Válečný zajatec prodaný do otroctví stoupá v řadách gladiátorů ve starověkém Římě, aby vykonal krvavou pomstu na generálovi zodpovědném za smrt jeho ženy ve filmu Gladiátor II, který má tento víkend premiéru v Praze a kinech po celém světě. Toto oku lahodící pokračování v sobě skrývá spoustu podívané s meči a sandály, ale má problémy s vyprávěním konzistentně přesvědčivého příběhu a žije ve stínu svého oscarového předchůdce.
Ale copak nás to nebaví? No, ano, a to více než dostatečně. Gladiátor II se může pochlubit akčními scénami tak oslnivého rozsahu a invence, že překonávají to, co jsme viděli v předchozím filmu, a zároveň barvitě ztvárňuje úchvatnou podívanou starověkého Říma. Režisér Ridley Scott využívá všech prostředků, aby přinesl dechberoucí scény gladiátorské akce, jaké jsme dosud neviděli.
Ve filmu Gladiátor II budete svědky:
- Římské námořní obléhání starověké Numidie, kdy generál Acacius (Pedro Pascal) narazí s flotilou válečných lodí na oceánskou pevnost a vztyčí věže, aby se mohl vyšplhat na hradby.
- Horda dravých paviánů vypuštěná k požírání válečných zajatců, kteří se zakousnou do nevědomých obětí, dokud se náš zuřivý hrdina Hanno (Paul Mescal) do jednoho z nich nezakousne.
- Bojovník na nosorožci z pretoriánského kmene, který vrhá bola na prchající protivníky a podráží jim nohy, aby je jeho zvíře mohlo nabodnout na svůj roh a mrštit s nimi na zdi Kolosea.
- Napínavá námořní bitva ztvárněná v zatopeném Koloseu, kde po sobě lučištníci pálí ze soupeřících lodí, plavidla do sebe narážejí a ty, které jsou svrženy do vody, požírají žraloci.
- Epický závěr, v němž gladiátoři-otroci přelezou hradby a vstoupí do sedadel Kolosea, aby vykonali krvavou pomstu na svých utlačovatelích.
A příběh, který dává smysl těmto napínavým scénám gladiátorské akce? Je patnáct let po událostech Gladiátora a císařská dvojčata Geta (Joseph Quinn) a Caracalla (Fred Hechinger) nejdou zrovna ve stopách Marka Aurelia. Jejich agresivní vojenská expanze Acacia unavila a on spřádá plány na povstání spolu s manželkou Lucillou (Connie Nielsen), Aureliovou dcerou a dědičkou, a senátorem Gracchem (Derek Jacobi), jedinými herci, kteří se vracejí z původního filmu z roku 2000.
V zákulisí se o uchopení moci uprostřed neefektivního římského senátu snaží i další, včetně proradného senátora Thraexe (Tim McInnerny) a bohatého gladiátorského sponzora Macrina (Denzel Washington).
I tady je někde příběh o gladiátorech, který je pozoruhodně podobný prvnímu filmu. Poté, co římská armáda obléhá Numidii a zabije Hannovu ženu Arishat (Yuval Gonen), je mladý bojovník zajat invazní armádou, prodán do otroctví a koupen Macrinem a vycvičen Vigem (Lior Raz) k soutěžení v Koloseu. Je to sled událostí, který se natolik blíží prvnímu filmu Gladiátor II, že někdy působí jako remake.
Pod tím vším se však skrývá několik překvapení. To, jak Hannův příběh souvisí s prvním filmem, je v první polovině Gladiátora II pouze naznačeno a teprve ke konci filmu je plně odhaleno. Trailer filmu a téměř všechny propagační materiály však vše upřesňují, čímž dělají medvědí službu tomu, jak scénáristé Peter Craig & David Scarpa zarámovali svůj příběh, který nakonec navazuje na události předchozího filmu uspokojivějším způsobem než většina starších pokračování.
Hanno zpočátku přísahá Acaciovi pomstu za smrt své ženy a Macrinus mu rád slíbí generálovu hlavu výměnou za vítězná gladiátorská tažení. Ale na rozdíl od přímočarého vyprávění o pomstě v předchozím filmu,Gladiátor II odkrývá vrstvy a odhaluje diferencovanější příběh, který zkoumá širší souvislosti a to, za co tyto postavy skutečně bojují.
Jak Gladiátor II cituje skutečného Marka Aurelia, „nejlepší pomstou je být nepodobný tomu, kdo zranění způsobil“. Z filmového hlediska se to obvykle nerovná uspokojivému vyprávění, ale rozhodně je to zajímavé. Závěrečná scéna mezi Mescalem a Pascalem v Koloseu je nejlepší z celého filmu a okamžitě se stane klasikou.
Mescal má jisté nenápadné kouzlo, ale zdá se, že je špatně obsazen do této role, která volá po velitelštějším a možná až přehnaně výrazném ústředním představiteli (Pascal často působí, že by se do ní hodil lépe). Na rozdíl od Russella Crowea v předchozím filmu, který zde zahlédneme prostřednictvím flashbacků, Mescal svého gladiátora příliš nehraje, což vede k tomu, že máme pocit náhlých změn v motivaci postavy, které nebyly plně realizovány.
Můžeme cítit drobné, intimní momenty, které by tuto postavu skutečně oživily - sedí na podlaze střižny jako oběti rozumného střihu poté, co Scott musel tento rozsáhlý epos vměstnat přesně do 2,5 hodiny. Loňský Napoleon byl Scottovým režisérským sestřihem výrazně vylepšen, ale režisér prohlásil, že tento sestřih Gladiátora II, který trpí stejnými problémy s uspěchaným tempem, je jeho definitivní verzí.
Díky nevýrazné Mescalově hlavní roli mají vedlejší herecké výkony tendenci dominovat příběhu. Velká část zbytku hereckého obsazení se překonává k báječnému efektu: Quinn a Hechinger jsou v roli dvojčat císařů kampaní ve stylu Hry o trůny, stejně jako Matt Lucas v roli ceremoniáře Kolosea. A Washington si celý film krade pro sebe v bravurním shakespearovském záporáckém výstupu jako Macrinus; jeho přítomnost je tak naprosto přesvědčivá, že jeho dějová linie v okamžiku vyvrcholení filmu předčí celé vyprávění.
Hudba Harryho Gregsona-Williamse sice nikdy nemá takovou působivost jako dílo Hanse Zimmera v originále, ale Gladiátor II vypadá v IMAXu úchvatně a skutečně epický širokoúhlý záběr vracejícího se kameramana Johna Mathiesona fascinuje po celou dobu. V roce mnoha blockbusterových zklamání stojí Gladiátor II vedle Dune: Druhá část jako skutečně filmové zážitky, které si žádají být viděny na velkém plátně.
Málokteré pokračování se vyrovná oscarovým originálům a Gladiátor II není v tomto ohledu Kmotrem, část II; tento film je prostě příliš roztahaný a dějově zmatený na to, aby dokázal splnit stejné podmínky jako originál, a mimo technické kategorie se pravděpodobně nestane hitem u oscarových hlasujících. Zároveň však nejde o zklamání; jde o krvavou, nadživotní podívanou, která poutá pozornost a přináší filmové zážitky, jakým se vyrovná jen málokterý film. Budete se bavit.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře