V roce 2010 „vletěl“ do kin snímek Jak vycvičit draka z produkce DreamWorks Animation. Diváci po celém světě si ho zamilovali díky jeho letecké akčnosti, duchaplnému humoru a dramatické hloubce. Film vydělal 495 milionů dolarů v celosvětových tržbách a získal dvě nominace na Oscara - za nejlepší animovaný celovečerní film a nejlepší hudbu.
Ale úspěch filmu (podle scénáře a v režii Deana DeBloise a Chrise Sanderse) byl pozvolný. Přestože se film během prvního víkendu držel na prvním místě v návštěvnosti a sklidil chválu kritiky: „Nepřekonal očekávání studia,“ říká DeBlois. „Ale i nadále zůstával předmětem zájmu. Udržel se na předních příčkách v žebříčku návštěvnosti celých sedm týdnů. Byli jsme pyšní, že se mezi lidmi o filmu mluvilo a to přilákalo do kin nové diváky a postupně jsme očekávání studia překonali.“
Triumf Jak vycvičit draka dal vzniknout televiznímu seriálu, divadelní show a celé řadě „dračích“ výrobků, ale i zástupům věrných fanoušků.
„Je pro nás zadostiučinění, že nadšení, které jsme do filmu vložili, je opětováno,“ dodává DeBlois. „Vidíme, že se nám vrací tolik náklonnosti (fanouškovská videa a obrázky postav), film existuje ve větší míře, než jsme kdy zamýšleli.“
Vedení DreamWorks Animation od začátku vidělo v dračím filmu potenciál pro franšízu. Jeho vynikající přijetí u diváků a kasovní úspěch dalo snadno vzniknout plánům na pokračování. Vzhledem k tomu, že se Sanders soustředil na realizaci Croodsových, studio oslovilo DeBloise, aby se ujal režie JAK VYCVIČIT DRAKA 2 na vlastní pěst, se Sandersem v roli výkonného producenta.
„Řekl jsem jim: ‘Měl bych o to velký zájem, pokud se bude jednat o trilogii,“ vzpomíná DeBlois. „První film může sloužit jako první akt, o to bude větší druhé dějství a pak to musí kulminovat třetím aktem.’ Naštěstí se tohoto konceptu chytli.“
„Dean je v hollywoodské terminologii opravdu někdo,“ říká producentka Bonnie Arnoldová. „Je to skvělý vypravěč. Uvažuje jako kluk, což se vždycky hodí, když děláte filmy o klucích a dracích. Je kreativní, ale nejlepší na tom je, že dává ostatním členům tvůrčího týmu prostor, aby přispěli tím nejlepším, co mohou filmu nabídnout.“
S tím souhlasí i vedoucí týmu vizuálních efektů, David Walvoord: „Pracovat s Deanem je úžasné. Není jen režisérem, ale i scénáristou. Má neuvěřitelně zvláštní vztah k postavám a jejich světu. A má silnou vizi, jak by tento svět měl vypadat. Bylo to pro nás pro všechny opravdu inspirující a zároveň nám to naši práci v mnohém zjednodušilo. Je schopen přesně artikulovat, co hledá, což nás navádí tím správným směrem.“
První filmový díl, podle dětské knížky z pera britské autorky Cressidy Cowellové, představil divákům vytáhlého dospívajícího Vikinga Škyťáka, jehož svět se obrátí nohama vzhůru, když se setká a spřátelí se zraněným drakem Bezzubkou. Podle Arnoldové DeBlois viděl JAK VYCVIČIT DRAKA 2 jako příběh o dospívání, ne jako ‘další dobrodružství’ Škyťáka a Bezubky“, jak se u některých filmových pokračování stává. „Když Dean přednesl před vedením DreamWorks Animation svůj nápad na druhý film, zásadním prvkem v jeho prezentaci byl fakt, že chtěl, aby postavy zestárly o pět let,“ dodává. „Rázem se to stalo mnohem zajímavější a bylo to něco jiného, co v animaci tak často nevidíme. Byla to z jeho strany odvážná volba a my jsem opravdu vděční, že DreamWorks tento nápad podporoval.“
Ne že by to byla vždy snadná volba.
Návrhy postav vznikaly během dlouhého procesu plného pokusů a omylů. Zachovat kouzlo a přitažlivost každé z postav a při tom je nechat zestárnout, bylo podle Debloise velkou výzvou.
„Nakonec jsme zjistili, že u většiny postav stačilo zachovat jejich siluetu a trochu je zvětšit, změnit jejich šatník, jemným způsobem nechat zestárnout jejich tvář a dát jim různé účesy,“ říká. „Škyťák byl asi nejsložitější, protože jsme chtěli mít jistotu, že se z něj během jeho dospívání nestal klasický hollywoodský hrdina. Musel si zachovat své čahounství, protože v tom spočívá jeho kouzlo, v té nemotornosti, kterou oplývá.“
„Takže jsme se ujistili, že i když se stal vyšší, nikdy se nezakulatil, jak to pro něj chtěl v prvním dílu jeho otec, kmenový náčelník Kliďas,“ pokračuje DeBlois. „Stále má štíhlou tělesnou konstituci, ale vyrovnává to svou inteligencí, vtipem a pokrokovým myšlením.“
V roli Škyťáka se vrací herec Jay Baruchel, který podle DeBloise všechny tyto kvality ztělesňuje.
„Nedokážu si představit nikoho jiného, kdo by mohl Škyťáka zahrát tímto způsobem, protože ta postava je do značné míry Jay,“ říká. „Zosobňuje tolik z toho, kým Škyťák je: člověk, který je bystrý, inteligentní, čiperný… disponuje rozkošnou nemotorností a je si toho dobře vědom a využívá to ve svůj prospěch.“
A díky Baruchelově schopnosti vyjádřit Škyťákovy emoce se s touto postavou publikum může ztotožnit, říká Arnoldová.
„Publikum prožívá film prostřednictvím Škyťáka. Co naplňuje celý filmový zážitek je pochopení, jak se Škyťák v dané situaci cítí,“ říká. „ Stejně jako je Dean skvělým autorem Škyťákových dialogů, Jay je skvělý ve své postavě. Je vášnivý a odráží se to v jeho hlasovém výkonu. Jay zná Škyťáka lépe než kdokoliv jiný.“
DeBlois s ní souhlasí.
„Jay často upravuje svůj vlastní dialog, protože postavu tak dobře zná,“ říká.
Díky Škyťákově úsilí (v prvním filmovém dílu) nyní obyvatelé Blpu, kteří kdysi na draky nahlíželi jako na zlo, které musí být vymýceno, žijí po jejich boku v přátelství (a dokonce na nich jezdí!). Tentokrát ale musí čelit jinému druhu dračího problému, jakkoliv je dobrý: je jich mnoho! Každý vlastní svého osobního draka. Draci jsou běžnou součástí každodenního života. A ostrov Blp se stal diametrálně odlišným místem.
Aby pojmul nové dračí obyvatele, a aby zde byl pro každého život o něco méně nebezpečný, bylo nutné na ostrově provést mnoho úprav. Vznikl nový akvaduktový systém pro případ rychlého uhašení požárů; krmící stanice, které zajišťují, že žádný drak nikdy nedostane hlad; jeskyně byly přeměněny na stáje; dračí zbrojnice slouží všem druhům potřeb.
„Zbrojnice bývala původně starou kovárnou, ve které se Škyťák vyučil,“ říká DeBlois. „O všechno tam může být postaráno - ať už má drak bolest zubu nebo potřebuje nový sestřih.“
Výtvarník Pierre Olivier Vincent (známý pod přezdívkou P.O.V.) říká: „Je to mnohem veselejší, dekorativnější prostor. Odráží se to v mnoha nových barvách, které jsme použili. Barvy hlavních postav draků hrály důležitou roli při našem rozhodování.“
Krok s poptávkou v dračí zbrojnici drží Tlamoun, vesnický kovář a Kliďasova pravá ruka. Vždy připravený pustit se do jakéhokoliv dobrodružství. Hlas mu i tentokrát propůjčil Craig Ferguson.
„Tlamoun je člověk, který musí vyrobit všechny věci, které dělají život s draky méně nebezpečný. Touží po časech minulých, kdy se s draky bojovalo místo toho, aby se s nimi žilo v míru. Craig ztvárňuje tuto frustraci velmi dobře,“ říká DeBlois.
I přestože se jejich vztah změnil, jedna věc se nemění: Vikingové jsou stále Vikingové… a draci jsou stále draky. Tým snímku JAK VYCVIČIT DRAKA 2 si uvědomil, že obyvatelé Blpu potřebovali nový způsob, jak vybít přirozenou agresivitu draků, takže vymysleli… dračí závody!
S Vikingy na hřbetech draků, „Dračí závody jsou vzrušující, pokud nejste ovcí,“ říká Jay Baruchel. To proto, že účastníci závodu musí proletět kolem ostrova, ulovit označená zvířata, sebrat je a vhodit je do koše. Každé z nich má hodnotu jednoho bodu; černá ovce je za deset. „Je to něco jako Monte Carlo závod na Blpu,“ říká DeBlois.
Dračí závody divákům představili vynikajícím způsobem nový Blp.
Úvodní sekvence filmu JAK VYCVIČIT DRAKA 2 je „drsný překážkový závod, ve kterém přelétneme kolem všeho, co je na Blpu nové a po pěti letech znovu představíme známé postavy z prvního filmu společně s jejich osobními draky,“ říká DeBlois.
Tvrdá a soutěživá Astrid (America Ferrerová) křižuje oblohu na Buřině, Nodru Smrťákovi; hádavá dvojčata Rafana (Kristen Wiigová) a Ťafan (TJ Miller) sedí na dvouhlavém Zipákovi, Krkounovi & Blivounovi; bázlivý a plachý Rybinoha (Christopher Mintz-Plasse) se potácí na jeho Garvanu Flákotě, zatímco arogantní a domýšlivý Snoplivec (Jonah Hill) uhání na Tesákovi, jeho obrovském Nočním Běsovi.
„Má to být velmi energické, zábavné a zároveň ujistit diváky, kteří jsou seznámeni s prvním dílem - vše, co na Blpu milovali, je teď větší a lepší - a to pomáhá nastavit laťku pro zbytek filmu,“ říká DeBlois. „Zároveň vám dojde, že toto místo je Utopií a dříve nebo později se musí objevit něco, co ji ohrozí…”
V dračích závodech ale chybí Škyťák a Bezzubka. Místo toho si tato neoddělitelná dvojice dělá, co má ráda nejvíce – vzlétnout k nebi a hledat nové draky a nové kraje, které by zakreslili do Škyťákovy neustále se rozrůstající mapy.
„Ve svém volném čase, nejen že Škyťák a Bezzubka posouvají hranice létání, ale mapují svět, což se stalo jejich novým koníčkem,“ říká DeBlois.
Vedoucí dramaturg Tom Owens dodává: „Vzali vikinskou mapu z prvního dílu a do všech světových stran k ní přidávali nové části. Škyťák je zvědavý a neklidný. Vždy vyhledává nová dobrodružství.“
Jednoho rána se Škyťákův další let do neznáma stal způsobem, jak upustit trochu páry. Před zahájením závodů mu totiž jeho otec Kliďas sdělil, že je pro mladého Vikinga na čase, aby převzal vedení ostrova, úkol, na který Škyťák není zatím připravený.
„Kliďas, který je statný, svalnatý, společenský chlap, je navzdory Škyťákově subtilnosti na svého syna neuvěřitelně hrdý pro to, co vykonal pro nastolení míru na Blpu,“ říká Gerard Butler, který Kliďasovi propůjčil svůj hlas. „Jejich vztah se v posledních pěti letech změnil k lepšímu. Škyťák býval Kliďasovou hanbou, ale teď chce, aby se jeho syn stal příštím vůdcem ostrova.“
Nejistý, co je skutečným smyslem jeho života, Škyťák si nedokáže představit, že by měl pokračovat v otcových šlépějích - a to doslova i obrazně.
„V případě Škyťáka se něco z jeho příslibu z prvního filmu, naplní ve druhém,“ říká Baruchel o své postavě „ale povinnosti spojené s dospělostí se začínají hromadit. Nemusí být génius, aby pochopil, že jako syn náčelníka je dalším na řadě a bojuje s tím.“
Zatímco se snaží najít smysl svého bytí, je si dobře vědom, kde leží jeho silné stránky a vkládá svůj talent a vynalézavost do výroby celé řady nástrojů.
„Škyťák a Bezzubka se často setkávají s novými nepřátelskými draky v nových zemích, které objevili, a tak Škyťák jako pokrokový myslitel vyrobil nástroj, který využívá sílu dračího ohně,“ říká DeBlois. „Je to rukojeť meče se skládacím ostřím, ale uvnitř jsou dva zásobníky: jeden obsahuje sliny monstrózního Nočního Běsa, které jsou přilnavé jako hořící napalm. Vysune se čepel potažená těmito slinami a primitivní zapalovač je podpálí. Pro draky to je velmi poutavý obraz. Díky tomu nahlíží na Škyťáka jako na draka, protože dokáže zažhnout svůj vlastní oheň. Pokud Škyťáka obklíčí banda nepřátelských draků, použije zadní konec meče, který obsahuje zásobník s vysoce hořlavým plynem z Ohavného Zipáka. Posprejuje kolem sebe kruh a zapálí ho. Vytvoří tak prudkou explozi, která upoutá jejich pozornost,“ říká DeBlois.
Baruchel se přidává: „Je to jeho světelná šavle. Je opravdu úžasná. Také vyrobil můj nejoblíbenější předmět v novém filmu: letecká kombinéza, která ho nejen udržuje v teple a vypadá hezky, ale je na jeho předloktí vybavena vším, co potřebuje během svých vzdušných výletů. Má tam dýku, která se používá jako nářadí; list papíru pro jeho rozšiřující se mapu; pero a primitivní kompas; a nejen že teď může létat na Bezzubkovi, může také létat bok po boku s ním, což je dost jedinečné.“
„Dean DeBlois byl nepostradatelný během navrhování Škyťákova kostýmu,“ říká P.O.V. „Trval na tom, aby Škyťák měl oblečení, které by ukazovalo, že za uplynulých pět let skutečně prohloubil svou znalost draků, a že se naučil chovat jako jeden z nich - alespoň v umění létat. Škyťák je tak trochu jako Leonardo da Vinci.“
Dalším člověkem, který přispěl k rozšíření Škyťákovy mapy skoro stejnou měrou jako on sám, je neústupná a odvážná Astrid, která se stala jeho spolucestovatelkou - a víc než jen kamarádkou.
„Astrid se stala Škyťákovou přítelkyní,“ říká America Ferrerová, která se vrací v roli odvážné vikinské dívky. „Je Škyťákovým obráncem číslo jedna a zastánkyní. Sama o sobě je vůdčí osobností a jejich vztah je vyrovnaný. Když se Škyťák vydá na dobrodružství, nezůstává sedět doma v naději, že se jí v pořádku vrátí.“
„Ačkoliv Astrid neuvažuje stejným způsobem jako Škyťák, zná ho natolik dobře, že je schopná ho správně ponouknout, aby nalezl řešení, na které by sám nepřišel,“ říká Tom Owens. „Ví, jak z něj dostat to nejlepší.“
„Jsem tak rád, že se America vrátila v roli Astrid,“ říká DeBlois. „Má tak silný a mocný hlas a to této postavě dodává kuráž. V jejím hlase je zároveň cítit sebejistota a rozum, přesně to v příběhu ztělesňuje postava Astrid.“
Astrid stojí Škyťákovi po boku, když v severní části Norska objeví lovcovu pevnost, která byla rozmetána na kousky během obrovské ledové bouře; vše, co po ní zůstalo, jsou jen obrovské úlomky dřeva pokryté masivními, ostrými kusy ledu. Když přiletí blíž, spatří loď a jeho pestrobarevnou posádku, které velí svalnatý mladý lovec draků. Má opakující se jméno, příliš velké ego a zálusk na Bezzubku a Buřinu.
„Eret, syn Ereta, je jednou ze tří nových postav filmu a je trochu namyšlený. Tvrdí o sobě, že je nejlepším lovcem draků na světě,“ říká DeBlois „protože je již nějakou dobu se svým týmem úspěšně chytá do pastí.“
„Eret si myslí, že ví více o dracích, než kdokoliv jiný. Ale ukáže se, že nemá ani zdání o tom, jak hluboký může vztah s draky být,“ říká Tom Owens.
Postupem času se jeho názor změní. „Je v něm ale mnohem víc, než mu Škyťák s Astrid zpočátku připisují,“ říká DeBlois. „Díky jejich vlivu si Eret uvědomí, že draci nejsou komoditou, za jakou je považoval;jsou oddaní, a pokud si dáte záležet a získáte jejich loajalitu, udělají pro vás cokoliv.“
Filmaři si vybrali Kita Haringtona, populárního mladého britského herce ze seriálu HBO Hra o trůny, aby Ereta, syna Ereta přivedl k životu.
„Kit se dostal mezi adepty pro namluvení Ereta,“ říká DeBlois. „Znal jsem ho ze seriálu Hra o trůny a s jistotou mohu říci, že v tomto seriálu ztělesnil moji nejoblíbenější postavu. Myslel jsem, že byl pro tuto roli ideální.“
Arnoldová se přidává: „Eretovi je kolem 20ti, je ve stejném věku jako Škyťák. Líbilo se nám, že byl Kitův hlas mladistvý, velící a okouzlující zároveň.“
„Když jsme se poprvé setkali, Hra o trůny se zrovna začala vysílat a šťastným řízením osudu Kit v následujících v letech získal na velké popularitě,“ říká.
Eret neloví draky pro vlastní pobavení. Pracuje pro Draga Rudvista, krutého megalomana bez svědomí a milosrdenství. Kdysi prohlásil, že je vyvoleným, který osvobodí lidstvo a zbaví ho dračí tyranie. Ve skutečnosti představuje mnohem větší nebezpečí než Eret, který je pouze prostředníkem. Drago staví celou dračí armádu.
„Drago Rudvist je muž známý svou špatnou pověstí po celé zemi,“ říká Gerard Butler. „Zabil mnoho Vikingů a Kliďase děsí. Z vlastní zkušenosti ví, čeho je Drago schopný.“
Owens se přidává: „Drago opravdu nemá rád draky, ale podobně jako Škyťák, přišel na to, jak s nimi pracovat – v jeho případě, pouze negativním způsobem. Je jako cvičitel psů, který je učí útočit. Dokáže si draky podřídit prostřednictvím strachu a nadvlády.“
Filmaři se obrátili na herce Djimona Hounsou (nominovaného na Oscara), aby propůjčil svůj hlas této divoké postavě. Hounsou je známý svým plným nasazením při ztvárňování intenzivních a často impozantních rolí.
„Ten člověk má skvělý, silný hlas,“ říká Owens. „Jednou jsem byl přítomen při Djimonově nahrávací frekvenci. Viděl jsem ho, když se pro roli zahříval a dělal všechny ty hlasité, prvotní zvuky, aby se dostal do nálady. Opravdu tu postavu dostal na další úroveň. Během nahrávání vypadal rozzuřeně, až se zpotil. Bylo to velmi intenzivní a zábavné ho sledovat.“
Drago během lovení draků naráží na překážku, tajemnou dračí jezdkyni, která soustavně draky zachraňuje, vysvobozuje z Eretových pastí a pak je skrývá hluboko v Arktidě. Jak se Škyťák snaží nalézt odpovědi, propadá se stále hlouběji do tajemství. Netrvá dlouho a společně s Bezzubkou sami stanou tváří v tvář dračí jezdkyni. Překvapení je o to větší, když zjistí, že tajemná jezdkyně je jeho matkou. Valka byla pohřešována 20 let. Unesl ji drak, když byl Škyťák ještě nemluvně. Obyvatelé Blpu předpokládali, že je dávno mrtvá.
„V prvním filmu se neobjevila zmínka, že Škyťákova matka byla vlastně mrtvá; bylo to jen naznačeno,“ říká Owens. „To nám nechalo otevřená vrátka, abychom mohli říct, dobře, co když neumřela?“
Ve filmu JAK VYCVIČIT DRAKA 2 má Valka do umírání daleko. Je vynikající zaříkávačkou draků a zná jejich tajemství, která Škyťák dosud neobjevil.
Žije na Dračí hoře, impozantním ledovém útvaru s úžasnou tropickou mikroklimaktickou oázou, zasazenou přímo uvnitř v jeho jádru. „Celou tu dobu žila jako Dian Fosseyová, ale s tisíci draků. Naučila se jejich způsobům a stala se jejich vášnivou ochránkyní,“ říká DeBlois. Je to ve filmu velký okamžik, když Valka představí Škyťákovi místo, které nazývá domovem.
„Hned od začátku měl Dean DeBlois jasnou vizi dračí oázy,” říká Gil Zimmerman, vedoucí týmů designerů.„Věděli jsme, že to bude překvapivé místo, kde rostou v arktické oblasti rostliny a je jich tolik, že dokáží uživit spoustu draků.“
„Z filmového hlediska jsme museli přijít na to, jak toto místo ukázat divákům. Jedná se o velmi působivý moment a chtěli jsme, aby byl vizuálně ohromující,“ pokračuje. „Takže jsme šli cestou staré školy. Jedno staré pravidlo říká, že pokud se chystáte jít do velkého, otevřeného prostoru, začněte ve velmi těsném, uzavřeném prostoru.“
Valka představí Škyťákovi svůj svět, provede ho tmavým, těsným tunelem. Jak se přibližují k oáze, prvním náznakem, že diváci za okamžik uvidí něco velkolepého, je úzký záběr na Škyťákovu překvapenou tvář. „Pak divákům ukážeme, jak je to úžasné,“ říká Zimmerman.
„Je to úchvatné. Co se týče svícení, byla to pro nás příležitost, jak to co nejlépe vyjádřit,“ říká vedoucí týmu osvětlovačůPablo Valle. „Musíte zažít ten okamžik úžasu, když se před Škyťákem otevírá nový svět. Vidí to a nemůže tomu uvěřit, protože to je tak obrovské a tak krásné. Bylo pro nás důležité držet se této myšlenky.
„V této scéně se odehrají dvě důležité věci a s každou z nich bylo zábavné si pohrát,“ pokračuje Valle. „Máte tady matku a její dítě, kteří se setkají po tolika letech, a pak je tu Škyťák a jeho poznání, že svět je mnohem větší, než si kdy dokázal představit.“
V tomto neuvěřitelně obrovském prostoru tropických kapradin, divokých vodopádů a bublajících horkých pramenů žijí tisíce draků.
„Byl to jeden ze dvou klíčových okamžiků ve scénáři (druhou byla epická bitva), takže jsme museli vytvořit něco naprosto výjimečného,“ dodává Zimmerman.
Škyťák chce své matce položit spoustu otázek. Setkání s ní je jako najít nepolapitelný, chybějící kousek do skládačky. Brzy si uvědomí, jak se Valce v mnohém podobá.
„Škyťák ví, že není věrnou kopií svého otce a tuší, že je tam i jiná část jeho duše, která touží po něčem víc. Vždyť se nejlépe cítí, když je venku se svým drakem a hledá svůj smysl života,“ říká DeBlois. „Takže setkání s jeho matkou a vědomí, že díky ní objevil smysl svého života, je pro Škyťáka významné. V té chvíli cítí, že našel chybějící polovinu své duše. A nakonec zjistí, kým je.“
Jediným problémem je, že Valka a Škyťák mají rozdílné názory na lidské soužití s draky. Valka se domnívá, že jejich společný život není možný, protože „Potkala příliš mnoho zlých lidí,“ říká Deblois. Myslí si, že jediný způsob, jak draky udržet v bezpečí, je schovat je před lidmi. Škyťák na druhé straně ví, že koexistence je možná nejen proto, že ji zažil z první ruky, ale také proto, že on sám dokáže změnit smýšlení lidí a nastolit mír. To je problém, který musí vyřešit.
Od chvíle, kdy vymyslel postavu Valky, DeBlois věděl, že by ji měla hrát držitelka Oscara® Cate Blanchettová.
„Psal jsem postavu a měl Cate na mysli, ani jsem nevěděl, jestli by o ni vůbec měla zájem,“ říká DeBlois. „Jen jsem si myslel, že byla dokonalou předlohou. V minulosti ztvárnila postavy, které mají takovou ohnivou sílu a sebeovládání.
„A pak, když jsme byli na předávání Cen Akademie, ten rok, co jsme byli nominováni, všiml jsem si Cate před samotným ceremoniálem. Šel jsem k ní a představil se. Řekl jsem jí „napsal jsem pro vás roli ve filmu JAK VYCVIČIT DRAKA 2, ať už o ni budete mít zájem nebo ne,“ směje se DeBlois. „Hned přímo na místě chtěla vědět víc. Tak jsem jí řekl něco o postavě. Řekla ‘Dobře, poslouchejte. Moji kluci jsou velcí fanoušci prvního filmu, často se na to doma díváme a já momentálně nemám žádné pracovní závazky. Prosím, pošlete mi scénář.“
„Všichni jsme byli nadšení, že se k filmu přidala,“ říká Owens. „Je to energická herečka a má ve svém hlase emocionální hloubku.“
Ve filmu JAK VYCVIČIT DRAKA 2 dojde nevyhnutelně i na okamžik, kdy se Kliďas s Valkou znovu setkají po 20ti letech. Aby zcela využili této významné události, filmaři se postarali o to, aby scéna byla opravdu dojemná. Koneckonců, není to každý den, co potkáme milovaného člověka, který je 20 let považován za mrtvého.
„Scéna, kde Kliďas uvidí Valku poprvé, se prakticky od první verze scénáře nezměnila,“ říká DeBlois. „Zůstalo to velmi čisté. Chtěli jsme, aby Kliďas nemluvil, když ji potká. Má být ohromen, jako kdyby uviděl ducha. Zatímco Valka dělá vše pro to, aby se mu vyhnula, protože ví, že udělala špatné rozhodnutí, když se nevrátila ke své rodině. Snaží se to ospravedlnit nekonečným blábolením, ale při tom je sama na zhroucení. Kliďas se k ní krok pro kroku přibližuje, jako by nemohl uvěřit vlastním očím. Všechno to skončí Kliďasovou krásnou větou a polibkem. Diváci ví, že je všechno zapomenuto a pokud jde o něj i odpuštěno. Libí se mi myšlenka, že Valka byla Kliďasovou jedinou láskou, a že nikdy neměl zájem o jinou.“
„Kliďas se smířil s životem bez Valky a pak najednou, je tam,“ říká Butler. „Pro něj je to změna. Nikdy ho nenapadlo, že by bylo možné, aby svou ženu získal zpět, aby měl Škyťák matku a byli zase rodina. Je to romantické, vzrušující a srdcervoucí. Je z něj znovu mladík a je šťastný.“
Pro Škyťáka je také důležité vidět své rodiče poprvé spolu. V obou vidí ohnivé, silné, tvrdohlavé osobnosti. Když je oba pochopí, znovu najde svou identitu.
„Tolik animovaných filmů bere za samozřejmost, že jeden z rodičů, nebo možná oba rodiče, chybí,“ říká DeBlois. „Viděli jsme tu příležitost jak rodinu, která byla od sebe navždy zdánlivě roztržená, spojit a ukázat, že je Škyťákův život znovu úplný. Může vstoupit do nové kapitoly svého života.“
„Nikdy jsem neviděla animované postavy, které se zdají být tak složité a hluboké, mají silnou emocionální vazbu,“ vysvětluje America Ferrerová. „Konečně uvidíte Škyťáka a jeho rodiče jako rodinu. Uvidíte, jak by to vypadalo, kdyby jeho matka a otec nebyli odtrženi.“
Citové hnutí podporuje hudba Johna Powella, nominovaného na Oscara a píseň, kterou složil spolu s islandským písničkářem Jónsim, jedna ze tří kusů, na kterých hudebníci spolupracovali.
„Dean toužil po něčem, co by znělo jako stará lidová píseň, kterou by postavy mohly spolu zazpívat,“ říká Powell „Melodii, která kdysi dávno zazněla během jejich námluv. Takže jsme si s Jónsim spolu sedli a začali skládat. Píseň se stala ve filmu hlavním hudebním tématem, který reprezentuje vztah Kliďase a Valky.“
Jónsi se přidává: „John a já jsme oba již pracovali na Jak vycvičit draka 1, ale tentokrát to bylo poprvé, co jsme na hudbě pracovali společně. I když naše styly jsou tak rozdílné, hodně jsem se od něj naučil a jsem s touto písní opravdu spokojený, stejně jako s výsledkem celé naší práce.“
Jak se na obzoru rýsuje hrozba z Draga a jeho armády draků, načasování rodinného setkání nemohlo být lepší. Je to pro Kliďase, Škyťáka a Valku příležitost získat sílu z jejich sjednocené rodiny a spolu s věrnými přáteli společně bojovat proti hrozícímu nebezpečí.
Tito věrní přátelé jsou zároveň zdrojem komiky a odlehčení ve filmu JAK VYCVIČIT DRAKA 2, zejména Rafana, která se zamiluje do Ereta, syna Ereta a přitom musí neustále odrážet své dva vlastní nápadníky, Snoplivce a Rybinohu.
„Kristen Wiigová hraje Rafanu a dělá to tak dobře,“ DeBlois komentuje její neustálé odmítání chlapců a její otrocké podlézání Eretovi. „Je poslední obyvatelkou Blpu, která je nezadaná a děsivá. Nemá zájem ani o jednoho ze svých nápadníků. V postavách Astrid a Valky máme velmi silné ženské charaktery. Mysleli jsme, že nám zbyl prostor mít jednu, která by byla zcela povrchní a nezajímavá,“ směje se. „Udělali jsme Rafanu tak komicky povrchní, jak jen to bylo možné. Je schopná kvůli Eretovi udělat cokoliv, aby si jí všiml, stejně jako to Snoplivec a Rybinoha zkouší na ni.“
Tentokrát diváci uvidí jinou stránku herce Jonah Hilla. V postavě Snoplivce nasadil romantický šarm, aby měl výhodu nad Rybinohou a získal Rafaninu náklonnost. Ale ve skutečnosti se moc nezměnil.
„Snoplivec se vždy snaží na sebe upozornit a zapůsobit,“ říká DeBlois. „Ze všech přátel je Snoplivec jediný, který se za posledních pět let nezměnil.“
„Snoplivec mi připadá jako typ chlapíka, který dosáhl vrcholu na střední škole,“ říká Tom Owens. „Mentálně zůstává na této úrovni, i když zestárnul a má vousy, na které je opravdu hrdý. Ale v jádru je to celkem jednoduchá duše.“
Christopher Mintz-Plasse se vrací v roli Rybinohy, velkého, roztomilého hňupa, který ví o dracích všechno. „ Díky jeho soutěživosti se Snoplivcem budeme mít tentokrát příležitost poznat i jeho agresivní stránku,“ dodává Owens.
Rafanino „nepřátelské“ dvojče ztvárnil T. J. Miller.
„T. J. Miller je jeden z nejvtipnějších lidí na Zemi,“ říká DeBlois. „Všemožně improvizuje a já toho rád využívám, kdykoliv to je možné. Prostě se nemůžu nabažit jeho žertování s Kristen v rolích bojujících dvojčat. Jsou neustále ve válečném stavu. Rádi si pohráváme s nápadem, že i když jsou nuceni spolupracovat, vždy se snaží jeden druhého sabotovat.“
Části seriálu: JAK VYCVIČIT DRAKA 2
- JAK VYCVIČIT DRAKA 2
- JAK VYCVIČIT DRAKA 2 - CO SE ZMĚNILO ZA PĚT LET
- JAK VYCVIČIT DRAKA 2 - ÚPLNĚ NOVÝ SVĚT… DRAKŮ
- JAK VYCVIČIT DRAKA 2 - INSPIRACE … UMĚNÍ
- JAK VYCVIČIT DRAKA 2 - … A TECHNOLOGIE
- JAK VYCVIČIT DRAKA 2 - LÁSKYPLNÝ DRAK
Nejnovější komentáře