Kde se film Wonka, který se nyní hraje v kinech po celém světě, odehrává? Stejně jako v případě románu Roalda Dahla Karlík a továrna na čokoládu z roku 1964 a jeho dvou předchozích filmových adaptací není přesné místo natáčení nikdy upřesněno - film má však výrazně evropskou atmosféru, která byla zčásti inspirována Prahou.
Dahlův román byl pravděpodobně inspirován jeho zkušenostmi z Velké Británie, kde se podle všeho odehrává i adaptace Tima Burtona z roku 2005. Klasický film z roku 1971 s Genem Wilderem v roli Willyho Wonky byl mezitím celý natočen v Mnichově... ale pravděpodobně se odehrává ve Spojených státech.
Wonka je naproti tomu po celé Evropě: natáčel se sice ve Velké Británii a objevuje se v něm několik rozpoznatelných reálných památek, jako je katedrála svatého Pavla v Londýně a část univerzity v Oxfordu, ale jeho prostředí je záměrně zamýšleno jako směs lokalit, aby vytvořilo neurčitý evropský dojem.

Podle tiskové zprávy společnosti Warner Brothers se režisér Wonky Paul King a jeho tvůrčí tým snažili vytvořit nejednoznačné město, které by představovalo „to nejlepší z Evropy“. Ve spolupráci se scénografem Nathanem Crowleym, dekoratérem Lee Sandalesem a mistrem nemovitostí Jamiem Wilkinsonem vytvořil lokalitu, která představovala „směs belgické, české, holandské, francouzské, německé a švýcarské architektury“.
.
V nedávných rozhovorech v období udělování cen, které staví Wonku do pozice kandidáta na potenciální nominace na Oscara za scénografii a v dalších kategoriích, Crowley i Sandales zdůraznili spojení s Prahou jako inspiraci pro vytvoření Wonkových exteriérových kulis.
„Miluji rozmarná ručně malovaná pražská okna a chci je smíchat s Georgií a Londýnem - jak to udělat? Třeba zkusíme sérii kolonád!“ - „To je skvělé! Crowley řekl časopisu Variety.
„Když se do toho vcítíte, myslím, že se můžete dotknout nostalgie každého z nás po místě. A můžete se tak spojit s diváky, já se mohu spojit prostřednictvím architektury, protože každý má nějakou zvláštní, podivnou vzpomínku - ať už jste byli kdekoli, co vám tlačí na paměť v Evropě, je toho ve filmu trochu.“

Crowley je dlouholetým spolupracovníkem režiséra Christophera Nolana a získal čtyři nominace na Oscara za scénografii (za práci na filmech Tenet, Interstellar, Dunkirk a První člověk) a dvě za výtvarnou režii (za filmy Temný rytíř a The Prestige).
Wonkův dekoratér Sandales mezitím sám získal dvě nominace na Oscara, a to za scénografii k filmu 1917 a výtvarnou režii k filmu Válečný kůň. Také on potvrdil, že se při tvorbě Wonkových kulis inspiroval Prahou.
„Takže jsme čerpali z architektury z Prahy, Paříže a Londýna, také z Německa, ale abychom to všechno dali dohromady a nevypadalo to jako mišmaš,“ řekl Sandales pro The Messenger. „Má vás to vtáhnout jako hřiště.“
„V původním filmu nikdy přesně nevíte, kde se nacházíte. Má východoevropský nádech s americkou vrstvou. Chtěli jsme, aby to tu působilo jako někde nebo nikde: jako místo, kam se může vydat kdokoli a každý ho může nazývat domovem.“
Wonkovy kulisy sice obsahují orloj, Sandales však podotýká, že inspiraci čerpal spíše ze švýcarských hodin a odjinud, než aby výslovně citoval slavnou památku české metropole. Nicméně existuje jeden prvek Wonky, který byl nepopiratelně inspirován svým pražským protějškem.
Během jednoho z Wonkových hudebních čísel se výrazně objevuje tramvaj, v níž se titulní postava s písní přidává k cestujícím. I když je samotné vozidlo originálním retro výtvorem, nese známé červenobílé barevné schéma pražských (starších) modelů T3. Shodou okolností má také číslo 23, což odkazuje na jednu z nejslavnějších městských linek, která nyní jezdí centrem Prahy jako nostalgická vyhlídková tramvaj.
Všimli jste si ve Wonce nějaké další pražské architektury nebo artefaktů? Dejte nám vědět.