protože se Radka soustředí pouze na ženy a muži jsou tam vylíčeni jen prostřed-nictvím hlavních postav. Já jsem tím pádem dostal na starosti muže a Radka ženy, ale v zásadě jsme zkrátka společně vymýš-leli, přepisovali a snažili se vše napsat tak, aby to bylo přiroze-né a zábavné. Nemyslím si, že na to existuje nějaký konkrétní recept. Každý tvůrce musí své postavy nějak cítit a vnímat a zkusit je napsat, jak nejlépe to dovede. To jsme udělali.
V roce 2018 jste podle společného scénáře natočili úspěšnou komedii Po čem muži touží, teď v případě Bábovek jde spíše o komediální drama plné emocí, humoru a každodenních si-tuací, ale stále je to ponor do mezilidských vztahů, v čem vás toto téma fascinuje?
Když jsem kdysi četl Bábovky, fascinoval mě ten jazyk, kterým Radka píše. Lehkost, se kterou se jí povedlo definovat emoce, které každý den prožíváme. Líbilo se mi to a já si postupně ty jednotlivé postavy zamiloval. Rozumím jim, ať už je jejich jednání sebedivnější. Podle toho jsem s nimi při natáčení zacházel a věřím, že se to vyplatilo, protože každý z nás dělá v životě chyby. Váháme, lžeme, bojíme se a nakonec se vždy nějak rozhodneme. Je to lidské a právě proto se mi Bábovky líbí, protože nám ukazují i ty stránky našeho života, které si někdy nechceme moc přiznat.
Jak se rodilo herecké obsazení při psaní scénáře?
Za ty čtyři roky jsme obsadili snad všechny. A několikrát. Každý jsme měli svou představu o tom, kdo by měl hrát jakou postavu, a postupem času jsme se začínali shodovat. Byla to složitá věc, protože jsme se moc těšili, až budeme točit a před-stavovali si desítky lidí v každé roli. Někteří nás odmítli, některé jsme vyměnili my a výsledek je perfektní, protože se mi poda-řilo dát dohromady velkou hromadu talentů a i díky nim bylo tohle natáčení v podstatě nezapomenutelné.
A jak se vám podařilo oslovit do vedlejších rolí tak výborné známé herce?
Většinu z nich, myslím, mohu považovat za své přátele, a tak jsem je postavil před nelehkou volbu, kterou mohli jen stěží odmítnout. Snažíme si navzájem pomáhat a já věřím, že doopravdy neexistuje malých rolí, a kdyby tam nebylo co hrát, tak by do toho nešli ani moji kamarádi. Já díky tomu zase vím, že se na ně mohu při natáčení spolehnout a to je velmi příjemná jistota.
Velmi zdařilá a zábavná je komická dvojice v podání Jany Plodkové a Marka Taclíka, jak jste ladili tuto dvojici? Jak jste vybírali další herce do partnerských dvojic, aby si sedli?
Marek Taclík byl v podstatě jedinou volbou a už od začátku jsem psal jeho dialogy s tím, že jsem myslel na něho. Marek je skvělý herec a já s ním moc rád spolupracuji. S Janou jim to nesku-tečně sedlo, protože Jana Plodková je velmi energický člověk a na svou postavu byla naprosto perfektně připrave-ná. Spojili jsme k sobě Ondřeje Vetchého s Táňou Pauhofovou. S oběma se velmi dobře znám a příliš dlouho jsem nad jejich obsazením nespekuloval. Kristýně
Podzimkové věřím od té chvíle, kdy jsem viděl televizní film Metanol. Bára Poláková měla hrát Karolínu od první chvíle, kdy jsme začali psát scénář. Jsem hrdý na Denisu Bisku-povou, která si zahrála mladou Nikolu, protože věřím, že je to ohromný herecký talent.
Zasahovali jste během natáčení do scénáře, např. do určitých situací, replik postav a improvizovalo se na place?
Já osobně věřím na pečlivou přípravu. Scénář jsme ladili do posledního detailu a teprve potom jsme přikro-čili k natáčení. Troufám si říct, že scénář je převeden na plátno skoro stoprocentně tak, jak byl napsaný. Navíc jsme museli velmi pečlivě připravovat poměrně složité scény, protože jsme si zvolili komplikovanou metodu snímání v delších záběrech, a pro celou závěrečnou scénu jsem vytvořil malovaný storyboard pro každý záběr a následně i animatic. Byla to mravenčí práce, vlastně vůbec nechápu, jak jsme to zvládli připravit. Občas jsme impro-vizovali s Janou Plodkovou a Markem Taclíkem, protože ty jejich postavy měly velký prostor, ve kterém jsme se mohli pohybovat a hrát si se slovy. Bavilo nás to a hodně jsme se u toho jejich škorpení nasmáli.
Ve filmu vidíme řadu skvělých hereckých výkonů, jak se vám dařilo zvládnout tohoto kolektivního hrdinu, sladit tolik příbě-hů a hvězd na place?
Většina z nich jsou mí přátelé a navíc velcí profesioná-lové, takže můj úkol byl je jen nasměrovat, abych měl pod kontrolou příběh a jeho vyznění. K tomu všemu jsem dostal velmi velkorysou důvěru od pana producenta a kolem sebe jsem měl lidi, kterým věřím. Neměl jsem to vlastně jak zkazit. Nedali mi k tomu příležitost.
Když se ohlédnete zpětně na práci ve střižně, byl někdo z herců, kdo vás svým výkonem potěšil?
Překvapilo mě jedině to, že se nám celý casting vydařil
a všichni herci byli perfektně připravení a soustředění. Určitě ale mohu jmenovat Janu Plodkovou, která se představí v jiné herecké poloze a je naprosto skvělá.
Film se odehrává převážně v současné Praze a jejím okolí, kde jste točili a jak jste ladili obrazovou koncepci s kameramanem Václavem Tlapákem? A proč natáčení v Petrské čtvrti, filmaři dosud neobjeveném místě?
Dlouho jsme hledali hotel, ve kterém by nám umožnili komplikované natáčení, které navíc obsahovalo vel-mi složitou kaskadérskou scénu a to se nám podařilo s ho-telem Clement, který stojí v těsném sousedství Petrského náměstí, které mi připadá velmi fotogenické a filmové, takže jsme do něj umístili některé další scény z filmu. Můj záměr byl od začátku vymyšlený v přísně středových kompozicích a postavený na opakování motivů a kompozic u jednotlivých charakterů, aby se jejich příběhy hezky spojily. Snažili jsme se s Václavem chytře propojovat záběrování a tempo, aby byl film přehledný a lidé se v něm orientovali. Točili jsme také
v satelitech nedaleko Prahy, kde bydlí některé naše
postavy a poté jsme se vydali do thajského Bangkoku, kde se odehrává část příběhu Renaty, kterou hraje Táňa Pauhofová.
Zmiňujete, že část natáčení probíhala v Thajsku, jaké zde bylo složení štábu? A jak se to režisérovi podaří realizovat dva natáčecí dny v této exotické lokalitě?
Do Thajska se nám podařilo vyrazit díky producentovi Petru Erbenovi, který podstoupil poměrně složitá jed-nání a přípravu. Dokonce jsme letěli i na obhlídky lokací a zajistili si veškerá povolení, která byla potřebná. Strávili jsme tam celý týden a do Thajska odjely skoro všechny hlavní profese a k dispozici jsme měli thajský štáb, který byl naprosto boží, a zorganizoval pro nás vše, co jsme si naplá-novali. Jak se mi podařilo Petra Erbena přesvědčit, nevím.
Doufám, že věří v můj talent a také v to, že film se má dělat poctivě, protože jinak to nedává smysl. Věřím, že to bylo správné rozhodnutí.
Co bylo pro vás na natáčení nejobtížnější, patřila sem noční scéna skoku z horního patra hotelového pokoje?
Já se snažím být na natáčení maximálně připravený, takže i ty složité scény jsou předem připravené a vyzkoušené a nemohu říct, že by tím pádem byly složité, protože když máte k dispozici lidi, kteří vědí, jak na to a vy víte, co chcete, není mnoho možností, co by se mohlo pokazit. Noční scéna u hotelu byla extrémně náročná na přípravu a její plánování nám zabralo skoro měsíc. Byla to pro nás velká neznámá, protože jsme se rozhodli v jednom nepřerušeném záběru propojit všechny naše postavy a to nebyl snadný úkol, protože v jeden moment jsme museli synchronizovat herecké akce, stovky lidí v komparzu a k tomu ještě hasiče, policisty a záchranné vozy. Ten tlak byl enormní. Navíc scéna, kdy se Jana Plodková a Denisa Biskupová ocitnou na římse hotelu ve výšce skoro dvaceti metrů, byla velmi složitá a dia-logově náročná, takže nebylo možné použít kaskadéry. Obě dvě herečky na tu římsu vylezly a odehrály ji skvěle. Dodnes si pamatuju, jak jsem stál na vrcholu plošiny ve dvaceti metrech a ty dvě holky stály přede mnou a všichni jsme byli k smrti vystrašení. Dopadlo to úžasně.
Film doprovází emotivní hudba, jak probíhal její výběr a kdo ji složil?
Hudbu složil Ondřej Konvička, kterého považuji za ohromný talent a pracuji s ním na všech svých projektech. Je to skromný člověk, který tráví většinu času v tmavé komůrce a je schopen dát do hudby všechno a navíc vydržet i moje neustálé pesko-vání, aby to udělal ještě lépe. Navíc jsme tentokrát dostali mož-nost nahrávat hudbu s živým orchestrem a byl to pro nás oba velký životní zážitek. Jsme na tu hudbu moc pyšní.
Bábovky jsou sondou do současné společnosti, ukazují, jak jsme všichni navzájem spojeni, jak tento propletenec vztahů a osudů vnímáte vy osobně?
Každé naše rozhodnutí ovlivňuje lidi okolo nás. My sami
si to neuvědomujeme, protože žijeme svůj vlastní život a nedokážeme dohlédnout dále. Bábovky ukazují právě tu druhou stranu mince. Místa, kam až se naše rozhodnutí mohou dostat a jak mohou změnit osudy lidí, které třeba sami ani osob-ně neznáme. Je dobré si takové věci občas uvědomit, protože nám mohou někdy ukázat cestu a pomoci nám pochopit, jak se k sobě a k lidem okolo sebe chovat lépe a být možná i lepším člověkem. Nejde tu jen o vztahy, ale o všechno co nás obklopu-je, protože všichni máme své problémy, ale také zodpovědnost vůči sobě a svým blízkým.
Pokud byste měl snímek doporučit divákům, jaké budou filmové Bábovky?
Můžete očekávat zábavný, poctivý a dramatický, dojemný a humorný film, který jsme se snažili vypiplat do posledního detailu tak nejlépe, jak jsme mohli. Jsem na Bábovky velmi hrdý a na všechny, kteří se na jeho natáčení podíleli.
Jaké máte další režijní plány?
Člověk míní a osud mění. A u filmu to platí trojnásob. Projek-tů, které chci realizovat je mnoho a jaký z nich bude první a který bude následovat, neumím příliš odhadnout, ale už delší dobu chystám klasickou pohádku Krakonoš, která je novým pohledem na tuto legendu. Připravuji film o Zdence Fantlové, která přežila holocaust a její příběh je víc, než fascinují-cí. Snažím se připravit romantický film, který se bude celý natáčet v zahraničí, a k tomu všemu bych rád natočil jednu naprosto nenáročnou komedii o mimozemšťanovi, který omylem havaruje místo do New Yorku na Jižní Moravu. Na všechny ty projekty se moc těším, ale protože jsme všich-ni propojeni, může všechno dopadnout úplně jinak. A to je na životě zábavné.
Nejnovější komentáře