Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Legendární bába ožívá na velkém plátně jako Kořenový vězeň

Legendární bába ožívá na velkém plátně jako Kořenový vězeň

Photo © Balt Cinema
Photo © Balt Cinema
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (2 hlasů, průměr: 3,00 z 5)
Loading...

Ani ne rok po ukon­če­ní crowd­fun­din­go­vé kam­pa­ně na pod­po­ru vzni­ku toho­to audi­o­vi­zu­ál­ní­ho díla vstu­pu­je celo­ve­čer­ní hra­ný film o legen­dár­ním virá­lu „bába pod koře­nem“ do vybra­ných kin. V popi­su kam­pa­ně tvůr­ci mimo jiné uvá­dě­jí: „Naším cílem však je dostat film k co nej­ví­ce divá­kům a roze­smát je. Pokud si řek­ne­te: ‚To bylo totál­ní béč­ko, ale krá­lov­sky jsem se bavil,‘ pak jsme spl­ni­li náš cíl. Rádi bychom se při­blí­ži­li sním­kům jako The VelociPastor, CarousHELL nebo z čes­ké­ho ryb­níč­ku skvě­lé­mu fil­mu Párty Hárder: Summer Massacre.“ Tak se pojď­me podí­vat, co lze za těch 600 tisíc nato­čit.

Hlavním auto­rem a „reži­sé­rem“ celé­ho pro­jek­tu je David Paškevič, jeden ze zakla­da­te­lů kina Balt, kte­ré se zamě­řu­je na pro­mí­tá­ní béč­ko­vých fil­mů, jejichž kva­li­ta­tiv­ní nedo­stat­ky může­te při pro­jek­cích kom­pen­zo­vat kon­zu­ma­cí výbě­ro­vých rumů (kte­ré kino rov­něž nabí­zí). Autorsky má již za sebou krát­ký doku­ment Mortal Kára o poza­dí vzni­ku jiné­ho čes­ké­ho legen­dár­ní­ho videa „Svatba Jiřího Káry“ a před nedáv­nem ozná­mil záměr vytvo­řit celo­ve­čer­ní hra­ný film o slav­né repor­tá­ži tele­vi­ze Nova „bába pod koře­nem“. A jak již bylo zmí­ně­no v cita­ci na začát­ku – auto­ři všu­de neu­stá­le opa­ko­va­li, že jim šlo o vytvo­ře­ní kva­lit­ní­ho, cíle­né­ho, čes­ké­ho béč­ko­vé­ho fil­mu. Tak špat­ný film, až bude skvě­lý. Nutno tedy podotknout, že tako­vý mate­ri­ál se již z pod­sta­ty vzpí­rá jaké­mu­ko­liv kri­tic­ké­mu náhle­du, pro­to­že vět­ši­nu pozná­mek lze sho­dit ze sto­lu, pro­to­že to, že je to špat­né, je pře­ci záměr. I přes­to bych se rád poku­sil pár řád­ků napsat, neboť když jsem se tu nedáv­no zabý­val Krtkovým svě­tem, mys­lím, že i Kořenový vězeň si zaslou­ží kri­tic­kou pozor­nost.

Dopředu musím pře­de­slat, že násle­du­jí­cí řád­ky shr­nu­jí můj osob­ní záži­tek a nemu­sí nut­ně odrá­žet názo­ry celé­ho pub­li­ka. Kdybych měl v krát­kos­ti popsat svůj záži­tek – ten film je neu­vě­ři­tel­ná nuda. Do kina jsem při­chá­zel s napros­to nulo­vý­mi oče­ká­vá­ní­mi, maxi­mál­ně aby mě ten film roze­smál. Jenže ani to se nesta­lo. A když jsem pak pře­mýš­lel proč, napadlo mě toto: kul­tov­ní béč­ko­vé fil­my pře­ce vzni­ka­jí tak, že někdo chce nato­čit váž­ně míně­ný film, jen­že mu chy­bí talent nebo finan­ce a vy se pak směj­te tomu, jak to je špat­né (viz nedáv­ný Krtkův svět, kte­rý mě tedy bavil mno­hem více). Jenže tím, že toto je pros­tě cíle­ně špat­né, tak to z mého pohle­du pros­tě nefun­gu­je. Protože když vy víte, že je ten film záměr­ně špat­ný, tak se pře­ci nemů­že­te smát tomu, jak je špat­ný. Na béč­ko­vých fil­mech je zábav­né to, že tu hrů­zu někdo mys­lel váž­ně. Jenže tady vy pros­tě celou dobu víte, že vět­ši­na je něja­ká nad­sáz­ka, že to je záměr. A když ten film nemá k nabíd­nu­tí nic víc než dob­rý nápad, tak hláš­ky opsa­né z jiných kul­tov­ních čes­kých virá­lů (ze kte­rých je sesta­ve­ná vět­ši­na dia­lo­gů) celo­ve­čer­ní film pros­tě neu­táh­nou. V cita­ci v úvo­du se tvůr­ci zmi­ňu­jí o Řezníkově kome­dii Párty Hárder: Summer Massacre a i jiná díla toho­to tvůr­ce jsou na čsfd ke Kořenovému věz­ni při­rov­ná­vá­na. Jenže z mého pohle­du jsou zejmé­na ran­ná Řezníkova díla pří­kla­dem toho, že i s dob­rým nápa­dem, bez peněz, s ama­tér­ským štá­bem a nehe­re­ci lze nato­čit to „dob­ré béč­ko“. Jenže to, co Řezníkovi nechy­bí je talent. A to si mys­lím, že je věc, kte­rá tvůr­cům Kořenového věz­ně chy­bí nej­ví­ce.

Jak to celé uzavřít, no…mám dojem, že ten­to film je jed­ním z děl, kte­rá jsou urče­na prá­vě jen a pou­ze návštěv­ní­kům kina Balt, kte­ří jsou zvyklí sle­do­vat fil­my pod vli­vem. Protože toto je oprav­du film, kte­rý stříz­li­vé­ho neu­vě­ři­tel­ně nudí a jedi­ný způ­sob, jak jej lze sle­do­vat je ten, kdy jste totál­ně naca­mra­ní, je vám úpl­ně jed­no, co před vámi běží a sta­čí vám, když se zasmě­je­te u toho, že se na plát­ně obje­vil někdo, kdo vel­mi vzdá­le­ně vypa­dá jako Jirka Kára (a sna­ží se jej trap­ně imi­to­vat). Již dlou­ho se mi nesta­lo, že bych u něja­ké­ho fil­mu váž­ně zva­žo­val opuš­tě­ní kinosá­lu. A niko­liv kvů­li mrz­ké kva­li­tě sním­ku, ale kvů­li tomu, že kdy­bych se těch 75 minut věno­val čemu­ko­liv jiné­mu, neměl bych tako­vý pocit pro­mar­ně­né­ho času. Mimochodem, v dis­tri­buč­ních mate­ri­á­lech je uvá­dě­ná sto­páž 75 minut, což je hra­ni­ce, kte­rá se běž­ně bere jako nut­ná sto­páž pro kina – ten­to film má ale reál­ně hodi­nu a jeho posled­ních 15 minut (tedy pěti­na celé sto­pá­že) jsou pou­ze vel­mi dlou­hé titul­ky se sezna­mem pod­po­ro­va­te­lů. A jest­li se ptá­te, co jsem si říkal při odcho­du z kina, tak by to bylo něco jako: „To bylo totál­ní déč­ko a krá­lov­sky jsem se nudil“. Divákovi pod vli­vem, s níz­ký­mi náro­ky na pro­mí­ta­nou lát­ku to asi bude sta­čit, ale pokud by snad někdy mělo vznik­nout něja­ké dal­ší pokra­čo­vá­ní, dopo­ru­čo­val bych auto­rům, aby se zača­li obklo­po­vat lid­mi, kte­ří něco umí. Jinak budou tvo­řit jen podiv­né ske­če neval­né úrov­ně.

P.S.: Při ces­tě z pro­jek­ce jsem pře­mýš­lel ješ­tě nad jed­nou věcí: proč by někdo chtěl tvo­řit záměr­ně špat­né fil­my? Přeci pokud chci divá­ka poba­vit, tak nato­čím kome­dii ne? Co chci uká­zat tím, že nato­čím něco záměr­ně blbé­ho? Že neu­mím točit?


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 5,83763 s | počet dotazů: 267 | paměť: 66223 KB. | 17.08.2025 - 20:39:16