Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > Hastrman - Rozhovor s producentem Čestmírem Kopeckým

Hastrman - Rozhovor s producentem Čestmírem Kopeckým

Kopecky
Kopecky
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Je o vás zná­mo, že si pro své pro­jek­ty vybí­rá­te téma­ta, kte­rá jsou vám blíz­ká… Čím si vás zís­kal román Hastrman? A co vás zau­ja­lo nato­lik, že jste uvě­řil, že bude fun­go­vat na fil­mo­vém plát­ně?

Ondřej při­šel s romá­nem, kte­rý mě zau­jal. Uměl bych si dokon­ce před­sta­vit zfil­mo­vat i jeho dru­hou část, kdy si has­tr­man vyři­zu­je účty s těmi, kdo ničí pří­ro­du. Trochu mi to při­po­mně­lo film Agnieszky Hollandové Přes kos­ti mrtvých. To se ale do fil­mu nevešlo.

První část romá­nu, na jehož moti­vy náš film vzni­kl, je o zni­ču­jí­cí váš­ni, o pudech a boji s nimi. Dokázal jsem si před­sta­vit obra­zo­vý film, kde to, co vidí­me, tvo­ří film, stej­ně jako to, co sly­ší­me. Metafora o zví­ře­ti v člo­vě­ku je zápas, kte­rý svá­dí kaž­dý z nás. Na prv­ním mís­tě je ale pří­běh.

Jak Hastrmana z hle­dis­ka žán­ru před­sta­vit sou­čas­né­mu divá­ko­vi?

Zcela přes­ný je defi­no­va­ný žánr roman­tic­ký thriller.

A jak pod­le vás defi­no­vat vztah has­tr­ma­na ke Katynce a nao­pak Katynky k has­tr­ma­no­vi?

Myslím, že pro has­tr­ma­na je zásad­ní pud a vášeň. Vztah Katynky k has­tr­ma­no­vi mi vlast­ně vysvět­li­la hereč­ka Simona Zmrzlá, když v jed­nom z roz­ho­vo­rů popsa­la Katynku jako sou­čas­nou hol­ku, kte­rá zača­la s koke­te­rií, pokra­čo­va­la sna­hou dostat se ven z buran­ské ves­ni­ce a pak se jí to tro­chu vymklo a pře­rost­lo to v lás­ku.

Láska, vášeň, kra­ji­na… Zvolil bys­te tato tři slo­va jako pozvá­ní na film? Nebo bys­te pro­zra­dil z pří­bě­hu i něco více? Co by to bylo?

Pro pří­běh a celý film je pod­stat­né, že Ondřej Havelka nedo­ká­že ani chvil­ku nudit.  V kaž­dé scé­ně je tak nejen vášeň, ale i nad­hled a vtip.

Takže by mi asi sta­či­lo jedi­né klí­čo­vé slo­vo: vzru­še­ní.

Pro co máte vášeň vy?

No, pro podob­né fil­my. Nesmí jim chy­bět humor a spra­ve­dl­nost. Nesmí nudit a musí být o pro­blé­mech, kte­ré jsou sku­teč­ně moje.

 

Karel Dobrý je has­tr­man. I tak se někte­ří vyja­dřu­jí na adre­su hlav­ní­ho před­sta­vi­te­le fil­mu. Vedla k obsa­ze­ní Karla Dobrého dlou­há ces­ta?

Ani nevím, nako­lik Karel tu roli vlast­ně hra­je, pros­tě mě to nikdy nena­padlo.  Říká ty věty, jako by je prá­vě vymýš­lel. Zjevně má cha­risma. Mimochodem muži na něj hod­ně žár­lí.

Výraznou posta­vou fil­mu je i díky výko­nu Jana Kolaříka farář Fidelius. Prý jste ho reži­sé­ro­vi dopo­ru­čil bez cas­tingu. Proč jste si byl Kolaříkem pro tuto roli jis­tý?

Pracoval jsem kdy­si v Huse na pro­váz­ku. Divadlo bylo plné skvě­lých her­ců. Umělecký šéf Vladimír Morávek je uměl skvě­le najít. Vzal jsem na před­sta­ve­ní Karamazových Petra Zelenku, kte­rý byl Honzou Kolaříkem ohro­men a hned ho anga­žo­val do fil­mu Karamazovi, kde se ved­le hvězd Dejvického diva­dla ani tro­chu neztra­til. Je to pro mne zce­la auten­tic­ký herec, věřím mu úpl­ně všech­no.

V čes­kých fil­mech se čas­to opa­ku­jí stej­ní her­ci. Tři hlav­ní role jsme tedy obsa­di­li těmi, kte­ří se výraz­ně tepr­ve pro­sa­dí. Vyšlo to mys­lím beze zbyt­ku. I Simona Zmrzlá (také z Provázku) se sta­ne hvězdou. Těmhle třem v dal­ších posta­vách skvě­le sekun­du­jí ti zná­mí – Jirka Lábus, Jirka Maryško, David Novotný nebo Norbert Lichý.

Příběh Hastrmana je pří­bě­hem myto­lo­gic­kým, plným pověr a ritu­á­lů, je vám ten­to svět blíz­ký?

Ani moc ne. Jsem vzdě­lán mate­ri­a­lis­tic­ky, doce­la věřím vědě a exakt­ním obo­rům. Jenom když je nej­hůř, vyzkou­šel jsem si, že hod­ně pomá­há tři­krát obe­jít žid­li ve smě­ru hodi­no­vých ruči­ček.

Věříte v něco?

Věřím, že svět se dá zlep­šit.

 

Bylo těž­ké najít k Hastrmanovi loka­ce?

Dalo to hod­ně prá­ce, ale bavi­lo nás to. V hle­dá­ní reá­lů moc nevě­řím lokač­ním fir­mám.

Architekt Petr Pištěk při jed­né obhlíd­ce zasta­vil auto a řekl lokač­ní­mu, že by se chtěl podí­vat do mlý­na, kolem kte­ré­ho jsme prá­vě jeli. To je ten, ve kte­rém pak byd­lel náš has­tr­man.

Tipy na krás­ný strom pro pohan­ské ritu­á­ly jsme měli od Bedřicha Ludvíka, kte­rý o nej­krás­něj­ších stro­mech točil tele­viz­ní seri­ál. Nakonec když už jsme nevě­dě­li kudy kam, jsem jim řekl, že hez­ký strom je u nás na lou­ce u Libáně. A ten se pak uká­zal být tím pra­vým.

 

Vy sám jste se z Prahy před lety odstě­ho­val. Přitahuje vás na ven­ko­vě pří­ro­da, nebo lidi? Jak se pod­le vás čes­ká ves­ni­ce pro­mě­ni­la?

Na ven­ko­vě v pří­ro­dě je úžas­ný klid a hodi­na tam trvá šede­sát minut. Dělá nás to se psem a man­žel­kou šťast­ný­mi.

Česká ves­ni­ce se od roku 1989 pro­mě­ni­la zásad­ně. Zmizela infrastruk­tu­ra. Neexistuje veřej­ná dopra­va, služ­by, vypí­na­jí nám neu­stá­le proud, kvů­li ply­nu nám rozko­pa­li celou ves­ni­ci, aby ho zaved­li do ves­ni­ce ved­lej­ší, když u nás se jim to prý nevy­pla­tí. Hodně lidí se odstě­ho­va­lo do Prahy, kde děla­jí Pražáky.

Kameramanem Hastrmana je Diviš Marek. Jaký jste chtě­li divá­kům nabíd­nout pohled na kra­ji­nu, kte­rá hra­je ve fil­mu vel­kou roli? A čeho jste chtě­li docí­lit pomo­cí dro­nů?

Drony jsou mys­lím už dost nadu­ží­vá­ny a brzo začnou nudit. Když ale chce­te uká­zat nád­her­nou čes­kou kra­ji­nu, jsou v rozum­né míře nezbyt­né. S Divišem jsme děla­li vět­ši­nu mých fil­mů. V Hastrmanovi doká­zal vyvo­lat emo­ce bez kýčů.

Ve fil­mu jste po výtvar­né strán­ce dba­li i na kos­týmy. Jedna věc byla vystih­nout ves­ni­ci 30. let 19. sto­le­tí, ale kos­tým­ní výtvar­ni­ce Eva Kotková si vyhrá­la i s kos­týmy pro samot­né­ho has­tr­ma­na, konec­kon­ců spi­so­va­tel Miloš Urban si s nimi pohrá­vá v samot­ném romá­nu. Jak těž­ké a dob­ro­druž­né bylo „oblék­nout“ fil­mo­vé posta­vy toho­to fil­mu?

U kos­tý­mů se Evě Kotkové poda­ři­lo, že her­cům věří­te, že v nich žijí. Nevypadá to zkrát­ka, jako když si praž­ské hereč­ky hra­jí na ves­ni­ča­ny.

 

Jak vel­ký význam při­klá­dá­te prá­ci stři­ha­če? Co bylo hlav­ním úko­lem stři­ha­če toho­to fil­mu? Proč jste si nako­nec vybral Honzu Daňhela?

Honzu Daňhela jsem oslo­vil, pro­to­že se mi straš­ně líbil jeho expert­ní posu­dek na můj před­cho­zí film Všechno bude fajn. Jako u vět­ši­ny spo­lu­pra­cov­ní­ků dám hlav­ně na osob­nost.

Pro Ondřeje Havelku je Hastrman debu­tem. Pracujete s debu­tan­ty rád? V čem jste si byli s reži­sé­rem Havelkou navzá­jem opo­rou?

S debu­tan­ty jsem spo­lu­pra­co­val drti­vou vět­ši­nu fil­mů. Ondřej je ale cel­kem výjim­ka. Bavili jsme se o hra­ném fil­mu od roku 1994, jen­že pořád neměl čas. Společně jsme se podí­le­li na něja­kých kli­pech. On toho nato­čil doce­la dost, ale spíš doku­men­ty. Hodně reží­ro­val v diva­dlech. Jedním z mých nej­vět­ších fil­mo­vých zážit­ků vůbec, je jeden obraz z jeho doku­men­tu o Magdaleně Kožené.

Oporou? Docela mě pře­kva­pil jed­nou v noci v deš­ti, když se všech­no hrou­ti­lo, nic se neda­ři­lo, libáň­ským hasi­čům došla voda, nemě­li nástav­ce na hyd­rant, všich­ni pro­pa­da­li hys­te­rii, ale Ondřej neztra­til glanc. To jsem v živo­tě nevi­děl.

Nemalou roli hra­je v Hastrmanovi hud­ba. Jak jste k ní při­stou­pi­li? Kdo je auto­rem fil­mo­vé hud­by a jak jste našli ostat­ní pís­ně a jejich inter­pre­ty?

Autorem hud­by je Petr Wajsar, sym­pa­tic­ký chla­pík, kte­ré­ho jsme se dost natrá­pi­li. S hud­bou jsem spo­ko­jen. Simona Zmrzlá zpí­vá skvě­le a zpěv mimo obraz je Jirky Vyorálka, kte­rý byl také v angaž­má v Huse na pro­váz­ku. Mnohem milej­ší jsou mi zpí­va­jí­cí her­ci, u kte­rých mám pocit, že vědí, co zpí­va­jí.

Mimochodem, co na film říká autor romá­no­vé před­lo­hy Miloš Urban?

Předpokládám, že před­lo­hou pro hlav­ní posta­vu si byl čás­teč­ně sám. Proto mě těší, že se mu film líbí.

Co jako pro­du­cent od toho­to fil­mu oče­ká­vá­te? Čím by mohl čes­kou kine­ma­to­gra­fii obo­ha­tit? Co vám v čes­kých kinech chy­bí?

Jsem aty­pic­ký pro­du­cent, kte­rý točí jen jed­nou za čas. Dávám si pozor, aby to byl film, kte­rý chci sám vidět. Myslím, že na tomhle fil­mu je vidět, že je vtip­ný a o něco jde.

U čes­ké kine­ma­to­gra­fie se mi zdá, že pro­blém je spíš v tom, co nevzni­ká. Čekal bych vět­ší svo­bo­du tvůr­cům.

  

Konec fil­mu Hastrman uza­ví­rá epi­log. Jak vel­ký má význam? Pokud by se nad ním chtěl divák zamys­let, jak k němu nej­lé­pe při­stou­pit?

V tom fil­mu se děje hod­ně dra­ma­tic­ké­ho. Samotný konec je spíš o tom, jest­li jsou hrdi­no­vé a divá­ci fil­mu spo­ko­je­ni s tím, jak a v čem žijí. Ale to dojde asi až doma.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Kulturistika pro začátečníky12. dubna 2013 Kulturistika pro začátečníky Je vaším přáním zformovat si postavu a pustit se s vervou do posilování? Pokud je vaše odpověď kladná, tak určitě čtěte dál. Společně nahlédneme pod pokličku výše uvedené problematiky a […] Posted in Domácí rady
  • Rychlí a zběsilí16. prosince 2007 Rychlí a zběsilí 02.04 vyjde slunce a spolu sním, i první možnost shlédnout, akcí nadupané pokračování, tuningové série s pořadovým číslem 4. Režisérem velkolepé podívané […] Posted in Recenze
  • Ženy českých panovníků 33. srpna 2017 Ženy českých panovníků 3 Mgr. Vladimír Liška, přední český záhadolog, se ve třetím dílu této úspěšné série věnuje neprávem opomíjeným čtrnácti kněžnám a královnám. Připomíná, že na bedrech žen panovníků spočívala […] Posted in Recenze knih
  • Dobrodružství Marka Twaina - Adventures of Mark Twain, The29. dubna 2012 Dobrodružství Marka Twaina - Adventures of Mark Twain, The Díky Anifestu jsem se podíval na filmy, které nebyly vůbec v česku viděné. V sobotním programu v parku zámku v Duchcově byla projekce filmu od britského tvůrce Willa Vintona, který je […] Posted in Filmové recenze
  • Sam's Lake (2006)22. listopadu 2020 Sam's Lake (2006) Psychopatické sklony můžou být dědičné…Rok po smrti svého otce se Sam rozhodne vzít několik kamarádů do staré chaty u jezera, kde v dětství trávila tolik času. Partičce se […] Posted in Horory
  • Goon [60%]9. března 2012 Goon [60%] Goon http://www.csfd.cz/film/287241-goon/ http://www.imdb.com/title/tt1456635/ Režie: Michael Dowse Hudba: Ramachandra Borcar Scénář: Jay Baruchel, Evan Goldberg  Hrají: […] Posted in Filmové recenze
  • Druhý báječný hotel Marigold - Shaadi, neboli svatba19. března 2015 Druhý báječný hotel Marigold - Shaadi, neboli svatba “Jediné dvě věci, které můžeme předat našim dětem, jsou kořeny a křídla. Sonnyho a Sunainina úžasná rodina jim dala kořeny, a nyní spolu mohou vzlétnout a vydat se na cestu, na […] Posted in Speciály
  • Tron 3,Thor 2,The Avengers 2-3,Kickass 2 a Machette 2,The Expendables 2-3 čo o nich vieme?25. dubna 2012 Tron 3,Thor 2,The Avengers 2-3,Kickass 2 a Machette 2,The Expendables 2-3 čo o nich vieme? Za posledné roky sme si mohli všimnúť trendu,že do kín prichádzajú sequely,prequely a všetky možné rebooty a znova naštartované série,voľakedy alebo nedávno úspešných filmov.Bohužiaľ je to […] Posted in Filmové a televizní aktuality
  • The Eight Hundred (2020)3. listopadu 2020 The Eight Hundred (2020) Nejvýdělečnější film roku 2020 ( 460 mega) je instantní klasikou a nejlepším válečným filmem za posledních 10 let.Od začátku do konce adrenalinová, atmosférická, brutální a nekompromisní […] Posted in Krátké recenze
  • Soutěžní filmy 47. ročníku MFF Karlovy Vary13. června 2012 Soutěžní filmy 47. ročníku MFF Karlovy Vary Od minulého týdne známe výčet celkem 51 filmů, které budou na letošním karlovarském filmovém festivalu soutěžit jako vždy ve čtyřech programových sekcích. Soutěž celovečerních hraných […] Posted in Články, MFF Karlovy Vary

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,49409 s | počet dotazů: 261 | paměť: 63198 KB. | 14.01.2025 - 16:09:59