Bratři – Recenze – 60 %

Photo © Zuzana Panská / CinemartPhoto © Zuzana Panská / Cinemart
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Bratři Ctirad a Josef Mašínovi, kte­ří v 50. letech pat­ři­li ke čle­nům pro­ti­ko­mu­nis­tic­ké­ho odbo­je, jsou v čes­ko­slo­ven­ských ději­nách kon­tro­verz­ně při­jí­ma­ný­mi osob­nost­mi. Někteří jim vytý­ka­jí, že ke svým zámě­rům pou­ží­va­li nepři­mě­ře­né pro­střed­ky včet­ně zabi­tí nevin­né­ho civi­lis­ty, zatím­co jiní jejich morál­ně roz­po­ru­pl­né činy obha­ju­jí tím, že bojo­va­li pro­ti kru­té­mu tota­lit­ní­mu reži­mu, jenž měl na svě­do­mí mno­hem vět­ší množ­ství vražd a zlo­či­nů. Je při­tom pozo­ru­hod­né, že reži­sé­rem dra­ma­tic­ké­ho fil­mu o bra­t­rech Mašínech a jejich skut­cích se stal fil­mař, jenž je s nimi vzdá­le­ně pří­bu­zen­sky spří­z­něn. Režisér Tomáš Mašín (3 sezó­ny v pekle, seri­ál Ochránce) letos uve­dl do kin také film Němá tajem­ství a sní­mek Bratři nato­čil po dlou­ho­le­té sna­ze o jeho rea­li­za­ci pod­le scé­ná­ře Marka Epsteina, s nímž spo­lu­pra­co­val už na kome­dii Wilsonov.

Bratři – Recenze
Photo © Zuzana Panská / Cinemart

 

Film začí­ná pro­lo­gem z roku 1942, v němž je po roč­ním věz­ně­ní popra­ven Josef Mašín, člen pro­ti­na­cis­tic­ké­ho odbo­je a otec obou bra­trů. Děj se násled­ně pře­sou­vá do začát­ku 50. let, kdy je jeho rodi­na po letech nacis­tic­ké per­ze­ku­ce utla­čo­vá­na pro změ­nu komu­nis­ty – bra­t­rům Ctiradovi a Josefovi (Jan Nedbal a Oskar Hes) je brá­ně­no ve vzdě­lá­vá­ní, jejich zdra­vot­ní­mi kom­pli­ka­ce­mi sužo­va­ná mat­ka (Tatiana Dyková) se po vystou­pe­ní z komu­nis­tic­ké stra­ny potý­ká s výhruž­ka­mi, a navíc je jim ode­brán byt, načež jsou pře­su­nu­ti do nuz­né cha­lu­py. Prostřední tře­ti­na fil­mu je poté věno­vá­na par­ty­zán­ským akcím, kte­ré brat­ři Mašínové pro­vá­dě­jí se svý­mi přá­te­li, a závě­reč­ná tře­ti­na se zas zabý­vá jejich sna­hou ile­gál­ně emi­gro­vat na Západ přes Východní Německo.

Při vzni­ku fil­mu tvůr­ci spo­lu­pra­co­va­li s dosud žijí­cím Josefem Mašínem a s jeho sestrou Zdenou, k téma­tu tudíž pocho­pi­tel­ně při­stou­pi­li s poko­rou a opa­tr­nos­tí. Jejich film ale naštěs­tí nedě­lá z titul­ních postav obou bra­trů nezpo­chyb­ni­tel­né hrdi­ny a vzo­ry odbo­je (což je doce­la úle­va) a neči­ní z nich ani jed­no­znač­né zlo­čin­ce. Nestaví se ani na jed­nu stra­nu názo­ro­vé bari­ká­dy a vůči bra­t­rům Mašínovým zau­jí­má ambi­va­lent­ní nejas­ný postoj. S podob­nou ambi­va­len­cí je vylí­če­na též posta­va kapi­tá­na Státní bez­peč­nos­ti, jenž je bra­tr­ské odbo­jo­vé sku­pi­ně na sto­pě (Stefan Konarske), čímž se sní­mek efek­tiv­ně vyhnul tomu, aby v něm byla hlav­ním anta­go­nis­tou jen dal­ší vari­a­ce na arche­ty­pál­ní posta­vu zlé­ho komu­nis­ty.

Bratři – Recenze
Photo © Zuzana Panská / Cinemart

 

Ctirad a Josef jsou vylí­če­ni nejen jako vzor­ní stu­den­ti a milu­jí­cí syno­vé, ale i jako tem­pe­ra­ment­ní, naiv­ní a v jis­tých ohle­dech bez­o­hled­ní mla­dí­ci, za jejichž postup­nou radi­ka­li­za­cí může stát jak upřím­ná nená­vist k reži­mu a sna­ha o navá­zá­ní na odkaz jejich otce, tak ros­tou­cí poži­tek ze záškod­ni­če­ní jako tako­vé­ho. Jejich odboj tak započne trou­fa­lou kama­rád­skou akcí s noč­ním stě­ho­vá­ním kla­ví­ru pod nosem pro­bu­ze­né­ho komu­nis­tic­ké­ho pohla­vá­ra a pokra­ču­je pře­pa­dá­ním slu­žeb­en Sboru národ­ní bez­peč­nos­ti kvů­li zbra­ním, v nichž po bra­t­rech zůstá­va­jí mrt­vé obě­ti niko­li pro­to, že by jejich zabi­tí plá­no­va­li, ale pro­to­že potře­bo­va­li impro­vi­zo­va­ně vyře­šit něja­kou nena­dá­lou ris­kant­ní situ­a­ci.

Ohledně jejich pro­ble­ma­tic­ké­ho jed­ná­ní se však sní­mek ome­zu­je na prak­tic­ký prů­běh jed­not­li­vých záškod­nic­kých akcí a cíle­ně obchá­zí jejich emoč­ní násled­ky a dopa­dy na psy­chi­ku. Bratři se sice ve fil­mu domlou­va­jí se svý­mi spo­leč­ní­ky na orga­ni­za­ci růz­ných par­ty­zán­ských činů, ale zpět­ně roze­bí­rat jejich kon­sek­ven­ce je už nevi­dí­me. Klíčová scé­na s pře­pa­de­ním vozu, během níž došlo ke zmí­ně­né­mu zabi­tí civi­lis­ty, pro­běh­ne dokon­ce zce­la mimo obraz a je pou­ze úspor­ně pře­vy­prá­vě­na oči­tou svěd­ky­ní. Nezamýšleným násled­kem toho­to zámě­ru je, že jsou posta­vy obou bra­trů zre­du­ko­vá­ny na poně­kud sta­tic­ké figur­ky, v jejichž počí­ná­ní absen­tu­jí jak výraz­něj­ší moti­va­ce, tak morál­ní dile­ma­ta.

Bratři – Recenze
Photo © Zuzana Panská / Cinemart

 

Nijak se tudíž neře­ší, jaký vliv má na psy­chi­ku obou bra­trů zabí­je­ní nebo ohro­žo­vá­ní lidí či bra­ní rukojmí. Ani jeden z nich se neza­bý­vá otáz­kou, zda­li jejich činy nemo­hou mít do budouc­na nega­tiv­ní důsled­ky na život jejich mat­ky nebo hen­di­ke­po­va­né mlad­ší sest­ry (Karolína Lea Nováková). Nijak se jako posta­vy nevy­ví­je­jí, neza­tě­žu­jí je poci­ty viny, nero­ze­bí­ra­jí s nikým své poli­tic­ké pře­svěd­če­ní ani etic­ké strán­ky své­ho jed­ná­ní. Když zrov­na nejsou upro­střed akce nebo ji neplá­nu­jí, tak je film zasa­zu­je do poměr­ně všed­ních a od ide­o­lo­gie oproš­tě­ných situ­a­cí, jako je účast na tan­co­vač­ce v kul­tur­ním domě, osla­va mat­či­ných naro­ze­nin nebo bra­tr­ské pošťu­cho­vá­ní při sna­ze nau­čit se pod­le ame­ric­ké pří­ruč­ky odzbro­jit útoč­ní­ka s nožem (což nako­nec v pra­xi ani nezú­ro­čí).

Nejvíce tak sní­mek para­dox­ně uspo­ko­ju­je ve finál­ním seg­men­tu, v němž se jeho žánr změ­ní z dobo­vé­ho dra­ma­tu na dob­ro­druž­ný akč­ní thriller. Pokus pěti mužů o emi­gra­ci v něm totiž naby­de do podo­by poměr­ně napí­na­vé­ho boje o pře­ži­tí v mra­zi­vých lesích, v němž jsou pro­ti hle­da­ným uprch­lí­kům pořá­dá­ny roj­ni­ce, obkli­čo­vá­ní a čet­né razie na vla­ko­vých sta­ni­cích. Teprve v tu chví­li je totiž mož­né se na hrdi­ny fil­mu napo­jit skr­ze jejich fyzic­ké strá­dá­ní při mrz­nu­tí a hla­du, zatím­co se mění jejich fyzic­ké vze­zře­ní. Pomáhají i věro­hod­né herec­ké výko­ny pro­ta­go­nis­tů, kdy kro­mě těch již zmí­ně­ných sto­jí za zmín­ku i Adam Ernest, Václav Neužil nebo Matěj Hádek ve ved­lej­ších rolích.

Bratři – Recenze
Photo © Zuzana Panská / Cinemart

 

Plně věro­hod­ný je film Bratři i z hle­dis­ka zachy­ce­ní dobo­vých reá­lií, při­čemž po řeme­sl­né strán­ce od kame­ry po hud­bu a střih mu není co vytknout a oce­nit lze i jeho edu­ka­tiv­ní rovi­nu. Snahou vylí­čit his­to­ric­ké udá­los­ti v nečer­no­bí­lých bar­vách sní­mek v kon­tex­tu fil­mo­vých děl zabý­va­jí­cích se situ­a­cí v pová­leč­ném Československu do znač­né míry vyni­ká, záro­veň ale půso­bí emo­ci­o­nál­ně pod­vy­ži­ve­ně a nepřed­klá­dá žád­né hlub­ší myš­len­ko­vé pod­ně­ty. Výsledkem je věc­ně popis­ný, avšak jinak veskr­ze plo­chý sní­mek, u nějž se nelze zba­vit dojmu, že názo­ro­vě neut­rál­ní film by šel z pří­bě­hu brat­ří Mašínových vytvo­řit i tak, aniž by se musel zce­la igno­ro­vat jeho morál­ní roz­měr, jenž je na něm tím nej­za­jí­ma­věj­ším.

 


Podívejte se na hod­no­ce­ní Bratři na Kinoboxu.
Král Šumavy – Ambiciózní, ale nedotažený seriál
3. února 2025Král Šumavy – Ambiciózní, ale nedotažený seriálSeriál Král Šumavy režiséra Davida Ondříčka sliboval zajímavý pohled na legendárního převaděče Josefa Hasila a šumavské pohraničí v 50. letech. Bohužel se však nepodařilo naplnit vysoká očekávání, která s sebou téma neslo. Přestože vizuální stránka a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Vlny – historické drama z období okupace –  75 %
21. dubna 2025Vlny – historické drama z období okupace – 75 %Vlny (2024) jsou v pořadí již třetím režijním počinem mladého (38 let), ale přesto nadějného herce, scénáristy a režiséra Jiřího Mádla, který již odrostl svým pubertálním rolím rafťáka či snowborďáka. Žánrově se jedná o historické drama…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čtvrtstoletí Samotářů
13. dubna 2025Čtvrtstoletí SamotářůPřed rokem jsem na blogu připomínal zřejmě divácky nejoblíbenější porevoluční film, hořkou retrokomedii Pelíšky, která vloni oslavila čtvrtstoletí od premiéry. O rok později však přišel do kin jiný divácký megahit, který si jako jeden z mála…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!
5. listopadu 2024VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!Nový film Hřebejka s Vetchým a Dykovou v hlavních rolích sice nezískal žádná ocenění a podle ohlasů ani nezíská, přesto způsobil velký poprask na malém rybníčku české filmové tvorby. Snad proto, že se točil čtrnáct dní? Možná. Recenze…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavu
30. října 2024Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavuNa podzim tohoto roku vstoupila do kin nová česká komedie Jana Hřebejka Výjimečný stav. Uvedena byla již na festivalu Finále Plzeň, kde se o ní mluvilo jako o pokračování Pelíšků a jako o filmu, kterým Hřebejk…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pražské drama z druhé světové války „Avenue of the Giants“ bude mít českou premiéru v Edison Filmhubu
23. září 2024Pražské drama z druhé světové války „Avenue of the Giants“ bude mít českou premiéru v Edison FilmhubuAvenue of the Giants, drama z druhé světové války se Stephenem Langem (Avatar, Don't Breathe), které se před dvěma lety natáčelo v Praze, bude mít českou premiéru v pražském Edison Filmhubu tento pátek 27. září. Film…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Recenze na minisérii Pustina: České mistrovské dílo s globálním potenciálem
4. září 2024Recenze na minisérii Pustina: České mistrovské dílo s globálním potenciálemDnes na ČT začíná první díl minisérie Pustina. Premiéra ve „volném“ vysílání proběhne dnes v 20:10. Pokud si chcete připomenout, o čem tento seriál je, přečtěte si mou recenzi z prosince před osmi lety. Nedávno jsem…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Viděl jsem Vlny, měli byste taky?
16. července 2024Viděl jsem Vlny, měli byste taky?Jestli se o nějakém filmu na KVIFFu nesly téměř až magické zvěsti, byly to rozhodně Vlny. I proto bylo možné jen pár dní po světové premiéře vidět na pokladnách cedule, které dopředu upozorňovaly na to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Zápisník alkoholičky ... nebo alkoholika?
11. července 2024Zápisník alkoholičky ... nebo alkoholika?S letní vlnou filmových premiér přichází do českých kin také filmová adaptace knižního bestselleru o zážitcích jedné alkoholičky. V hlavní roli se zde objevuje Tereza Ramba a režie se ujal Dan Svátek. Obě jména asi nemusím…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Mozaika: první seriál podle předlohy Alice Nelis s Karlem Heřmánkem a Taťjanou Medveckou
2. června 2024Mozaika: první seriál podle předlohy Alice Nelis s Karlem Heřmánkem a Taťjanou MedveckouPokud jste příznivci seriálů, možná vás zaujme nový seriál Alice Nelis pod taktovkou dvojice režisérek Jasminy Blaževič a Lenky Wimmerové a v produkci Lucky Man Production, která sestává ze čtveřice producentů Daria Špačková, David Ondříček, Iva…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře