Kde se film Wonka, který se nyní hraje v kinech po celém světě, odehrává? Stejně jako v případě románu Roalda Dahla Karlík a továrna na čokoládu z roku 1964 a jeho dvou předchozích filmových adaptací není přesné místo natáčení nikdy upřesněno - film má však výrazně evropskou atmosféru, která byla zčásti inspirována Prahou.
Dahlův román byl pravděpodobně inspirován jeho zkušenostmi z Velké Británie, kde se podle všeho odehrává i adaptace Tima Burtona z roku 2005. Klasický film z roku 1971 s Genem Wilderem v roli Willyho Wonky byl mezitím celý natočen v Mnichově... ale pravděpodobně se odehrává ve Spojených státech.
Wonka je naproti tomu po celé Evropě: natáčel se sice ve Velké Británii a objevuje se v něm několik rozpoznatelných reálných památek, jako je katedrála svatého Pavla v Londýně a část univerzity v Oxfordu, ale jeho prostředí je záměrně zamýšleno jako směs lokalit, aby vytvořilo neurčitý evropský dojem.
Podle tiskové zprávy společnosti Warner Brothers se režisér Wonky Paul King a jeho tvůrčí tým snažili vytvořit nejednoznačné město, které by představovalo „to nejlepší z Evropy“. Ve spolupráci se scénografem Nathanem Crowleym, dekoratérem Lee Sandalesem a mistrem nemovitostí Jamiem Wilkinsonem vytvořil lokalitu, která představovala „směs belgické, české, holandské, francouzské, německé a švýcarské architektury“.
.
V nedávných rozhovorech v období udělování cen, které staví Wonku do pozice kandidáta na potenciální nominace na Oscara za scénografii a v dalších kategoriích, Crowley i Sandales zdůraznili spojení s Prahou jako inspiraci pro vytvoření Wonkových exteriérových kulis.
„Miluji rozmarná ručně malovaná pražská okna a chci je smíchat s Georgií a Londýnem - jak to udělat? Třeba zkusíme sérii kolonád!“ - „To je skvělé! Crowley řekl časopisu Variety.
„Když se do toho vcítíte, myslím, že se můžete dotknout nostalgie každého z nás po místě. A můžete se tak spojit s diváky, já se mohu spojit prostřednictvím architektury, protože každý má nějakou zvláštní, podivnou vzpomínku - ať už jste byli kdekoli, co vám tlačí na paměť v Evropě, je toho ve filmu trochu.“
Crowley je dlouholetým spolupracovníkem režiséra Christophera Nolana a získal čtyři nominace na Oscara za scénografii (za práci na filmech Tenet, Interstellar, Dunkirk a První člověk) a dvě za výtvarnou režii (za filmy Temný rytíř a The Prestige).
Wonkův dekoratér Sandales mezitím sám získal dvě nominace na Oscara, a to za scénografii k filmu 1917 a výtvarnou režii k filmu Válečný kůň. Také on potvrdil, že se při tvorbě Wonkových kulis inspiroval Prahou.
„Takže jsme čerpali z architektury z Prahy, Paříže a Londýna, také z Německa, ale abychom to všechno dali dohromady a nevypadalo to jako mišmaš,“ řekl Sandales pro The Messenger. „Má vás to vtáhnout jako hřiště.“
„V původním filmu nikdy přesně nevíte, kde se nacházíte. Má východoevropský nádech s americkou vrstvou. Chtěli jsme, aby to tu působilo jako někde nebo nikde: jako místo, kam se může vydat kdokoli a každý ho může nazývat domovem.“
Wonkovy kulisy sice obsahují orloj, Sandales však podotýká, že inspiraci čerpal spíše ze švýcarských hodin a odjinud, než aby výslovně citoval slavnou památku české metropole. Nicméně existuje jeden prvek Wonky, který byl nepopiratelně inspirován svým pražským protějškem.
Během jednoho z Wonkových hudebních čísel se výrazně objevuje tramvaj, v níž se titulní postava s písní přidává k cestujícím. I když je samotné vozidlo originálním retro výtvorem, nese známé červenobílé barevné schéma pražských (starších) modelů T3. Shodou okolností má také číslo 23, což odkazuje na jednu z nejslavnějších městských linek, která nyní jezdí centrem Prahy jako nostalgická vyhlídková tramvaj.
Všimli jste si ve Wonce nějaké další pražské architektury nebo artefaktů? Dejte nám vědět.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře