Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary představil oficiální podobu letošního 57. ročníku, který se bude konat od 30. června do 8. července 2023 v historickém českém lázeňském městě. Po rušném vzhledu loňského ročníku je letošní podoba rozhodně minimalistická.
Vizuální podobu navrhli dlouholetí spolupracovníci Jakub Spurný a Aleš Najbrt z pražského Studia Najbrt, které s Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary spolupracuje již od 90. let.
„Po loňském ilustrovaném plakátu byl vizuál 57. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary komponován pomocí čtyř barevných linií, které rozehrávají experimentální hru s čitelností a pohybem zahrnující číslo 57,“ uvádějí Spurný a Najbrt v tiskové zprávě.
„Tento přístup umožňuje řadu dalších variant, statických i animovaných. Prásknutím biče můžeme začít!“
Kromě designu letošního festivalu organizátoři zveřejnili také několik oznámení týkajících se programu letošního ročníku. V rámci 57. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary se návštěvníci mohou těšit na poctu japonskému filmaři Yasuzo Masumurovi a současnou íránskou kinematografii.
„Masumura dokázal, že mainstreamová kinematografie může být stejně odvážná, politická a vnímavá jako její artový protějšek,“ uvedl v tiskové zprávě kurátor Masumurovy pocty Joseph Fahim.
„Filmy Yasuza Masumury, které neustále boří bariéry a stírají hranice mezi uměním a komercí, nejsou o nic méně revoluční než to nejlepší od Samuela Fullera, Nicolase Raye nebo Franka Tashlina. Tato retrospektiva, pořádaná v očekávání jeho stého výročí narození v příštím roce, si klade za cíl nejen představit divákům z celého světa Masumurovu divokou kinematografii, ale také upevnit jeho rostoucí pověst jednoho z největších japonských filmových mistrů.“
V rámci letošní Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.
Na letošním festivalu se bude promítat také devět íránských filmů natočených v posledních čtyřech letech, mezi nimiž jsou i díla některých mladých vycházejících filmařů této země.
„Tento film bychom neměli číst běžnými nástroji, které používáme k dekódování většiny filmů. Tato kinematografie nás nutí znovu objevit naše nástroje, znovu objevit způsob, jakým vidíme a interpretujeme film, abychom se mohli zabývat záměry těchto tvůrců,“ říká Lorenzo Esposito, kurátor pocty íránské kinematografii.
„Jak zní název básnické sbírky Forougha Farrokhzada: “
Na letošním Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary bude uvedena také nově zrestaurovaná verze klasického československého filmu Každý den odvahu (Každý den odvahu), celovečerního debutu režiséra Evalda Schorma z roku 1964. Film získal Velkou cenu na Mezinárodním filmovém festivalu v Locarnu v roce 1966 a stal se klíčovým dílem počátků rodící se české nové vlny 60. let.
Každodenní kuráž byla letos digitálně restaurována pražskými studii UPP a Soundsquare ve spolupráci s Národním filmovým archivem a bude uvedena na letošním Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary v rámci projektu KVIFF Classics.
První z mnoha hostů, kteří budou na letošním festivalu oceněni, byl také odhalen: Daniela Kolářová, která si po boku Zdeňka Svěráka zahrála například ve filmech Jiřího Menzela Na samotě u lesa (Na samotě u lesa) nebo Jana Svěráka Vratné lahve (Vratné lahve).
Kolářová obdrží Cenu prezidenta KVIFF během slavnostního zakončení letošního ročníku Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary a v rámci festivalu se bude promítat i klasická komedie Kulový blesk (Kulový blesk), v níž si rovněž zahrála po boku Svěráka.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře