Mladý muž, jehož rodinu vyvraždil nelítostný diktátor, se snaží krvavě pomstít v přímočaře vyprávěném, ale filmařsky inovativním snímku Boy Kills World, který právě běží v pražských kinech. Tento mashup známých tropů filmů o pomstě ve stylu Johna Wicka si bere vizuální podněty z komiksů a videoher à la Scott Pilgrim vs. the World Edgara Wrighta a mění to, co by jinak mohlo být obvyklou slátaninou, v něco, co jsme skutečně ještě neviděli.
Chvíli trvá, než proniknete do působivé vize snímku Boy Kills World, který režisér Moritz Mohr vytvořil podle scénáře napsaného společně s Tylerem Burtonem Smithem a Arendem Remmersem a založeného na jeho dřívějším krátkém filmu; diváci očekávající obvyklé tropy filmů o pomstě budou muset dohánět, protože film začíná v řídce načrtnuté futuristické krajině několik let poté, co došlo k podnětnému incidentu.
Bill Skarsgård hraje bezejmenného a mlčícího Chlapce a onou podnětnou událostí je vyvraždění celé jeho rodiny diktátorkou Hildou Van Der Koy (Famke Janssen). Van Der Koyová ovládá tento nejasně futuristický svět železnou pěstí a drží lůzu v šachu pomocí televizního vysílání podobného Hunger Games, jehož účastníci jsou určováni veřejnou loterií... ale z nejasných důvodů prostě Boyovu rodinu na ulici postřílí.
Úvodní scény se odvíjejí ve stavu podobném snové figuře, kdy se Chlapcův vnitřní hlas (H. Jon Benjamin) pokouší dát vyprávění nějaký smysl. Odhalení ve třetím dějství osvětlí, proč tvůrci otevřeli film právě takto, ale trocha expozice a budování světa by prospěla. Je špatným znamením, když každá akce působí během prvních pěti minut filmu svévolně a náhodně.
Chlapec, který zůstal mrtvý, trénuje s mystickým šamanem (Yayan Ruhian) nejméně deset let, než se vydá na cestu za pomstou. A pak začne postupovat po rodinném stromu Van Der Koyů jeden po druhém v efektních, přehnaných a neuvěřitelně násilných akčních sekvencích za doprovodu energické hudby videoherního skladatele Ludviga Forssella (Death Stranding), které filmu dodají kinetický náboj... a začnou vás rozehřívat pro jeho kouzlo jít na věc.
Zbytek filmu je z velké části zprostředkován akcí, kdy se Boy spojí s dvojicí rebelů, kteří také chtějí zlikvidovat diktátory (Isaiah Mustafa a scény vykrádající Andrew Koji), a bojuje s nekonečnými vlnami poskoků na cestě za Melanií Van Der Koy (Michelle Dockery), jejím manželem Glenem (nepříliš využitý Sharlto Copley), jejím bratrem Gideonem (Brett Gelman) a tajemnou June27 (Jessica Rothe) s motocyklovou přilbou na cestě za Hildou na vrcholu.
Děj se odehrává v rodinné továrně na zbraně, na pohoštění na jejich venkovském sídle, na natáčení jejich televizní herní show o kontrole populace (která do svých soubojů připomínajících Running Mana zapojuje maskoty ze snídaňových cereálií) a nakonec v jejich podzemním bunkru. Rozsáhlé, vynalézavě choreograficky zpracované akční scény nás nakonec opravdu ohromí takovou razancí, jakou se příběhu z velké části nepodařilo dosáhnout.
Člověk má pocit, že tvůrcům nejde ani tak o postavy, jako spíš o inovativní filmařské řemeslo a nadsazený styl Boy Kills World, a to snižuje dopad toho, co mohlo být účinným zvratem ve třetím dějství. Tento film má hodně společného s nedávno uvedeným filmem Opičí muž Deva Patela, ale ten byl vyprávěn přímočařeji a ve výsledku byl v dramatické rovině o něco uspokojivější.
Přesto je třeba ocenit gonzo přístup jít na věc, s nímž se Boy Kills World vrhá na plátno, a naprostou filmovou nápaditost, která ho odlišuje od všeho ostatního v multiplexu. Zatímco běžní diváci tento film pravděpodobně odmítnou, zdá se, že si v příštích letech najde kultovní publikum na půlnočních filmových okruzích.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře