Kritiky.cz > Recenze knih > Král, válečník, kouzelník, milovník - od autorů Robert Moore a Douglas Gillette

Král, válečník, kouzelník, milovník - od autorů Robert Moore a Douglas Gillette

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (2 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Loading...

Objevit arche­ty­py zra­lé muž­ské psy­chi­ky lze v kni­ze o muž­ské psy­chi­ce „Král, Válečník, Kouzelník, Milovník“ od dvo­ji­ce auto­rů Robert MooreDouglas Gillette. Tato odbor­ná kni­ha pojed­ná­vá v pod­sta­tě o tom, v čem jsou muži sil­ní a kde jsou jejich sla­bi­ny. Oba auto­ři spo­leč­ně napsa­li kni­hu, kte­rá se sta­la jed­ním z klí­čo­vých děl moder­ní­ho muž­ské­ho osob­ní­ho roz­vo­je. Moore vychá­zel z prá­ce Carla Gustava Junga a apli­ko­val jeho kon­cep­ty na muž­skou psy­chi­ku.

Něco krát­ce k auto­rům: Robert Moore, ame­ric­ký psy­cho­a­na­ly­tik, psy­cho­log a pro­fe­sor, kte­rý se spe­ci­a­li­zo­val na jun­gov­skou ana­ly­tic­kou psy­cho­lo­gii a muž­skou psy­cho­lo­gii, se pro­sla­vil pře­de­vším svou teo­rií arche­ty­pů, kte­rou roz­vi­nul ve spo­lu­prá­ci s Dougem Gilletteem. Robert Moore se stal klí­čo­vou osob­nos­tí v oblas­ti muž­ské­ho hnu­tí, kte­ré se obje­vi­lo kon­cem 20. sto­le­tí. Jeho kni­hy a semi­ná­ře pomoh­ly mno­ha mužům lépe poro­zu­mět své psy­cho­lo­gii, trans­for­mo­vat nega­tiv­ní vzor­ce cho­vá­ní a hle­dat zdra­věj­ší způ­so­by, jak inte­gro­vat růz­né aspek­ty své­ho já. Jeho prá­ce je stá­le pova­žo­vá­na za důle­ži­tou v oblas­ti osob­ní­ho roz­vo­je, zejmé­na v dis­ku­zích o tom, jak muži mohou roz­ví­jet svou emoč­ní a psy­cho­lo­gic­kou zra­lost. Douglas Gillette, ame­ric­ký spi­so­va­tel, teo­log a odbor­ník na myto­lo­gii a spi­ri­tu­a­li­tu, kte­rý se spe­ci­a­li­zu­je na výzkum arche­ty­pů a jejich vliv na lid­skou psy­cho­lo­gii, spo­lu­pra­co­val na této kni­ze spo­lu se svým kole­gou Robertem Moore.

O čem tedy kni­ha je? Tato útlá kníž­ka o zhru­ba 122 stra­nách sestá­vá ze dvou čás­tí a z osmi kapi­tol, kte­ré jsou nazvá­ny Krize muž­ských ritu­ál­ních prak­tik, Mužský poten­ci­ál, Psychologie chlap­ce, Psychologie muže, Král, Válečník, KouzelníkMilovník. Na kon­ci je kni­ha obo­ha­ce­na ješ­tě závě­rem, poznám­ka­mi, vybra­nou lite­ra­tu­rou a rejstří­kem. Musím se upřím­ně při­znat, není to leh­ké čte­ní, nao­pak, kni­ha je odbor­ně sepsá­na a mnoh­dy není snad­né pocho­pit myš­len­ky auto­rů, kte­ří uvyklí před­náš­ko­vým sálům cílí na eru­do­va­něj­ší pub­li­kum. Pokud bych měla být struč­ná, v zása­dě jde o vysvět­le­ní odliš­nos­tí v typic­ké psy­chi­ce chlap­ce a nao­pak napro­ti tomu v ide­ál­ní zra­lé psy­chi­ce muže. Autoři iden­ti­fi­ko­va­li čty­ři základ­ní arche­ty­py zra­lé­ho muž­ství: Král, Válečník, Kouzelník a Milovník, kte­ré popi­su­jí růz­né aspek­ty muž­ské osob­nos­ti a kte­ré je potře­ba sla­dit do vzá­jem­né spo­lu­prá­ce pro dosa­že­ní urči­té­ho stup­ně vyzrá­los­ti muže. Kniha začí­ná popi­sem arche­ty­pů chlap­ce, kte­rý­mi jsou „Božské dítě“, repre­zen­tu­jí­cí nevin­nost, čis­to­tu, radost a pro­po­je­ní se svě­tem, jehož stí­no­vým pro­je­vem je „Věčný chla­pec“ (tako­vý Petr Pan), kte­rý odmí­tá dospět a pře­vzít zod­po­věd­nost, nebo také „Zraněné dítě“, kte­ré má emoč­ní bolest nebo pocit méně­cen­nos­ti. Dalším arche­ty­pem chlap­ce je „Hrdina“, kte­rý zahr­nu­je stí­no­vé pro­je­vy „Arogantní hrdi­na“ a „Slabý hrdi­na“. Hrdina je typic­ky znám jako nepo­ra­zi­tel­ný super­hr­di­na po vzo­ru Supermana, Spidermana, Ironmana, Thora či Achillea vše­moc­ný a neo­hro­zi­tel­ný a svou afek­to­va­nou dra­ma­tič­nos­tí samo­ú­čel­ně sám sobě doka­zu­je své veli­káš­ství napří­klad zbě­si­lou jízdou v autě, kte­rá skon­čí havá­rií, nebo jiný­mi kous­ky jako napří­klad život ohro­žu­jí­cí jízdou na stře­še met­ra. Arogantní hrdi­na oplý­vá pře­hna­nou tou­hou po doka­zo­vá­ní, čas­to spo­je­né s rizi­ko­vým cho­vá­ním nebo potře­bou neu­stá­le sou­tě­žit. Rozdíl mezi chla­pec­kým hrdi­nou a muž­ským váleč­ní­kem je v tom, že zra­lý váleč­ník si nemá potře­bu něco doka­zo­vat, aby se cítil lépe a hod­not­ně, nedra­ma­ti­zu­je a nestá­vá se slav­ným hrdi­nou samo­ú­če­lo­vý­mi akce­mi, ale nao­pak nasa­zu­je svůj vlast­ní život ve pro­spěch vyš­ších ide­jí a pro dob­ro cel­ku, napří­klad nasa­zu­je svou vlast­ní kůži na pomoc ohro­že­né ženě či kole­gy­ni. Rozdíl mezi hrdi­nou a váleč­ní­kem může být více zřej­mý, zmíníme-li, že hrdi­na boju­je s domně­lý­mi nepřá­te­li pro svou osob­ní potě­chu a slá­vu (těch­to výje­vů jsou plné ame­ric­ké hrdin­ské sním­ky), kdež­to váleč­ník mnoh­dy pře­má­há sám sebe, čím ros­te jeho sku­teč­ná ne domně­lá veli­kost. Ne nadar­mo se říká: „Ty jsi teda hrdi­na!“ Dalším arche­ty­pem chlap­ce je „Všeuměl“, kte­rý jako brouk Pytlík ohro­mu­je oko­lí, ale chy­bí mu hlub­ší poro­zu­mě­ní nebo zod­po­věd­nost a může mani­pu­lo­vat ostat­ní­mi svou „chytrou“ mas­kou. Posledním chla­pec­kým arche­ty­pem je „Zmatené dítě“, kte­ré se může ztra­tit ve vlast­ních myš­len­kách. Naproti tomu muž­ský arche­typ „Král“ jako sym­bol auto­ri­ty, spra­ve­dl­nos­ti, řádu a ochra­ny vytvá­ří har­mo­nii, je spra­ved­li­vý a sta­rá se o své „krá­lov­ství“. Stínové pro­je­vy jsou „Tyran“ (despo­tic­ký a kon­t­ro­lu­jí­cí) nebo „Slabý král“ (pasiv­ní, nekom­pe­tent­ní). „Válečník“ před­sta­vu­je arche­typ odva­hy, dis­ci­plí­ny a schop­nos­ti chrá­nit. Nezralé pro­je­vy jsou „Sadista“ (kru­tý, destruk­tiv­ní) nebo „Masochista“ (pří­liš sub­mi­siv­ní, obět­ní). Zralý „Kouzelník“ pou­ží­vá své zna­los­ti k vede­ní a léče­ní ostat­ních. Nezralé pro­je­vy jsou „Manipulátor“ (zne­u­ží­va­jí­cí zna­los­ti) nebo „Stínový kou­zel­ník“ (izo­lo­va­ný, odtr­že­ný od rea­li­ty). Archetyp váš­ně, emo­cí je „Milovník“, kdy mezi nezra­lé pro­je­vy pat­ří „Hedonista“ (posed­lý potě­še­ním) nebo „Závislý milov­ník“ (nevy­rov­na­ný a závis­lý).

Dovolte mi cito­vat: „Kompulzivní osob­nos­ti jsou čas­to wor­kho­li­ky, kte­ří dřou do úpa­du. Disponují neu­vě­ři­tel­nou schop­nos­tí sná­šet bolest, a pro­to veli­ce čas­to doká­ží vyko­nat neu­vě­ři­tel­nou spous­tu prá­ce. To, co je však v nit­ru pohá­ní, je obrov­ská úzkost, zou­fal­ství jejich Hrdiny. Často mají veli­ce mat­né poně­tí o vlast­ní uži­teč­nos­ti. Neví, co vlast­ně chtě­jí, co jim chy­bí a čeho by chtě­li dosáh­nout. Svůj život trá­ví neko­neč­ný­mi „úto­ky“ na všech­no kolem sebe – své zaměst­ná­ní, život­ní úko­ly, kte­ré před nimi sto­jí, na ně samot­né a lidi kolem sebe. Pomalu je stra­vu­je sadis­tic­ký Válečník, záhy dospí­va­jí k vyho­ře­ní.

Závěrem bych shr­nu­la, že v dneš­ní době údaj­né „kri­ze muž­ství“, kte­rá se pro­je­vu­je napří­klad domá­cím nási­lím, afek­to­va­ným vystu­po­vá­ním mužů, sadis­tic­ký­mi šéfi­ky, šika­nou mezi kole­gy na pra­co­viš­ti, trap­ně chla­pec­kým jed­ná­ním namís­to zra­lej­ší­ho pří­stu­pu, je tato kni­ha svým posel­stvím stá­le aktu­ál­ní a pou­ta­vá. Kniha mne zají­ma­la, ačko­liv tato kni­ha je urče­na zejmé­na mužům či chlap­cům, tedy před­po­klá­dá se, že kni­ha pomů­že nalézt sla­bi­ny čte­ná­řů a v ide­ál­ním pří­pa­dě je pře­ta­vit v hod­not­něj­ší kva­li­ty. Po pře­čte­ní této kni­hy cítím, že doká­žu více nahléd­nout do oblas­ti muž­ské psy­chi­ky, což může vyu­žít nejen leckterý muž či chla­pec, ale také odbor­ní­ci z řad uči­te­lů, tre­né­rů, uměl­ců nebo také rodi­čů. Pro koho je tedy kni­ha urče­na? Pro muže, kte­ří hle­da­jí hlub­ší poro­zu­mě­ní sami sobě a chtě­jí dosáh­nout zra­los­ti, pro ženy, kte­ré chtě­jí pocho­pit muž­skou psy­chi­ku a dyna­mi­ku arche­ty­pů, ane­bo také pro tera­pe­u­ty, kou­če či léka­ře.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,87119 s | počet dotazů: 257 | paměť: 62656 KB. | 06.12.2024 - 01:57:23