Objevit archetypy zralé mužské psychiky lze v knize o mužské psychice „Král, Válečník, Kouzelník, Milovník“ od dvojice autorů Robert Moore a Douglas Gillette. Tato odborná kniha pojednává v podstatě o tom, v čem jsou muži silní a kde jsou jejich slabiny. Oba autoři společně napsali knihu, která se stala jedním z klíčových děl moderního mužského osobního rozvoje. Moore vycházel z práce Carla Gustava Junga a aplikoval jeho koncepty na mužskou psychiku.
Něco krátce k autorům: Robert Moore, americký psychoanalytik, psycholog a profesor, který se specializoval na jungovskou analytickou psychologii a mužskou psychologii, se proslavil především svou teorií archetypů, kterou rozvinul ve spolupráci s Dougem Gilletteem. Robert Moore se stal klíčovou osobností v oblasti mužského hnutí, které se objevilo koncem 20. století. Jeho knihy a semináře pomohly mnoha mužům lépe porozumět své psychologii, transformovat negativní vzorce chování a hledat zdravější způsoby, jak integrovat různé aspekty svého já. Jeho práce je stále považována za důležitou v oblasti osobního rozvoje, zejména v diskuzích o tom, jak muži mohou rozvíjet svou emoční a psychologickou zralost. Douglas Gillette, americký spisovatel, teolog a odborník na mytologii a spiritualitu, který se specializuje na výzkum archetypů a jejich vliv na lidskou psychologii, spolupracoval na této knize spolu se svým kolegou Robertem Moore.
O čem tedy kniha je? Tato útlá knížka o zhruba 122 stranách sestává ze dvou částí a z osmi kapitol, které jsou nazvány Krize mužských rituálních praktik, Mužský potenciál, Psychologie chlapce, Psychologie muže, Král, Válečník, Kouzelník a Milovník. Na konci je kniha obohacena ještě závěrem, poznámkami, vybranou literaturou a rejstříkem. Musím se upřímně přiznat, není to lehké čtení, naopak, kniha je odborně sepsána a mnohdy není snadné pochopit myšlenky autorů, kteří uvyklí přednáškovým sálům cílí na erudovanější publikum. Pokud bych měla být stručná, v zásadě jde o vysvětlení odlišností v typické psychice chlapce a naopak naproti tomu v ideální zralé psychice muže. Autoři identifikovali čtyři základní archetypy zralého mužství: Král, Válečník, Kouzelník a Milovník, které popisují různé aspekty mužské osobnosti a které je potřeba sladit do vzájemné spolupráce pro dosažení určitého stupně vyzrálosti muže. Kniha začíná popisem archetypů chlapce, kterými jsou „Božské dítě“, reprezentující nevinnost, čistotu, radost a propojení se světem, jehož stínovým projevem je „Věčný chlapec“ (takový Petr Pan), který odmítá dospět a převzít zodpovědnost, nebo také „Zraněné dítě“, které má emoční bolest nebo pocit méněcennosti. Dalším archetypem chlapce je „Hrdina“, který zahrnuje stínové projevy „Arogantní hrdina“ a „Slabý hrdina“. Hrdina je typicky znám jako neporazitelný superhrdina po vzoru Supermana, Spidermana, Ironmana, Thora či Achillea všemocný a neohrozitelný a svou afektovanou dramatičností samoúčelně sám sobě dokazuje své velikášství například zběsilou jízdou v autě, která skončí havárií, nebo jinými kousky jako například život ohrožující jízdou na střeše metra. Arogantní hrdina oplývá přehnanou touhou po dokazování, často spojené s rizikovým chováním nebo potřebou neustále soutěžit. Rozdíl mezi chlapeckým hrdinou a mužským válečníkem je v tom, že zralý válečník si nemá potřebu něco dokazovat, aby se cítil lépe a hodnotně, nedramatizuje a nestává se slavným hrdinou samoúčelovými akcemi, ale naopak nasazuje svůj vlastní život ve prospěch vyšších idejí a pro dobro celku, například nasazuje svou vlastní kůži na pomoc ohrožené ženě či kolegyni. Rozdíl mezi hrdinou a válečníkem může být více zřejmý, zmíníme-li, že hrdina bojuje s domnělými nepřáteli pro svou osobní potěchu a slávu (těchto výjevů jsou plné americké hrdinské snímky), kdežto válečník mnohdy přemáhá sám sebe, čím roste jeho skutečná ne domnělá velikost. Ne nadarmo se říká: „Ty jsi teda hrdina!“ Dalším archetypem chlapce je „Všeuměl“, který jako brouk Pytlík ohromuje okolí, ale chybí mu hlubší porozumění nebo zodpovědnost a může manipulovat ostatními svou „chytrou“ maskou. Posledním chlapeckým archetypem je „Zmatené dítě“, které se může ztratit ve vlastních myšlenkách. Naproti tomu mužský archetyp „Král“ jako symbol autority, spravedlnosti, řádu a ochrany vytváří harmonii, je spravedlivý a stará se o své „království“. Stínové projevy jsou „Tyran“ (despotický a kontrolující) nebo „Slabý král“ (pasivní, nekompetentní). „Válečník“ představuje archetyp odvahy, disciplíny a schopnosti chránit. Nezralé projevy jsou „Sadista“ (krutý, destruktivní) nebo „Masochista“ (příliš submisivní, obětní). Zralý „Kouzelník“ používá své znalosti k vedení a léčení ostatních. Nezralé projevy jsou „Manipulátor“ (zneužívající znalosti) nebo „Stínový kouzelník“ (izolovaný, odtržený od reality). Archetyp vášně, emocí je „Milovník“, kdy mezi nezralé projevy patří „Hedonista“ (posedlý potěšením) nebo „Závislý milovník“ (nevyrovnaný a závislý).
Dovolte mi citovat: „Kompulzivní osobnosti jsou často workholiky, kteří dřou do úpadu. Disponují neuvěřitelnou schopností snášet bolest, a proto velice často dokáží vykonat neuvěřitelnou spoustu práce. To, co je však v nitru pohání, je obrovská úzkost, zoufalství jejich Hrdiny. Často mají velice matné ponětí o vlastní užitečnosti. Neví, co vlastně chtějí, co jim chybí a čeho by chtěli dosáhnout. Svůj život tráví nekonečnými „útoky“ na všechno kolem sebe – své zaměstnání, životní úkoly, které před nimi stojí, na ně samotné a lidi kolem sebe. Pomalu je stravuje sadistický Válečník, záhy dospívají k vyhoření.“
Závěrem bych shrnula, že v dnešní době údajné „krize mužství“, která se projevuje například domácím násilím, afektovaným vystupováním mužů, sadistickými šéfiky, šikanou mezi kolegy na pracovišti, trapně chlapeckým jednáním namísto zralejšího přístupu, je tato kniha svým poselstvím stále aktuální a poutavá. Kniha mne zajímala, ačkoliv tato kniha je určena zejména mužům či chlapcům, tedy předpokládá se, že kniha pomůže nalézt slabiny čtenářů a v ideálním případě je přetavit v hodnotnější kvality. Po přečtení této knihy cítím, že dokážu více nahlédnout do oblasti mužské psychiky, což může využít nejen leckterý muž či chlapec, ale také odborníci z řad učitelů, trenérů, umělců nebo také rodičů. Pro koho je tedy kniha určena? Pro muže, kteří hledají hlubší porozumění sami sobě a chtějí dosáhnout zralosti, pro ženy, které chtějí pochopit mužskou psychiku a dynamiku archetypů, anebo také pro terapeuty, kouče či lékaře.
Nejnovější komentáře