Hana Wlodarczyková (scenáristka)

Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Pochází z Bystřice nad Pernštejnem. V 90. letech absol­vo­va­la kated­ru scé­náris­ti­ky a dra­ma­tur­gie na FAMU. Od té doby pra­co­va­la jako dra­ma­tur­gy­ně na mno­ha tele­viz­ních pořa­dech, seri­á­lech a fil­mech (z TV fil­mů např. Na dně skle­nič­ky, Zrádce, Byl lás­ky čas, Správej dres atd.) V sou­čas­né době pra­cu­je jako dra­ma­tur­gy­ně v České tele­vi­zi.

Co vás nej­víc zau­ja­lo při prv­ním pře­čte­ní Hájíčkovy kni­hy?

Vltavíny jako tajem­ný před­mět tou­hy. Mužský svět. Drsný, ale v něčem poe­tic­ký. Ženám od při­ro­ze­nos­ti vzdá­le­ný. Při čte­ní romá­nu jsem muž­ským hrdi­nům lec­cos závi­dě­la. Možná jsou i ženy – hle­dač­ky vlta­ví­nů, ale na nale­ziš­tích ani v roz­ho­vo­rech s auten­tic­ký­mi kopá­či jsme na žád­nou nena­ra­zi­li.

V čem je tvor­ba adap­to­va­né­ho scé­ná­ře snaz­ší a v čem těž­ší, než když se jed­ná o scé­nář původ­ní?

Adaptace je mno­hem těž­ší než vlast­ní vymyš­le­ný pří­běh. Museli jsme neu­stá­le zva­žo­vat, jaký je původ­ní záměr auto­ra, původ­ní nála­da, atmo­sfé­ra, étos tex­tu. A zva­žo­vat, co obě­to­vat, co opus­tit, co zane­chat, kde se auto­ro­vi nezpro­ne­vě­řit a kde nao­pak ano. U Koní je navíc oří­šek, že celý román je psa­ný v ich for­mě, jako tako­vý lyric­ký proud vědo­mí. A ten­to proud vědo­mí a poci­tů pře­vést do dějo­vé­ho tva­ru neby­lo leh­ké. S tím jsme se pra­li. Vymyslet tam pří­bě­ho­vou kauza­li­tu.

Na dru­hou stra­nu, adap­ta­ce má výho­du, že se může­me opřít o pro­vě­ře­ný text, kte­rý opro­ti vlast­ní lát­ce fun­gu­je jako urči­tá brz­da. Brzda, abychom nesklouz­li do něja­kých dějo­vých vylo­me­nin a pří­bě­ho­vých nesmys­lů.

Vedli jste jako sce­náris­té dia­log s auto­rem před­lo­hy ohled­ně zásad­něj­ších změn v ději či cha­rak­te­ru postav?

Od Jirky jsme už na začát­ku dosta­li vol­nou ruku. Celkem tušil, že film a román jsou dvě odliš­né dis­ci­plí­ny, a byl smí­řen s tím, že mu jeho kníž­ku změ­ní­me k nepo­zná­ní. Jirkův román je pod­ma­ni­vý, čte se jed­ním dechem, ale pro zfil­mo­vá­ní má mno­há úska­lí. Celý román je psa­ný v ich for­mě, jako tako­vý lyric­ký proud vědo­mí. A ten­to proud vědo­mí a poci­tů pře­vést do dějo­vé­ho tva­ru neby­lo leh­ké. Vymyslet pří­bě­ho­vou kauza­li­tu.

Další věc je, že se román ode­hrá­vá v roz­me­zí zhru­ba jed­no­ho dese­ti­le­tí a uka­zu­je obdo­bí před a po revo­lu­ci. Pracuje s tím, jak toto obdo­bí někte­ré posta­vy pro­mě­ni­lo, zatím­co hlav­ní hrdi­na „zaspal dobu“ a zůstal lon­do­nov­ským dob­ro­dru­hem. O tom jsme s Jirkou dis­ku­to­va­li hod­ně. Od začát­ku jsme chtě­li pře­nést pří­běh do sou­čas­nos­ti. Ukázat téma, kte­ré je nad­ča­so­vé, na vněj­ších pomě­rech nezá­vis­lé, v něčem i aktu­ál­ní.

Hrdinové pří­bě­hu jsou dospě­lí muži s rodi­na­mi či part­ner­ka­mi, přes­to se občas cho­va­jí jako nezod­po­věd­ní klu­ci, nedo­mýš­le­jí­cí důsled­ky své­ho koná­ní. Rozumíte jim?

U kaž­dé­ho je moti­va­ce jiná. Pavlovo jed­ná­ní žene urči­tá nezra­lost, roman­tic­ké vidě­ní svě­ta, hle­dá­ní oprav­do­vos­ti a své­ho mís­ta mimo uni­for­mo­va­ný svět, ide­a­lis­mus, kte­rý se mu ale po ces­tě ztra­tí. Kačmar ale jed­ná prag­ma­tic­ky, raci­o­nál­ně a vlast­ně zod­po­věd­ně. Musí zajis­tit rodi­nu a pro­spek­tor­ství je pro něj v jeho těž­ké situ­a­ci jedi­ná ces­ta. Spíš než nezod­po­věd­ní bych o nich řek­la, že jsou neza­řa­di­tel­ní. A to pova­žu­ji za klad. Socializovaných pánů, kte­ří své činy domýš­le­jí na dvě stě let dopře­du, jsou plné uli­ce, a člo­vě­ku čas­to vrtá hla­vou, kde je to ješ­tě zod­po­věd­nost a kde už vypo­čí­ta­vá kal­ku­lu­jí­cí nuda.


Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou Michalicovou
8. března 2024Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou MichalicovouPřibližně před měsícem jsem měla možnost blíže se seznámit s knihou "Mezi dobrem a zlem" od nadějné autorky, a nebojím se říci i "vycházející hvězdy literárního nebe", Jany Šintákové Michalicové. Tato velmi inspirativní kniha, plná nejen…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem Kunovským
4. března 2024Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem KunovskýmV poměrně nedávné době se na knižním trhu objevila velmi zajímavá kniha "PROROK a LADY KOSICE" od nadějného mladého tvůrce Ondřeje Kunovského, jež si získala velké publikum čtenářů. Koho si však pod tímto zvučným jménem můžeme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulost
26. ledna 2023ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulostRáda se vámi rozdělím o rozhovor s autorkou Janou Štrausovou, ženou, která využila své pedagogické i terapeutické zkušenosti a ve svém studiu, praxi i knihách naplno využila svůj dar naslouchat dětem. A téma, které k ní…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCI
30. září 2020Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCIVĚŘÍTE NA ŠTĚSTÍ, OSUD? JDETE MU NAPROTI? Petra Hřebíčková: Věřím. Taky věřím, že naše bytí na zemi má vyšší smysl než jen oddýchat tento jeden život. Jinak mi nejde na rozum tolik nespravedlnosti a utrpení ve…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)
8. září 2020Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)Po delším rozmýšlení se jednou za čas se v brzké době pokusím vydávat rozhovory s osobnostmi, které mají něco společného s českým filmem. S lidmi přímo z branže nebo i třeba provozovateli kin či distributory. Prvním…Vydáno v rubrice: Rozhovory
S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL
22. července 2020S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL . . o přípravách na roli Přípravy byly příjemné - nakoukával jsem Pavla Landovského, vytvářel jsem si nějaký celistvější obraz jeho osobnosti. No a on byl cokoli jen ne nudný, průměrný a zaměnitelný. Byl to fajny…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak s odstupem času vzpomínáte na natáčení?  Strašně se mi líbila příprava na natáčení. Většinou točím s lidmi, kteří na přípravu dbají. A I tady jsme byli velmi pečliví. Připravovali jsme se dlouho, četli scénář a prošli jsme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak se podle vás ve filmu Havel liší realita od skutečnosti? Asi je potřeba zdůraznit, že filmový příběh není přesnou kopií tehdejších událostí ani jednotlivých osob. Režisér Slávek Horák měl jasnou vizi a dokázal ji předávat…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY
2. července 2020Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY  O filmu V Mekym jsme se snažili udělat filmový portrét, jaký tu není. Bez sentimentu a patosu, zato s humorem. V obraze blikavý, energický a podvratný. S hlasitou muzikou, a především pokud možno upřímný a emocionální, lidský. Mekyho…Vydáno v rubrice: Rozhovory
JANA PREISSOVÁ - Maminka Heleny
8. listopadu 2019JANA PREISSOVÁ - Maminka HelenyNaposledy jste stála před filmovou kamerou v historickém dramatu Řád před patnácti lety. Proč jste přijala právě nabídku od režisérky Lenky Kny na tuhle zimní komedii? Je to o rodině a hraju milující babičku, kterou jsem…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře