Kritiky.cz > Speciály > Filmové mayovky v československých kinech

Filmové mayovky v československých kinech

Misenka
Misenka
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Bývalá šede­sá­tá léta zna­me­na­la v Československu pod­stat­ný roz­voj kine­ma­to­gra­fie. Od polo­vi­ny šede­sá­tých let se sta­vě­la nová vel­ko­ka­pa­cit­ní kina 70 mm for­má­tu, do nichž se dostá­va­ly pře­váž­ně dob­ro­druž­né fil­my, wes­ter­ny a fil­my fran­couz­ské pro­duk­ce, kte­ré se těši­ly obzvláš­tě vel­ké obli­bě. Byly vytvo­ře­ny tzv. výbě­ro­vé komi­se, kte­ré roz­ho­do­va­ly o náku­pu fil­mů ze zahra­ni­čí a určo­va­ly, zda je film ide­o­lo­gic­ky nezá­vad­ný. Bez sou­hla­su výbě­ro­vé komi­se nesměl být žád­ný film uve­den do dis­tri­buce. Členy výbě­ro­vých komi­sí byli pře­váž­ně ředi­te­lé závo­dů a vedou­cí pro­gra­mo­ví pra­cov­ní­ci a vybí­ral je gene­rál­ní ředi­tel Československého fil­mu. K pra­cov­ní­kům pat­ři­li také zaměst­nan­ci Ministerstva kul­tu­ry a kulturně-političtí pra­cov­ní­ci teh­dej­ší KSČ. Samostatnou slož­kou Ministerstva kul­tu­ry byl Československý fil­me­x­port, kte­rý měl na sta­ros­ti pro­dej našich fil­mů do zahra­ni­čí a dovoz zakou­pe­ných fil­mů ze zahra­ni­čí.

Všechny fil­my byly v té době roz­dě­lo­vá­ny pod­le atrak­ti­vi­ty titu­lu do pří­sluš­ných kate­go­rií (A, B, C, D a poz­dě­ji Z), a to na zákla­dě roz­hod­nu­tí vedou­cích pra­cov­ní­ků ÚPF (Ústřední půj­čov­na fil­mů) a SPF (Slovenská poži­čovňa fil­mov). Státní kina odvá­dě­la zmí­ně­ným půj­čov­nám 30-50% z tržeb jed­not­li­vých fil­mů. Výše pro­cen­tu­ál­ní­ho odvo­du se sta­no­vo­va­la pod­le dru­hu kina a na zákla­dě doho­dy s pro­vo­zo­va­te­lem, kte­rým byl obvykle odbor kul­tu­ry Městského národ­ní­ho výbo­ru. Kina a orga­ni­za­ce, kte­ré neby­ly zahr­nu­ty do sítě stát­ní sprá­vy, moh­ly fil­my veřej­ně pro­mí­tat za urči­tý fix­ní popla­tek a nemu­se­ly odvá­dět pro­cen­ta z tržeb. Patřila sem např. 16 mm kina ve ško­lách a na pio­nýr­ských tábo­rech, kina v náprav­něvý­chov­ných ústa­vech a vojen­ských kasár­nách, kina v růz­ných sana­to­ri­ích apod. Základní saz­by za půj­če­ní fil­mu byly roz­dě­le­né do čtyř ceno­vých kate­go­rií (cena za jeden den a jed­no před­sta­ve­ní):

  • Kategorie A - do této kate­go­rie pat­ři­ly zejmé­na fil­my pro děti a tak­též někte­ré fil­my, kte­ré byly uvol­ně­né pro dět­ská před­sta­ve­ní a kte­ré byly záro­veň již dosta­teč­ně obe­hra­né. Cena 45 Kčs.
  • Kategorie B - pat­ři­ly sem méně atrak­tiv­ní fil­my zejmé­na soci­a­lis­tic­ké pro­duk­ce, fil­my pro mlá­dež, pří­pad­ně někte­ré atrak­tiv­ní fil­my pro děti. Cena 90 Kčs.
  • Kategorie C - do této kate­go­rie spa­da­ly poměr­ně atrak­tiv­ní fil­my soci­a­lis­tic­ké i zahra­nič­ní výro­by. Cena 135 Kčs. K základ­ní­mu vstup­né­mu v kinech byl čas­to pří­pla­tek 1 Kčs.
  • Kategorie D - pat­ři­ly sem atrak­tiv­ní fil­my z tak­zva­ných ostat­ních stá­tů (např. fran­couz­ské, ital­ské, špa­něl­ské) a vybra­né fil­my soci­a­lis­tic­kých pro­duk­cí. Do této kate­go­rie byly zařa­ze­ny tře­ba may­ov­ky, fil­my o Angelice, kome­die s Louisem de Funésem apod. Cena 180 Kčs. K základ­ní­mu vstup­né­mu byl obvykle pří­pla­tek 2 Kčs.

Později v osm­de­sá­tých letech, kdy se zača­ly určo­vat nové ceny vstup­né­ho pro jed­not­li­vá kina, vznik­la ješ­tě kate­go­rie Z s cenou půj­čov­né­ho 220 Kčs za den a jed­no pro­mí­tá­ní. Do této kate­go­rie pat­ři­ly may­ov­ky v době obno­ve­ných pre­mi­ér.

Filmy nato­če­né pod­le romá­nů Karla Maye se pou­ží­va­ly v násle­du­jí­cích obra­zo­vých for­má­tech:

  • 70mm - pano­ra­ma­tic­ký for­mát s pomě­rem stran 1:2,2 (pou­ze film Old Shatterhand)
  • 35mm - širo­ko­úh­lý for­mát, tzv. CinemaScope s pomě­rem stran 1:2,35
  • 35mm - roz­ší­ře­ný for­mát s pomě­rem stran 1:1,66 (sní­že­né obra­zo­vé pole)
  • 16mm - úzký for­mát s pomě­rem stran 1:1,66, pou­ží­va­ný v malých kinech

Mayovky jsme v šede­sá­tých letech dostá­va­li z fil­mo­vých labo­ra­to­ří v počtu dese­ti kopií 35mm fil­mu, z toho bylo asi šest až sedm kopií v širo­ko­úhlém for­má­tu a tři až čty­ři kopie v roz­ší­ře­ném for­má­tu. Dále jsme obdr­že­li deset až dva­náct kopií 16mm fil­mu, kte­ré vyu­ží­va­la zejmé­na malá ves­nic­ká kina, jež neby­la uzpů­so­be­ná na širo­ko­úh­lé pro­mí­tá­ní. Rozdíl mezi Českou a Slovenskou repub­li­kou spo­čí­val pou­ze v tom, že počet fil­mo­vých kopií a jejich výro­ba závi­se­la na počtu jed­not­li­vých kra­jů. Česká repub­li­ka měla v té době vět­ší počet kra­jů, tak­že dvě tře­ti­ny kopií byly v ČR a jed­na tře­ti­na byla na Slovensku.

Vstupné bylo sta­no­ve­no v jed­not­li­vých kinech zhru­ba tak­to: základ­ní vstup­né na pano­ra­ma­tic­ký film stá­lo 10, 12 nebo 14 Kčs. Základní vstup­né v kině širo­ko­úhlém stá­lo 4, 5 nebo 6 Kčs + 2 Kčs jako pří­pla­tek za atrak­tiv­ní titul, cel­ko­vě tedy vstup­né stá­lo 6, 7 nebo 8 Kčs. Ve střed­ních a vel­kých kinech byla ješ­tě jed­na ceno­vá kate­go­rie 9 Kčs, kte­rá závi­se­la na kapa­ci­tě seda­del v kině. Základní vstup­né v malých kinech stá­lo 2, 3 nebo 4 Kčs + pří­pla­tek 1-2 Kčs pod­le atrak­ti­vi­ty titu­lu.


Poznámky:

Informace o ter­mí­nech pre­mi­ér pro léta 1964-1970 jsme čer­pa­li pře­de­vším z pro­gra­mů kin uve­de­ných v týde­ní­cích Literární novi­ny a Kulturní tvor­ba, kte­ré jsou archi­vo­vá­ny v knihov­ně NFA. Informace o ter­mí­nech pre­mi­ér pro léta 1976-1982 jsme čer­pa­li z pro­gra­mů kin uve­de­ných v měsíč­ní­ku Přehled kul­tur­ních pořa­dů v Praze a v týde­ní­ku Zpravodaj čes­ko­slo­ven­ské­ho fil­mu.

[1] Film a doba : měsíč­ník pro fil­mo­vou kul­tu­ru. 1967, roč. 13, č. 3, s. 154.
[2] HAVELKA, Jiří. Čs. fil­mo­vé hos­po­dář­ství : 1961-1965. Praha : Československý fil­mo­vý ústav, 1975. Kapitola - Ústřední půj­čov­na fil­mů, s. 255-324. -- Konkrétní záznam na s. 298.
[3] HAVELKA, Jiří. Čs. fil­mo­vé hos­po­dář­ství : 1966-1970. Praha : Československý fil­mo­vý ústav, 1976. Kapitola - Ústřední půj­čov­na fil­mů, s. 263-341. -- Konkrétní záznam na s. 309.
[4] Filmové infor­ma­ce. 1965, roč. 16, č. 25, s. 1.
[5] Filmové infor­ma­ce. 1965, roč. 16, č. 37, s. 3.
[6] HAVELKA, Jiří. Čs. fil­mo­vé hos­po­dář­ství : 1961-1965. Praha : Československý fil­mo­vý ústav, 1975. Kapitola - Ústřední půj­čov­na fil­mů, s. 255-324. -- Konkrétní záznam na s. 315.
[7] Film a doba : měsíč­ník pro fil­mo­vou kul­tu­ru. 1989, roč. 35, č. 6, s. 321.
Informace o tech­nic­kém sta­vu kopií, vstup­ném, roz­dě­le­ní fil­mů do kate­go­rií apod. posky­tl - Pavol Tomašovský, býva­lý zaměst­na­nec růz­ných orga­ni­za­cí někdej­ší­ho Československého stát­ní­ho fil­mu. Publikováno 5.3. 2009, aktu­a­li­zo­vá­no 20. září 2012.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
John

Dodnes můj nej­ob­lí­be­něj­ší film. Na fil­my o Vinnetouovi jsem cho­dil už jako dítě a stej­ně tak i moje mat­ka. Ten film pros­tě zasá­hl gene­ra­ce.

StanIslav

Absolutně nej­lep­ší fil­my všech dob. Ty pře­ži­jí vše. Mám je sta­že­né všech­ny a i vnuč­ky to bere. Narvaná kina býva­la v sobo­tu 2x a v nedě­li 3x a stá­le se nedo­sta­lo na všech­ny. Prostě ve všem nád­he­ra. Jen je vel­ká ško­da, že urči­té díly Mayovek byly dabo­va­né až po čase a jak V. Ráž, tak i S. Fišer měli již sta­ré a málo pev­né hla­sy. To sní­ži­lo kva­li­tu fil­mů moc a moc. Lepší, kdy­by to nada­bo­val někdo jiný s podob­ným hla­se. Ale těch kla­sic­kých 5 dílů nemá abso­lut­ně žád­nou chy­bu ani dnes.

  • Severed Ties (1992)4. května 2018 Severed Ties (1992) Tahle ruka vás pořádně propleská, přidusí, zadusí, no prostě ráda zabíjí… Mladý Harrison je velmi nadaným a zapáleným vědcem, který experimentuje s lidskou a […] Posted in Horory
  • Titulky k Medici: Masters of Florence S02E08 - Mass8. dubna 2019 Titulky k Medici: Masters of Florence S02E08 - Mass Máme tu závěrečný díl. Podaří se Pazziovým a jejich spojencům zabít Lorenza a Giuliana a vládnout Florencii? Titulky pro vás přeložila kvakkv. Posted in Titulky
  • Mrtvý muž (Dead man) (1995)19. června 2020 Mrtvý muž (Dead man) (1995) Osobitý snímek Jima Jarmusche, známé ikony amerického nezávislého filmu. A ač poměrně nedávno natočený, má čenobílý obraz. Rozhodně to ale nebylo způsobeno nedostatkem peněz, film byl […] Posted in Klubové filmy
  • Purpurové řeky 223. dubna 2005 Purpurové řeky 2 I když Purpurové řeky odborná kritika většinou strhala a nebyly nijak zvlášť úspěšné, stejně se do kin dostala i dvojka. Naschvál jsem použil výraz „odborná kritika“, protože jistě najdete […] Posted in Filmové recenze
  • Pinocchio – Recenze – 50%29. září 2020 Pinocchio – Recenze – 50% Italský režisér a scenárista Matteo Garrone (Gomora, Dogman) si od svých realisticky syrových a krutých dramat odskočil do světa fantasy příběhů již v roce 2015, když natočil Pohádku […] Posted in Filmové recenze
  • Marta Davouze: Vypadni z mýho života!9. prosince 2015 Marta Davouze: Vypadni z mýho života! Román Marty Davouze s názvem Vypadni z mýho života! vyniká zajímavým skloubením autorčiných vzpomínek na dětství a následné ztráty iluzí v nevydařeném manželství na pozadí významných […] Posted in Recenze knih
  • Je Vláďa legendární? | Survivor CZ&SK7. května 2022 Je Vláďa legendární? | Survivor CZ&SK Posted in Videa
  • Zrození kmenového vůdce: Máme to v sobě6. června 2019 Zrození kmenového vůdce: Máme to v sobě Nenávist ke světu, apatie, nerozhodnost, soutěživost, dravost… nebo loajálnost a společný tah na branku? Koho byste brali do svého týmu, kdybyste měli vytvořit úspěšnou společnost, […] Posted in Recenze knih
  • Sedmé dítě od autora Erika Valeura16. února 2022 Sedmé dítě od autora Erika Valeura Román Sedmé dítě, jak už název napovídá, se točí kolem sedmi malých dětí, jejichž osudy byly navzájem propojeny už od samotného narození až po dospělost. Všechny se totiž narodily na […] Posted in Recenze knih
  • Olga Schoberová oslavuje 80 let od narození15. března 2023 Olga Schoberová oslavuje 80 let od narození Dnes slavíme osmdesátiny narození jedné z nejvýznamnějších česko-amerických hereček, Olgy Schoberové, známé také jako Olinka Bérová. Narodila se 15. března 1943 v Praze do rodiny úředníků […] Posted in Profily osob

Autorka článků o knižních a filmových mayovkách, autorka Lexikonu postav a další informací z webu https://karel-may.majerco.net.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

2
0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,06133 s | počet dotazů: 269 | paměť: 62980 KB. | 13.01.2025 - 23:19:43