Recenze z 6. prosince 1998
Tento první odstavec je pro Vás, milí čtenáři, kteří na Hnidopicha zabrowsíte častěji a s nevolí jste sledovali rozevírající se propast mezi aktuálním datem a poslední recenzí (Armageddon, 5. srpna). Vězte, že moje odmlka tkvěla v událostech a také určitém posuvu preferencí v profesionálním, jakož i osobním životě; kromě toho, v psaní mi bránil celkově velmi neuspokojivý výběr filmů tohoto podzimu, kdy jsem doslova vůbec nechodil do kina. Souhrnně pak děkuji všem vám, kteří jste mi napsali rozličné výzvy: nezemřel jsem, jak vidíte, jenom jsem se tak trochu flákal.
Znechucení z permanentně mizerných snímků nepominulo, žel, ani s tím, o němž dnes píši. Nikdy bych na něj sám do kina nešel, nemaje dětí, neboť jen úpěnlivý tlak pomýlených ratolestí, jaxe domnívám, může být výmluvou k návštěvě takového představení. Ke mně se znalost díla dostala pod věznivým tlakem letecké společnosti KLM, jejíž čalouněné, hliníkově slitinové sevření ničemného prostředního zástupu sedadel bylo mi snášeti na cestě do Česka a zpět. Takto, nemoha se hnout po dvakráte 11 (jedenáct!) hodin, zkonzumoval jsem vše, co mi předložili, a proto se dnes mohu ošklíbat nad Zorrovou tajemnou tváří.
Zde oficiální synopse:
Zorro je úchvatné romantické dobrodružství lásky a cti, tragédie a triumfu, zasazené do období boje Mexika za nezávislost na ocelové pěsti Španělska. Je rovněž povznášející, rozpustilou šermovačkou o tom, jak zpustlý bandita, jenž o sečných zbraních zná pouze „tím špičatým koncem do toho druhého chlapa“, je proměněn na elegantního hrdinu.
Je tomu 20 let, co Don Diego de la Vega (Anthony Hopkins) úspěšně bojoval proti španělské okupaci v Alta California jako legendární romantický hrdina Zorro. Uvězněn po dvě dekády, musí nyní najít následovníka, aby společně zastavili Dona Rafaela Montera (Stuart Wilson) -- mocného bývalého španělského guvernéra Alta California, jenž připravil de la Vegu o svobodu, manželku Esperanzu (Julietta Rosen) a dceru Elenu (Catherine Zeta-Jones). Montero plánuje převrat v Kalifornii, vlastně její koupi od Mexického presidenta. Alejandro Murieta (Antonio Banderas), bandita s temnou minulostí, je donem Diegem přeměněn na nového Zorra, o němž doufá, že mu pomůže navždy překazit Monterovy pikle. Elena, jež se domnívá být Monterovou dcerou, stává se náhle ohniskem zájmu, obav i romantické touhy několika mužů...
Objektivně uznávám, že obecně ve mně šermovací souboje nevzbuzují veliké nadšení, protože z nich tolik prosakuje umělé aranžmá. Nejhorší požadavek ze všeho je, aby hrdina nevypadal jako krvežíznivý, bezohledný vrahoun, takže ať šermuje, jak šermuje, vždycky své protivníky (s výjimkou jednotlivě vybraných brutálních zloduchů) nějak odrazí, omráčí či svalí, aniž by svého břitu aktivně užil. Naopak zlí knechti, třebaže dorážejí i v devíti na našeho obratného hrdinu, nemohou nikdy píchnout naráz, anžto by náš oblíbenec šel takto šmahem do kytek a děj by byl v kýblu. Nakonec to vypadá, že kdyby všichni odložili svá pichla a bodla prostě se jenom mlátili, vyšlo by to nastejno; to by pak ale neměli tu... ehm, čest.
Tvůrcům Zorra se podařilo historicky správně začlenit do soubojů i zbraně palné, zlý kapitán Harrison Love (Matt Letscher), se celkem zručně ohání docela pěkným revolverem, leč včas z důvodu integrity děje (rozumějte, zachování života hrdinova) řečený nečistý smrtonosný nástroj odhazuje a chápe se šavle, jak mu velí čest, i když minutu předtím neváhal užít výbušniny na nešťastníky z lidu.
Uzlem celého děje je (velmi správně) žena, krásná Elena. Celkem čtyři chlapi o ni usilují, z toho dva a dva z jiných než milostných důvodů, což je, pravda, oživením standardního klišé. Mladá dáma, jež mimochodem prokazuje značnou emancipační vyrovnanost hodnou 90. let tohoto století, jak káže naše politická korektnost, však dle mého názoru musí trpět těžkou krátkozrakostí, jelikož pouhá škraboška na tváři hrdinově jí zabrání spojit si salonního elegána s pochybným banditou, do nějž se na ulici hned, ach, zamiluje...
Ze svého ranného dětství si matně pamatuji stařičké filmy o Zorrovi, promítané v televizi. Tenkrát mě okrajově pobavily, leč nezanechaly větších stop. Dnešní Zorro: tajemná tvář je jim na roveň postaveným oprášením legendárního hrdiny, s rozumným a schopným obsazením, implicitně směšným, kýčovitě romantickým dějem a dobrým koncem. Jaxem už psal, pokud děti rády šavlovačku, hurá s nimi do kina. I mně nakonec ty dvě hodiny z jedenácti v letadle lépe uběhly s filmem než bez něj.
Tenhle druh filmů je věčný -- sám o sobě říká: „Pamatujte si, i kdyby Zorro zemřel, vždycky se nějaký další najde.“
Hodnocení: SLABÉ
HNIDOPICHOVO REJPÁNÍ
POZOR - AKUTNÍ NEBEZPEČÍ ZNECHUCENÍ
- Starý Zorro už vážně měl na čase jít do důchodu, když se nechal potrouble překvapit doma svým úhlavním nepřítelem.
- Dvacet let ve vězení typu, jaké je ve filmu předvedeno, zanechá následky, přinejmenším chrup by se asi nezachoval.
- Zatímco mladí a staří chlapi se mlátí ve jménu cti a za lásku a smysl svého života, ženská (láska a smysl jejich života) musí jít a osvobozovat desítky (stovky?) chudáků odsouzených k bezprostřední smrti -- ti čestní chlapi na to nemají zrovna čas.
- Kromě toho, že rozbil hromadu nádobí, pobořil několik budov, ukradl koně a zmlátil plno lidí, neudělal Zorro pro prosté občany Kalifornie nic užitečného -- přesto je lidovým hrdinou.
- Montero se vrací ze Španělska a přistává v poměrně osídlené Kalifornii -- na opuštěné pláži kdesi v pustině. Kalifornie v té době měla už dost slušných přístavů, např. Monterey. I tak by vylodění nedávalo smysl, protože by daleko spíše přijel z Evropy do Mexického zálivu a pak dále jel koňmo/vozem. Že by to bral kolem Afriky a skrz celý Tichý oceán, nebo obeplouval Jižní Ameriku?
Photo © 1998 Tristar Picture
Nejnovější komentáře