//
//
Z precizních rukou Roberta Zemeckise míří do kin legenda o dávném válečníkovi oděná do inovátorského moderního hávu technologie Motion Capture. Úspěšný režisér, který si vydobyl několika snímky v Hollywoodu renomé, si může dovolit experimentovat a Beowulf je v pořadí jeho druhou vizuální jízdou.
Již v roce 2004 jsme měli možnost pokochat se v Imaxu Polárním expresem a na rok 2009 pro nás již Zemeckis chystá další kousek do sbírky A Christmas Carol. Zaznamená s Beowulfem u diváků patřičný ohlas?
Přestože audiovizuálně na nás čeká díky zdokonalené technologii ještě větší bašta než v případě Polárního expresu, novinka se přesto obdobně potýká se slabším obsahem. Samotnou legendu, jak ji zaznamenal v průběhu věků neznámý pisatel, není zrovna lehké převést na filmové plátno. Skládá se totiž ze dvou nesourodých částí, z nichž v první vystupuje Beowulf jako mladý bijec, zatímco druhou prožívá již jako starší muž. Chybí jistý spojovací článek, který by oba party elegantně spojil. Scénáristé si však jeden takový vykoumali a přestože nebudete chtít Beowulfovo akční mládí tak rychle opuštět, budete alespoň dalšímu dění dobře rozumět.
Animovaný obraz je výtečný a přesně u takovéhoto filmu tvůrcům ušetří hodně starostí s početnými efekty a rozměrnými příšerami. Nezbývá než doporučit návštěvu Imaxu, kde snímek kromě projekce v běžných kinech můžeme spatřit. Rovněž hudba se povedla na jedničku a soundtrack Alana Silvestriho (tradičního skladatele Zemeckisových filmů) dokáže vystupovat jako samostatná umělecká jednotka rychlého nasazení.
Jsou tu ovšem také hned dvě ale. Zaprvé je film až neskutečně brutální a v žádném případě se nehodí pro diváky do 18 let. Násilí je mnohdy samoúčelné a bez špetky přínosu pro atmosféru filmu, kterou z dechberoucí legendy posouvá na odpudivá jatka. Druhý aspekt, který filmu ubírá na hodnocení je příliš na souboje, příšery a svůdnou Angelinu Jolie zaměřený děj. Pro vkus mnohých totiž tohle nepostačí. Ta trocha lidskosti a inteligence, kterou tvůrci svému produktu vtiskli, nedostane na plátně ani o píď víc prostoru než četné narážky na pánské přirození v ohrožení.
Vraťme se však na závěr k tomu příjemnějšímu, co nám film nabízí – parádní animaci. Zemeckis si navíc nádherně hraje s kamerou. Je sice pravda, že postavám občas očička jakoby ujíždějí šejdrem a koníci běhají dost směšně, ale jinak Motion Capture potěší. Někteří herci si jsou velmi podobní, jiní už méně. Anthony Hopkins, John Malkovich i Robin Wright Penn (po Tomu Hanksovi další ze slavného Forresta Gumpa, kterou Zemeckis přizval k spolupráci na experimentech) přes nezbytné dobové úpravy jsou poznat dobře. Angelina Jolie odhalí více, než v reálu, ale nemít kupu charakteristických znaků jako vlasy sepnuté do copu a obří... rty, že ano, možná by nebyla na první pohled tak snadno dešifrovatelná.
Děsivě je znázorněn Grendel, který přes svou ohavnost nese hlavní rysy svého představitele Crispina Glovera. Možnosti použité technologie pak vyniknou zejména u Raye Winstona, kterého si Zemeckis vybral zejména pro výborný hlasový fond. V roli namakaného obra Beowulfa tak zazáří v reálu zakulacený padesátník. Tahle sranda stála plných 150 milionů dolarů.
//
//
Nákladný snímek s lepší formou než obsahem, který si občas umí udělat legraci sám ze sebe a to se cení. Pokud si z výše uvedeného nepoměru děláte hlavu minimálně, nezbývá než doporučit návštěvu Imaxu, kde audiovizuální 3D hody vyniknou nejvíce. Nebýt tolik samoúčelného násilí, bylo by výsledné hodnocení o stupeň lepší.
Naše hodnocení:
0
V dávných dobách hrdinů žil mocný bojovník jménem Beowulf, který zabil svého démonického soka Grendela. Tím vyvolal konflikt s jeho nebezpečnou, zároveň však velmi svůdnou matkou. Z krále se stává legenda.
Hodnocení uživatelů:
Vyberte hodnocení
1 z 10
2 z 10
3 z 10
4 z 10
5 z 10
6 z 10
7 z 10
8 z 10
9 z 10
10 z 10
Průměr: 6 (2x hodnoceno)
17. 6. 2008 Andrea Zahradníková
Přidat komentář
Vložil Slávek Anlauf, 29. Listopad 2007 - 0:00
Nejnovější komentáře