Ishar II – Poslové zkázy

🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Existují hry nebo her­ní série, kte­ré hrá­če tak nějak pro­vá­ze­jí celý život. Nejen v dět­ství, ale i poz­dě­ji se občas při­po­me­nou a ať chce­te nebo ne, při­pou­ta­jí si vás zase na dlou­hou dobu k moni­to­rům.

Proč? Protože není nuda hrát je víc­krát a ačko­li je vět­ši­nou už zná­te nazpa­měť, uží­vá­te si kaž­dý tah a kaž­dý kou­sek pro­stře­dí stej­ně dob­ře, jako když jste je spus­ti­li kdy­si popr­vé z dis­ke­ty. Možná ješ­tě více.

S věkem nestár­ne, ale zra­je

V mém pří­pa­dě milov­ní­ka old­scho­o­lo­vek je jed­ním z tako­vých věr­ných kous­ků roz­hod­ně dru­hý díl tri­lo­gie Ishar od dnes již nee­xis­tu­jí­cí­ho fran­couz­ské­ho stu­dia Silmarils. Konkrétně tedy Ishar II: The Messengers of Doom.

Poprvé jsem se s ním setkal někdy v osmi letech. V době, kdy bylo her málo, dva­cet MB insta­la­ce bylo něco nepřed­sta­vi­tel­né­ho a hry kolo­va­ly mezi kama­rá­dy ve ško­le na dis­ke­tách a o pře­stáv­kách se opi­so­va­la kouz­la z Dungeon Mastera dvoj­ky.

Hráli jsme ho teh­dy do zbláz­ně­ní. Nebyl k dis­po­zi­ci manu­ál, tak­že někte­ré zlo­mo­vé momen­ty nešlo pře­ko­nat a hra byla tím pádem nedo­hra­tel­ná.

Znovu se při­hlá­sil asi o osm let poz­dě­ji. To byl ten pří­jem­ný zlo­mo­vý čas, kdy už bylo dost i nových her, ale stá­le nebyl tako­vý pro­blém zpo­ma­lit tro­chu výkon počí­ta­če a pus­tit i tako­vou­hle kla­si­ku.

No a před časem se mi po více jak dese­ti letech od dru­hé­ho setká­ní při­po­mněl zase. Díval jsem se totiž na nabíd­ku strán­ky Good Old Games a když jsem viděl kom­plet­né tetra­lo­gii (včet­ně spí­še stra­te­gic­kých Crystals of Arborea), nevá­hal jsem ani moment. Tohle jsou totiž kusy, kte­ré do sbír­ky pros­tě pat­ří bez otá­zek.

V čem je Ishar dvoj­ka tak okouz­lu­jí­cí?

Grafika je samo­zřej­mě dneska pro mno­hé úsměv­ná. Na dru­hou stra­nu umí vytvo­řit něko­li­ka pixe­ly hut­nou atmo­sfé­ru a tře­ba sví­tá­ní nad pří­sta­vem nebo na vrchol­cích hor se vám zapí­še do pamě­ti více než polo­vi­na efek­tů dneš­ních onli­no­vek.

Hra je mra­zi­vě pus­tá. Teď nemám na mys­li tro­pic­ké nebo vyso­ko­hor­ské pro­stře­dí, ale všu­dypří­tom­ný pocit izo­lo­va­nos­ti, osa­mě­los­ti a absen­ce vět­ší­ho počtu NPC. Kromě nečin­ných zeb­rá­ků ve měs­tě nara­zí­te za celou dobu na méně jak deset postav, se kte­rý­mi může­te vstou­pit do něja­ké­ho roz­ho­vo­ru, něco vám nabíd­nou, nebo po vás něco chtě­jí.

Ishar tak v pod­sta­tě totál­ní vyprázd­ně­nos­tí svě­ta pou­ka­zu­je na sku­teč­nost, že se děje něco váž­né­ho. A když pro­chá­zí­te ztich­lý­mi ulič­ka­mi půl­noč­ní­ho měs­ta, kde jsou kolem vás jen vyso­ké zdi, občas na vás vybaf­ne lupič a na poza­dí hra­je něko­lik akor­dů, cítí­te se oprav­du stís­ně­ně. Pak mož­ná radě­ji ute­če­te někam do kobek (Akeer´s Island jsou jed­ny vel­ké kob­ky), pro­to­že tam je aspoň hod­ně potvor a tedy něja­ká ta spo­leč­nost.

Hratelnost je abso­lut­ní. Hra vám sice dovo­lu­je dělat cel­kem málo věcí a občas je tro­chu kumšt pro­nik­nout do jejich mecha­nis­mu (napří­klad kouz­le­ní), ale co ve hře jde, to jde per­fekt­ně.

Posledním důvo­dem, kte­rý zmí­ním, ale roz­hod­ně ne posled­ním, kte­rý je v Isharovi skryt, je nároč­nost a nut­nost infor­mo­vat se. Zapomeňte na cedul­ky, kte­ré by vám osvět­lo­va­ly funk­ce sou­bo­jů, kou­zel nebo inven­tá­ře. Zapomeňte na šip­ky na mapě, kte­ré vás napří­klad ve World of Wacraft vedou za spl­ně­ním úko­lu nebo kon­krét­ní posta­vou ve měs­tě, v horách nebo džun­g­li.

Ne, tohle je pocti­vý dun­ge­on ze sta­ré ško­ly, kte­rý niko­ho neve­de za ručič­ku a vy musí­te jeho krá­sy, tajem­ství a zákou­tí obje­vo­vat sami. Buď meto­dou pokusu/omylu a save/load v pří­pa­dě smr­ti, nebo pát­rá­ním po dis­kus­ních fórech a webo­vých strán­kách, kde se občas něja­ký ten stří­pek postu­pu najde.

O to krás­něj­ší je pak ten pocit, kdy oprav­du dora­zí­te na konec, sejme­te seschlé­ho Shandara v mod­rém rou­chu a vychut­ná­te si návrat domů, do pev­nos­ti Ishar, kte­ré vás prvot­ní hrdi­na vlád­ne. A věř­te mi, že to sto­jí za to. Poprvé i po desá­té, tře­ba pokaž­dé v jiném slo­že­ní vaší par­tič­ky hrdi­nů.

Základní šab­lo­na: dun­ge­on o záchra­ně sou­ostro­ví

Navíc:

  • atmo­sfé­ra
  • per­fekt­ní gra­fi­ka
  • nároč­nost
  • nepří­liš mož­nos­tí, ale skvě­le funkč­ní mecha­nismy

Blog auto­ra: http://umenivyberu.cz

Survive The Nights – realistický zombie survival, který ještě hledá svou pravou tvář
22. prosince 2025Survive The Nights – realistický zombie survival, který ještě hledá svou pravou tvářSurvive The Nights patří mezi ambiciózní projekty v žánru zombie survival her, které si kladou za cíl nabídnout hluboký a realistický zážitek z přežití v postapokalyptickém světě. Přestože hra disponuje řadou originálních mechanik a nápadů, její…Vydáno v rubrice: Recenze her
Winter Survival: zážitek plný výzev i inovací
22. prosince 2025Winter Survival: zážitek plný výzev i inovacíSurvival žánr je již léta doménou herních vývojářů, kteří neustále hledají nové způsoby, jak hráče ponořit do boje o přežití v nehostinném prostředí. Nová hra, kterou jsme měli možnost podrobit detailnímu zkoumání, přináší osvěžující kombinaci známých…Vydáno v rubrice: Recenze her
Shadow Fight Arena - bojová hra s velkým potenciálem, ale také se zbytečnými omezeními
22. prosince 2025Shadow Fight Arena - bojová hra s velkým potenciálem, ale také se zbytečnými omezenímiShadow Fight Arena je nejnovějším přírůstkem do známé série bojových her, která si získala fanoušky na mobilních zařízeních. Při přechodu na PC se však hra potýká s očekáváním hráčů a otázkou, zda se jedná pouze o…Vydáno v rubrice: Recenze her
Checkmate in the Wild West: Šachová adventura, která nevyužila svůj potenciál
18. prosince 2025Checkmate in the Wild West: Šachová adventura, která nevyužila svůj potenciálCheckmate in the Wild West slibuje unikátní spojení klasické šachové hry s atmosférou Divokého západu. Přestože má hra zajímavý námět a potenciál zaujmout jak šachové nováčky, tak zkušené hráče, její provedení a herní mechaniky značně zaostávají…Vydáno v rubrice: Recenze her
Business Heroes: Street Grub – návrat k tycoonové klasice s moderním šmrncem
18. prosince 2025Business Heroes: Street Grub – návrat k tycoonové klasice s moderním šmrncemBusiness Heroes: Street Grub je novinkou, která potěší fanoušky tycoon her z počátku 2000. let a zároveň přináší svěží přístup k známému žánru. I přes současnou fázi Early Access nabízí komplexní zážitek, který kombinuje strategii, plánování…Vydáno v rubrice: Recenze her
Total Tank Simulator 2: Návrat ke kořenům nebo krok zpět?
18. prosince 2025Total Tank Simulator 2: Návrat ke kořenům nebo krok zpět?Po úspěchu původního Total Tank Simulatoru přichází jeho pokračování, které přináší výrazné změny v herním konceptu i mechanikách. Novinka se soustředí výhradně na tankové bitvy z druhé světové války a opouští rozmanitost jednotek i taktické možnosti,…Vydáno v rubrice: Recenze her
Bodycam: Revoluce v FPS, která ještě čeká na své dokončení
16. prosince 2025Bodycam: Revoluce v FPS, která ještě čeká na své dokončeníBodycam je jednou z nejodvážnějších a zároveň nejkontroverznějších herních novinek poslední doby. Tento titul, který vznikl v režimu early access díky práci pouhých dvou mladých francouzských vývojářů, přináší do žánru first-person shooterů zcela unikátní pohled –…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed Origins: Návrat ke kořenům v srdci starověkého Egypta
11. prosince 2025Assassin’s Creed Origins: Návrat ke kořenům v srdci starověkého EgyptaAssassin’s Creed Origins představuje klíčový milník v historii slavné série Ubisoftu, který nejenže přináší nový dech do osvědčené značky, ale zároveň otevírá bránu do fascinujícího světa starověkého Egypta. Tento díl, který nás zavádí do doby před…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed Syndicate: Viktoriánský Londýn z pohledu dvou sourozenců
10. prosince 2025Assassin’s Creed Syndicate: Viktoriánský Londýn z pohledu dvou sourozencůAssassin's Creed Syndicate přináší do slavné série nový pohled na viktoriánskou éru, kdy Londýn pulzoval energií průmyslové revoluce. Hra nás zavádí do roku 1868 a představuje jedinečný příběh dvou sourozenců, Jacob a Evie Fryeových, kteří se…Vydáno v rubrice: Recenze her
Favela Kick: The Final Goal: Potenciál skrytý pod vrstvou nedostatků
9. prosince 2025Favela Kick: The Final Goal: Potenciál skrytý pod vrstvou nedostatkůNová fotbalová hra, která se na trhu objevila s velkými ambicemi, nabízí hráčům zajímavý příběh a identifikovatelné týmy, ale samotná hratelnost a herní mechaniky zanechávají mnohé přání. Přestože titul disponuje značným potenciálem, aktuální stav hry je…Vydáno v rubrice: Recenze her
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře