Režisérka Olga Dabrowská převedla původní divadelní hru na plátno filmu, aby uctila památku tragicky zesnulé ukrajinské autorky Anny Jablonské.
V roce 2011 přiletěla význačná ukrajinská autorka Anna Jablonská převzít hlavní cenu za divadelní inscenaci „Pohani“ v Moskvě na letišti Domodědovo, avšak tragicky zahynula při teroristickém útoku. Jejím nejvýznamnějším dílem byla divadelní hra „Pohani,“ kterou se režisérka Olga Dabrowská rozhodla přenést na filmové plátno. Toto jemně satirické existenciální drama bude moci být viděno v českých kinech od 13. října.
Navzdory svému mladému věku, který dosáhla Anna Jablonská (†29), zanechala významné dědictví v oblasti současné dramatiky a byla jedním z nejvýraznějších hlasů své generace. To byl také jeden z důvodů, proč se režisérka Olga Dabrowská rozhodla přenést její divadelní dílo na filmové plátno. Jablonská se v svých dílech zaměřovala na hledání podstaty a smyslu víry, tradiční rodiny a společenské morálky.
V tomto filmu, který byl natáčen v Česku, Německu, Bulharsku a tři měsíce před ruskou invazí na Ukrajinu také v samotné Ukrajině, se objeví herečky a herci jako Lenka Vychodilová, Eva Alner Jízdná, Josef Polášek, Jiří Racek, Tereza Slánská, Ondřej Lechnýř, Ondřej Malý, Zdeněk Podhůrský, Tereza Šefrnová a další.
Režisérka filmu Olga Dabrowská poznamenala: „Původní text hry „Pohani“ má silný potenciál pro divadlo i film a je napsán stylizovaným, až básnickým jazykem. Jedná se vlastně o unikátní dílo, které v sobě propojuje divadelní a filmové prvky, zejména dialog mezi divadelními a filmovými výrazy, mezi divadelním slovem a filmovým obrazem.“
Anna Jablonská byla také talentovanou básnířkou a některé její básně byly vybrány režisérkou a zhudebněny, přičemž tyto písně mají v filmu speciální význam vztahu mezi postavami a zesnulou autorkou Annou Jablonskou.
Film „Pohani“ je černobílým snímkem a tento styl vizuálně podtrhuje symbiózu divadla a filmu. Tento film se dotýká problematiky ukrajinského pravoslaví, které bylo donedávna ovládáno moskevským patriarchátem, podřízeným státní moci. Film ukazuje, jak náboženství může být zneužíváno politikou a stát se nástrojem moci, a to na úkor jednotlivých lidí.
Také se zaměřuje na důležitost věnovat pozornost a lásku dětem, protože tyto základní potřeby jsou nezbytné nejen v dětství, ale i v dospívání. Film předkládá apel na rodiče, aby se starali o své potomky a poskytovali jim podporu.
Příběh filmu „Pohani“ sleduje příchod fanaticky pobožné babičky Natálie do rodiny, která je rozpolcená a bez víry. Natálie začne měnit životy členů rodiny podle svého náboženského přesvědčení, což vyvolá konflikty, ale také přinese změny. Vnučka Kristýna se postaví babiččině víře a snaží se porozumět svému vlastnímu životu a vztahům.
Film „Pohani“ je satirickým existenciálním dramatem, které se zabývá konfliktem mezi dogmatickou bigotností a touhou po pravdě a lásce. Tento film odsuzuje zneužívání náboženství k dosažení moci a ukazuje, jak deformovaná víra může narušit myšlení a osudy lidí. Zároveň se jedná o příběh konfrontace dvou generací dívek, z nichž jedna přijme falešné náboženské přesvědčení, zatímco druhá se jim vzepře.
Anna Jablonská byla významnou ukrajinskou autorkou, dramatičkou, básnířkou, prozaičkou a novinářkou, a její dílo bylo oceněno na mezinárodní úrovni. Po její tragické smrti zůstala její tříletá dcera Maria sirotkem.
Film Pohani bude možné od 13. října vidět v pražském kině Atlas a postupně se budou přidávat další projekce po celé zemi. Některá promítání budou uvedena s ukrajinskými titulky.
Nejnovější komentáře