Grand Prix

Photo © Jan Hornik / FalconPhoto © Jan Hornik / Falcon
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Snem bra­tran­ců Romana (Kryštof Hádek) a Emila (Robin Ferro) je dostat se na závo­dy Formule 1. Roman vede ušmud­la­ný auto­ba­zar na okra­ji měs­ta, má tři děti a živel­nou man­žel­ku (Anna Kameníková). Emil, hor­li­vý milov­ník pořád­ku, si piplá svou auto­díl­nu v cen­t­ru a o autech ví sko­ro všech­no. Když jed­no­ho dne Emil v tele­viz­ní sou­tě­ži vyhra­je vstu­pen­ky na Velkou cenu Španělska v Barceloně, netu­ší ani jeden z nich, že jejich výlet za snem se brzy změ­ní na divo­kou jízdu napříč Evropou. Zvláště když se na ně naba­lí Štětka (Štěpán Kozub), Romanův kama­rád a míst­ní mag­net na pro­blémy....

Tvorbu reži­sé­ra a sce­náris­ty Jana Prušinovského již del­ší dobu pro­vá­zí cíle­ní na soci­ál­no, ústřed­ní bizar­ní posta­vy, kte­ré ovšem nut­ně neko­ke­tu­jí s kari­ka­tu­ra­mi a schop­nost pra­co­vat s kom­plex­ní­mi téma­ty s humo­rem. I díky seri­á­lům Okresní pře­bor, Trpaslík a MOST!, ale také fil­mo­vé­mu Poslednímu zápa­su Pepíka Hnátka či Kobrám a užov­kám se stal Prušinovský jed­ním z nej­u­zná­va­něj­ších sou­čas­ných tvůr­ců čes­ké kine­ma­to­gra­fie, po del­ší době si poté mohl rea­li­zo­vat svůj vysně­ný pro­jekt Grand Prix. Již něko­lik let nazpá­tek chtěl Prušinovský svůj námět ujmout jin­de, teh­dy mu ovšem Ivan Zachariáš scé­nář odmí­tl. Po něko­li­ka letech se ovšem pře­ci jen road movie o ces­tě na závo­dy Grand Prix v Barceloně moh­la rea­li­zo­vat, kdy ovšem bylo otáz­kou, zda Prušinovský zvlád­ne navá­zat na svá díla stej­nou kva­li­tou. A odpo­věď vlast­ně není tak jed­no­du­chá.

Starý dob­rý Prušinovský se v pod­sta­tě u Grand Prix neza­pře. Grand Prix je sice divác­ky vděč­něj­ší než­li tře­ba Prušinovského Kobry a užov­ky či loň­ské Chyby, i tak ovšem doká­zal sepsat scé­nář, kte­rý se zvlád­ne dotý­kat soci­ál­ní pro­ble­ma­ti­ky a v mno­ha momen­tech zvlád­ne dávat jed­not­li­vým dia­lo­gům sil­ný pře­sah a to i přes fakt, že se zdán­li­vě hra­je na vol­něj­ší notu. Tři hlav­ní posta­vy jsou cha­rak­te­ry na okra­ji spo­leč­nos­ti, kdy jed­no­ho z nich potá­pí pád na dno z minu­los­ti, jeden dle vše­ho trpí dušev­ní poru­chou a tře­tí má nej­blí­že k spo­di­ně spo­leč­nos­ti. Nikdo z nich před sebou zdán­li­vě nemá ide­ál­ní budouc­nost, dva z nich spo­ju­je stej­ný sen, tře­tí z nich je jen mag­ne­tem na prů­se­ry, kte­rý dva ostat­ní pro­ta­go­nis­ty tahá dolů.

Grand Prix
Photo © Jan Hornik / Falcon

Grand Prix je v tom­to ohle­du mož­ná až pří­liš roz­kro­če­né mezi čis­tým soci­ál­ním dra­ma­tem a kome­dií se soci­ál­ním pře­sa­hem, kdy se sice dá spo­leh­nout na solid­ní herec­ké výko­ny, jed­not­li­vým ústřed­ním posta­vám ovšem do vel­ké míry  mož­ná pře­ci jen chy­bí kra­pet duše. Skrze mas­kér­skou prá­ci v jis­tých momen­tech k nepo­zná­ní Tatiana Vilhelmová, zábav­ný Marek Daniel či sou­stře­dě­ný Miroslav Donutil se tak nene­cha­jí herec­ky zahan­bit, jejím posta­vám ovšem pře­ci jen v prů­bě­hu chy­bí cosi jako hloub­ka. Robin Ferro jako jeden z ústřed­ní tro­ji­ce ovšem dostá­vá dosta­tek výraz­né­ho pro­sto­ru, Kryštof Hádek též půso­bí herec­ky sebe­vě­do­mě a Štěpán Kozub opět dosta­ne před­vést svůj kome­di­ál­ní talent, kdy jen ovšem opět při­po­me­ne spí­še prů­měr­nou posta­vič­ku ze ske­če Tří tygrů.

Prušinovský ovšem přes­to sym­pa­tic­ky neje­de jen na kome­di­ál­ní jis­to­tu a v prů­bě­hu je ale­spoň schop­né u jed­no­ho z ústřed­ních anti­hr­di­nů zazna­me­nat něja­ký morál­ní vývoj. Tím se mimo jiné opět doka­zu­je Prušinovského schop­nost pra­co­vat s kom­plex­ní­mi posta­va­mi, kte­ré není jed­no­du­ché tak úpl­ně zaška­tul­ko­vat. Takový Jirka Luňák z Okresního pře­bo­ru pat­ří mezi nej­ob­lí­be­něj­ší Prušinovským vytvo­ře­né posta­vy, sám Luňákův před­sta­vi­tel Ondřej Vetchý ovšem po čase svou posta­vu ozna­čil za amo­rál­ní hova­do. I zde to poté půso­bí, že má Prušinovský k soci­ál­nu ten správ­ný cit a při­tom všem pořád nepod­ce­ňu­je audi­o­vi­zu­ál­ní strán­ku, kdy i ten­to­krát dojde na něja­ké ty zají­ma­vé kame­ro­vé hrát­ky a audi­o­vi­zu­ál­ní nápa­dy. Prušinovský při­tom ani ten­to­krát nepod­ce­ňu­je bizar­ní momen­ty, neče­ka­ný vývoj udá­los­tí a pocit, že v rám­ci pro­dukč­ních pod­mí­nek zvlá­dl z fil­mu vymač­kat maxi­mum. Finále na Formuli 1 budiž jed­ním pří­kla­dem za všech­ny. Sympatický navíc zůstá­vá pořád kra­pet odta­ži­tý pří­stup k ústřed­ním hrdi­nům, kte­ré se film nesna­ží nut­ně morál­ně očiš­ťo­vat.

Grand Prix
Photo © Jan Hornik / Falcon

Ze všech Prušinovského celo­ve­čer­ních fil­mů ovšem při­tom prá­vě Grand Prix trpí dojmem, že by lépe fun­go­va­la na bázi mini­sé­rie po vzo­ru zmí­ně­né­ho Trpaslíka či MOSTU!, kdy pri­már­ně výsled­né­mu Prušinovskému 6. celo­ve­čer­ní­mu fil­mu chy­bí vět­ší hloub­ka, kdy se už ve měs­tě Cvikov zvlád­ne nasta­vit něko­lik poměr­ně zají­ma­vých moti­vů, ve výsled­ku ovšem film napl­ní zhru­ba polo­vi­nu poten­ci­á­lu. Přitom ovšem Grand Prix nikdy nepů­so­bí dra­ma­tur­gic­ky roz­pad­lým způ­so­bem  a fun­gu­je na bázi ide­ál­ní­ho road trip kome­di­ál­ní­ho dra­ma­tu, kte­ré­mu nechy­bí vyhro­ce­něj­ší momen­ty, v souč­tu ovšem při­tom všem pri­már­ně zůsta­ne úsměv na tvá­ři. Především díky fak­tu, že Prušinovský nadá­le půso­bí, že je jin­de než vět­ši­na čes­kých fil­ma­řů. V tom dob­rém slo­va smys­lu.

Jan Prušinovský se svým vysně­ným pro­jek­tem nezvlá­dl vyrov­nat svým nej­lep­ším kous­kům, nadá­le se ovšem pro­je­vu­je nejen jako šikov­ný sce­náris­ta, ale též jako tvůr­ce s ide­ál­ním citem k soci­ál­nu a těž­ce ška­tul­ko­va­ným posta­vám. Nadále doká­že balan­co­vat mezi kome­dií a dra­ma­tem a vhle­dem do křu­pan­ských povah na roz­díl od vět­ši­ny svých kole­gů krom humo­ru dodat i sofis­ti­ko­va­né poin­ty navíc. Druhé Kobry a užov­ky či Chyby se neko­na­jí, přes­to jde o zda­ři­lou podí­va­nou, kte­rá Prušinovského váže­né posta­ve­ní neo­hro­zí....

Verdikt: 70 %


Podívejte se na hod­no­ce­ní Grand Prix na Kinoboxu.
Doblba! – retro vzpomínka – 65%
14. listopadu 2024Doblba! – retro vzpomínka – 65%Chtěla jsem se naladit a trochu si zavzpomínat, proto jsem si pustila v dnešní době již trochu retro černou komedii Petra Vachlera s názvem Doblba! Ráda jsem si zavzpomínala na svá mladá léta a české filmové perly, které…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Návrat do minulosti - co nám chtěl říct film Dědictví aneb Kurvahošigutntág?
14. října 2024Návrat do minulosti - co nám chtěl říct film Dědictví aneb Kurvahošigutntág?Rozebereme si jedno klasické české retro. Film Věry Chytilové Dědictví aneb Kurvahošigutntág je bezpochyby ikonou české kinematografie. Zvolil bych asi termín prototyp české postkomunistické komedie. Do této kategorie patří například ještě Pelíšky, nebo třeba Kouř. Pro…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Čtvrtstoletí Samotářů
13. dubna 2025Čtvrtstoletí SamotářůPřed rokem jsem na blogu připomínal zřejmě divácky nejoblíbenější porevoluční film, hořkou retrokomedii Pelíšky, která vloni oslavila čtvrtstoletí od premiéry. O rok později však přišel do kin jiný divácký megahit, který si jako jeden z mála…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!
5. listopadu 2024VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!Nový film Hřebejka s Vetchým a Dykovou v hlavních rolích sice nezískal žádná ocenění a podle ohlasů ani nezíská, přesto způsobil velký poprask na malém rybníčku české filmové tvorby. Snad proto, že se točil čtrnáct dní? Možná. Recenze…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavu
30. října 2024Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavuNa podzim tohoto roku vstoupila do kin nová česká komedie Jana Hřebejka Výjimečný stav. Uvedena byla již na festivalu Finále Plzeň, kde se o ní mluvilo jako o pokračování Pelíšků a jako o filmu, kterým Hřebejk…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Zahradníkův rok - adaptace Čapka nebo Kafky...?
20. července 2024Zahradníkův rok - adaptace Čapka nebo Kafky...?Na karlovarském festivalu měl mimo jiné premiéru i nový český snímek z dílny režiséra Jiřího Havelky. Nese název Zahradníkův rok a těm bystřejším již jistě došlo, že se jedná o odkaz na slavnou knížku Karla Čapka.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Film Tankový prapor: Příběh Československého Vojáka v 50. letech
14. května 2024Film Tankový prapor: Příběh Československého Vojáka v 50. letechTankový prapor sleduje příběh vojáka Dannyho Smířického během jeho povinné vojenské služby v tankovém praporu v Kobylci v 50. letech. Natáčení filmu čelilo různým výzvám, včetně organizačních problémů a obav z porušení monopolu Barrandova na filmovou…Vydáno v rubrice: Speciály
Čtvrtstoletí Pelíšků
8. dubna 2024Čtvrtstoletí PelíškůMezi českými porevolučními filmy byla spousta kinohitů, ale jen málokterý z nich se stal novodobou klasikou, ze které by diváci dokázali citovat hlášky i pozpátku a který by zároveň vřele přijala i kritika. Přesně před čtvrtstoletím…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Sucho – Recenze – 60 %
3. dubna 2024Sucho – Recenze – 60 %Filmový režisér a scenárista Bohdan Sláma se po svém přechozím filmu Krajina ve stínu vrací k autorské tvorbě, k tématu mezigeneračních rodinných střetů a také k prostředí současného venkova, jež bylo určujícím pro jeho starší filmy Divoké včely, Štěstí,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Gump - jsme dvojka: nepředčil sám sebe
27. března 2024Gump - jsme dvojka: nepředčil sám sebeJste-li vášnivými milovníky zvířat nebo domácích mazlíčků a nenechá vás nehezké zacházení se zvířaty chladnými, možná jste zatoužili shlédnout film GUMP – jsme dvojka, nový film producenta, scénáristy a autora úspěšné knižní předlohy Filipa Rožka, volné…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře