Kde se vzala jména postav?
Jména některých postav mají docela zajímavou historii. Pan Rypar se například jmenuje podle hudebního skladatele Reného Rypara, který složil hudbu k oběma filmům Jiřího Mádla. Na jméno přišel při diskusích s režisérem ještě herec Jan Tříska, který měl původně postavu Rypara vytvořit.
Domovní důvěrník Kokeš má zase jméno podle domácího z režisérova prvního podnájmu. Přestože filmový Kokeš je trošku protiva a pedant a od své předlohy se liší. „Můj pan Kokeš byl strašně, ale opravdu strašně milej chlápek, a tak jsem to pojmenování udělal spíš jako poctu. Moc rád na něj vzpomínám a zdravím ho,“ říká režisér.
Alois Švehlík
O Aloisi Švehlíkovi je známé, že rád pracuje s mladými tvůrci, režiséry, nebrání se tomu zkoušet nové věci. „Cožpak o to, že s nimi já rád pracuji, ale hlavně mě těší, že i oni chtějí pracovat se mnou, že mne do svých projektů obsazují,“ říká herec.
Bylo to setkání…
V hlavní dvojici spojil režisér Jiří Mádl hereckou zkušenost Aloise Švehlíka a přirozenost Duy Anh Trana. Bylo pro staršího z dvojice obtížné hrát s nováčkem? „Ten film není jen o dialogu, ten je o setkání dvou lidí, o kontaktu. A nebylo důležité, že on je neherec, jen se podívejte na jeho oči, ty hrajou. Paradoxně na počátku filmu hraje Vietnamce, který neumí česky, přestože on se ve skutečnosti zde už narodil a český mluví perfektně, a přitom tuto polohu, kdy nerozumí, myslím bravurně zvládnul,“ chválí svého partnera Alois Švehlík.
Zkoušíme…
„Když jsme přišli za panem Švehlíkem s nabídkou na roli Rypara, hned jsme mu dali dvě „podmínky“. Nesmělo mu vadit, že se dopředu bude zkoušet a že mu Jirka Mádl bude některé scény předehrávat,“ prozrazuje v nadsázce producentka Monika Kristlová. „Nezkoušeli jsme samozřejmě všechno, ale vybrali jsme ty scény, které Jirka považoval za nejpodstatnější proto, aby příběh fungoval, a na nich jsme společně předem pracovali. A že Jirka předehrává, to vůbec nevadí, protože alespoň vidíte, jak on ty scény cítí,“ říká Alois Švehlík.
Duy Anh Tran
Kde toho kluka našli?
„V momentě kdy jsem se dozvěděl o castingu k filmu Na Střeše, skrze sociální sítě, přesdílené mými přáteli, jsem zrovna procházel těžším obdobím a hrozilo mi „profesní vyhoření“. Díky tomu jsem ovšem měl příležitost a čas přemýšlet a byl jsem tzv. „ve správný čas, na správném místě“. Video, ve kterém Jirka zval mladé Vietnamce do hlavních a vedlejších rolí, mě v ten moment zaujalo natolik, abych si řekl „proč ne“. A tak jsem jel na svůj první casting v životě do Brna - hotel Rakovník,“ vzpomíná představitel Songa.
Nahoru…
Film se točil na různých lokacích a pro řadu scén museli herci opravdu na střechu osmipatrového domu v centru Prahy. Jak se točilo ve výškách?
„Výšek se nebojím, ale mám z nich respekt,“ říká Duy Anh Tran. „Proto mi nevadí vylézt kupříkladu na střechu, ale rozhodně bych to nevyhledával jako svoji volnočasovou aktivitu. Při natáčení jsem naopak ocenil, že jsme tohle měli možnost natáčet v reálném prostředí, a ne v ateliéru, kde by to ztratilo podle mě autenticitu a nezaměnitelnou atmosféru spojenou se samotnou scénou.“
Vojtěch Dyk
Vojta to měl jisté
„Tohle byla asi role, o jejímž obsazení jsem měl nejvíc jasno,“ říká Jiří Mádl o postavě Marka, kterého hraje Vojtěch Dyk. „Vojtu jsem na tu roli chtěl, protože on je takovej fešák, ale zároveň si dokáže sám ze sebe udělat srandu a vypadat hloupě. Což přesně tenhle Marek je. Kluk, co nic moc neumí, ale chce mít hodně peněz.“
Proč mám Jirku rád….
„Především jsem byl rád, že jsem se mohl potkat s Jirkou Mádlem jako režisérem, protože jsem s ním chtěl pracovat a doufám, že to nebude naposledy, kdy spolu točíme...páč Jirka je vždycky připravenej, energií překypující režisér, se sklony ke genialitě...“ říká herec Vojtěch Dyk. „Obecně rád pracuji s režiséry, kteří jsou zároveň herci, protože díky vlastním zkušenostem mají velký cit pro hereckou akci, a to v mnohém usnadňuje vzájemnou komunikaci jak v přípravě, tak při vlastním natáčení.“
Adrian Jastraban
Vestibul Man
Správce domu Kokeše hraje Adrian Jastraban, který svého hrdinu popisuje: „Je to takový otloukánek tohoto filmu a my mu pracovně říkáme Vestibul Man“. „Je to tak,“ dodává režisér Jiří Mádl. „Kokeš totiž ve filmu prakticky vyskytuje pouze na chodbě. Je to člověk, který má funkci a je si toho dobře vědom,“ charakterizuje postavu režisér.
Jak se hraje s dveřmi
„Mým hlavním hereckým partnerem je samozřejmě Alois Švehlík, jako herci se potkáváme poprvé, tak jsem z toho setkání měl radost,“ říká Adrian Jastraban a se smíchem dodává. „Ale jak ve filmu uvidíte, mým opravdu nejčastějším hereckým partnerem jsou tady dveře.“
Mária Bartalos
Zrzka Anna
Máriu Bartalos si Jiří Mádl vybral do role Anny na castingu. „Annu jsem si od počátku představoval zrzavou, aby měla v sobě takový vikingský gen,“ říká Jiří Mádl a dodává, že barva vlasů rozhodně nebyla jediným kritériem výběru.
Sousedská výpomoc
Roličku trafikanta vytvořil herec Martin Sitta. „Jirka je můj soused, tak jsem tu roli vytvořil rád,“ přiznává Martin Sitta. „Jirky si moc vážím nejen proto, že je skvělý herec, ale že ohromně profesionálně zvládá i práci režiséra, takže klobouk dolů,“ dodává.
Otec a syn
V rolích otce a syna Ryparových se potkávají skutečný otec a syn, herci Alois Švehlík a David Švehlík. V rolích otce a syna se potkali v krátké době již podruhé, v roce 2018 se ve stejné „kombinaci“ objevili v jedné situaci ve filmu Úsměvy smutných mužů.
Části seriálu: Na střeše
- Na střeše
- Rypar je pirát, jednou bych chtěl být jako on – říká režisér Jiří Mádl
- Na střeše - Herci a jejich role
- Na střeše - Z produkčního deníku
Nejnovější komentáře