Hra je americký thriller z roku 1997, který natočil režisér David Fincher s Michaelem Douglasem a Seanem Pennem v hlavních rolích a který produkovaly společnosti Propaganda Films a PolyGram Filmed Entertainment. Vypráví příběh bohatého investičního bankéře, který od svého bratra dostane záhadný dar - účast ve hře, která se zvláštním způsobem integruje do jeho každodenního života. Jak se hranice mezi bankéřovým skutečným životem a hrou stávají nejasnějšími, začínají se objevovat náznaky rozsáhlého spiknutí.
Hra byla dobře přijata kritikou, například Rogerem Ebertem, a významnými periodiky, jako jsou The New York Times, ale ve srovnání s úspěchem Fincherova předchozího filmu Se7en (1995) měla průměrné kasovní zisky.
Děj
V San Francisku je bohatý investiční bankéř Nicholas van Orton, odcizený své bývalé ženě a mladšímu bratrovi Conradovi, pronásledován tím, že v den otcových 48. narozenin viděl spáchat sebevraždu. K vlastním osmačtyřicátým narozeninám věnuje Conrad Nicholasovi neobvyklý dárek - poukaz na hru, kterou nabízí společnost Consumer Recreation Services (CRS), a slibuje mu, že mu změní život. Ačkoli Nicholas pochybuje, setkává se s kolegy bankéři, kterým se hra zalíbila. Vydá se do kanceláře CRS, aby se přihlásil, ale časově náročné psychologické a fyzické testy, které jsou po něm požadovány, ho rozčilují a později je informován, že jeho žádost byla zamítnuta. Nicholas se brzy začne domnívat, že jeho podnikání, pověst, finance a bezpečnost jsou ohroženy. Setkává se se servírkou Christine, která se zdá být ohrožena hrou. Nicholas kontaktuje policii, ale ta najde kancelář CRS opuštěnou.
Nakonec se v Nicholasově domě objeví Conrad, který se omluví a tvrdí, že ho CRS napadla. Protože se nemá na koho obrátit, Nicholas najde Christinin dům a zjistí, že je zaměstnankyní CRS a její byt byl falešný. Když Christine řekne, že jsou sledováni, Nicholas zaútočí na nedalekou kameru a ozbrojení zaměstnanci CRS zaútočí na dům a vystřelí na dvojici, která uteče. Christine mu řekne, že CRS vybrala jeho bankovní účty pomocí psychologických testů, aby uhodla jeho hesla. Jeho banka to potvrdí. Začne se mu točit hlava a uvědomí si, že ho omámila. Když ztratí vědomí, přizná mu, že je součástí podvodu a že udělal osudovou chybu, když po telefonu sdělil bezpečnostní kód své karty.
Nicholas se probudí pohřbený zaživa na mexickém hřbitově a prodá své zlaté hodinky, aby se mohl vrátit do San Franciska, kde zjistí, že jeho sídlo je zabaveno a většina jeho majetku odvezena. Conradovi sdělí, že byl kvůli nervovému zhroucení umístěn do psychiatrické léčebny. Získává ukrytou zbraň a hledá pomoc u své bývalé manželky. Zatímco se jí omlouvá za své zanedbání, dozvídá se, že Jim Feingold, zaměstnanec CRS, který prováděl jeho testy, je herec pracující v televizních reklamách. Přinutí Jima, aby našel skutečnou kancelář CRS, a vezme Christine jako rukojmí s požadavkem, aby ji odvedl k šéfovi CRS.
Přepaden ochrankou CRS, Nicholas odvede Christine na střechu. Christine, která si uvědomí, že Nicholasova zbraň není rekvizita, mu horečně sděluje, že je to součást hry, jeho finance jsou nedotčené a jeho rodina a přátelé čekají na druhé straně dveří. Odmítá jí uvěřit a Nicholas zastřelí prvního člověka, který se vynoří-Conrad, nesoucí láhev šampaňského. Zničený nehodou Nicholas skočí ze střechy, ale přistane na obřím vzduchovém polštáři. Přivítá ho Conrad, který je naživu, a zbytek lidí ze hry; vše zinscenoval Conrad jako dárek k narozeninám. Conrad měl v úmyslu pomoci Nicholasovi stát se lepším člověkem a přijmout život. Po narozeninové oslavě s přáteli Christine odmítne Nicholasovu nabídku na rande, protože má v Austrálii jinou práci. Místo toho mu nabídne, že s ním zajde na kávu na letiště.
Obsazení
-Michael Douglas jako Nicholas van Orton
-Sean Penn jako Conrad van Orton
-James Rebhorn jako Jim Feingold
-Deborah Kara Unger jako Christine/Claire
-Peter Donat jako Samuel Sutherland
-Carroll Baker jako Ilsa
-Armin Mueller-.Stahl jako Anson Baer
-Anna Katarina jako Elizabeth
-Charles Martinet jako Nicholasův otec
-Mark Boone Junior jako pochybný soukromý detektiv
-Tommy Flanagan jako advokát/taxikář
-Spike Jonze jako Airbag EMT Beltran
-Linda Manz jako Amy
-Daniel Schorr jako on sám (hlasatel)
Produkce
Vývoj
Hra začala jako spec scénář, který napsali John Brancato a Michael Ferris v roce 1991. Ještě téhož roku byl prodán společnosti Metro-Goldwyn-Mayer, která dala projekt do obratu, kde se ho ujala společnost Propaganda Films. K projektu byl původně přidělen režisér Jonathan Mostow a do hlavních rolí byli obsazeni Kyle MacLachlan a Bridget Fonda. Hlavní natáčení mělo začít v únoru 1993, ale na začátku roku 1992 byl projekt přesunut do společnosti PolyGram Filmed Entertainment. Mostow již nebyl režisérem filmu, ale stal se výkonným producentem. Producent Steve Golin koupil scénář od MGM a předal ho Davidu Fincherovi v naději, že se ujme režie. Fincherovi se líbily různé dějové zvraty, ale přivedl Andrewa Kevina Walkera, který s ním spolupracoval na filmu Sedm, aby postavu Nicholase udělal cyničtější povahy. Fincher a Walker strávili šest týdnů tím, že měnili tón a snažili se, aby příběh fungoval. Podle Davida Finchera měly na Hru tři hlavní vlivy. Postava Michaela Douglase byla „módní, dobře vypadající Skrblík, vlákaný do Mise: Impossible s injekcí steroidů do stehna z filmu Žihadlo“. V jednom rozhovoru řekl, že jeho film se od ostatních podobných liší, protože „filmy obvykle uzavírají s diváky pakt, který říká: budeme to hrát na rovinu. To, co vám ukážeme, se bude sčítat. Ale my to neděláme. V tomto ohledu jde o filmy a o to, jak filmy rozdávají informace“. Fincher dále uvedl, že film je o „ztrátě kontroly. Smyslem Hry je vzít váš největší strach, přiblížit ho takhle blízko k vaší tváři a říct: „Tak, ještě žiješ. Je to v pořádku.“ Ve scénáři byly provedeny další revize, včetně odstranění scény, v níž Nicholas zabije Christine a poté spáchá sebevraždu, protože Fincher měl pocit, že to nedává smysl. V roce 1996 byli k revizím scénáře přizváni Larry Gross a Walker.
Osazení
Fincher měl v úmyslu natočit Hru před Sedm, ale když se pro Sedm uvolnil Brad Pitt, stal se tento projekt prioritou. Úspěch Sedm pomohl producentům Hry získat větší rozpočet, který chtěli. Poté oslovili Michaela Douglase, aby si ve filmu zahrál. Ten zpočátku váhal, protože se obával, že PolyGram není dostatečně velká společnost, aby film distribuovala. Jakmile se však Douglas zapojil do projektu, jeho přítomnost pomohla dostat film do výroby. Na filmovém festivalu v Cannes v roce 1996 společnost PolyGram oznámila, že ve filmu bude s Douglasem hrát Jodie Fosterová. Fincherovi se však nelíbilo, že by herec a filmová hvězda jejího formátu měl hrát vedlejší roli. Po rozhovoru s ní zvažoval přepsat postavu Conrada jako Nicholasovu dceru, aby tuto roli mohla hrát Fosterová. Douglasovi se však tento nápad nelíbil a požádal ho, aby postavu změnil na jeho sestru, což Fosterové připadalo zvláštní, protože Douglas je téměř o 20 let starší a objevil se s ní ve filmu Napoleon a Samantha, když bylo Fosterové 9 let, zatímco Douglasovi 28 let. Kvůli rozdílným názorům a termínové kolizi s filmem Kontakt Roberta Zemeckise se Fosterová ve filmu nemohla objevit. Jakmile odešla, byla role Conrada nabídnuta Jeffu Bridgesovi, ten však odmítl, a tak byl obsazen Sean Penn. Později Fosterová tvrdila, že se s PolyGramem ústně dohodla, že se ve filmu objeví, a když se tak nestalo, podala na společnost žalobu ve výši 54,5 milionu dolarů. Deborah Kara Ungerová se na konkurz na roli Christine přihlásila s testovacím kotoučem sestávajícím z dvouminutové sexuální scény z filmu Davida Cronenberga Crash. Douglas si myslel, že jde o vtip, ale když se s ní s Fincherem osobně setkali, byli jejím hereckým výkonem ohromeni.
Natáčení
Prvotní natáčení začalo na lokacích v San Franciscu, přestože studio tlačilo na natáčení v Los Angeles, které bylo levnější. Fincher také zvažoval natáčení filmu v Chicagu a Seattlu, ale v prvním jmenovaném městě nebyla v blízkosti žádná sídla a ve druhém nebyla vhodná finanční čtvrť. Scénář byl napsán s ohledem na San Francisco a líbila se mu „atmosféra starých peněz, Wall Street“ této finanční čtvrti. Tato část města však byla velmi rušná a špatně se v ní pohybovalo. Produkce natáčela o víkendech, aby měla větší kontrolu. Fincher využil staré kamenné budovy, malé uličky a kopce ve městě, aby obrazově ztvárnil třídní systém. Aby zprostředkoval svět starých peněz, zasadil mnoho scén do restaurací s obložením z tvrdého dřeva a červené kůže. Mezi lokace použité ve filmu patřily například Golden Gate Park, Presidio v San Franciscu a historické sídlo Filoli, 25 mil jižně od San Francisca v kalifornském Woodside, které zastoupilo sídlo Van Ortonů.
Pro vizuální ztvárnění Nicholasova bohatého životního stylu chtěli Fincher a kameraman filmu Harris Savides dosáhnout „bohatého a pružného“ dojmu a čerpali odkazy z filmů jako Kmotr, které se vyznačovaly vizuálně atraktivními lokacemi, pod jejichž povrchem se skrývaly zlověstné záměry. Podle Finchera, jakmile Nicholas opustil svůj ochranitelský svět, nechávali se Savidesem přeexponovat zářivky, neony a další světla v pozadí, aby „věci v reálném světě byly trochu divočejší“. Pro film Hra Fincher použil tiskový proces Technicolor známý jako ENR, který nočním sekvencím propůjčil hladší vzhled. Výzvou pro něj bylo, kolik klamu diváci snesou a „půjdou na 45 minut červených herringů?“. Za tímto účelem se snažil scény inscenovat co nejjednodušeji a používat jedinou kameru, protože „s více kamerami riskujete, že lidi budete nudit záběry“.
Scéna, v níž Nicholasův taxík vjíždí do Sanfranciského zálivu, se natáčela poblíž Embarcadera, přičemž detailní záběr Douglase uvězněného na zadním sedadle se natáčel na zvukové scéně v Sony Pictures Studios ve velké nádrži s vodou. Herec se nacházel v malém prostoru, který byl navržen tak, aby připomínal zadní sedadlo taxíku, přičemž akci snímaly tři kamery.
Primární natáčení trvalo 100 dní, přičemž mnoho záběrů se natáčelo v noci s využitím mnoha lokací.
Vydání
Hra byla uvedena 12. září 1997 v 2403 kinech a během premiérového víkendu vydělala 14,3 milionu dolarů. V Severní Americe pak vydělal 48,3 milionu dolarů a ve zbytku světa 61,1 milionu dolarů, což celosvětově činí 109,4 milionu dolarů.
Hru vydala v roce 1997 společnost Criterion Collection na laserdisku s exkluzivními bonusy včetně alternativního konce a audiokomentáře tvůrců; 18. září 2012 byl film znovu vydán na DVD a Blu-ray. Dne 17. dubna 2007 vydalo studio Universal film na formátu HD DVD.
Recepce
Kritické ohlasy
Rotten Tomatoes uvádí hodnocení 76 na základě 63 recenzí, s průměrným hodnocením 7,40/10. V roce 2012 byl film vydán na HD DVD. Shoda kritiků na webových stránkách zní: „Závěr by si zasloužil trochu vylepšit, ale jinak jde o další skvělý příklad železného uchycení atmosféry a vyprávění Davida Finchera.“ Metacritic dává filmu vážený průměr 61 bodů ze 100 na základě recenzí od 19 kritiků, což znamená „obecně příznivé hodnocení“. Diváci dotazovaní serverem CinemaScore udělili filmu průměrnou známku „B-“ na stupnici od A do F.
Roger Ebert z Chicago Sun-Times udělil filmu tři a půl hvězdičky ze čtyř a pochválil Douglase jako „správného herce pro tuto roli. Umí hrát chytře, chladně i naštvaně. Je také dostatečně jemný, aby nikdy nedospěl k emocionálnímu vrcholu dříve než film a nikdy nepřehrával proces své vnitřní změny“. Janet Maslinová ve své recenzi pro The New York Times napsala: „Pan Fincher, stejně jako Michael Douglas v hlavní roli filmu, předvádí skutečné finesy ve hře na paranoiu této doby.“
Richard Corliss z časopisu Time napsal: „Fincherův styl je tak krásně tísnivý a Douglasova zmatenost tak kradmá, že film na chvíli připomene chytřejší výlety do hrdinské paranoie (The Parallax View, Total Recall)“. Desson Howe ve své recenzi pro deník The Washington Post napsal: „Je to šablonovité, a přesto podrážděné. Je předvídatelný, a přesto plný překvapení. Jak daleko se přes tento vysoký thriller dostanete, než to vzdáte a začnete výt, je otázkou osobního vkusu. Velkou radost vám však udělá Fincherova složitá barevnost, bohatý smysl pro dekorace, schopnost udržet napětí po dlouhou dobu a smysl pro humor.“ Entertainment Weekly udělil filmu hodnocení „B “ a Owen Gleiberman napsal: „Z emocionálního hlediska není ve Hře o moc - podaří se zachránit Nicholase Van Ortona?“ - ale Douglas je dokonalým hercem pro obsazení středu šíleného Rube Goldbergova thrilleru. Film má dost důvtipu na to, aby si s vlastní manipulací hravě poradil, i když ji využívá k maximálnímu dopadu na dřeň.“
Mick LaSalle ve své recenzi pro San Francisco Chronicle napsal: „Občas je Hra frustrující, ale to je jen měřítko toho, jak dobře se Fincherovi daří vžít se do kůže svého hrdiny.“ Peter Travers z časopisu Rolling Stone se však domníval, že „Fincherova snaha zakrýt díry v ději je o to nápadnější, že je napjatá... Hra má sluníčkovou, spasitelskou stránku, která Fincherovi nesluší a neslouží divákům, kteří sdílejí jeho dřívější zálibu v nedořešených koncích, jež zůstávají strašidelně rozvázané“.
Retrospektiva
Michael Douglas při zpětném pohledu řekl:
Myslím, že jsem nejvíc pyšný na to, že je to jeden z mála filmů, u kterého jste nemohli odhadnout konec. Proto jsem tak velký sportovní fanoušek, u sportu nikdy nemůžete odhadnout, co se stane. U většiny filmů se dostanete do poloviny a konec tak nějak odhadnete. U Hry jste nikdy nemohli přijít na to, jaký bude konec. David Fincher je velmi talentovaný filmař. Bylo to nesmírně náročné natáčení, bylo velmi dlouhé, hodně nocí. Myslím, že to byl opravdu dobře natočený snímek, velmi nepředvídatelný, a když mluvím o filmech, které jsem natočil a které se lidem hodně líbily, tak tenhle snímek slyším.
David Fincher později v rozhovorech přiznal, že na film nebyl pyšný, a vysvětloval svůj pracovní vztah s manželkou, dlouholetou producentkou Ceán Chaffinovou, režisér řekl, že si ji vybírá a že se často neshodnou:
Byla například nesmírně hlasitá, když řekla: „Netoč Hru.“ A když se na to podívám zpětně, moje žena měla pravdu. Třetí dějství jsme nevymysleli a byla to moje chyba, protože jsem si myslel, že když budeš držet nohu na plynu, bude to osvobozující a vtipné.
Literární hodnocení
V poznámkách k filmu v edici Criterion se režisér zmiňuje o tom, že do filmu zakomponoval prvky spisů převzatých od Franze Kafky, když uvádí:
Ohlasy Franze Kafky je v Mikulášově osudu těžké přehlédnout - podobně jako u Josefa K. Kafky. v Procesu, je chycen do řady nesmyslných zkoušek řízených lidmi bez tváře, kterým nedokáže porozumět - a diváci si také mohou vzpomenout na Thomase Pynchona, když se začne zdát, že spiknutí proti Nicholasovi zahrnuje všechny v příběhu kromě něj. Sám Fincher popsal Hru jako postmoderní verzi Vánoční koledy, v níž Nicholas vystupuje jako citový lakomec podobný Skrblíkovi, který získá zpět svou duši poté, co projde vírem setkání, jež mu změní život.
Ocenění
Sekvence z filmu považovaná za nejnapínavější se umístila na prvním místě. 44 v žebříčku 100 nejděsivějších filmových momentů časopisu Bravo.
- Zdroj: Anglická Wikipedie
- Photo © PolyGram Filmed Entertainment
Nejnovější komentáře