Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Trans | Trance [55%]

Trans | Trance [55%]

Danny Boyle hlá­sí návrat. Človek kte­rý za svo­ji kari­é­ru nabíd­nul hned něko­lik oso­bi­tých sní­ků se před­ve­dl napo­sle­dy před tře­mi lety s dra­ma­tem 127 hodin. Od té doby se ale věno­val jiným závaz­kům, kupří­kla­du loň­ské­mu úvod­ní­mu cere­mo­ni­á­lu olym­pij­ských her. Teď už je ale zpět v plné pol­ní a od půl­ky červ­na může­te v kinech nara­zit na jeho nový sní­mek Trans. Loupežný thriller ve kte­rém hra­jí hlav­ní roli umě­ní a hyp­no­te­ra­pie, kte­rý se navíc může pochlu­bit více než sym­pa­tic­kým herec­kým ansám­blem. Dokáže v něm tvůr­ce uká­zat, proč pořád pla­tí zare­ži­sé­ra s citem pro fil­mo­vou dyna­mi­ku a vyšper­ko­va­nou vizu­ál­ní strán­kou?
Simon Newton pra­cu­je v aukč­ní síni Delancy’s ve Velké Británii, kte­rou pro­jdou během roku desít­ky obra­zů v hod­no­tách v řádech desí­tek mili­o­nů liber. Jednoho dne však dojde k lou­pe­ži vzác­né­ho obra­zu of Francesca de Goyi a Simon skon­čí díky sna­ze zachrá­nit obraz v nemoc­ni­ci. Jak se ale poz­dě­ji uká­že, Simon v celé lou­pe­ži sehrál svo­ji roli a jen díky jeho zbrk­lé­mu roz­hod­nu­tí dostal ránu do hla­vy, kte­rá mu vyma­za­la krát­ko­do­bou paměť. Loupež navíc nepro­běh­la pod­le plá­nu a někde když ho měl v drže­ní Simon, se obraz ztra­til. A to se samo­zřej­mě nelí­bí všem kum­pá­nům kte­ří v tom s ním jeli a už vůbec ne jejich vůd­ci Franckovi. Ten se pro­to roz­hod­ne pro neor­to­dox­ní řeše­ní. Simona pošle k hyp­no­te­re­a­pe­u­t­ce Elizabeth Lambové. S její pomo­cí tak dou­fá, že zjis­tí, kam Simon ten obraz ukryl. Co když ale všech­no není tako­vé, jak by se na prv­ní pohled moh­lo zdát?
A sak­ra. Čas od času se najdou sním­ky, ke kte­rým nemá­te zrov­na vel­ká oče­ká­vá­ní, i přes­to, že bys­te mít moh­li, a oni vás přes­to zkla­mou. Je to prá­vě ta dyna­mi­ka, kte­rou jsem zmi­ňo­val na začát­ku, co je hlav­ní pro­blém Transu. Pro něko­ho mož­ná logic­ký krok v tvor­bě toho­to tvůr­ce, pro mě prv­ní seri­oz­ní klo­pýt­nu­tí. Zatímco totiž někte­ré sek­ven­ce fun­gu­jí téměř jako dob­ře nama­za­ný stroj a doká­ží vyvo­lat adre­na­lin v žilách, ta dale­ko vět­ší část fil­mu je tako­vé neu­r­či­té hle­dá­ní sebe sama. Hledání, kde se všich­ni zúčast­ně­ní sna­ží tvá­řit jako že je to straš­ně chyt­ré a že to je straš­ně pro­myš­le­né, nicmé­ně to se nako­nec nesta­lo. Důvod je jas­ný. Snímek pře­ros­tl Boyleovi přes hla­vu.

Tam kde totiž obvykle fun­gu­je, tady jako by nevě­děl co si má počít a sna­ží se vše zakrýt tím, že bude neu­stá­le šper­ko­vat vizu­ál­ní strán­ku. Nebo uká­že tro­chu expli­ci­ty. Nebo před­ve­de důvod, proč mno­zí pova­žu­jí Rosario Dawson za jed­nu z nej­vět­ších sex­bomb Hollywoodu (včet­ně mě samo­zřej­mě). Ale ať už tam je těch vábí­tek kolik chce, jed­no­du­še to za tu hodi­nu a tři­čtvr­tě nedr­ží pohro­ma­dě. Boyle navíc jako by si to uvě­do­mo­val, že mu ten tah v prv­ní půl­ce nevy­šel, a tak se v té dru­hé sna­ží vše dohnat. Ve výsled­ku je tak vývoj pří­bě­hu na jed­nu stra­nu mož­ná až pří­liš před­ví­da­tel­ný a na dru­hou stra­nu nesmír­ně kře­čo­vi­tý. Jakoby během natá­če­ní nevě­dě­li, co vlast­ně natá­čí. A to je poměr­ně ško­da, pro­to­že poten­ci­ál tu byl dale­ko vět­ší, opro­ti tomu, co se nako­nec ve výsled­ku dosta­lo na plát­na kin.

Je mož­né, že jsem jen sní­mek nepo­cho­pil a je mož­né, že to Boyleovi ten­to­krát pros­tě nevy­šlo. Sympatické obsa­ze­ní, sluš­ná záplet­ka a tou­ha a napě­tí. To vše může být napros­to parád­ní thriller a nebo totál­ní pro­var. Trans je někde mezi tím. Žádná nadu­pa­ná podí­va­ná se neko­ná. Britská stá­li­ce ten­to­krát dotla­či­la do kin svůj prav­dě­po­dob­ně nej­prů­měr­něj­ší sní­mek. Pokud chce­te něco tro­chu jiné­ho, než se na vás valí ze všech stran, je Trans poměr­ně neškod­ná vol­ba. Jen neče­kej­te zázra­ky.

Danny Boyle a ukáz­ka toho, že i mis­tr tesař se někdy utne. Na papí­ře napros­to parád­ní pro­jekt se skvě­lým obsa­ze­ním a hlav­ní záplet­kou, ve výsled­ku asi nej­prů­měr­něj­ší film toho­to tvůr­ce. Pořád má opro­ti kon­ku­ren­ci něco navrch, avšak film nedr­ží pohro­ma­dě a na kaž­dou pozi­tiv­ní věc je něko­lik nega­tiv­ních. A to je setsa­kra­ment­ská ško­da. Scénář by zaslou­žil dopi­lo­vat, Danny tro­chu jis­těj­ší ruku a cel­ko­vě tro­chu méně kom­bi­no­vá­ní by neby­lo příš­tě na ško­du.

100% Prvotřídní fil­mo­vá mizé­rie

Trans
( Trance, Tranz )