Kritiky.cz > Speciály > Cesta do středu Země

Cesta do středu Země

Cesta
Cesta
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

O NATÁČENÍ

VYTVOŘENÍ CESTY

 

„Inspirace zná­mým romá­nem Julese Verna a jeho pře­ve­de­ní do moder­ní­ho pří­bě­hu s nový­mi posta­va­mi za pou­ži­tí moder­ní tech­no­lo­gie nabíd­la nesku­teč­ně vzru­šu­jí­cí mož­nos­ti“, říká Erik Brevig, pro něhož byl film „Cesta do stře­du Země“ jeho režij­ní pre­mi­é­rou. „Mým hlav­ním cílem při natá­če­ní toho­to fil­mu bylo zachy­tit ducha dob­ro­druž­ství, obje­vo­vá­ní a víry v to, že coko­li je mož­né“.

„Podle mého názo­ru je řada pří­bě­hů nad­ča­so­vých, což pla­tí prá­vě i pro pří­běh tří ces­to­va­te­lů, kte­ří si navzá­jem pomá­ha­jí na jejich neu­vě­ři­tel­né ces­tě“, říká pro­du­cent­ka Charlotte Huggins. „Možnost dělat to, o čem jiní lidé pou­ze sní, je nejen myš­len­kou, o kte­ré toho lidé spous­tu napsa­li, ale sou­čas­ně i něčím, o co všich­ni usi­lu­jí od prvo­po­čát­ku lid­ské civi­li­za­ce“, dodá­vá.

„Naším úko­lem tvůr­ců fil­mu je pře­nést divá­ky do jiné­ho svě­ta“, říká pro­du­cent Beau Flynn. „Chceme, aby byli divá­ci v kině pří­bě­hem zce­la pohl­ce­ni. Proto bylo pro nás důle­ži­té vytvo­řit film tak, aby jeho posta­vy byly reál­né a lidem blíz­ké, avšak pří­běh samot­ný nebyl pří­liš váž­ný“, vysvět­lu­je Flynn.

Vytvoření moder­ní podo­by kla­sic­ké­ho pohád­ko­vé­ho pří­bě­hu Julese Verna pro­střed­nic­tvím špič­ko­vé­ho fil­mu nabíd­lo klí­čo­vou roli v pro­jek­tu Brendanu Fraserovi, kte­rý se sou­čas­ně stal jeho výkon­ným pro­du­cen­tem. „Při kaž­dé návštěvě kina chci být fil­mem pohl­cen“, říká Fraser. „Původní pří­běh ve spo­je­ní s ori­gi­nál­ním scé­ná­řem plným akce, vtip­ných situ­a­cí i dob­ro­druž­ství od začát­ku až do kon­ce mě zau­jal hned na prv­ní pohled“, vzpo­mí­ná Fraser.

Scénář fil­mu „Cesta do stře­du Země“, jehož auto­ry jsou Michael Weiss, Jennifer Flackett a Mark Levin, se točí kolem věd­ce Trevora Andersona, jeho synov­ce Seana a jejich island­ské hor­ské prů­vod­ky­ně Hannah. Tato tro­ji­ce nara­zí na sopeč­nou prů­r­vu, do kte­ré se zří­tí a dosta­nou se tak na ces­tu do stře­du Země. Trojice dopad­ne do krys­ta­lic­ky mod­ré­ho jeze­ra nachá­ze­jí­cí­ho se tisí­ce kilo­me­t­rů pod povr­chem Země a najde tam podiv­ný svět tvo­ře­ný buj­nou džun­glí a prehis­to­ric­ký­mi tvo­ry popsa­ný­mi v romá­nu Julese Verna. Již vzá­pě­tí po krát­kém vychut­ná­vá­ní ohro­mu­jí­cích pohle­dů i zvu­ků nezná­mé kra­ji­ny si naše tro­ji­ce uvě­do­mí, že všu­de číhá nebez­pe­čí a že se muse­jí – chtějí-li nalézt ces­tu domů – spo­lé­hat jedi­ně jeden na dru­hé­ho.

Brendan Fraser ve fil­mu ztvár­nil posta­vu Trevora Andersona, ame­ric­ké­ho uni­ver­zit­ní­ho pro­fe­so­ra a věd­ce půso­bí­cí­ho v oblas­ti tek­to­ni­ky zem­ských desek, tj. v obo­ru geo­lo­gie zabý­va­jí­cím se sou­vis­los­tí pohy­bů zem­ské kůry se zemětře­se­ní­mi, čin­nos­tí sopek a poča­sím. Trevor byl spo­leč­ně se svým bra­t­rem Maxem blíz­ko revo­luč­ní­ho obje­vu v oblas­ti geo­lo­gie, avšak Max náh­le zmi­zel během expe­di­ce na Island. „Od Maxova zmi­ze­ní se Trevorovi neda­ři­lo pokro­čit s jeho výzku­mem a jeho labo­ra­to­ři nyní hro­zí uza­vře­ní ze stra­ny nespo­ko­je­né uni­ver­zi­ty“, říká Fraser.

A jako by Trevor neměl dost vlast­ních pro­blé­mů, navští­ví ho neče­ka­ně Maxům syn Sean, kte­rý ač nerad musí se svým strý­cem strá­vit celý týden.

„Díky náh­lé­mu Seanovu pří­jez­du se Trevor dosta­ne do situ­a­ce, v níž poci­ťu­je tlak na výkon otcov­ské role. Jenže přes­to­že Trevor půso­bí jako uni­ver­zit­ní pro­fe­sor, tak si s dět­mi pří­liš neví rady“, kon­sta­tu­je Fraser. „Dokáže zachá­zet nanej­výš tak se svý­mi žáky, kte­ří ho ostat­ně stej­ně nepo­slou­cha­jí“, dodá­vá.

„Naše posta­vy se nej­pr­ve střet­nou čelem, ale s postu­pem pří­bě­hu zjis­tí, že si navzá­jem mohou být uži­teč­né“, kon­sta­tu­je Josh Hutcherson. Nakonec si uvě­do­mí, že jeden dru­hé­ho potře­bu­jí mno­hem více, než si kdy doká­za­li před­sta­vit“, říká.

Ve sna­ze pro­lo­mit ledy Trevor a Sean pro­hlí­že­jí sta­rou kra­bi­ci s Maxovými věc­mi a obje­ví kopii romá­nu Julese Verna Cesta do stře­du Země. Během lis­to­vá­ní strán­ka­mi kni­hy Trevor najde Maxovy ruč­ně psa­né poznám­ky týka­jí­cí se jeho posled­ní výpra­vy na Island před 10 lety. Trevor se nadchne nadě­jí, že by se koneč­ně moh­lo poda­řit zjis­tit, co se sta­lo jeho bra­t­ro­vi, a tak se spo­leč­ně se Seanem rych­le vydá na ost­rov ohně a ledu pát­rat po tom­to tajem­ství.

Trevor a Sean se na ost­ro­vě bez­na­děj­ně ztra­tí a nako­nec uvíz­nou na osa­mo­ce­né hor­ské bou­dě obý­va­né hor­skou prů­vod­ky­ní jmé­nem Hannah, před­sta­vo­va­nou Anitou Briemovou. „Hannah žije osa­mě­le v cha­tr­či, kte­rá kdy­si slou­ži­la jako pol­ní labo­ra­toř její­ho otce – jed­no­ho z nad­šen­ců pro romá­ny Julese Verna pře­svěd­če­ných o tom, že jeho romá­ny před­sta­vu­jí více rea­li­tu než science ficti­on“, vysvět­lu­je Briem. „Kvůli jeho pře­svěd­če­ní byl otec vyhoš­těn z vědec­ké komu­ni­ty a před lety zemřel jako čer­ná ovce rodi­ny. Hannah se na prv­ní pohled zdá být tvr­dá a nezá­vis­lá, ale ve svém nit­ru v ní zůstá­vá vztek na vlast­ní­ho tátu, kte­rý dal výzku­mu před­nost před rodi­nou“, dodá­vá.

Po krát­kém pohle­du na Maxovu kopii jed­no­ho z Verneových romá­nů Hannah Trevorovi říká, že Max byl stej­ně jako její otec nad­šen­cem do Verneových romá­nů. Aby se vyhnu­la nové­mu zata­že­ní do pro­ná­sle­do­vá­ní nere­a­lis­tic­kých Verneových fan­ta­zií, sta­no­ví si Hannah vel­kou cenu za pří­pad­nou pomoc Trevorovi. Jenže Trevor její lest pro­kouk­ne a s její cenou poža­do­va­nou za dopro­vod na vzdá­le­ný vrchol hory Mount Snaeffels, kam pod­le jeho pře­svěd­če­ní Max umís­til svůj posled­ní seis­mic­ký sen­zor, sou­hla­sí.

Během stou­pá­ní skal­na­tým teré­nem Trevora, Seana a Hannah pře­pad­ne bouř­ka. Ukryjí se tedy v blíz­ké jes­ky­ni v hoře, do kte­ré po pomí­ji­vém oka­mži­ku poci­tu bez­pe­čí ude­ří blesk, kte­rý vyvo­lá lavi­nu, jež zava­lí vchod do jes­ky­ně a uvěz­ní všech­ny tři uvnitř. Trojice se tak z jes­ky­ně nemů­že dostat ven, a tak se vydá opač­ným smě­rem do hlu­bin země, čímž začne jejich fan­tas­tic­ká ces­ta.

„Všichni tři se spo­leč­ně vyda­jí na divo­kou ces­tu“, kon­sta­tu­je Fraser. „Jak tomu obvykle bývá, pří­ro­da se pro­ti nim spik­ne a nic nejde tak, jak původ­ně plá­no­va­li. Jejich dob­ro­druž­ství má při­tom až mytic­ký roz­měr v tom, že na dně téhle ‘krá­li­čí nory’ může být úpl­ně coko­li“.

„Měli jsme štěs­tí v tom, že se na fil­mu podí­le­li skvě­lí her­ci, mezi kte­rý­mi fun­go­va­la úžas­ná che­mie“, říká Huggins. „Ve vět­ši­ně scén je na plát­ně vlast­ně jen ústřed­ní tro­ji­ce“, dodá­vá.

„Brendan byl mým favo­ri­tem pro posta­vu Trevora od samé­ho počát­ku“, říká Brevig. „Od prv­ní scé­ny jsme si per­fekt­ně rozum­ně­li. Napadaly nás podob­né věci, jak film udě­lat vtip­ným pro divá­ky, a Brendan měl sou­čas­ně vel­ké pocho­pe­ní pro prá­ci s vizu­ál­ní­mi efek­ty“, dodá­vá.

„Brendan má vel­ký smy­sl pro inte­gri­tu a kva­lit­ní herec­tví, kte­ré jeho herec­ké výko­ny děla­jí veli­ce atrak­tiv­ní­mi“, dodá­vá Flynn. „Je to oprav­du jedi­neč­ný herec, kte­rý Vás nadchne jak na plát­ně, tak i v sou­kro­mí“, říká.

„Chtěli jsme, aby vztah Hannah s obě­ma hlav­ní­mi muž­ský­mi hrdi­ny byl hlav­ně vtip­ný“, říká k posta­vě Hannah Brevig. „A tak jsme hle­da­li něko­ho, kdo by se téhle situ­a­ce dob­ře zhos­til, aniž by to bylo na prv­ní pohled vidět“, dodá­vá.

„Anita v sobě měla urči­tou auten­tič­nost nejen kvů­li své­mu island­ské­mu půvo­du, ale hlav­ně záslu­hou fan­tas­tic­ké­ho tré­nin­ku a fyzic­ké zdat­nos­ti, díky kte­rým moh­la naší výzvě čelit“, vzpo­mí­ná Huggins. „Kromě toho má báječ­ný smy­sl pro humor. Mezi ní a obě­ma muž­ský­mi hrdi­ny vzni­kl kama­rád­šoft, jehož pozo­ro­vá­ním jsme se bavi­li po celou dobu natá­če­ní“, dodá­vá.

Podobným způ­so­bem byli tvůr­ci fil­mu nad­še­ni i z mla­dé­ho Joshe Hutchersona, kte­ré­mu bylo v době natá­če­ní tepr­ve 13 let. „Josh je na svůj věk nesku­teč­ně vyspě­lý“, pozna­me­ná­vá Flynn. „Na plát­ně navíc půso­bí vel­mi při­ro­ze­ně. Mezi natá­če­ním jed­not­li­vých scén se sice cho­vá leh­ko­váž­ně, ale jakmi­le se obje­ví před kame­rou, plně se vcí­tí do své posta­vy“.

„Josh doká­zal vel­mi aktiv­ně klást ty správ­né otáz­ky“, říká Brevig. „Pro film se plně nadchl a byl mu zce­la odda­ný, tak­že byl na kaž­dou scé­nu per­fekt­ně při­pra­ve­ný. Měl nápa­dy a návrhy na vylep­še­ní scén, kte­ré bych nor­mál­ně oče­ká­val spí­še od her­ce star­ší­ho o 10 nebo 20 let. Jeho pří­nos je o to cen­něj­ší v tom, že není leh­ké být na scé­ně jedi­ným dítě­tem mezi samý­mi dospě­lý­mi“, pokra­ču­je reži­sér. „Jenže pro­to­že Brendan je ve svém srd­ci vel­kým dítě­tem a John je nao­pak ve svém srd­ci hod­ně dospě­lý, vychá­ze­li spo­lu báječ­ně,“ dodá­vá.

Spousta času strá­ve­né­ho tře­mi her­ci na scé­ně pocho­pi­tel­ně také ved­la k vytvo­ře­ní úzkých vazeb mezi her­ci.

„Brendanův kome­di­ál­ní talent nezná odpo­čin­ku“, smě­je se Hutcherson. „Díky prá­ci s ním jsem se toho oprav­du hod­ně nau­čil. Anita byla pro změ­nu nesku­teč­ná v akč­ních scé­nách, a navíc je oprav­du krás­ná, což je vždyc­ky fajn“, dodá­vá.

„Práce s obě­ma mými part­ne­ry byla vel­kým potě­še­ním“, kon­sta­tu­je Briem. „Byli jsme něco jako malá rodi­na na scé­ně, což roz­hod­ně při­spě­lo kva­lit­ně pří­bě­hu i che­mii fun­gu­jí­cí mezi námi na scé­ně“, vzpo­mí­ná Briem.

„Vytvořili jsme magic­ký a vel­mi pev­ný troj­ú­hel­ník“, sou­hla­sí s obě­ma Fraser.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,34884 s | počet dotazů: 257 | paměť: 63043 KB. | 03.02.2025 - 11:17:48