JANA PLODKOVÁ / 1981
role Lindy
Uznávaná filmová, divadelní a televizní herečka pochází z Jičína, kde vystudovala Lepařovo gymnázium, poté absolvovala herectví na JAMU v Brně. Již od malička
se věnovala herectví, zpěvu a tanci. Po škole nastoupila do Divadla Polárka, později se objevila v Divadle Na Fidlo-vačce a pak působila na známé brněnské divadelní scéně HaDivadlo. Od roku 2014 je v angažmá v Divadle Na zábrad-lí. Ve filmu poprvé na sebe upozornila vedlejší rolí Čárkované v komedii Vratné láhve (2007), ale první ocenění získala za postavu ukrývané židovské herečky Hany v dramatu Protektor (2009), za kterou si odnesla sošku Českého lva za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. Výběr z filmografie: tragikomedie Čtyři slunce (2012), drama Rozkoš (2013), tragikomedie Ztraceni v Mnichově (2015) a Teroristka (2019) či pohádky Čertí brko (2018) a Hodinářův učeň (2019). Jana Plodková je také oblíbenou televizní herečkou (seriály výběr: Zázraky života /2010 - 2012/, Neviditelní /2014/, Svět pod hlavou /2017/).
V čem se vám líbil scénář? Představte svou postavu Lindy.
Scénář mě zaujal životem, který se zde každou větou odehrává. Moje postava je Linda, jejím povoláním je služba mužům, které ji zprostředkovává její partner Marek neboli Marek Taclík. Ano, je to prostitutka, ovšem na vyšší úrovni a postupem času zjišťu-
je, že současná práce a současný způsob života už nejsou tím, čím byly.
Znala jste předlohu Bábovek - stejnojmennou knihu Radky Třeštíkové, v čem vás upoutala?
Bábovky jsem znala díky příležitosti nahrávání jedné z postav na audioknihu – ztvárnila jsem zde Karolínu. Zaujal mě ženský svět, který byl popsaný tak živě, že každá čtenářka se v něm jistě našla.
A myslíte, že z ženského románu Bábovky, jak je kritikou vnímán, natočil Rudolf Havlík i „mužský“ film?
Po přečtení knihy jsem byla zvědavá na scénář. A musím říct, že mě mile překvapil, jakou nenásilnou formou propojil příběhy hlavních postav a vypíchnul to podstatné. Ale popravdě nedo-kážu říct, zdali se jedná o ženský či mužský film. Je to film pro všechny. Každá ženská půjde na něj ráda do kina se svým mužem a myslím si, že muži nebudou zklamaní.
Před natáčením jste prozradila, že se připravujete na roli Lindy z hlediska způsobu líčení, výstředních kostýmů a jak to ve výsledku s Lindou na place dopadlo?
Pokaždé se snažím s režisérem najít vnější podobu postavy, která by nám oběma vyhovovala. A pak už je na mně, jak doplním vnitřní svět. Co se týká Lindy, Ruda chtěl kudrna-tou holku. Od toho jsme se odpíchli a kostým a líčení se už doladily samy. Moje příprava tentokrát spočívala spíš ve fyzické rovině. Spolu s Denisou Biskupovou, která hraje Nikolu, jsme se potkaly s kaskadérem Martinem Hubem kvůli naší scéně pádu z římsy hotelu. Párkrát jsme si skočily ze tří metrů do molitanu volným pádem, abychom zhruba věděly, co nás čeká. Ale stát na římse v šestém patře, sice přikurtovaná, předčilo všechna moje očekávání. Byla jsem takhle malá.
Jak režisér Rudolf Havlík pracuje, zkouší s herci, jaký je typ režiséra?
S Rudou je to práce radostná. Je otevřený naprosto všemu, různým pohledům a rád o nich diskutuje. Zároveň se je snaží zapracovat do své vize. Do ničeho herce nenutí, netlačí. Mám ho moc ráda.
Ve filmu hrajete komickou postavu šlapky, z vašich úst zazní, že jste „v duši romantička“, toužíte mít malé květinářství a klid
od chlapů. Vaše postava má černý humor, je velmi autentická. Čerpáte některé momenty pro svou postavu z reálného života - z našeho okolí?
Mozaika Lindy vzešla z různých momentů, které jsem,ať už sama zažila, četla, viděla u druhých nebo znám z filmů. Zhlédla jsem pár dokumentů ze života prostitutek a ten práh “bolesti”, vnímání reality je z mého pohledu posunutý.
Je zde humorná scéna, když hledáte nové seriózní zaměst-nání a řeknete, že jste pracovala ve všech možných polo-hách - pozicích a jste „týmový hráč“…Byly tyto momenty už ve scénáři nebo jste také improvizovali na place?
To všechno bylo ve scénáři. Nebylo třeba text měnit. Protože přesně v tomhle odstavci je to celá Linda.
Půvabná je i scéna se střílením a scéna na lodičkách, zazní zde mnoho vtipných hlášek, vznikaly některé přímo na natáčení?
Tak základ jsme měli, ale jakmile na plac pustíte Taclíka, víte, že to bude jinak. A mojí invencí byla věta “já ale nechci šlapat”, když majitel lodiček mi nabízí šlapadlo.
Hrajete ve dvojici s Markem Taclíkem, který zde hraje vašeho pasáka, primitiva a o němž jste prohlásila, že jeho postava se chová jako „hovado“, jak se vám spolu hrálo?
Výborně. Marek je neřízená střela a tahle jeho kadence mě baví a vlastně mě popouzí k improvizaci a volnosti.
Co bylo pro vás na natáčení nejobtížnější (sexuální scény či již zmíněná scéna skoku)?
U každé odhalené scény jsem si říkala, to nedám. A dala. U římsy jsem si říkala, to dám. Dala, ale řeknu vám, že to byly nervy. To je jedno, že jsem měla lana a v pokoji je držel jeden silák a další byli na střeše. Ten pocit, že stačí pár centimetrů a letíte, je nepopsatelný. Měla jsem strach a opakováním dialogů nezmizel.
Bábovky jsou komediální drama plné emocí, humoru a každo-denních situací, jakýsi ponor do mezilidských vztahů, v čem vás toto téma baví?
Téma je mnohobarevné. Příběhy v sobě nesou vážnost, komiku, odlehčení, život. Nejsou v jedné tónině.
Bábovky vypráví o síle žen, zároveň jsou sondou do současné společnosti, zachycují propletenec vztahů a osudů, jak to vše vidíte vy osobně?
Cokoliv udělám, má vliv na okolí. Ať už blízké či vzdálené. Je to vlna, která se nese. A je moji odpovědností to mít na paměti, být si vědoma svých činů s dosahem na ostatní.
Co byste vzkázala divákům, co je s Bábovkami čeká?
Bábovky jsou o tom “zažít film”. Budou vám tak blízké, že si nebudete jisti, zdali to byl film nebo střípek skutečnosti z vašeho života.
Nejnovější komentáře