Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Kryštof

Kryštof

Kryštof
Kryštof
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Loading...

Kryštof mezi mni­chy uprchl nejen pro víru k Bohu, ale i před kon­flik­ty s otcem a poli­tic­ký­mi pomě­ry po úno­ro­vém puči. Vedle mniš­ské­ho živo­ta je také jed­ním z posled­ních člán­ků řetě­zu, kte­rý pře­vá­dí pro­ná­sle­do­va­né komu­nis­tic­kým reži­mem přes hra­ni­ce do Německa. Při jed­nom z noč­ních návra­tů z hra­ni­ce je svěd­kem bru­tál­ní­ho zása­hu poli­cej­ních slo­žek pro­ti sku­pin­ce stu­den­tů a téže noci je zlik­vi­do­vá­no i spo­le­čen­ství mni­chů, s nímž žije. Místo, do něhož vklá­dal své nadě­je i víru, je zni­če­né. Kryštofův zou­fa­lý útěk od hra­nic je mís­to­pi­sem teh­dej­ší­ho Československa, útě­kem roz­vrá­ce­nou „odsu­nu­tou“ kra­ji­nou i mar­ným hle­dá­ním inter­no­va­ných brat­ří. V situ­a­ci bez­rad­né­ho štvan­ce se mu dosta­ne pomo­ci ve stat­ku Johany na okra­ji pošu­mav­ské ves­ni­ce. Její rodi­na odmít­la kolek­ti­vi­za­ci – otec spáchal sebe­vraž­du, bra­tr byl poslán do dolů. Johana ukry­je Kryštofa ve sto­do­le, ale ve chví­li, kdy oba vní­ma­jí nadě­ji a vzá­jem­nou blíz­kost, jsou svěd­ky bru­tál­ní­ho zabrá­ní její­ho hos­po­dář­ství. Mají posled­ní šan­ci, že pře­jdou přes ješ­tě nezadrá­to­va­nou hra­ni­ci…

Zdeněk Jiráský obdr­žel deká­du nazpá­tek Českého lva za nej­lep­ší režii za sní­mek Poupata. Po sním­ku V Tichu a tele­viz­ním fil­mu Bůh s námi - od defe­nestra­ce k Bílé hoře se jeho dal­ším celo­ve­čer­ním fil­mem poté stá­vá sní­mek Kryštof, jenž pojed­ná­vá o udá­los­tech Akce K. Proslulá nezá­kon­ná likvi­da­ce kláš­te­rů je dal­ší nemi­lou teč­kou na poza­dí Železné opo­ny, kte­rá by jis­tě moh­la slou­žit k sil­né­mu sním­ku.  Nikdy není dost při­po­mí­nat si nemi­lé udá­los­ti minu­los­ti a aspoň občas si říct, že dnes je ale­spoň v něčem líp. Z Kryštofa člo­věk ode­jde zasa­žen, ovšem pře­de­vším prá­vě díky fak­tu, že jde o zpra­co­vá­ní sku­teč­ných tra­gic­kých udá­los­tí. Film sám o sobě by chtěl jis­tě divá­ka zasáh­nout na pra­vém mís­tě, tak snad­né to ovšem není.

Kryštof měl roz­hod­ně poten­ci­ál být nesku­teč­ně sil­ným zážit­kem. Jenomže celou dobu tak tro­chu klou­že po povrchu. K posta­vám se těž­ko hle­dá vztah, pro­to­že se o nich člo­věk dozví pra­má­lo v pou­hých názna­cích. Například se v prů­bě­hu útě­ku hlav­ní hrdi­na setká­vá se svým otcem. Je nazna­če­no, že se nero­ze­šli v dob­rém a je také nazna­če­no proč. Jenomže tohle setká­ní po del­ší době nako­nec nikam neve­de. Stejně jako v pod­sta­tě celé puto­vá­ní dvou hlav­ních hrdi­nů při sna­ze zmi­zet přes hra­ni­ce. Dva hrdi­no­vé pot­ka­jí spous­ty postav, ze setká­ní ovšem nic nikam neve­de.

Kryštof
Photo © ALEF FILM & MEDIA, Fulfilm / Zuzana Ricotti, 2019

Obstojně se pra­cu­je s atmo­sfé­rou. Uvědomělý člo­věk si jas­ně uvě­do­mí, co Kryštofa a Cyrila čeká, z pro­hlíd­ky dokla­dů ve vla­ku tak sluš­ně mra­zí. Je jen ško­da, že Kryštof nemá jas­ně danou atmo­sfé­ru, spous­ta scén sku­teč­ně nikam neve­de a v souč­tu celé puto­vá­ní půso­bí straš­ně zma­teč­ně. V nedáv­ném Nabarveném ptá­če­ti též hlav­ní hrdi­na navště­vo­val růz­né zastáv­ky a potká­val zde různá indi­vi­dua, vět­ši­nou ovšem z oněch kapi­to­lek šlo ovšem něco vypích­nout, setká­vá­ní s růz­ný­mi posta­va­mi mělo něja­ký smy­sl. V Kryštofovi nic tako­vé­ho není.

Film se del­ší dobu odklá­dal kvů­li nedo­stat­ku finan­cí. Nakonec na jeho rea­li­za­ci došlo, ve fil­mu je ovšem čás­teč­ně poznat, že těch peněz pořád neby­lo dost. To ovšem nezna­me­ná, že by dobo­vá výpra­va či kos­týmy byli špat­né. I na kame­ru uměl­ce MCC se kou­ká hez­ky, výjim­kou je snad akč­ní scé­na na hra­ni­cích, kte­rá je nato­če­na tak roz­tě­ka­ně, že v ní prak­tic­ky nic není vidět. Tvůrčí záměr? Dost prav­dě­po­dob­né, přes­to ovšem zamr­zí, že se z toho­to zásad­ní­ho momen­tu ve fil­mu nedo­ká­za­lo vytáh­nout více. Na moment na hra­ni­cích poté nava­zu­je jeden stě­žej­ní moment, kte­rý čás­teč­ně otře­se morál­ním kom­pa­sem hlav­ní­ho hrdi­ny i přes­to, že daný čin není jeho chy­ba.

Kryštof
Photo © ALEF FILM & MEDIA, Fulfilm / Zuzana Ricotti, 2019

V tom­to ohle­du se vysky­tu­je jeden stě­žej­ní pro­blém. Postavu Kryštofa jde těž­ko defi­no­vat. Což nezna­me­ná, že by Mikuláš Bukovjan ve své roli nebyl v rám­ci mož­nos­tí solid­ní. Jde spí­še o to, že se ze začát­ku Kryštof vykres­lu­je jako pros­ťá­ček, kte­rý by si na mís­tě mohl podat ruku s tako­vým Forrestem Gumpem. Postupem času se ovšem Kryštof začí­ná vykres­lo­vat tak tro­chu jinak, pře­ska­ku­je tak mezi oním pros­ťáčkem a dosta­teč­ně uvě­do­mě­lým chlap­cem. Dostatečnou opo­rou je mu ale­spoň posta­va Cyrila v podá­ní Davida Uzsáka. Mezi těmi­to dvě­ma hlav­ní­mi hrdi­ny je snad­né vykres­lit jas­né para­le­ly, kte­ré z nich děla­jí dvo­ji­ci, kte­rá se dopl­ňu­je. Bukovjan i Uzsák jsou sami o sobě fajn, scé­nář jim ovšem moc nepo­má­há.

Film by chtěl stě­žej­ně vyprá­vět o Akci K, násled­cích a pře­de­vším o těž­ké době. V něko­li­ka momen­tech se ovšem film od toho­to odvra­cí a pokou­ší se sku­teč­ně vydat tro­chu jiným smě­rem, čímž při­chá­zí o to stě­žej­ní. Ve vykres­lo­vá­ní jed­not­li­vých postav je poté poznat, že jsou ty posta­vy vlast­ně tak tro­chu čer­no­bí­lé. Jiráský doká­že v prv­ní polo­vi­ně zaujmout, po scé­ně v kině to ovšem celé defi­ni­tiv­ně půso­bí uspě­cha­ně a a v souč­tu bez žád­né dohry. A nepří­liš pove­de­né post­syn­chro­ny a fakt, že je někdy posta­vám těž­ké rozu­mět tomu též dva­krát nepro­spí­vá.

Kryštof
Photo © ALEF FILM & MEDIA, Fulfilm / Zuzana Ricotti, 2019

Film o těž­kých časech za dob želez­né opo­ny vznik­lo dost, spous­ty z nich má při­tom vět­ší tah na bran­ku než Kryštof. Určitě to mělo poten­ci­ál a v souč­tu to má dost klad­ných aspek­tů, ve finá­le si ovšem v mno­ha momen­tech sám podrá­ží nohy. Je to obrov­ská ško­da, pro­to­že se na Kryštofa nedá vylo­že­ně nadá­vat.......

Verdikt: 50 %


Photo © ALEF FILM & MEDIA, Fulfilm / Zuzana Ricotti, 2019


Podívejte se na hodnocení Kryštof na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Úsvit – dlouhé stíny na konci Československa
8. ledna 2024Úsvit – dlouhé stíny na konci ČeskoslovenskaPodzim roku 2023 bychom si měli pamatovat jako možná ten nejlepší podzim v české filmové historii. Proč? Především proto, že do kin zamířily hned tři české snímky, které si rozhodně zasloužily, abyste se na ně vydali.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Amerikánka – když trauma mluví barvami – 75 %
10. května 2025Amerikánka – když trauma mluví barvami – 75 %Amerikánka (2024) režiséra Viktora Tauše je na naše poměry zcela výjimečný snímek, který byl vytvořen na základě skutečné události - předlohou Amerikánky pro film byla skutečná postava, Zdena Vrbová. Pro svůj experimentální a provokativní způsob zpracování…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Film Učitelka – psychologický rozbor
15. dubna 2025Film Učitelka – psychologický rozborJeště bych se jednou vrátila ke komornímu dramatu Učitelka (2016) režiséra Jana Hřebejka a ráda bych nabídla pokus o psychologický rozbor. Předem bych předeslala, že Zuzna Mauréry ztvárnila svou učitelku zcela věrohodně, asi nejsem zdaleka jediná,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Učitelka – lekce z manipulace – 75%
14. dubna 2025Učitelka – lekce z manipulace – 75%Komorní psychologické drama Učitelka (2016) režiséra Jana Hřebejka se mi trefilo do noty a rezonuje svou nadsázkou s rytmem vývoje dnešní doby. Snímek se snaží zachytit úskalí manipulace skryté za vtíravost, vlídná slova, úsměvy a lži, a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Vlastně se nic nestalo...a možná je to škoda
11. listopadu 2024Vlastně se nic nestalo...a možná je to škodaPo premiérovém uvedení na festivalu Serial Killer v Brně, i po své online premiéře v iVysílání České televize, se na obrazovky od minulé středy dostává nový seriál Vlastně se nic nestalo. Šestidílná minisérie otevírá témata sexfulencerství, především na…Vydáno v rubrice: Seriály
Tajemství a smysl života: Teze, antiteze a syntéza
11. listopadu 2024Tajemství a smysl života: Teze, antiteze a syntézaPovažuji se za filozofku a spirituálně cítící bytost, proto jsem před rokem nemohla minout duchovně zaměřený snímek od Petra Vachlera, na který jsem byla velice zvědavá, jak celé „tajemství„ pojme, neboť si sama již od dětství…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Rok vdovy vstupuje do kin
10. října 2024Rok vdovy vstupuje do kinDnes do kin vstupuje nový český snímek Rok vdovy. Příběh inspirovaný skutečnými událostmi se točí okolo tlumočnice Petry, která se musí smířit s tím, že se z ní ve čtyřiceti letech stane vdova. V hlavní roli…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Zahradníkův rok - adaptace Čapka nebo Kafky...?
20. července 2024Zahradníkův rok - adaptace Čapka nebo Kafky...?Na karlovarském festivalu měl mimo jiné premiéru i nový český snímek z dílny režiséra Jiřího Havelky. Nese název Zahradníkův rok a těm bystřejším již jistě došlo, že se jedná o odkaz na slavnou knížku Karla Čapka.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Kobry a užovky: Výjimečné české drama, které obstojí i ve světové konkurenci
3. června 2024Kobry a užovky: Výjimečné české drama, které obstojí i ve světové konkurenci[caption id="" align="alignright" width="400"] Photo © Jan Horník / Falcon[/caption] Užovka (Matěj Hádek) má problémy se svým životem, Z mladických plánu zbyly jen trosky a jeho jediná jistota, práce ve fabrice, právě bere za své. Navíc…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Manželé Stodolovi – Recenze – 50 %
25. února 2024Manželé Stodolovi – Recenze – 50 %Film Manželé Stodolovi natočil jako svůj celovečerní hraný debut zkušený dokumentarista Petr Hátle, jenž na jeho scénáři spolupracoval s Tomášem Hrubým, který je zároveň producentem filmu. Příběh dvojice známých českých sériových vrahů se v podání obou filmařů…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nová kapitola v životě Ivety Bartošové
1. února 2024Nová kapitola v životě Ivety BartošovéTvůrčí tým pod vedením režiséra a scenáristy Michala Samira zakončil poslední klapkou tříletou životopisnou ságu o jedné z nejvýraznějších postav tuzemské pop-music – Ivetě Bartošové. Nová série nás zavede do dramatického období, kdy se osud zpěvačky…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Hořící keř - Autentická minisérie o normalizaci v Československu
18. ledna 2024Hořící keř - Autentická minisérie o normalizaci v ČeskoslovenskuPolská režisérka Agnieszka Hollandová má k Praze jistě vřelý vztah, přibližně v době o které pojednává minisérie Hořící keř studovala na pražské FAMU, což v člověku jistě určité zážitky zanechá. Z filmů od Hollandové mě velmi…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Vražedná pomoc a ztráta lidské hrdosti: Film „Učitelka“ odhaluje temnou stránku vzájemného zvýhodňování
27. června 2023Vražedná pomoc a ztráta lidské hrdosti: Film „Učitelka“ odhaluje temnou stránku vzájemného zvýhodňováníCo je na tom špatného, když si lidé pomáhají? Obhajuje své vlezlé chování kadeřnice Bártová, u které se učitelka Drazdechová nechává doma česat. Za nový účes nechce zaplatit penězi, ale drobnou protislužbou ve prospěch Bártové mladší…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Běžná selhání – 80 %
15. října 2022Běžná selhání – 80 %Český koprodukční snímek sestávající z příběhů tří žen, vyprávěných během jednoho dne na pozadí jakési blížící se katastrofy, měl premiéru na filmovém festivalu v Benátkách, odkud si jeho maďarsko-rumunská režisérka Cristina Grosan odvezla cenu za režii pro filmaře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Novinářská projekce a tisková konference k minisérii Jana Hřebejka
30. srpna 2022Novinářská projekce a tisková konference k minisérii Jana HřebejkaV úterý 30.srpna proběhla v Kině Přítomnost v Praze novinářská projekce a tisková konference k minisérii režiséra Jana Hřebejka Pozadí událostí. Novináři a hosté shlédli 1.díl minisérie s názvem Paridův soud a poté následovala tisková konference. Té se zúčastnili režisér Jan…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
The Gray Man – utržený ze řetězu
1. srpna 2022The Gray Man – utržený ze řetězuNetflix dal bratrům Russoovým (režiséři řady úspěšných Marvelovek) 200 milionů amerických dolarů, aby mu natočili vlastní variaci superagenta ve stylu Jasona Bournea, Jamese Bonda nebo Johna Wicka. Jak Filmfanatic hodnotí výsledek? OHRNUTÝ NOS Nad Gray Manem…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,79285 s | počet dotazů: 266 | paměť: 38542 KB. | 23.08.2025 - 03:01:54