Bláznivý Petříček (Pierrot le Fou)

rp blC3A1znivC3BD20PetC599C3ADC48Dek.jpgrp blC3A1znivC3BD20PetC599C3ADC48Dek.jpg
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Během svých vyso­ko­škol­ských stu­dií jsem oprav­du hod­ně času věno­val fil­mům. Chodil jsem na spous­tu klu­bo­vých před­sta­ve­ní hned do něko­li­ka fil­mo­vých klu­bů, o tom hlav­ním z nich - na praž­ském Českém vyso­kém uče­ní tech­nic­kém jsem tu dokon­ce už kdy­si psal v člán­ku Jak jsem našel svůj fil­mo­vý klub. Viděl jsem teh­dy kom­plet­ní­ho Ingmara Bergmanna (vět­ši­nou v původ­ním švéd­ském zně­ní se simul­tán­ním pře­kla­dem), not­nou por­ci fran­couz­ské nové vlny, řadu teh­dy obtíž­ně dostup­ných fil­mů slav­né čes­ko­slo­ven­ské nové vlny, prů­žez toho nej­lep­ší­ho z moc zají­ma­vých svě­to­vých kine­ma­to­gra­fií. Někdy to byla neza­po­me­nu­tel­ná pará­da, jin­dy úpl­ný úlet, tak už to bývá, když tvůr­ce i divák hle­da­jí. No a někam mezi pará­du a úpl­ný úlet (blíž tedy k dru­hé­mu uve­de­né­mu) jsem si teh­dy zařa­dil pro­slu­lý Godardův film z roku 1965 Bláznivý Petříček s Annou Karinou a Jean-Paulem Belmondem v hlav­ních rolích.

V posled­ních letech jsem si něko­li­krát - bohu­žel hlav­ně v sou­vis­los­ti s úmr­tím tří hlav­ních osob­nos­tí, kte­ré se na fil­mu podí­le­ly (Anna Karina zemře­la v roce 2019, Jean-Paul Belmondo v roce 2021 a reži­sér Jean-Luc Godard v roce 2022) - na film vzpo­mněl a sna­žil jsem si ho vyba­vit z dese­ti­le­tí­mi znač­ně zane­se­né pamě­ťo­vé buň­ky. Zůstaly tam jen stříp­ky, hlav­ně úpl­ný zma­tek z vidě­né­ho, neod­byt­ný pocit nudy a jed­na scé­na, kdy se náh­le hlav­ní muž­ský před­sta­vi­tel oto­čí do kame­ry a pře­kva­pe­né part­ner­ce to vysvět­lí tak, že  chce jen pozdra­vit divá­ky; ostat­ně v jiné fázi fil­mu hovo­ří pří­mo k divá­kům i žen­ská posta­va, snad aby nějak vysvět­li­la (ovšem mar­ně) své těž­ko odhad­nu­tel­né jed­ná­ní. 

Mluvit o ději je u toho­to fil­mu, domní­vám se, úpl­ně zby­teč­né. Snad je mož­né říct, že muž­ská posta­va, onen bláz­ni­vý Petříček (byť vždy pro­tes­tu­je, že se jme­nu­je Ferdinand) ode­jde od své rodi­ny, nej­spíš aby se roz­žeh­nal s nudou a „šosác­kou“ spo­leč­nos­tí, kte­rou levi­co­ví inte­lek­tu­á­lo­vé co svět svě­tem sto­jí pova­žu­jí za nej­prud­ší jed, a vyra­zí na nijak zvlášť zací­le­nou ces­tu s mla­dou milen­kou. Jde o cel­kem nor­mál­ní ces­tu, tak­že se při ní kra­dou auta, tro­chu se stří­lí, tro­chu se milu­je, hod­ně se čte a vedou se (čas­to zce­la mimoběž­né) inte­lek­tu­ál­ní řeči. Chvílemi to jde jen ve dvou, ale růz­no­ro­dým způ­so­bem toxic­ká spo­leč­nost se při­po­mí­ná, kolem páru se rojí div­ní lidé a sem tam je tře­ba něko­ho zabít, aby moh­la show pokra­čo­vat, byť je pře­dem jas­né, že žád­ný vel­ký hap­py end se čekat nedá.  

Jednou ze zají­ma­vě nato­če­ných scén je poli­bek dvou hlav­ních postav z aut pro­jíž­dě­jí­cích opač­ným smě­rem. Dobrý sym­bol - jdou oba spo­lu nebo pro­ti sobě? Moc jas­né to občas není (zdroj foto­gra­fií je dnes nejas­ný, sta­že­no z inter­ne­tu).
 
  
 
 
Není to tak dáv­no, co jsem si říkal, že bych se na ten film měl zno­vu podí­vat, jak by mě oslo­vil v úpl­ně jiném věku s úpl­ně jiný­mi zku­še­nost­mi a nej­spíš (kdo­pak to má sám na sobě poznat...) i s odliš­ným vku­sem. A byla to Česká tele­vi­ze, kdo mi při­spě­chal s pomo­cí, a já čirou náho­dou vstou­pil jed­no­ho veče­ra do děje na obra­zov­ce, na kte­rou jsem se původ­ně dívat nechtěl. Možná to ale zná­te: chce­te tele­vi­zi vypnout, že bude­te dělat něco uži­teč­něj­ší­ho, ale něja­ká drob­nost vás neče­ka­ně oslo­ví - pár tak­tů fil­mo­vé hud­by, atmo­sfé­ra neo­by­čej­né­ho zábě­ru, neo­by­čej­ná repli­ka. Každopádně tele­vi­zi jsem nevy­pnul, nao­pak násle­du­jí­cí večer jsem si pře­hrál zno­vu celý film, abych ho mohl sle­do­vat sou­stře­dě­ně, a byl jsem nad­mí­ru pře­kva­pe­ný, jak to díl­ko, kte­ré wiki­pe­die zařa­zu­je záro­veň mezi roman­tic­ké fil­my, kome­die, kri­mi­nál­ky i dra­ma­ta (pod­le mě to není ani jed­no, ale tako­vá neu­cho­pi­tel­nost, mys­lím, muse­la reži­sé­ra Godarda zpět­ně zvlášť těšit), zůsta­la svě­ží a při­nejmen­ším po for­mál­ní strán­ce vůbec neze­stár­la. 
 
Samozřejmě, není to nic pro milov­ní­ky fil­mo­vé akce ani pro ty, co „žerou“ Belmonda jako věč­ně vtip­ku­jí­cí­ho svůd­ce žen, kdy­ko­li ochot­né­ho polech­tat sou­pe­ře pěs­tí ve tvá­ři (ano, v začát­cích své kari­é­ry hrál úpl­ně jiný typ rolí, než ho pak pro­sla­vi­ly v 70. a 80. letech). Nesprávně vytvo­ře­ná oče­ká­vá­ní se ostat­ně  z růz­ných divác­kých hod­no­ce­ní ve vir­tu­ál­ním svě­tě jen sypou a mě doce­la baví si je číst. Řekněte sami, jaké muse­lo být zkla­má­ní nejme­no­va­né­ho divá­ka, kte­rý celo­svě­to­vě pro­slu­lý arto­vý film oce­nil slo­vy: „Pravděpodobně nej­nud­něj­ší, ale zce­la urči­tě nejde­ment­něj­ší Belmondovo film. Takovouhle děs­nou srač­ku jsem fakt už dlou­ho nevi­děl. Je tu sice jaký­si pří­běh o dvou milen­cích a gan­gs­te­rech, co chtěj pení­ze, ale to celý je oba­le­ný do ubí­je­jí­cích dia­lo­gů, kdy posta­vy vět­ši­nou melou o kníž­kách nebo o něja­kejch srač­kách a navíc mlu­ví, jako kdy­by před­ná­še­li něja­ký uči­vo. K tomu tu navíc na sebe ani scé­ny nena­va­zu­jou, Godard tam prcá pátý přes devá­tý a i přes dob­ře hra­jí­cí­ho Belmonda i Karinu, kte­rá je navíc sexy, tak jsou obě posta­vy nesym­pa­tic­ký, tak­že mě abso­lut­ně neza­jí­ma­lo, co udě­laj nebo co se s nima sta­ne. Pak je tu hud­ba, kte­rá je sice doce­la solid­ní, ale vždy napros­to pří­šer­ně usek­nu­tá, a napros­to idi­ot­skej konec.“ Docela to chá­pu, pro­to­že film je tako­vé podiv­né levi­co­vě inte­lek­tu­ál­ní puzzle s moti­vy spo­le­čen­ské­ho dění (odka­zy na teh­dy zuří­cí viet­nam­skou vál­ku i situ­a­ci v Alžírsku jsou čet­né, ostat­ně hlav­ní hrdi­na si např. v roli dočas­né obě­ti vyzkou­ší i zjev­ně pro­fe­si­o­nál­ní a v pra­xi čas­to vyu­ží­va­ný water­bo­ar­ding), na dru­hou stra­nu je to ješ­tě cel­kem sne­si­tel­ný pro­jev reži­sé­ro­va akti­vis­mu, zvlášť když si to srov­ná­me se situ­a­cí jen o rok poz­dě­ji, kdy už J.L.Godard zce­la nepo­kry­tě osla­vu­je mao­is­mus a leze do zad­ku komu­nis­tic­ké Číně (pěk­ně je to popsá­no např. ve vzpo­mín­ko­vé kni­ze dru­hé Godardovy man­žel­ky Anne Wiazemsky, se kte­rou nato­čil mimo jiné film Číňanka). Ale během natá­če­ní Bláznivého Petříčka se úpl­né zma­go­ře­ní bytost­né­ho inte­lek­tu­á­la, dobo­vé­ho „super­i­n­flu­en­ce­ra“ a salón­ní­ho komu­nis­ty Godarda tepr­ve chys­tá a jeho man­žel­kou dopo­sud je prá­vě hereč­ka Anna Karina, ve fil­mu jako správ­ně neu­cho­pi­tel­ná fem­me fata­le oblu­zu­jí­cí hned něko­lik mužů za asi­s­ten­ce již dří­ve oblu­ze­né­ho reži­sé­ra.

 
 
Ti, co mají rádi arto­vé fil­my si nao­pak na Bláznivém Petříčkovi vychut­na­jí růz­ně se pro­plé­ta­jí­cí for­mál­ní moti­vy - vlast­ní ces­ta, lehce kri­mi­nál­ní lin­ka, psa­ní dení­ku, pro­mlu­vy nad ote­vře­ný­mi kni­ha­mi, fla­shbac­ky, náh­le kon­čí­cí vět­ve vyprá­vě­ní, dokon­ce dočis­ta muzi­ká­lo­vé vstu­py náh­le vpa­dá­va­jí­cí do uny­lé­ho děje (kde jin­de usly­ší­te zpí­vat duet Belmonda s „Karinkou“?), roz­bi­tá a nena­va­zu­jí­cí zvu­ko­vá sto­pa, náh­lé dlou­hé a s dějem nijak nesou­vi­se­jí­cí mono­lo­gy napros­to ved­lej­ších postav, atd. Na fil­mu jsou vidět dob­ře roz­myš­le­ná mís­ta i napros­tá impro­vi­za­ce, reži­sér dokon­ce do fil­mu zakom­po­no­vá­vá i zjev­né fil­mař­ské chy­by či chy­by skrip­tu, všech­no se dá vyu­žít pro lin­ku vyprá­vě­ní, pro­to­že je na něm důle­ži­těj­ší pocit a emo­ce, niko­li přes­ný obsah a návaz­nos­ti. A to vůbec nemlu­vím o pře­čet­ných cita­cích, z nichž vzhle­dem k nepří­liš dob­ré zna­los­ti fran­couz­ských reá­lií doká­žu roze­znat mož­ná dese­ti­nu, ale spíš ješ­tě míň. Z for­mál­ní­ho pohle­du je ten film, mys­lím, revo­luč­ní dokon­ce i v době nevá­za­ných pokro­či­lých šede­sá­tých let, kdy „pro­vo­ko­vat malo­měš­ťá­ky“ začí­na­lo být pořád­ně nároč­né, pro­to­že pro­vo­ko­vat se odvá­žil sko­ro kaž­dý, násle­du­je ces­tu prá­vě otců slav­né fran­couz­ské nové vlny, mezi něž Godard nepo­pi­ra­tel­ně pat­řil.
   

 

Prostě musím říct, že mě ten film po sko­ro čty­ři­ce­ti letech dost pře­kva­pil a potě­šil, mno­hem víc, než když jsem ho viděl popr­vé. Možná i pro­to, že reži­sér už svý­mi umě­lec­ký­mi výzva­mi i poli­tic­ký­mi pro­vo­lá­ní­mi niko­ho nemů­že nahnat na bari­ká­dy jako v osma­še­de­sá­tém, kdy se fran­couz­ské umě­lec­ké fron­tě poda­ři­lo nejen při­spět k roz­pou­tá­ní celo­spo­le­čen­ské nepo­ko­je, ale i roz­bít a odpís­kat teh­dej­ší roč­ník fes­ti­va­lu v Cannes (což jim neod­pus­tím, pro­to­že by tam teh­dy byly výraz­ně zabo­do­va­ly prá­vě čes­ko­slo­ven­ské fil­my - v té době nesmír­ně sil­né a mezi­ná­rod­ně uzná­va­né). Kdoví, mož­ná i pro­to, že i ze mne se do urči­té míry v prů­bě­hu času stal „Pierrot le Fou“, tím spíš, že se oprav­du jme­nu­ji Petr a ne Ferdinand, nebo dokon­ce Jean-Paul :-). Pierrot, kte­rý nepo­tře­bu­je ohý­bat cizí díla ke své­mu obra­zu, ale sna­ží se vzít si z toho, co nabí­ze­jí, to nej­lep­ší a nej­o­prav­do­věj­ší, dob­ré nápa­dy či aspoň dob­ré úmys­ly. Aťsi je to tře­ba chví­le­mi nuda nebo zma­tek nad zma­tek :-).


Podívejte se na hod­no­ce­ní Bláznivý Petříček na Kinoboxu.
Jay Kelly - George Clooney a Adam Sandler v novince od tvůrce Manželské historie
5. prosince 2025Jay Kelly - George Clooney a Adam Sandler v novince od tvůrce Manželské historieSlavný filmový herec Jay Kelly (George Clooney) a jeho oddaný manažer Ron (Adam Sandler) se vydávají na nečekaně spletitou a hlubokou cestu. Oba jsou nuceni konfrontovat se s rozhodnutími, která učinili, se svými vztahy s blízkými…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pět nocí u Freddyho 2 - Pokračování, které napraví značce reputaci?
3. prosince 2025Pět nocí u Freddyho 2 - Pokračování, které napraví značce reputaci?Od hrůzných událostí prvního dílu uplynul rok. Mike (Josh Hutcherson), bývalý noční hlídač zavřené pizzerie, tehdy s pomocí policistky Vanessy (Elizabeth Lail) zlikvidoval zloducha Williama Aftona (Matthew Lillard), který měnil animatronické loutky ve vraždící monstra. Mike tím zachránil život…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Trol 2 - Pokračování nejsledovanějšího neanglicky mluveného filmu Netflixu
1. prosince 2025Trol 2 - Pokračování nejsledovanějšího neanglicky mluveného filmu NetflixuNora (Ine Marie Wilmann), Andreas (Kim S. Falck-Jørgensen) a kapitán Kris (Mads Sjøgård Pettersen) se vrací do akce a musí sebou pořádně hodit! Probudil se totiž nový nebezpečný troll, na kterého ani sami stačit nebudou... Norský…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radarem
26. listopadu 2025Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radaremLarry (Miles Teller) se po smrti ocitne na velmi zvláštním místě, které připomíná rušný veletrh. Zástupy prodejců zde zájemcům nabízejí nekonečné možnosti posmrtných životů. Larryho přidělená koordinátorka Anna (Da'Vine Joy Randolph) mu sdělí, že má přesně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?
21. listopadu 2025Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?Dřevorubec Robert Grainier (Edgerton) pomáhá budovat železnici napříč Spojenými státy, což ho nutí trávit dlouhé měsíce daleko od své ženy Gladys (Jones) a dcery, a zároveň se potýká s hledáním svého místa ve světě, který se…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Keeper - Novinka od režiséra Longlegs a Opice
13. listopadu 2025Keeper - Novinka od režiséra Longlegs a OpiceLiz (Tatiana Maslany) a Malcolm (Rossif Sutherland) chtěli strávit pár dní v malebné chatě mimo civilizaci a užít si jeden druhého. Jenže jejich plány berou za své, když se musí Malcolm vrátit do města a Liz…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nájemník v mém sklepě
12. listopadu 2025Nájemník v mém sklepěPo dlouhé době jsem dostala chuť podívat se na nějaký thriller s prvky hororu a mystiky, a tak není divu, že jsem sáhla po novince, kterou lze nyní shlédnout na @Disney+, a to "Nájemník v mém…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Běžící muž - Glen Powell kráčí ve stopách Arnolda Schwarzeneggera
12. listopadu 2025Běžící muž - Glen Powell kráčí ve stopách Arnolda SchwarzeneggeraFilm Běžící muž se odehrává ve světě blízké budoucnosti, kde k vrcholům zábavy patří stejnojmenná televizní soutěž. Její účastníci musí před kamerami, za dohledu miliónů diváků, přežít třicet dnů, během nichž jsou pronásledováni nejen profesionálními zabijáky, ale také svými…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sisu: Odplata - Aatami Korpi proti Rudé armádě
12. listopadu 2025Sisu: Odplata - Aatami Korpi proti Rudé armáděAatami Korpi (Jorma Tommila), „muž, který odmítá zemřít", se vrací do domu, kde byla během války brutálně zavražděna jeho rodina, rozebere ho, naloží na nákladní auto a je odhodlán ho znovu postavit na bezpečném místě na…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Podfukáři 3 - Návrat nejstylovějších iluzionistů
11. listopadu 2025Podfukáři 3 - Návrat nejstylovějších iluzionistůVe třetím pokračování úspěšné série se oblíbení hrdinové spojí s novými tvářemi, aby čelili jedné z největších výzev kariéry. Jejich cílem je získat diamantové srdce, nejvzácnější drahokam, který je v rukou nejhorších světových zločinců. Každý krok…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře