Letos to vypadá na Vánoce plné zklamání. Naslibovaly se skvělé tarify, supervýhodné akce, hromada dárků, tlustá sněhová nadílka… ale bohužel, Santa se nám přežral a komínem neprolezl.Vezměme to popořadě.
Na začátku všeho byly moc pěkné ukázky. Ukázky, které byly sestříhány pokaždé jinak, a přesto stejně = dokonale funkčně. Will Smith jako jediný člověk na světě… Will Smith jako jediný člověk na světě, který vlastně není sám… No jo. Slunce tehdy rozdávalo bronz po plných hrstech, do premiéry zbýval necelý půlrok a jen málokdo si připouštěl, že by nás „kluci vod kamer“ konejšili tím nejpodstatnějším z celého filmu. Legenda měla být „Něčím víc“. Za velkou louží neplánovali natočit jen další postapokalyptické sci-fi, které v podstatě obšlehne notoricky známé regule „druhých půlí“. Vždyť tento projekt nasával patinu uzamčeného šuplíku celých dvacet let. Námět pomalu dozrával a čekalo se jen na to, až budou technické možnosti náležitě bezbřehé. Bohužel, i tak se příchod Legendy uspěchal.
Opírat se v dnešní době o nepříliš objevné schéma „Vstanu, žiju, jdu spát“, eventuálně „Vstanu, snažím se přežít, jdu spát“ – to už dávno není potřebně samonosné. Ačkoliv se snímek dlouhé minuty „drží“ (mám zkrátka slabost pro smutný psí oči a vysokou zvěř pasoucí se uprostřed zatravněného Times Square), cesta ke dnu jej nakonec nemíjí.
Proč?
Odpověď je jednoduchá. Trailery sváděly k nebývale velikým očekáváním. Celý ten hype, mediální kampaň… Očekával se nářez – postupně vygradovaný, trvale hutný a patřičně temný. Filmaři však překvapili. Kdeže kulervoucí bomba… Navzdory všem předpokladům dorazila do cíle čistokrevná komůrková záležitost. Otázkou zůstává, zdali se tak přihodilo z důvodu selhání tvůrčích prostředků, anebo naopak – jestli nedošlo k pouhému omylu. Bylo by poměrně nevhodné odsoudit Legendu jenom proto, že není napěchována akcí v souladu se stopadesátimiliónovým rozpočtem. Totéž platí o režisérovi, posléze o samotném Smithovi. Když už pídit po příčinách, tak o ulici vedle. Ve výsledku nezapáchá zdánlivě mimózní taktika (téměř hodinu sledujeme poklidnou studii samotářského života a možnosti naskýtané vylidněnou metropolí), rejžova židlička (schopně vylíčená atmosféra) a ani mikromilimetrové číro Willa Smithe s jemným nádechem šedi Richarda Gerea… Jak už bývá u napjatě vyhlížených projektů zvykem - na vině je i tentokrát scénář = neboli palivo, které mělo „Mustanga“ dovézt až do cíle.
Will Smith, byť herecká star numero uno, to zkrátka celé neutáhne. Zapřáhnout do jeho spřežení hmatatelnější příběh, popř. něco, co by absenci nějakého vývoje/postupu vynahradilo, psalo by se mi snáz a nemusel bych pracně vážit slova, aby se má kritika nezvrhla v bohapusté plivání. Nestalo se tak. Alespoň ne v uspokojivém poměru vůči velikosti zpracovávané látky. Ach ti „věhlasní a cenami ověnčení“ scénáristé… Nechci je přímo podezírat ze záměrně lajdáckého přepisu Mathesonovy novely, nicméně… být já autorem stejnojmenné knižní předlohy, zapálím si kubánský doutník, navštívím garáž, pohledám tam kanystr s benzínem a vyjedu si na jednu neohlášenou (pozdně noční) vánoční návštěvu. Přestože je Legenda důstojně nastartovaná, její štít odolává náporu klišé pouhých pětačtyřicet minut. A tedy po dobu, kdy se vlastně neděje nic zásadního. Hrdina má sice kvantum příležitostí, jakpak vyprázdnit plné zásobníky - přesto se nezapře coby zcela normální, v normě ustrašená lidská bytost, která se šarvátkám s nočními tvory raději vyhýbá. Není-li to samozřejmě nevyhnutelné vinou vlastní hlouposti.
Chápete správně. Šimrají-li chodníky sluneční paprsky, může si hlavní postava dovolit vycházky (ve dne bezpečné, v noci sebevražedné). A jak nastínily ukázky, tak se i děje. Smith se courá městem, „nakupuje“ v obchoďácích, koketuje s figurínami a občas se zakouká do zpětného zrcátka, aby divákům zpřístupnil útržky bolavé minulosti. Když mu dělá společnost vlčák Sam (můžete namítnout, že je to fena), lze nabízené shledat jakžtakž zábavným. Samotář Neville využívá volného hřiště: nerespektuje silniční pravidla, loví ryby v městské fontáně a odpaluje golfové míčky z křídla stíhacího letounu. Pak ale nastane noc, ke slovu se přihlásí „něco jako akce“ (znalci Lawrencova rukopisu si snadno představí, jak takováto akce vypadá), přičemž ne až tak kýžené lomítko obstarává očekávaná ztráta bližního. Smith se zhostí zřejmě nejnáročnější výrazové kreace a následně… a následně se jeho postava úplně pomate. A možná ani ne tak jeho postava, tím spíš pera náhle spěchajících scénáristů. Na tachometru svítí šedesátá minuta, do konce nějaká ta půlhodina a tvůrci zavelí k obstřelování důvěrně známým, rádoby nečekaným a „rozumně“ zauzlovaným. Čert vem plastelínové noční stvůry, až podezřele připomínající jednoho nejmenovaného italského rozhodčího… Ty jsou v danou chvíli nejméně bolavým. Záchrana mstícího se hrdiny, zjištění, že není jediný, kdo epidemii ustál, a následně zcela zbytečný přísun TOHO, čeho předtím nebylo, protože se prozíravě šetřilo na liduprázdný New York a nadýchaný Smithův honorář... Bohužel pox-té – na podobné manévry snímek nemá. Devadesát minut je málo.
Trailerů znalí (a jejich zásluhou natěšení, mírně otupělí) protrpí snímek hned dvojnásob. Nechtíce se smířit s tím, že takto nadějný projekt selhává v nejnevhodnější moment (a zřejmě i nejnevhodnějšími prostředky), nevytasí bílý prapor dřív, nežli je k tomu přímo vybídnou závěrečné titulky. Nicméně zcela zbytečně. Adekvátní obrat nepřichází, pomyslné přeřazení nenastává a ani výbušný závěr nepřebíjí poněkud nahořklou pachuť v ústech.
Jakkoliv mám nutkání prominout a nadělovat za zdařilý rozjezd, nemohu jinak. Will je sice fajn (příjemný odklon od tradiční frajírkovské pózy), polopralesní New York taktéž, ale co naplat - scénáristé se zalekli a zvolili nejběžnější únikovou cestu.
I proto slabších/silnějších šedesát procent.
[A nepokoušejte se mě zlomit psím pohledem.]
Nejnovější komentáře