Kritiky.cz > Speciály > Laputa - O příběhu/O tvůrcích

Laputa - O příběhu/O tvůrcích

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Laputa je název kavár­ny, hlav­ní­ho dějiš­tě komor­ní­ho fil­mu, ve kte­rém se všech­no točí kolem Johanky (Tereza Voříšková). Její vnitř­ní roz­po­lo­že­ní, emo­ce a myš­len­ky se odrá­že­jí na pro­mě­nách pro­sto­ru kavár­ny a na jejích hos­tech - od těch, kte­ří jsou v Laputě sko­ro doma jako Merlot (Igor Orozovič) nebo Miki (Pavel Gajdoš), přes pra­vi­del­né návštěv­ní­ky jako Kokos (Petr Stach) až po ty, kte­ří se v Johančině kavár­ně zje­ví neče­ka­ně jako Felix (Jakub Gottwald) či Johančina sest­ra (Marika Šoposká) a mat­ka (Ivana Chýlková). Kavárna je pří­zrač­ným mís­tem odra­zu Johančina nit­ra, své­byt­ným pro­sto­rem, kde čas neply­ne kon­ti­nu­ál­ně, ale otá­čí se ve spi­rá­le. Je ost­ro­vem odtr­že­ným od svě­ta, kde žijí její cíle­vě­do­mí sou­se­dé. Na svém ost­ro­vě je Johanka všech a se vše­mi, a pře­ce je sama a v nejis­to­tě. Stačí jí její ost­rov, sta­čí si ona sama k poci­tu úpl­nos­ti? Před Johankou leží bez­bře­hý pro­stor kaž­do­den­ní­ho živo­ta a ona zkou­má, co si v něm počít.

Komorní film Laputa je celo­ve­čer­ním režij­ním debu­tem talen­to­va­né­ho Jakuba Šmída. Jeho baka­lář­ský film Neplavci zís­kal cenu Český lev Cena Magnesia pro nej­lep­ší stu­dent­ský film roku 2011 a vel­kou pozor­nost na mezi­ná­rod­ních fil­mo­vých fes­ti­va­lech. Roli Johanky zís­ka­la Tereza Voříšková.

O PŘÍBĚHU

Sedmadvacetiletá Johanka trá­ví veš­ke­rý čas ve své kavár­ně Laputa. Má tolik mož­nos­tí, jak pro­žít svůj život. Přesto jí tato svo­bo­da při­ná­ší pocit úzkos­ti a osa­mo­ce­ní. Laputa je ost­rov sám pro sebe. Johanka na něm trčí a neví, co se sebou dál…

Kavárna Laputa je pro ostat­ní mís­tem, kam při­chá­ze­jí a zase odchá­ze­jí. Vydávají se žít své živo­ty. Johančina sest­ra odjíž­dí s bás­ní­kem Mikim do Turecka. Felix, Johančina dáv­ná lás­ka, se tu jen zasta­ví a zas odlé­tá na ces­ty. Merlot je šta­m­gast, Johanku má rád a spá­vá s ní. Jenže kro­mě ní taky s dal­ším mili­o­nem holek.

Marnost na Johanku vyku­ku­je z kaž­dé­ho půl­li­t­ru. Jako by se v její kavár­ně, kte­rou vybu­do­va­la, schá­ze­li lidé, kte­ří umě­jí žít napl­no. Každý s něja­kým nápa­dem, potře­bou nebo svým sobec­tvím. Johanka je všech a se vše­mi, a pře­ce je sama a v nejis­to­tě. Co si má počít v děsi­vě vel­kém pro­sto­ru dospě­lé­ho živo­ta? Stačí jí její ost­rov? Stačí si ona sama k poci­tu úpl­nos­ti? Ke štěs­tí?

O TVŮRCÍCH

JAKUB ŠMÍD (REŽIE)

Jakub Šmíd (nar. 1984) po stu­di­ích čino­her­ní­ho herec­tví na Janáčkově aka­de­mii múzic­kých umě­ní v Brně a angaž­má v Divadle Husa na pro­váz­ku vystu­do­val obor fil­mo­vá režie na FAMU. Jeho baka­lář­ský film Neplavci zís­kal cenu Český lev Cena Magnesia pro nej­lep­ší stu­dent­ský film roku 2011. Neplavci se účast­ni­li mezi­ná­rod­ních fil­mo­vých fes­ti­va­lů v Hongkongu, Tel Avivu, Sydney, Paříži, Angers, Poitiers, Londýně a Praze. Film byl vybrán fran­couz­skou L’Académie des César mezi sedm nej­lep­ších krát­kých fil­mů roku 2011. Jeho magis­ter­ský film Amanitas letos zís­kal na fes­ti­va­lu Famufest cenu pro nej­lep­ší kame­ru, režii a cenu divá­ků.  Pro Českou tele­vi­zi reží­ro­val pořa­dy Queer a Divadlo žije.  Laputa je jeho celo­ve­čer­ním debu­tem.

Filmografie:

Celovečerní: Laputa

Krátkometrážní: Amanitas (2015), Praho, má lás­ko (povíd­ka Tajemství památ­ní­ku, 2012), Neplavci (2011), Tři sir­ky ozá­ří noc (2010), Tření (2010), Někdy něko­ho (2009), Rozřezat, roze­jít (2009), Nehybnost (2008), Faidra frag­ment (2006

Myslíte, že Laputa je  výpo­věď o jed­né kon­krét­ní gene­ra­ci, nebo má obec­něj­ší plat­nost?

Každá gene­ra­ce se potý­ká s nový­mi pro­blémy. Ta moje bra­la sice rozum v novém svo­bod­ném svě­tě, ale stej­ně si mys­lím, že jsme neby­li pořád­ně při­pra­ve­ni na všech­no, co na nás v dospě­los­ti čeká. Nalézt rov­no­váhu mezi tím, co bychom v živo­tě dělat chtě­li, a  tím, co dělat musí­me. Spousta mých vrs­tev­ní­ků si s poci­tem svo­bo­dy a neo­me­ze­ných mož­nos­tí neu­mí pora­dit a růz­ně se v tom plá­cá klid­ně i po tři­cít­ce. A o tom je náš film.

Laputa je kavár­na, kte­rou si hlav­ní posta­va Johanka (Tereza Voříšková) posta­vi­la, aby se v ní opev­ni­la před okol­ním svě­tem a zís­ka­la pocit rov­no­váhy a napl­ně­ní. Ne nadar­mo si Johanka jmé­no kavár­ny vypůj­či­la z Gulliverových cest Johnatana Swifta, kte­rý Laputou nazval léta­jí­cí ost­rov, kte­rý se vzná­ší nad pev­ni­nou. Nalézt balanc se Johance zpo­čát­ku vůbec neda­ří, zvlášť v závis­los­ti na tom, s jaký­mi part­ne­ry svůj život spo­ju­je. Film ale smě­řu­je k rov­no­vá­ze, tak­že to nevi­dím s námi, kte­ří sto­jí na pra­hu dospě­lé­ho živo­ta jako Johanka, nijak čer­ně. Nějak se všich­ni pro­tlu­če­me a zjis­tí­me, kdo jsme a co oprav­du chce­me. Zároveň jsme se sna­ži­li výtvar­nou sty­li­za­cí fil­mu a sty­li­za­cí jazy­ka postav vytvo­řit náš vlast­ní obraz a niko­li pou­hou kopii rea­li­ty.

Jaké jsou poci­ty reži­sé­ra po nato­če­ní prv­ní­ho celo­ve­čer­ní­ho fil­mu?

Během roku, kte­rý jsem Laputě věno­val, mě pře­pa­da­ly růz­né poci­ty od napros­té
eufo­rie z fak­tu, že mohu svo­bod­ně tvo­řit celo­ve­čer­ní film těs­ně po ukon­če­ní  stu­dií na FAMU, což se ne kaž­dé­mu poda­ří, až po pocit skep­se, že na to všech­no nesta­čím. To jsou ale fáze, kte­ré jsem si  pro­žil i u svých před­cho­zích stu­dent­ských fil­mů, a pat­ří, mys­lím, ke kaž­dé­mu tvůr­čí­mu pro­ce­su. Tentokrát to bylo jen ve všech ohle­dech vět­ší, od počtu  her­ců, čle­nů fil­mo­vé­ho štá­bu, natá­če­cích dnů  až po oče­ká­vá­ní spo­je­ná s výsled­kem. Mohl jsem se ale opřít o své spo­lu­pra­cov­ní­ky, s nimiž natá­čím fil­my od počát­ků stu­dia na FAMU, a trou­fám si říct, že jsme skvě­le sehra­ní. Zároveň mi tato prá­ce při­nes­la spous­tu nových zku­še­nos­tí, na kte­ré mě ani FAMU nemoh­la při­pra­vit. Točit film je dob­ro­druž­ství a pra­xe je pra­xe. A také mi prá­ce při­nes­la nová setká­ní se skvě­lý­mi her­ci, se kte­rý­mi jsem dří­ve neměl mož­nost spo­lu­pra­co­vat. Za všech­ny musím samo­zřej­mě jme­no­vat Terezu Voříškovou, kte­rá s námi na pla­ce strá­vi­la všech­ny natá­če­cí dny, tak­že jsme měli spous­tu času blí­že se poznat a zjis­tit, že nás spo­leč­ná prá­ce baví a napl­ňu­je.

LUCIE BOKŠTEFLOVÁ (SCÉNÁŘ)

Lucie Bokšteflová (nar.1987) je absol­vent­kou kated­ry sce­náris­ti­ky a dra­ma­tur­gie FAMU, kde kro­mě psa­ní autor­ských scé­ná­řů a adap­ta­cí spo­lu­pra­co­va­la s řadou reži­sé­rů na jejich cvi­če­ních (např. Cagey Tigers reži­sé­ra Aramisova nomi­no­va­né v Cannes). Jako exter­ní sce­nárist­ka a dra­ma­tur­gy­ně v sou­čas­nos­ti spo­lu­pra­cu­je s ČT a též se sou­kro­mý­mi fil­mo­vý­mi pro­duk­ce­mi. Laputa je jejím prv­ním rea­li­zo­va­ným celo­ve­čer­ním scé­ná­řem.

Jak se zro­di­la Johanka? Měla něja­ký předob­raz, tře­ba tro­chu i ve vás samot­né?
V kavár­ně jsem pár let pra­co­va­la a vel­mi sil­ně na mě dolehl pocit mar­nos­ti a nena­pl­ně­nos­ti z toho, jak je tře­ba věci neu­stá­le uvá­dět do původ­ní­ho sta­vu nebo je vytvá­řet stá­le stej­ným způ­so­bem, to je zou­fa­le antitvůr­čí čin­nost. Když trá­ví­te osm a více hodin den­ně tím, že stá­le opa­ku­jí­cím se způ­so­bem vyho­vu­je­te přá­ním dru­hých a pak po nich uvá­dí­te věci do původ­ní­ho
sta­vu, ovliv­ní to, mys­lím si, i váš osob­ní život. Alespoň ten můj teh­dy ano. V jiném ohle­du je ale prá­ce v kavár­ně smys­lu­pl­ná a napl­ňu­jí­cí, pro­to­že hod­no­ta, kte­rou tou čin­nos­tí vytvá­ří­te, jsou prá­vě mezi­lid­ské vzta­hy. Můžete dru­hým pomá­hat, udě­lat si sku­teč­né přá­te­le, může­te se stát sou­čás­tí jakési komu­ni­ty, kte­rá může být pro váš roz­voj vel­mi důle­ži­tá. Pocity a myš­len­ky, kte­ré se kolem této mé osob­ní zku­še­nos­ti s pra­cí v kavár­ně roji­ly, byly impul­zem i mate­ri­á­lem k napsá­ní fil­mu o živo­tě ser­vír­ky, kte­rá se oci­tá v zača­ro­va­ném kru­hu. Předobrazem byla jed­na moje kama­rád­ka, ale Johanka má něco i ze mě, tře­ba záli­bu v taro­to­vých kar­tách nebo sla­bost pro basky­ta­ris­ty kom­bi­no­va­nou s dojem­nou sna­hou pro­je­vo­vat se před nimi muzi­kál­ně navzdo­ry svým vlo­hám.

S jakým zámě­rem jste psa­la scé­nář?
Johanka vytvo­ři­la kavár­nu Laputa jako svou uli­tu, skrýš -  byd­lí či pře­čká­vá čas mezi smě­na­mi v tem­ném skle­pě pod kavár­nou, napro­ti kavá­ren­ským záchod­kům, kte­ré jsou záro­veň její kou­pel­nou. Nalézáme ji ve sta­diu, kdy se od Laputy nemů­že odpou­tat. Proč? Je líná, hlou­pá, nesná­ší změ­ny? Nejspíš jí něco říká, že by to zatím dělat nemě­la. To něco je tím, co, pokud to  při­pouš­tí­me, nazý­vá­me růz­ně: vnitř­ní hlas, intu­i­ce, anděl stráž­ný, pro­zře­tel­nost, vnuk­nu­tí, instinkt... I způ­so­by, jak to něco usly­šet, se liší. Johanka k tomu pou­ží­vá taro­to­vých karet. Je si tedy vědo­ma toho, jaká roz­hod­nu­tí má činit. V tom­to smys­lu umí pomá­hat dru­hým. V kon­fron­ta­ci s oko­lím nastá­vá kon­flikt, s nímž se, mys­lím si, může kaž­dý
zto­tož­nit - čas­to dob­ře víme, jaký­mi cesta­mi se má náš život ubí­rat a co je  v klí­čo­vých momen­tech správ­né udě­lat. Ale obhá­jit to sám před sebou a před dru­hý­mi, uvést to do pra­xe, nene­chat se zmást, nepro­pad­nout pochyb­nos­tem, nezpa­ni­ka­řit - tedy ne usly­šet, ale upo­slech­nout je těž­ší. Felix jí jako sku­teč­ný kama­rád s leh­kos­tí při­ve­de zpát­ky k tomu, co sama ví, že má udě­lat. A tím se pří­běh vra­cí na začá­tek. Johanka stej­ně jako Blázen, nulo­vá kar­ta taro­to­vých karet, pro­chá­zí na své ces­tě urči­tým duchov­ním vývo­jem a vra­cí se zpát­ky na mís­to, odkud vyhlí­ží svou šťast­nou budouc­nost, kte­rá je, jak ví, spja­tá prá­vě s Laputou.

Proč se Johančina kavár­na a taky celý film jme­nu­je Laputa?
Johančinu kavár­nu pojme­no­val její pří­tel Miki Laputa pod­le léta­jí­cí­ho ost­ro­va ze Swiftových Gulliverových cest. Cílem prv­ní pro­mě­ny kavár­ny, do níž se vrh­nou Johanka se Šimonem, je při­po­dob­nit její vzhled prá­vě tako­vé­mu ost­ro­vu. Miki je ve scé­ná­ři bás­ník, v tom názvu chtěl postih­nout sku­teč­nost, že se Johanka kde­si opev­ňu­je a nesto­jí noha­ma pev­ně na zemi. Název Laputa mi nako­nec nepři­šel vhod­ný pro celý scé­nář, ačko­liv jsem tím smě­rem zpo­čát­ku  uva­žo­va­la – z nápa­dů jako Laputa Café, Kavárna Laputa, Cirkus Laputa, Johanka, Laputa apod. jsem vybra­la název, kte­rý jsem spon­tán­ně pou­ži­la v e-mailové kore­spon­den­ci s dra­ma­tur­gem: O Johance. Domnívám se, že nej­lé­pe vysti­hu­je to, oč mi ve scé­ná­ři jde. Režisér pak film pojme­no­val Laputa – ve  sho­dě se svým zámě­rem nevi­dět pře­de­vším hlav­ní posta­vu jako před­mět své­ho a divá­ko­va zájmu. Myslím si, že nako­nec náš film je přes­to o Johance, ať už nese jaký­ko­li název. A to je pod­stat­né.

Vy jste Johanku stvo­ři­la a reži­sér ji „oži­vil“- dal jí podo­bu a vde­chl svou vizi. Nechala jste mu vol­nou ruku, nebo jste za tu „svou“ Johanku bojo­va­la?
Jakub dává vel­kou svo­bo­du jed­not­li­vým čle­nům štá­bu i her­cům, tak­že posta­vu Johanky prak­tic­ky spo­lu­u­tvá­ře­lo více lidí včet­ně její před­sta­vi­tel­ky Terezy Voříškové. Byla jsem coby video-operátor u celé­ho natá­če­ní, tak­že jsem se na ní moh­la aktiv­ně podí­let i já.

Byla jste spo­ko­je­ná s herec­kým obsa­ze­ním vámi stvo­ře­ných postav?
Co se týče obsa­ze­ní, účast­ni­la jsem se všech cas­tingů a kame­ro­vých zkou­šek, o všem jsme s Kubou dis­ku­to­va­li a asi pokaž­dé jsme se shod­li, tak­že je film obsa­ze­ný v rám­ci daných mož­nos­tí i k mé spo­ko­je­nos­ti.

Proč vaše hrdin­ka tako­vou „mucho­lap­kou “ na chla­py, kte­ří se neho­dí pro nor­mál­ní život?
Asi žád­ná ser­vír­ka neu­nik­ne tomu, že s ní zákaz­ní­ci flir­tu­jí či komu­ni­ku­jí na jiné než pra­cov­ní úrov­ni. Ve scé­ná­ři to nejsou ani tak ti chla­pi, jako prá­vě Johanka, kdo se neho­dí pro „nor­mál­ní život“ -  žije v pro­vi­zo­riu, dva­náct a více hodin k dis­po­zi­ci zákaz­ní­kům a bez tou­hy dělat něco jiné­ho. To není pro part­ner­ský život zrov­na prak­tic­ké ani atrak­tiv­ní. Vztah s Mikim se roz­pad­ne prá­vě z těch­to pří­čin.

Johanka má zdán­li­vě všech­ny šan­ce mla­dé, inte­li­gent­ní ženy. Proč pod­le vás nedo­ká­že nebo nechce pře­kro­čit rubi­kon Laputy? V čem je jiná než její mlad­ší sest­ra Niko?
Johanka vyrůs­ta­la jen s babič­kou, vybu­do­vá­ním Laputy si spl­ni­la sen o ote­vře­né náru­či domo­va a vel­ké rodi­ně. Děsí ji před­sta­va, že by byla někde jin­de, děla­la něco jiné­ho. Konfliktní je střet­nu­tí její ten­den­ce zůstat v Laputě s vyslo­ve­ný­mi či jen tuše­ný­mi náro­ky, kte­ré na ni má oko­lí - mat­ka, přá­te­lé, mile­nec Miki. Sny a ambi­ce mlad­ší sest­ry Niko nejsou v tako­vém roz­po­ru s tím, co spo­leč­nost pova­žu­je od mla­dé­ho člo­vě­ka za správ­né, a v tom je Niko jiná, „lep­ší“.

Ve fil­mu je výraz­nou slož­kou hud­ba Pavla Kopeckého. Myslela jsi na hudeb­ní kon­cep­ci už při psa­ní?
Hudba měla pod­stat­nou roli už ve scé­ná­ři, pro­to­že něko­lik postav hra­je na něja­ký nástroj a v kavár­ně jamu­jí a kon­cer­tu­jí. Koncepce fil­mo­vé hud­by je zalo­že­ná na tom, že se uplat­ňu­jí prá­vě jen ty nástro­je, s nimiž ope­ru­jí  posta­vy - pia­no, bary­ton saxo­fon, bicí a basky­ta­ra. Koncipována je jako hud­ba „vnitř­ní“, kte­rá se vyví­jí s posta­vou, čímž, dou­fám, pod­po­ru­je
pocho­pe­ní základ­ní kon­cep­ce kru­ho­vé ces­ty. Hudba tedy spo­lu­u­tvá­ří tu důle­ži­tou rovi­nu Johančina vnitř­ní­ho svě­ta, její­ho vní­má­ní a duchov­ní­ho  vývo­je během fil­mu. Tereza Voříšková jako Johanka inter­pre­to­va­la v inten­cích „vnitř­ní hud­by“ titul­ko­vou píseň, do fil­mu se však dosta­la jen beze slov, já ale dou­fám, že se obje­ví ale­spoň jako bonus na DVD.

Váš scé­nář k Laputě zví­tě­zil v sou­tě­ži vyhlá­še­né Českou tele­vi­zí pro stu­den­ty FAMU a FAMO. Přispělo toto vítěz­ství k jeho rea­li­za­ci?
Ano, ve sku­teč­nos­ti rea­li­za­ce scé­ná­ře byla smys­lem té sou­tě­že a také její odmě­nou.
Máte hoto­vý něja­ký dal­ší scé­nář? A o čem bude?
Další scé­nář ješ­tě vzni­ká. Jeho hrdin­kou je asi tři­ce­ti­le­tá Dina, kte­rá vede kera­mic­ké díl­ny pro děti, žije po boku man­že­la kame­no­so­cha­ře a svých bra­trů a otce, kte­ří pro­vo­zu­jí pohřeb­ní ústav. Dina ten­to život z urči­tých důvo­dů opus­tí a ode­jde do pro ni nezná­mých kon­čin. Díky pro ni zce­la nové­mu způ­so­bu exis­ten­ce a lidem, s nimiž se setká, se výraz­ně pro­mě­ňu­je. Podaří se jí u sebe roz­vi­nout urči­té schop­nos­ti, kte­rým bychom řek­li „nad­při­ro­ze­né“. Více o tom napsat nemo­hu, jen to, že dělám všech­no pro to, abych Dinu nepsa­la jen ze sebe a pro sebe a aby byl zájem na tom, aby na zákla­dě scé­ná­ře vzni­kl smys­lu­pl­ný film.

VIKTOR SCHWARCZ (PRODUCENT) - CINEART

Cineart je sou­kro­má čes­ká fir­ma spe­ci­a­li­zu­jí­cí se na pro­duk­ci hra­ných fil­mů. Byla zalo­že­na v roce 1991.

Producent Viktor Schwarcz pra­co­val v růz­ných pro­dukč­ních funk­cích ve Filmovém stu­diu Barrandov více než 20 let. Spolupracoval na více než 90 hra­ných fil­mech, seri­á­lech a zahra­nič­ních zakáz­kách. Jako vedou­cí pro­duk­ce zde dokon­čil 15 celo­ve­čer­ních fil­mů a 2 seri­á­ly.

Jako pro­du­cent rea­li­zo­val nebo dokon­ču­je ve své spo­leč­nos­ti Cineart TV Prague fil­my:

Pasti, pas­ti, pas­tič­ky (1998 - rež. V. Chytilová)

Zpráva puto­vá­ní stu­den­tů Petra a Jakuba (2000 – rež. D. Vihanová)

Vyhnání z ráje (2001 - rež. V. Chytilová)

Divoké vče­ly (2001 - rež. B. Sláma) – debut

Vaterland-lovecký deník (2003 – rež. D. Jařab) – debut

Pusinky (2006 - rež. K. Babinská) – debut

Lištičky (2009 - rež. M. Fornay) – debut

Stínu neu­te­češ (2009 - rež. L. Kny) – debut

Zemský ráj to napo­hled (2009 - rež. I. Pavlásková).

HLAVA - RUCE - SRDCE (2010 – režie David Jařab)

Poupata (2011 – režie Zdeněk Jiráský) – debut – Český lev za nej­lep­ší film

Můj pes Killer (2013 – režie Mira Fornay)

Rozkoš (2013 – režie Jitka Rudolfová)

Fotograf (2015 – režie Irena Pavlásková)

Laputa (2015, režie Jakub Šmíd) – debut

Zloději zele­ných koní (2016 – režie Dan Wlodarczyk)

VIDU GUNARATNA  (KAMERA)

Narodil sel na Sri Lance, od roku 1990 žije v ČR. Vystudoval Aplikovanou infor­ma­ti­ku na VŠE a nyní dokon­ču­je FAMU obor kame­ra. Tříleté baka­lář­ské stu­di­um úspěš­ně zakon­čí spo­lu s oce­ně­ním děka­na za vyni­ka­jí­cí stu­dij­ní výsled­ky a peč­li­vost při zpra­co­vá­ní umě­lec­kých pro­jek­tů. Od roku 2010 je čle­nem Asociace čes­kých kame­ra­ma­nů.

TOMÁŠ VRÁNA (STŘIH)

Absolvoval obor Teorie a ději­ny dra­ma­tic­kých umě­ní na FF UP Olomouc a FAMU obor stři­ho­vá sklad­ba. Za své vlast­ní autor­ské fil­my i fil­my, na nichž se podí­lel, zís­kal řadu tuzem­ských i mezi­ná­rod­ních oce­ně­ní. Pracuje na tele­viz­ních pořa­dech Na ces­tě,  Queer,  Autosalon, Reportéři ČT, Retro, Fokus ČT 24. V sou­čas­né době stří­há ani­mo­va­ný večer­ní­ček Nejmenší slon na svě­tě reži­sé­ra Libora Pixy.

David Dubenský  (ARCHITEKT)

Absolvoval Akademii výtvar­ných umě­ní v Praze a na DAMU fil­mo­vou a tele­viz­ní scé­no­gra­fii pod vede­ním prof. Ondřeje Nekvasila. Pracuje jako fil­mo­vý archi­tekt, výtvar­ník a gra­fic­ký desig­nér: Tři sezó­ny v pekle ( r. Tomáš Mašín ) - set decor, gra­fic­ký design; Ernin pří­běh - krát­ký film ( r. Adéla Babanová ) – archi­tekt; Na nože - rea­li­ty show - archi­tekt a ved­le toho byl archi­tek­tem řady reklam­ních spo­tů a video­kli­pů.

Části seriálu:  Laputa


Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kryštof
19. října 2021KryštofKryštof mezi mnichy uprchl nejen pro víru k Bohu, ale i před konflikty s otcem a politickými poměry po únorovém puči. Vedle mnišského života je také jedním z posledních článků řetězu, který převádí pronásledované komunistickým režimem…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Lidice
25. května 2022LidiceObtížně se mi hledá téma, které by bylo méně vděčné pro filmové zpracování, než je téma Lidic, vesnice, která se stala symbolem nacistického teroru. Ne snad proto, že by nebylo možné na tomto tématu vystavět poutavý…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Vlny – historické drama z období okupace – 75 %
21. dubna 2025Vlny – historické drama z období okupace – 75 %Vlny (2024) jsou v pořadí již třetím režijním počinem mladého (38 let), ale přesto nadějného herce, scénáristy a režiséra Jiřího Mádla, který již odrostl svým pubertálním rolím rafťáka či snowborďáka. Žánrově se jedná o historické drama…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tajemství a smysl života: Teze, antiteze a syntéza
11. listopadu 2024Tajemství a smysl života: Teze, antiteze a syntézaPovažuji se za filozofku a spirituálně cítící bytost, proto jsem před rokem nemohla minout duchovně zaměřený snímek od Petra Vachlera, na který jsem byla velice zvědavá, jak celé „tajemství„ pojme, neboť si sama již od dětství…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Zahradníkův rok - adaptace Čapka nebo Kafky...?
20. července 2024Zahradníkův rok - adaptace Čapka nebo Kafky...?Na karlovarském festivalu měl mimo jiné premiéru i nový český snímek z dílny režiséra Jiřího Havelky. Nese název Zahradníkův rok a těm bystřejším již jistě došlo, že se jedná o odkaz na slavnou knížku Karla Čapka.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Viděl jsem Vlny, měli byste taky?
16. července 2024Viděl jsem Vlny, měli byste taky?Jestli se o nějakém filmu na KVIFFu nesly téměř až magické zvěsti, byly to rozhodně Vlny. I proto bylo možné jen pár dní po světové premiéře vidět na pokladnách cedule, které dopředu upozorňovaly na to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nová kapitola v životě Ivety Bartošové
1. února 2024Nová kapitola v životě Ivety BartošovéTvůrčí tým pod vedením režiséra a scenáristy Michala Samira zakončil poslední klapkou tříletou životopisnou ságu o jedné z nejvýraznějších postav tuzemské pop-music – Ivetě Bartošové. Nová série nás zavede do dramatického období, kdy se osud zpěvačky…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Hořící keř - Autentická minisérie o normalizaci v Československu
18. ledna 2024Hořící keř - Autentická minisérie o normalizaci v ČeskoslovenskuPolská režisérka Agnieszka Hollandová má k Praze jistě vřelý vztah, přibližně v době o které pojednává minisérie Hořící keř studovala na pražské FAMU, což v člověku jistě určité zážitky zanechá. Z filmů od Hollandové mě velmi…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Úsvit – dlouhé stíny na konci Československa
8. ledna 2024Úsvit – dlouhé stíny na konci ČeskoslovenskaPodzim roku 2023 bychom si měli pamatovat jako možná ten nejlepší podzim v české filmové historii. Proč? Především proto, že do kin zamířily hned tři české snímky, které si rozhodně zasloužily, abyste se na ně vydali.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dvě slova jako klíč – Recenze – 30 %
27. července 2023Dvě slova jako klíč – Recenze – 30 %České drama Dvě slova jako klíč je filmem režiséra a scenáristy Dana Svátka, který jej natočil podle stejnojmenného románu spisovatele Josefa Formánka. Na základě jiného románu od téhož autora přitom Dan Svátek realizoval v roce 2018 už…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Rafťáci: Komerční eskapáda nezapůsobí na náročné diváky
9. května 2023Rafťáci: Komerční eskapáda nezapůsobí na náročné divákyRafťáci. Achjo.jak se dá na tohle napsat nezaujatě recenze? tenhle film má dvě skupiny diváků, jedni, kteří budou film opěvovat a vynášet ho jako jednu z nejlepších českých cool teenagerských komedií a druzí, zarytí odpůrci, kteří…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Běžná selhání – 80 %
15. října 2022Běžná selhání – 80 %Český koprodukční snímek sestávající z příběhů tří žen, vyprávěných během jednoho dne na pozadí jakési blížící se katastrofy, měl premiéru na filmovém festivalu v Benátkách, odkud si jeho maďarsko-rumunská režisérka Cristina Grosan odvezla cenu za režii pro filmaře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Novinářská projekce a tisková konference k minisérii Jana Hřebejka
30. srpna 2022Novinářská projekce a tisková konference k minisérii Jana HřebejkaV úterý 30.srpna proběhla v Kině Přítomnost v Praze novinářská projekce a tisková konference k minisérii režiséra Jana Hřebejka Pozadí událostí. Novináři a hosté shlédli 1.díl minisérie s názvem Paridův soud a poté následovala tisková konference. Té se zúčastnili režisér Jan…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Soutěž o lísky na představení Cyrano z Bergeracu - Švandovo divadlo
24. května 2022Soutěž o lísky na představení Cyrano z Bergeracu - Švandovo divadloStačí odpovědět správně 2 odpovědi, nejpřesněji tipnout počet soutěžících a můžete vyhrát cenu. Soutěž probíhá od 24.5.2022 do 1.6.2022 (8 dní). Do soutěže se započítávají všichni soutěžící, kteří pošlou soutěžní formulář se správnými odpovědmi, počtem soutěžících.…Vydáno v rubrice: Soutěže
Můj život s Bohuslavem Martinů
25. listopadu 2021Můj život s Bohuslavem MartinůŽivot s Bohuslavem Martinů je hraný dokument o životě a díle slavného českého skladatele. Snímek se částečně inspiruje stejnojmennou knihou, kterou napsala jeho žena Charlotte. Její vzpomínky ukazují Martinů zblízka a zároveň dávají filmu lidský rozměr.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Rafťáci - Mádl a Kotek balí holky na raftech.
16. dubna 2021Rafťáci - Mádl a Kotek balí holky na raftech.Možná Vám přijde divné, proč píšu o filmu, který tu už má napsanou slušnou recenzi, ale mám potřebu se pár slovy k němu také vyjádřit, tak mě prosím pochopte. :) Úvodní scéna dostane film do svižného líbivého tempa,…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,21871 s | počet dotazů: 249 | paměť: 40296 KB. | 30.08.2025 - 17:08:50