Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Outlaw King

Outlaw King

Historických fil­mů je v posled­ní době nedo­sta­tek. Ne že by o ně nebyl zájem, jenom z finanč­ní­ho hle­dis­ka nejsou pro stu­dia více či méně věr­né rekon­struk­ce udá­los­tí z his­to­rie lid­ské civi­li­za­ce pří­liš láka­vé. V posled­ních letech zkrát­ka hra­jí prim komiksy a sci-fi. Je tedy nako­nec doce­la potě­šu­jí­cí, že se Netflix v rám­ci své expan­ze do fil­mo­vé bran­že roz­ho­dl inves­to­vat i do toho­to žán­ru a vytasil se se sním­kem Outlaw King o pří­bě­hu Roberta I. Skotského, jehož pří­běh začí­ná po udá­los­tech, kte­ré kdy­si svým způ­so­bem zfil­mo­val Mel Gibson v dnes již legen­dár­ním sním­ku Statečné srd­ce. Podařil se Netflixu koneč­ně pořád­ný hit?

Po něko­li­ka letech nepo­ko­jů na skot­ském úze­mí ve sna­ze vyma­nit se z ang­lic­ké nad­vlá­dy se Robert Bruce (Chris Pine) spo­leč­ně se svo­jí rodi­nou vzdá­va­jí Eduardu I. (Stephen Dillane). Podmínky pří­mě­ří ovšem dlou­ho­do­bě sužu­jí skot­ský národ, vzhle­dem k tomu že král Eduard poža­du­je pod­mín­ky a daně srov­na­tel­né s těmi za dob vál­ky. Když Robertův otec, Robert Bruce, 6. lord z Annandale (James Cosmo) umí­rá, situ­a­ce se ješ­tě při­ostří. Po nesho­dě s Jamesem Comym (Callan Mulvey) se Robert opět sta­ví do čela skot­ské­ho odpo­ru pro­ti ang­lic­ké koru­ně, což nevi­dí všich­ni ve Skotsku pozi­tiv­ně. Ta nej­vět­ší zkouš­ka ale Roberta Bruce ješ­tě tepr­ve čeká...
Je fakt, že ori­gi­nál­ní fil­mo­vá pro­duk­ce Netflixu zatím pří­liš slá­vy nepo­sbí­ra­la. Jistě, pár pove­de­ných žán­ro­vých zále­ži­tos­tí se v zápla­vě béč­ko­vých ekvi­va­len­tů fil­mů z video­půj­čo­ven pře­ci jen našlo, o něja­kém vel­kém hitu ale nemů­že být ani řeč. Nejsem si jis­tý, zda-li tenhle his­to­ric­ký sní­mek tuto repu­ta­ci vylep­ší, kaž­do­pád­ně i přes mír­né nedo­stat­ky se jed­ná o sní­mek, kte­rý roz­hod­ně neza­pad­ne. I když se totiž dá najít pár vad na krá­se, Outlaw King je vyda­ře­ná výpra­va dos skot­ské his­to­rie.

Tvůrci se totiž ani na chví­li naštěs­tí nesna­ží půso­bit jako dal­ší holly­wo­od­ský náklad­ný his­to­ric­ký vel­ko­film. Ono by se to k pří­bě­hu poz­děj­ší­ho krá­le Roberta I. Skotského ani vlast­ně neho­di­lo, kaž­do­pád­ně nezna­me­ná to, že by film vypa­dal laci­ně. Naopak, takhle při­ro­ze­ně a záro­veň uvě­ři­tel­ně epic­ky už dlou­ho nic nevy­pa­da­lo. David Mackenzie nechá­vá vynik­nout suro­vost živo­ta ve Skotsku, stej­ně jako půso­bi­vou kra­ji­nu ve kte­ré se pří­běh o sna­ze zís­kat zpět svo­ji vlast ode­hrá­vá. Tohle napo­má­há fil­mu i v momen­tech, kdy mož­ná pří­liš zby­teč­ně pře­šla­pu­je na mís­tě. Díky skvě­le vybu­do­va­né atmo­sfé­ře tak film fun­gu­je i v tro­chu skrom­něj­ších pod­mín­kách skvě­le a nudit vás roz­hod­ně nebu­de.
Mohou za to i her­ci, kte­ří (když pře­hléd­ne­me v pří­pa­dě někte­rých tro­chu nedo­ko­na­lej­ší pří­zvu­ky) jsou vlast­ně doce­la dost fajn a díky dostat­ku fyzic­ké akce tu váleč­nou vřa­vu i bez­na­děj fil­mu jed­no­du­še „baští­te“ i s navi­já­kem. Chris Pine v roli Krále Skotska je dosta­teč­ně pře­svěd­či­vý nato, abys­te mu pro­ti jeho úhlav­ní­mu nepří­te­li v podá­ní Billyho Howlea jed­no­znač­ně fan­di­li. Když se navíc na scé­nu dosta­ví Aaron Taylor-Johnson co by mís­ty až psy­cho­pa­tic­ký Lord Douglas, má herec­ky sní­mek Outlaw King vyhrá­no. Ba co víc, tenhle film se nebo­jí být v někte­rých momen­tech tro­chu suro­věj­ší a kon­takt­něj­ší, tak­že v momen­tech kdy dojde na samot­né kon­flik­ty, je o zába­vu posta­rá­no. V dra­ma­tic­ké rovi­ně film sice mís­ty váz­ne, nikdy to ovšem nepře­kro­čí únos­nou mez.
Řemeslná strán­ka fil­mu pak vypa­dá i bez při­hled­nu­tí k dnes poměr­ně rozum­né­mu roz­počtu 120 mili­o­nů skvě­le. Kamera  Barryho Ackroyda by si sice mož­ná zaslou­ži­la tro­chu vět­ší hra­vost, ovšem jak již bylo zmí­ně­no výše, díky půso­bi­vě nasní­ma­né skot­ské kra­ji­ně i tuhle absen­ci tro­chu vět­ší hra­vos­ti fil­mu rádi odpus­tí­te. Zvláště pak, když film vyta­sí někte­rou z akč­ních sek­ven­cí bitev, kte­ré pat­ří k tomu nej­lep­ší­mu co film nabíd­ne. Závěrečný sou­boj sice svo­jí veli­kos­tí str­čí do kapsy i Hra o trů­ny, avšak atmo­sfé­ra, suro­vost i nábo­je tam pros­tě je a dívá se na to dob­ře.
Je mož­ná tak tro­chu ško­da, že film postrá­dá jaký­ko­liv výraz­něj­ší hudeb­ní motiv či jas­něj­ší hudeb­ní slož­ku. Na jed­nu stra­nu to napo­má­há suro­vé­mu dojmu, kte­rý se film sna­ží navo­dit, na dru­hou stra­nu ale film díky tomu nezvlá­dá vyvo­lat v divá­ko­vi jaký­ko­liv trva­lej­ší záži­tek, stej­ně jako onen epic­ký aspekt, se kte­rým cho­re­o­gra­fie a scé­nář ale­spoň čás­teč­ně pra­cu­je.

I když tak film Outlaw King má nedo­stat­ky v pří­bě­ho­vé strán­ce a zaslou­žil by si mož­ná pře­ci jen ješ­tě tro­chu vypi­lo­vat, jako por­trét jed­no­ho z důle­ži­tých krá­lů skot­ské his­to­rie fun­gu­je pře­svěd­či­vě. A i když vám dra­ma­tic­ká rovi­na nebu­de úpl­ně sedět, těch pár sou­bo­jů kte­ré za ty dvě a čtvrt hodi­ny nabíd­ne, za to sto­jí. Navíc v absen­ci lep­ších his­to­ric­kých zále­ži­tos­tí v posled­ních letech je i tenhle fil­mo­vý por­trét vlast­ně hod­ně fajn. Pokud ví, tedy his­to­rie z brit­ských ost­ro­vů pře­ci jen něco říká nebo máte sla­bost pro fil­my podob­né­ho raže­ní, pak si tohle dra­ma roz­hod­ně nenech­te ujít.

Snímek Outlaw King najde­te v nabíd­ce služ­by Netflix od 9. lis­to­pa­du.

Robert I. Skotský a jeho ces­ta za krá­lov­skou koru­nou. Outlaw King je sice nedo­ko­na­lým, ovšem půso­bi­vým a roz­hod­ně chytla­vým por­trétem vla­da­ře, kte­rý si musel svo­je mís­to na slun­ci vybo­jo­vat. Slabší dra­ma­tic­ké momen­ty zachra­ňu­jí naštěs­tí sluš­ní her­ci (pokud pří­liš neře­ší­te pří­zvu­ky), solid­ní atmo­sfé­ra a sil­né akč­ní sek­ven­ce.

Outlaw King
Akční / Drama / Historický / Válečný / Životopisný

Velká Británie / USA, 2018, 121 min

Režie: David Mackenzie
Scénář: David Mackenzie
Kamera: Barry Ackroyd
Hrají: Chris Pine, Aaron Taylor-Johnson, Billy Howle, Florence Pugh, Tony Curran, Stephen Dillane, Sam Spruell, Callan Mulvey, Matt Stokoe, Duncan Lacroix, Alastair Mackenzie, Steven Cree, Jamie Sives, Lorne MacFadyen, Stephen McMillan, Ron Donachie, Jonny Phillips, Jamie Michie, Robin Laing, Kevin Mains, Duncan Airlie James, James Cosmo
Producenti: Gillian Berrie, Steve Golin
Střih: Jake Roberts
Scénografie: Donald Graham Burt